Hvad har du spillet i dag? August 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Til formiddag spillede jeg et par spil Dinosaur Tea Party med min datter. Det er i mine øjne et af de bedste deduktionsspil man kan spille med relativt små børn (skole-startere) og det var en fornøjelse at spille det med hende.

Til aften fik vi afsluttet det spil Too Many Bones, som vi ikke blev færdige med i aftes. Opstillingen så meget håbløs ud; vi lå ikke for godt i initiativet og der var både Break og Recover m.m. på flere af dem. Vi bed dog nogenlunde godt fra os og da Patches var med blev vi holdt i live væsentligt længere end jeg havde turdet håbe. Men vi endte ikke overraskende med at inkassere et nederlag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Til den ugentlige spilaften lagde vi for med Trailblazers, hvilket passede mig rigtig godt, da jeg har luret en smule på det uden at blive meget klogere. De to spil efterlod et rigtig fint indtryk. Den type af tile-laying spil, hvor man skal bygge veje kan i den grad true med at få ens hjerne til at eksplodere. Jeg syntes, det fungerede rigtig godt. Vi fortsatte delvist i genren med Cloudy Kingdom. Hvor man i det førstnævnte spil stort set spiller hvert sit spil er der masser af direkte konfrontation her. Det fungerede også fint men virkede lidt mere kaotisk, hvilket også skyldtes at komponenterne ikke rigtig kan gøre det super-overskueligt. Aftenen blev sluttet af med Modern Art, som godt nok er super tørt men som jeg altid føler mig rigtig godt underholdt af. Denne gang var ingen undtagelse.

I eftermiddags har jeg hygget mig lidt med Crokinole. Det blev med en variant: Eight Disc Crokinole, der er en mellemting mellem Crokinole og 8 Ball Billiard. Jeg håber, at det kan være en anledning til at få spillet lidt oftere på bordet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

Vi er ved at afrunde vores ferie i Irland og har spillet lidt småting. Bl.a. Fleet: The Dice Game. Af et relativt kompakt terningespil er der en del overvejelser, og det var hyggeligt at få på bordet igen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Til eftermiddag har vi spillet The Quacks of Quedlinburg, da der var fred i huset. Bagefter tog jeg nogle spil Crokinole Cards i solo-versionen. Det tror jeg nok, jeg skal få fornøjelse af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Her til eftermiddag har jeg hygget mig lidt med Crokinole Cards. Det er igen solo-versionen, der har været spillet. Og jeg er blevet overmåde positivt overrasket over den. Den tvinger en til at prøve nogle skud man ellers ikke ville prøve ... for hvis man sætter sig med brættet alene bliver det jo ellers let et forsøg på blot at skyde 20-points skud. I dag fik jeg skruet op til sværeste sværhedsgrad, hvor man kun har tre disks. De første to niveauer kom jeg ret smertefrit igennem men det sidste niveau lykkedes det mig ikke at besejre selvom jeg flere gange var tæt på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Andrea »

Vi har nået at prøve det nysselige Flamecraft her i den sidste uge af ferien. Det viste sig heldigvis at have lidt mere strategi, end designet indbyder til, og jeg ser frem til at spille det med flere for at se, hvor godt (eller dårligt?) det skalerer.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

I forgårs og i dag er Maibritt og jeg endelig kommet videre med The Light in the Mist, som er det her lille tarotkort-puzzlespil. Der er en gennemgående historie om en pige, der åbenbart er ude i problemer. Historien serveres drypvist og har som sådan ikke meget med opgaverne at gøre, men er alligevel med til at binde dem sammen.
Det der gør spillet en tak mere udfordrende er, at hvert tarotkort typisk er en del af to eller tre forskellige puzzles, så man skal holde tungen lige i munden, når man prøver at løse en opgave.
Opgaverne er også passende svære, så man sidder fast og er på nippet til at blive frustreret...og pludselig rammes af guddommelig inspiration :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

Vi havde en kammerat forbi i går og lagde ud med den nye udgave af Amun-Re. "Den nye udgave" betyder i denne omgang bare "nyt artwork", for vi brugte ikke nogle af de ekstra moduler, men der er dog lavet nogle mindre justeringer på reglerne. Vores datter var også med, så vi var fire, og spillet fungerer i sin standardversion bedre med fire end med tre. Som da vi spillede det med Frouvne for nyligt, blev der generelt ikke overbudt så meget, men det er nok noget, der vil komme med lidt mere rutine. Stor succes, til trods for min slatne tredjeplads ;)

Herefter forlod vores datter bordet og vores gæst hev Santa Maria op ad tasken. Det var nu ganske fornøjeligt, og lidt af en puzzle, hvilken rækkefølge man bør gøre tingene i. Men hold da fest, hvor er det grimt. Lidt nyt artwork kunne måske også gøre ikonografien tydeligere.
Vi to nye spillere havde misforstået en blokeringsregel den første halvdel af spillet, så hvis vi prøver igen, vil det nok føles mindre restriktivt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Andrea »

Jeg har haft mit arbejdsteam på besøg i dag til teamdag, og her var den sociale aktivitet til sidst at spille Hint! Nu er jeg ikke synderlig meget til selskabsspil, men bestemt points til kollegerne for at medbringe et spil! :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Det er for alvor blevet hverdag igen, så det er primært blevet til børnespil og The Ravens of Thri Sahashri. I dag var der fred i huset, så jeg kastede mig over Hoplomachus: Victorum, som jeg har læst op på de sidste par dage. Jeg nåede ikke igennem et helt spil men har prøvet en del kampe og i forskellige dele af verdenen, så jeg tænker, det er på tide at vende tilbage til regelbogen. Det har helt sikkert gjort det lettere at kaste sig over spillet med lidt To Many Bones-erfaring i rygsækken. Men derfor dukker der alligevel mange tvivlsspørgsmål op undervejs. Alt i alt syntes jeg dog at jeg fik en nogenlunde glidende oplevelse og et rimeligt positivt indtryk. Jeg ved ikke helt om der er variation nok fra Too Many Bones (som jeg er ret sikker på, at jeg til hver en tid vil foretrække) til at berettige dets plads på hylderne. Det vil nok blive klarere for mig efter et par gennemspilninger og samtidig om der er nogen i min omgangskreds, der udviser interesse for Hoplomachus: Remastered. Under alle omstændigheder vil jeg lige se tiden an til efter den kommende Gamefound-kampagne, hvor der vist er blevet lavet lidt justeringer, der måske kunne gøre spillet endnu mere attraktivt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

^Det må da være fedt, at du så langt inde i din bræt-"karriere" har fundet en helt ny type spil (Chip Theory), der giver en anden oplevelse end andre slags spil :)

Jeg havde en kammerat forbi i dag. Først spillede vi Gugong, der fungerede ok, men har mere dynamik med flere spillere. Til gengæld gik det superstærkt. Han satsede meget på jade, mens jeg hurtigt fik låst op for en dobbelt-arbejder og brugte den til at sende en masse skibe afsted. Interessant at prøve forskellige strategier.

Herefter blev jeg introduceret til The Wolves, der er et hex-baseret area control-spil.
Image
Man har en ulveflok, hvor man kan låse op for bedre evner (længere bevægelse, bevægelse af flere ulve mm.), indfange vilde ulve til sit kobbel, overtage ulve fra andre flokke og bygge hjemsteder. En interessant feature er, at for man har en række brikker med forskelligt terræn på begge sider. For f.eks. at lave en bestemt handling på et skovområde skal man vende to skovbrikker, hvilket så bringer andre terræntyper frem på bagsiden. Der skal tænkes en del over timingen, så man har det rette terræn på det rette tidspunkt.
Man har ikke nok enheder til at kontrollere ret meget, så man skal flytte en del rundt for at dække brættet. Og trods en del abstrakte mekanismer fremstod helheden overraskende tematisk, og jeg var godt underholdt. Jeg tror dog, at det ville blive kaotisk med 4-5 spillere.

Vi rundede af med Café, der er en ok lille tableau builder om at brygge kaffe.

Om aftenen spillede jeg Burgle Bros med kone, datter og dennes ven. Vi havnede med et skidesvært layout på øverste etage, så selv om det gik relativt godt med de to første pengeskabe, var det sidste omgivet med fælder til alle sider. Vi prøvede med røgbomber og desarmering af laserstråler, men tabte i sidste øjeblik. Men sådan skal det være ind imellem, og det føltes aldrig håbløst at vinde.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

I dag kom en af mine kolleger forbi, og han havde Here To Slay med i tasken. Det er et ret kaotisk lille take that-spil, som ville gøre sig ekstra godt med et par øl. Vi spillede det to gange - ikke noget stort, men sjov lille filler.

Nogle gange er det jo rart med spil, hvor man bare kan reglerne. Min datter og hendes ven dukkede op, og så virkede det passende at introducere alle fire til Gugong. Det havde folk meget sjov ud af. Timingen i den rækkefølge, man vælger handlinger i, er ret vigtig med fire spillere, så der var store hovedbrud hele vejen rundt om bordet.

Vi rundede dagen af med Ra, som jeg vanen tro klarede mig dårligt i, men jeg morede mig vist lige så godt som resten af selskabet. Ra-brikkerne kom ret hurtigt i 2. og 3. æra/epoke, og jeg var ikke den eneste, som var ved at brænde inde med mine bud-tokens.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Frouvne »

Til aften fik jeg spillet mit første prøve-spil af Black Orchestra, der efterhånden har stået en del år på mine hylder. Inden jeg fik det spillet var der kommet en upgrade-pack og den forsøgte jeg så at få flettet ind i spillet i dag. Det tog lige lidt tid, da man ikke syntes det var nødvendigt at skrive hvilke ting der skulle tages ud af det oprindelige spil og der ikke fandtes en tråd på BGG (eller producentens hjemmeside og/eller Kickstarteren den kom fra), der redegjorde for dette. Jeg tror dog jeg fik gjort det korrekt og så var reglerne faktisk noget lettere end jeg havde forventet. Mit første spil lod jeg blot løbe til jeg fik første mulighed for at angribe Hitler. Hans militære support var desværre på kort tid røget helt i top. Det var den eneste parameter jeg ikke lykkedes med at kontrollere. Men det var nok til at jeg ikke fik skovlen under ham i første forsøg. Mine konspiratorer blev dog ikke uskadeliggjort, så jeg kunne være fortsat, men syntes jeg havde opnået det jeg ville med mit prøvespil. Umiddelbart et fornuftigt førstehåndsindtryk. Jeg sad med en fornemmelse af at nogle af kortene ikke var skarpt nok formuleret og særligt at må og skal blev anvendt lidt tilfældigt. Det må jeg kigge nærmere på ... og alt andet lige er katastrofen mindre, når der er tale om et samarbejdsspil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

^Jeg tror, at det er ret standard, at upgrade-packs bare består af komponenter, og så finder du selv ud af at erstatte. Det er i hvert fald min oplevelse.

Det er fem år siden jeg prøvede BO. Jeg mindes ikke de store problemer med kortene dengang, kun at heldet måske fyldte lidt rigeligt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2023

Post by Gunness »

Tirsdag havde jeg en ven på besøg. Jeg havde lokket med terrassespil, og vi undgik da også lige akkurat styrtregn - men lagde alligevel forsigtigt ud med to omgange regn-venlige Hive, som jeg aldrig bliver træt af - eller god til :lol:

Dagens hovedspil var det rent kortbaserede Lawyer Up, bl.a. valgt fordi min kammerat er uddannet jurist.
De to spillere har rollen som hhv. anklager og forsvarer i en retssag - vi havde valgt en om forfalskede malerier - og man starter med at blive præsenteret for en masse bevismaterialer og argumenter, som man enten kan tildele sig selv, modparten eller smide i "buried evidence". Det er den type oplysninger, som man absolut ikke mener bør se dagens lys.
Herefter starter retssagen, hvor man på skift vælger en af sagens hovedvidner. Denne del af spillet går ud på at danne en kæde af kort med symboler, hvor hvert kort har mindst ét symbol til fælles med det forrige - i spillets tema er det at bygge en kæde af sammenhængende argumenter op.
Modparten kan protestere over ens argumenter tre gange i løbet af spillet, og ellers er det bare om at planlægge sit kortspil godt.
Til sidst har begge spillere meldt pas, og den der har klaret det bedst "vinder" det nuværende vidne og har desuden mulighed for at påvirke de tolv jurymedlemmer.
Det er ikke jordens dybeste spil, og jeg ville også have sat pris på bedre muligheder for at mitigere en uheldig hånd. Det sagt, så var det ret sjovt at sidde og sige "Objection, your honour!" mens man bankede i bordet :D Temaet kommer i hvert fald til live, og jeg mener også, at der samlet set var tilpas gode taktiske muligheder for at påvirke slagets udfald - jeg tabte, grrrrr!)

Vi sluttede af med en gang Love Letter med kone & søn.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply