Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Til aften begyndte vi et spil, hvor Stanza og Duster blev sat op imod Mulmesh. Vi nåede ca. halvvejs inden vi pakkede det væk. Så må vi se om det finder vej til bordet for en afslutning i morgen...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Frouvne wrote: Sun Jul 16, 2023 11:25 pm Til aften begyndte vi et spil, hvor Stanza og Duster blev sat op imod Mulmesh. Vi nåede ca. halvvejs inden vi pakkede det væk. Så må vi se om det finder vej til bordet for en afslutning i morgen...
... og det blev faktisk afsluttet til aften. Vi nåede vel frem til finalen. Og selvom vi så pressede ud fik vi alligevel puslet og manøvreret, så alle tre (inkl. Nightshade) kunne give Mulmesh skade i den runde, hvor han landede på kamppladsen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Gunness »

Ferien er endelig startet, så det er blevet til lidt flere spil end ellers. Og målet er at få prøvet nogle af de uspillede titler (der er vist et nytårsforsæt i den retning ;) ) Lørdag og søndag fik Maibritt og jeg spillet It's a Wonderful World, der vist er noget af det mest rendyrkede engine building, jeg længe har prøvet. Det er som om de er begyndt at bygge lidt tema mv. op omkring det, og så tænkt "Nah, skidt". Men det er nu ganske lettilgængeligt og pænt, og det er en sjov puzzle at prøve at få konstrueret så mange kort som muligt.

I dag fik vi så prøvet Far Space Foundry, der har stået og set dumt ud på hylden i seks (!) år. Det er basalt set et pick up and deliver i rummet, med en interessant rondel-mekanisme. Der er overraskende megen dybde i beslutningerne, det korte regelsæt taget i betragtning, men det er formentlig ret svært at planlægge noget som helst, hvis man spiller med fire, så jeg er godt tilfreds med, at vi kun var to. Det kunne måske godt gå hen og blive lidt ensformigt, men med den nuværende spillerate er det vist ikke et problem :D

Her til aften fik vi så lokket vores yngste med til Ark Nova, og det var vanen tro en fornøjelse.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Gunness »

I går var vi på besøg hos hr. og fru Forumejer, hvor vi lagde ud med to omgange Turing Machine. Det er et meget "rent" deduktionsspil, og som sådan er designet ret godt tænkt. Jeg kunne godt have tænkt mig lidt interaktion mellem spillerne, for det endte meget som en puzzle, vi hver især sad med.
Hovedspillet var go'e gamle Amun-Re, hvor jeg gerne ville se, om mit indkøb af den nye version er en fejl. Det er det heldigvis ikke. Det er ikke lige så intuitivt som Ra, men Knizia kan det med auktionsspil og de svære beslutninger, og der blev godt nok grublet meget over, hvordan man skulle bruge sine surt sammensparede penge :)
Vi rundede aftenen af med 2x Durian, som er endnu en spøjs titel fra Oink Games. Her skal man via nogle kort opfylde frugt-ordrer (ja, det er en ting), og i bedste Hanabi-stil kan man ikke se, hvilke frugter man selv har. Det er pænt fjollet, men det er også ret sjovt og en rigtig fin lille filler.

...så derfor startede vi også med Durian, da vi havde vores knægt og en af hans kammerater med på Bastarden i dag - en fin blød opstart for et par teens, der ikke var 100% vågne kl. 12 ;)
Herefter introducerede jeg til Dune Imperium, der som ventet var en habil succes. Kammeraten havde misforstået, hvordan nyindkøbte kort kom med i decket, så han fik lidt hurtigere adgang til dem end tiltænkt. Men skidt pyt, vi havde det sjovt, og der blev kæmpet til sidste spice-brik.

Efter to spil har jeg et par anker mod det - måske nogen kan be- eller afkræfte, at det er et issue, for ellers er jeg ret imponeret over designet
1) Intrigue-kortene virker voldsomt ubalancerede - der er virkelig stor forskel på "Du får 1 vand" eller "Du får 7 sværd i en kamp".
2) Måske spiller vi det ikke optimalt, men jeg synes stadig, at det bliver lidt langt. Det hjalp heller ikke, at spillet (som tilfældet tit er på Bastarden) var komplet uorganiseret, og nogle af kortene lå i en anden æske.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Wed Jul 19, 2023 6:06 pm I går var vi på besøg hos hr. og fru Forumejer [...]

Det var naturligvis en fornøjelse at have besøg af familien Gunness i aftes! Og man har jo ikke været rigtigt på besøg hos os, hvis der ikke har været et deduktionsspil på bordet, Turing Machine var et oplagt valg. Jeg syntes, det er en god repræsentant for den bølge af nye interessante måder at lave deduktionsspil på. Og jeg kunne sagtens forestille mig at spille det solo, så jeg syntes kritikken er meget rimelig. Jeg kom selv helt skævt ind på spillet i aftes, så min oplevelse af spillet i aftes var faktisk dårligere end jeg syntes det fortjener.

Hoved-spillet Amun-Re er et klassisk valg. Det var helt sikkert et kært gensyn ... efter mange års pause. Jeg syntes dog også det var tydeligt, at tre spillere er lige i underkanten, hvis spillet virkeligt skal shine. Men fedt er det!

Durian var en afsluttende filler. Der blev grinet lidt af det ... og en del af latteren var mere rettet mod spillet end en konsekvens af at det blev spillet. Men jeg syntes bestemt at det var hyggeligt og også rimelig sjovt. Og dejligt er det jo så at høre, at Gunness også har spillet det i dag. Og jeg kan da afsløre at denne aften også hos os blev sluttet af med et spil Durian! Så helt tosset kan det ikke have været. Det skete efter at vi for første gang havde prøvet kræfter med Earth. Jeg var på forhånd lidt kritisk overfor det og syntes også at det var nogle drøje første runder med meget ikonografi og nogle beslutninger der skulle tages på et meget spinkelt grundlag, hvilket naturligvis nok ikke kan være meget anderledes første gang med prøver kræfter med et spil som dette. Undervejs blev jeg blødt lidt op overfor spillet og endte med godt at kunne forstå, at det er spil, man kan sætte pris på. Om jeg selv kommer til det, kommer nok meget an på om jeg snart får det prøvet igen.

Jeg er givetvis ikke den mest kvalificerede til at besvare spørgsmål om Dune: Imperium - men det skal da ikke afholde mig fra det alligevel. Jeg tænker du har ret i at Intrigue-kortene ikke er lige stærke. Tja, det er vel bare udtryk for at du må leve med det du bliver tildelt eller sørge for at øge mængden af dem, der kommer igennem dine hænder. De er gode at have, men man kan også klare sig fint uden. (Mine erfaringer er fra et meget begrænset antal spil og både uden udvidelser, samt med hhv. 1 og 2 udvidelser.) Mit indtryk har på ingen måde været, at det er et spil der bliver for langt. Slet ikke. Jeg husker det som om jeg scorede halvdelen af mine point i den sidste runde sidste gang jeg spillede det. Så det blev i hvert tilfælde ikke til særligt mange runder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Gunness »

Fint med nogle alternative indspark angående Dune Imperium. Måske har jeg bare spillet med nogen, der havde lidt AP-tendenser. Og ja, ingen tvivl om, at når man først kommer ned til level 3-Conflict-kortene, så vælter det nærmest ind med point.

Når man først har prøvet et par runder af Earth, synes jeg, at det er ret simpelt og intuitivt, og jeg har i hvert fald haft pænt held med at introducere nyere spillere til det. Det føles bare rart at bygge sit økosystem op, og selv om man nærmest svømmer i sprouts og soil til sidst, er det lidt af en udfordring at få alle sine scoringer til at gå op.

Her i første del af ferien prøver vi at nå mindst et spil om dagen, uanset om det er et lille eller et stort.
Torsdag skulle vi se en tretimers film (Magnolia), så vi nåede kun en hurtig gang Tides of Time.
Fredag skulle vi se endnu en tretimers film (Oppenheimer), men havde planlagt tiden lidt bedre, så det blev til Far Space Foundry. Det var noget sjovere her anden gang, hvor vi havde bedre styr på indkøb af piloter. Sjov puzzle, men stadig lidt fiddly.
I dag ingen tretimers film, så det blev til Rocketmen, som jeg synes er ganske hyggeligt, selv om jeg er pivringe til det. Mulighederne for at udtynde sit deck undervejs er gode, og så er det en temperamentssag, om man kan lide held-elementet i spillet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

I eftermiddags fandt vi The Ravens of Thri Sahashri frem. Det er snart spillet 200 gange hos os. Det er derfor et af de få spil, der er i kortlommer. Jeg troede Dragon Shields var uopslidelige, men nu er der faktisk flere af kortlommerne, der har givet op. Vi spillede to gange og helt atypisk tabte vi begge spil. Vi havde hver et spil, hvor vi lavede en tåbelig fejl. Pyt. Det at det kan ske - selvom det ikke er ofte - er vel noget af det, der er med til at holde liv i spillet. Til aften fandt vi Too Many Bones frem. Jeg havde læst op på Polaris, så Helle fandt Nugget frem, så vi ikke skulle have to mindre kendte Gearlocs i spil på sammen tid. Vi gik op imod Mulmesh. Desværre var vi uheldig et par gange og missede to missioner. Det betød rent faktisk, at vi ikke kom til afslutningen. Vi spillede den dog alligevel og i denne sidste runde fik jeg virkelig fornemmelsen for hvad Polaris kan stille op med sine Orbs. Jeg følte ellers hun havde været svær at få gang i men nu har jeg meget mod på snart at få hende prøvet igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Andrea »

Jeg har været på en uges ferie med familien. Det plejer ikke at føre til brætspil, men denne gang havde svigerinden taget Sequence med (ingen morsomme kommentarer!), så der nåede jeg at være med fem gange.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Kunne konstatere at Rhino Hero stadig er et charmerende børnespil med et vist potentiale. Og så fik vi lige støvet Sea Salt & Paper af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Til den ugentlige spilaften blev The Search for Lost Species sat på bordet. Jeg havde lige nået at læse reglerne i toget, så jeg havde ikke noget forkromet overblik, men vi har tidligere spillet The Search for Planet X og de har så meget til fælles, at vi hurtigt havde en generel idé om, hvad det gik ud på. Jeg syntes, at der de seneste år er kommet en perlerække af innovative deduktionsspil. Og det bedste af dem har jeg nok syntes var The Search for Planet X. Så mine forventninger var naturligvis høje. Mit umiddelbare indtryk er, at man er lykkedes med at få en langt mere vellykket integration af temaet i The Search for Lost Species. Det lover godt for fremtiden for spillet. Forgængerens anvendelse af tema var papirtynd og alligevel har jeg en fornemmelse af at jeg måske fortsat vil holde mere af det ... bl.a. på grund af temaet. :roll: Men jeg glæder mig meget til at få introduceret Helle for The Search for Lost Species og så må vi se, hvor meget spilletid det får. Det har i hvert tilfælde et solidt potentiale.

Da vi var færdige med dette spil stødte Helle til, da hun havde ønsket at blive introduceret for Capital Lux 2: Generations. Det er et fantastisk underholdende spil og det var det også denne aften. Grafisk hører det hjemme i en anden tidsperiode ... men det betyder intet, når mekanismerne fungerer og man kan spænde ben for (sig selv og) sine modspillere!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Torsdag aften fandt vi The Ravens of Thri Sahashri. Vi er nu meget tæt på 200 spil, men med undtagelse af nogle meget få spil har vi hver især spillet den samme rolle i alle spillene. Det prøvede vi at bytte om på og det var faktisk ret underholdende at se hvor anderledes vi udfyldte rollerne. Jeg tror også, at vi begge følte os en smule udfordret undervejs i.f.t. at løse opgaven, men i den sidste ende kom vi sikkert i mål omend med en ret lav score. Bagefter spillede vi endnu et spil med de roller vi plejede, nu da spillet alligevel var fremme og for undervejs at evaluere lidt på måden vi havde spillet på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Til aften fandt vi Codenames: Duet frem. Det er virkelig lang tid siden vi har haft et spil fra den serie fremme. Jeg kan egentlig godt lide det, men føler mig sygt dårlig til det. Vi talte dog lidt om ikke vi ville være skarpere i vores associationer, hvis kortene var på dansk, så mon ikke der dukker et danske eksemplar af spillet op på et tidspunkt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Jeg blev vækket ukristelig tidligt i morges, men da det var med et ønske om at komme til at spille Too Many Bones, var det med til at få mig op. Vi fik sat op til et spil med Mulmesh, hvor vi spillede h.h.v. Polaris og Nugget. Jeg famlede fortsat meget med Polaris og vi havde vores problemer i spillet. I sidste ende endte vi også med et nederlag, da vi gik ret sent i initiativet i det afgørende slag og derfor reelt var slået ud af spillet før vi for alvor kom i gang med vores ture. Sent på eftermiddagen forsøgte vi at forbedre vores præstation, men det gik da kun endnu værre. Det var den rene ynk. Heldigvis havde vi ikke mistet modet og fandt det endnu en gang frem til aften. Her fik jeg lidt bedre styr på Polaris, hvor jeg satsede lidt mere på de helt grundlæggende skills herunder også Health for at sikre mig, at jeg i det mindste nåede til min tur, så jeg selv kunne have lidt indflydelse på min skæbne. Da vi endelig mødte Mulmesh havde jeg fundet en ret stationær position, hvorom jeg fik plantet tre Orbs og dermed med min Orb Support hver runde fik +3 Atk og +3 Dex. Da Mulmesh endelig landede på brætet var det en smal sag at positionere mig og hive alle tre Orber igennem ham, hvilket kombineret med den yderligere skade jeg kunne påføre ham var rigeligt til at gøre kort proces med ham.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2023

Post by Frouvne »

Til aften har vi spillet Too Many Bones. Denne gang var det Drellen vi var oppe imod. Til gengæld spillede vi tre spillere, så det var Nugget, Polaris og Patches der var i ilden. Spillet trak lidt ud, hvilket vel bl.a. skyldtes, at vi var tre men jeg skal da også blankt erkende, at jeg ikke spiller for hurtigt med Polaris. Jeg tænker dog at hun er ret interessant og at jeg er begyndt at få nogenlunde fod på hende. Men i vort næste tre-personers spil bliver det dog nok en anden Gearloc jeg spiller med. Vi stoppede før det sidste slag, da aftenen var ved at være meget fremskreden. Det får vi forhåbentlig afsluttet i morgen aften.
frouvne, administrator

Image
Post Reply