Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by netsapiens »

Så blev der spillet igennem.

Først hev vi Space Hulk 3rd ed. frem fra gemmerne og spillede Suicide Mission (første mission) to gange. Tæv til Space Marines, men det var dog så tæt på så den heavy flamer som man skal have ind og brænde kontrolrummet af, i bogstaveligste forstand blev hakket ned bagfra af en genestealer netop som han skulle til at åbne døren ind til rummet. Det er nu altså sjovt når et spil ender ud på de sidste små marginaler.

Så kom Lord of the Rings LCG på bordet, og det blev til i alt fire-fem spil, hvor vi både gav og fik tæv. Hvordan i alverden man tæver en difficulty 7 encounter fatter jeg altså hat af. Vi brugte halvanden time på at holde stand inden vi til sidst måtte bukke under. Men det er nu et sjovt spil at samarbejde om.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Foppwin »

netsapiens wrote: Hvordan i alverden man tæver en difficulty 7 encounter fatter jeg altså hat af.
Den følelse kender jeg godt. :)

Vi kæmper med missionen med de 4 kæmper. Det er noget af en mission - vi har ikke klaret den endnu. Det er også sådan noget der gør det sjovt, for så skal man tænke sig om og findes nogle gode combos.
Danny

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Mik »

Robert wrote:Vær opmærksom på at vi lavede en ret væsentlig fejl. Man skal starte med 6 varer i alt (1 af hver) i det indre marked, ikke 6 varer af hver type.
Vi startede rent faktisk med 6 varer i alt. Det var utidig indblanding fra et andet bord som ændrede på dette!
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Robert »

Vi var 8 til brætspil på arbejde i aften. Det virker som om interessen er ved at vokse. Vi var to borde med 4 på hver. Jeg tog en del enklere og relativt korte spil med. Det ene bord startede med Stone Age og hyggede sig gevaldigt. De andre (hvor jeg var med) valgte Nefarous mens jeg instruerede Stone Age. Vi nåede tre spil Nefarious inden de andre blev færdige og sluttede af med en Ticket to Ride (som alle fire kendte ganske godt) mens de andre tog et enkelt Nefarious. Det fungerede rigtig godt.

Jeg bliver mere og mere imponeret over Nefarious. de tre spil vi spillede var meget forskellige pga. de to variationskort man trækker. Man bliver virkelig udfordret til at lægge sin taktik efter de muligheder og forhindringer kortene kommer op med. Og det er let at lære og tager ikke lang tid.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Mik »

Jeg får som regel ikke spillet så meget i Essen, da jeg finder det vigtigere at tale med de mange venner og bekendte jeg har fået samlet mig igennem årene. Desuden er det ofte netop de 2 dage (onsdag og søndag) som jeg havde skåret fra i år, som er de to dage der bedst til at sidde at spille i på messen.

Men lidt blev det da til:
Onsdag inden middagen kunne Dorthe, Torben, Erik og jeg nå et par spil Würfel-Bohnanza medens vi ventede på de andre. Dorthe vandt begge spil, og jeg kom sidst - så ikke noget nyt der! 6/10

Efter middagen fik jeg lejlighed til at prøve Snowdonia, som var et af de mange spil jeg havde udskrevet reglerne til - og som jeg alligevel ikke kunne hitte ud af om var værd at købe eller ej. Det viste sig hurtigt at være et rigtig godt, så det blev købt næste dag! 8/10

Fredag tager jeg altid til Mülheim, 20 km fra Essen, for at spille med "de andre" Englændere. Og her er der tradition for at spille efter middagen (og knap så megen druk, som på Jung). Det blev til tre spil:

Arch & Noah er et familiespil kraftigt inspireret af rolle-handlings-systemet fra Puerto Rico. Det var et sjovt spil, men dog temmelig tilfældigt når det kom til at trække dyr fra poserne. Jeg oplevede gang på gang at få mine dyr hugget af en spiller med den anden halvdel, for at de kunne score 15-20 point, hvoraf jeg fik 2-4. Ikke sjovt. Så et spil jeg gerne spiller igen, men ikke for tit. 7/10

Så gik det bedre med Ginkgopolis, som jeg først havde afskrevet som "for abstrakt". Men det ganske underholdene, og jeg glæder mig til at spille mit eget eksemplar. 8/10

Endelig sluttede aftenen af med Western Town, som jeg selv havde været med til at financiere via Ulule. Det var heldigvis ikke dårligt, selvom jeg dog er nødt til at spille det igen førend jeg give det en bedømmelse. men første indtryk er omkring de 8/10

Lørdag blev det kun til en enkelt spil, som vistnok hed Coup. Det var ikke min kop te, men heldigvis røg jeg ud af spillet i anden runde, og derefter kunne jeg sætte mig over "hygge" med whisky-holdet. 5/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Larsine »

Traditionen tro havde vi taget nogle spil med på ferie, men der blev altså ikke spillet så meget, for en storbyferie lægger ikke op til at man skal spille om dagen, og man er oftest for træt når først man kommer hjem.

Lørdag d. 6 fik vi spillet et spil Würfel Bohnanza og en spil Heck Meck i Helsinki lufthavn, medens vi venter på at komme på flyet til Singapore.

Mandag d. 8, blev jeg lokket til et spil Würfel Bohnanze, men jeg var desværre så træt at jeg slet ikke kunne koncentrere mig om spillet, og tabte stort.

Mandag d. 15 spillede Lilli, Larna og jeg to spil Ogallala. Jeg fik en andenplads i det første, men vandt det andet overbevisende.

Torsdag d. 18 spillede vi igen Würfel Bohnanza, og denne gang tabte jeg stort, selvom jeg var kommet over mit jetlag.

Lørdag, da vi igen var kommet hjem, fandt Larna og jeg Lords of Waterdeep frem. Vi lå meget lige gennem hele spillet, men til sidst løb jeg fra Larna, og jeg fik også flest bonus-point.

Til gengæld har jeg lært at kaste med boomerang, og det er også lykkedes at gribe den når den kommer tilbage :D
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Jens_Hoppe »

I går i KBK fik jeg spillet endnu et spil Aeroplanes (vi var fem spillere). De fleste deltagere var positive, men en brød sig ikke om turrækkefølge-terningen. Det forhindrede ham nu ikke i at vinde efter en imponerende slutspurt i tredie æra (14 VP gemt i passagerer og fly hjalp også - og kom som noget af en overraskelse for den spiller, som egentlig troede at han stod til sejr!). Selv havde jeg en supergod 2. æra - efter den førte jeg solidt - men gassen gik noget af ballonen i tredie... Men sjovt var det nu!

Efterfølgende introducerede jeg gruppen for Love Letter, som beviste sit værd som en hurtig, sjov filler. Det er let nok til at man nærmest vil kunne bruge det som hysterisk drukspil, men så er der alligevel ind imellem mulighed for at spille snedigt. Vi spillede to spil (med fire deltagere vinder en spiller spillet, når han har vundet fire hænder/runder), og som jeg husker det vandt jeg sørme begge spil!
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Efterfølgende introducerede jeg gruppen for Love Letter ...
så er der alligevel ind imellem mulighed for at spille snedigt. ...
som jeg husker det vandt jeg sørme begge spil!
... Så mangler der vist bare et lille Q.E.D. ! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:
Jens_Hoppe wrote:Efterfølgende introducerede jeg gruppen for Love Letter ...
så er der alligevel ind imellem mulighed for at spille snedigt. ...
som jeg husker det vandt jeg sørme begge spil!
... Så mangler der vist bare et lille Q.E.D. ! :wink:
You're too clever for my subtle insinuations, Moriarty!

Nej, men øhm, seriøst. Man kan spille snedigt, og man kan også være svineheldig (og man kan slå mere eller mindre på hinanden). Jeg tror vores score i første spil var 3-3-3-2 points inden sidste og afgørende runde, hvilket i sig selv peger i retning af, at det er et spil som spillerne selv er med til at balancere.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by digter »

Jeg fik endelig lånt War of the Ring og min kæreste og jeg nåede at spille det to gange før vi måtte aflevere det tilbage.
Nå, for det første: ALT for mange terninger. Jeg kan gå med til aktionsterningerne (også fordi de giver et godt billede af shawdowplayerens overmagt), men kampsystemet er alt for Risk'et til min smag (og ja, det kom jo sådan set ikke bag på mig, men alligevel!)
Den posititive side er selvfølgelig hele temaet og implementeringen af dette. Det er virkelig fremragende og helt klart det bedste ved spillet. Styrkeforholdene, kampen om at få de gode folk aktiveret inden det er for sent og Frodo og Sams rejse mod Mordor passer VIRKELIG godt ind i spillet. Enternes angreb og Sarumans tidlige ankomst i spillet - det hele er virkelig smukt sat sammen imo.
Og så er det ret balanceret (umiddebart). I sidste spil var det kun det marginaler der gjorde at min kæreste fik ødelagt ringen inden jeg havde erobret 4 strongholds og 2 byger (10 vp). 7/10

I weekenden havde jeg nogle venner på besøg der var ret "grønne" inden for brætspil. Vi lagde ud med Carcassonne som var en stor succes. Jeg endte på en 3. plads, mens de to nye spillere kom på 1. og 2. pladsen, henholdsvis 2 og 4 point efter mig. Stor jubel og igen en succes med Carcassonne 8/10.

Dernæst gik vi i gang med Ticket to Ride: Europe. Jeg har haft gode oplevelser med børn og ældre mennesker (læs: Mine forældre), men sammen med andre grupper har det været en smule skuffende. Det er simpelthen for langt i forhold til hvad det indeholder. halvvejs inde i spillet går den på autopilot. Jeg synes Settlers er et langt bedre gateway-spil 5/10.

Citadels spillede vi også og der er ikke så meget nyt at tilføje. Enkelt og effektivt - ikke så meget pis. Alle morede sig. 8/10

-----opdatering følger------
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik forbi til en gang spil. Vi snuppede et spil Lords of Waterdeep, hvilket desværre blev lidt for langt for min smag. 1 time og 40 minutter tog det, og jeg vil gætte på at jeg kun har brugt ca. 30 minutter af tiden. Desværre betyder det at når Eik gå i AP mode, så begynder jeg at spille endnu dårliger. Hvis han har brugt 5 minutter på at bestemme hvor han sætte sin næste agent ind, ja så bruger jeg kun 5 sekunder, for nu skal vi jo komme videre. Desværre betyder det oftest at Eik vinder, så set fra hans synspunkt fungere strategien, men jeg ender med at kede mig.

Jens dukkede op og vi tog endnu et spil Lords of Waterdeep. Da vi nærmede os slutningen, stod jeg i en situation, hvor jeg desværre havde mulighed for at sabotere både Eiks og Jens mulighed for at færdiggøre endnu en situation, og det så ud til at det ville blive afgørende for spillet, og hvis der er noget jeg hader mere end langsomme spil, så er det kingmaking... Så for en gangs skyld blev det mig der bruget 5 minutter på at overveje hvad jeg skulle gøre, og så at jeg havde mulighed for at genere dem begge, Men selvom det lykkedes, betød det dog stadig at jeg kom ind på en 3. plads, medens Jens vandt knebent over Eik.

Torsdag aften snuppede Lilli og jeg et spil Lords of Waterdeep. Vi lå længe og skiftedes til at føre, men da jeg havde fået Larissa, havde jeg ikke brug for at koncentrere mig om bestemte typer quests, og valgte alle dem der gav bonus. Så jeg nåede både at få den der gav penge hvis jeg fik en tyv, og en tyv hvis jeg fik penge, og en ekstra kriger hvis jeg fik en kriger. Det betøde at jeg til sidst kunen lave nogle af de store quests ret hurtigt, og jeg rendte fra Lilli. Dertuol kom at jeg fik 36 point for mine bygninger, medens Lilli kun fik 24 point for hendes quests.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Mik »

Mandag fik jeg prøvet Suburbia for første gang. Jeg har kendt spillet som prototype et stykke tid, men har aldrig været særligt tiltrukket af det. Og det er jeg stadig ikke. Man er meget afhængig af gudernes gunst mht. udvalget af bygninger: enten er de for dyre, eller også har du ikke rigtig brug for dem - og når du endelig får noget potentielt godt, viser det sig at de matchende brikker aldrig dukker op!
Det bliver heller ikke bedre af at spilleren før dig snupper alle de gode brikker, som du selv har brug for. Medens, sjovt nok, spilleren før ham efterlader alle godterne til samme. Suk.
Ikke noget dårligt spil, men ikke noget som kommer på min købsliste. 6/10
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 239 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Taibi »

Mik wrote:Mandag fik jeg prøvet Suburbia for første gang. Jeg har kendt spillet som prototype et stykke tid, men har aldrig været særligt tiltrukket af det. Og det er jeg stadig ikke. Man er meget afhængig af gudernes gunst mht. udvalget af bygninger: enten er de for dyre, eller også har du ikke rigtig brug for dem - og når du endelig får noget potentielt godt, viser det sig at de matchende brikker aldrig dukker op!
Det bliver heller ikke bedre af at spilleren før dig snupper alle de gode brikker, som du selv har brug for. Medens, sjovt nok, spilleren før ham efterlader alle godterne til samme. Suk.
Ikke noget dårligt spil, men ikke noget som kommer på min købsliste. 6/10
Tror du denne tendens ville være mindre udtalt med færre (2) spillere?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by Mik »

Formentlig.
Nu ved jeg ikke hvordan der spilles med 2 spillere, men med 4 spillere skal der fjernes en brik fra udbudsrækken i hver spillers tur. Enten fordi han køber den, eller fordi der skal smides en brik ud af spillet såfremt man laver noget andet. Nye brikker er meget dyre, men bliver billigere efterhånden som de rykker nedad. Så med 4 spillere kan man danne sig et overblik over hvad man gerne vil have, og naturligvis også over havd de andre gerne vil have. Og der er forskel på om der sidder 3 andre før turen og køber/fjerner det man gerne vil have eller om der kun er en spiller.

Samme med hensyn til sjældenheden af bygninger. Hvis man kun er to er der større sandsynlighed for at specifikke bygningstyper får lov til at overleve. I vores spil købte jeg til at starte med med en kontorbygning som gav bnusser på andre kontorbygninger. Det gav god mening, da der allerede lå en anden kontorbygning fremme til en højere pris, og man måtte forvente at flere ville dukke op. To mere dukkede op, men de blev alle omdannet til søer eller smidt ud af mine konkurrenter, så min investering var dødfødt - men det kunne jeg jo ikke vide på forhånd.
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2012

Post by akwlinka »

Mik wrote:Formentlig.
Nu ved jeg ikke hvordan der spilles med 2 spillere, men med 4 spillere skal der fjernes en brik fra udbudsrækken i hver spillers tur. Enten fordi han køber den, eller fordi der skal smides en brik ud af spillet såfremt man laver noget andet. Nye brikker er meget dyre, men bliver billigere efterhånden som de rykker nedad. Så med 4 spillere kan man danne sig et overblik over hvad man gerne vil have, og naturligvis også over havd de andre gerne vil have. Og der er forskel på om der sidder 3 andre før turen og køber/fjerner det man gerne vil have eller om der kun er en spiller.

Samme med hensyn til sjældenheden af bygninger. Hvis man kun er to er der større sandsynlighed for at specifikke bygningstyper får lov til at overleve. I vores spil købte jeg til at starte med med en kontorbygning som gav bnusser på andre kontorbygninger. Det gav god mening, da der allerede lå en anden kontorbygning fremme til en højere pris, og man måtte forvente at flere ville dukke op. To mere dukkede op, men de blev alle omdannet til søer eller smidt ud af mine konkurrenter, så min investering var dødfødt - men det kunne jeg jo ikke vide på forhånd.
Suburbia er det Essen spil jeg har spillet mest, bl.a. fordi alle vil prøve det, og når de har prøvet det, så vl de spille det igen.
Ja man kan blive grueligt irriteret over brikkernes ugunst, men sjovt nok gælder det for alle. Jeg har endnu ikke prøvet det som 2 spiller spil, men det kommer snart til at ske. Jo færre spillere jo mindre kaos, jo mere mulighed for planlægning.
Jeg finder at Suburbia er det dejligt let spil at lære, med tilpas kaos og kompleksitet. og en passende spiltid.
Image
Post Reply