Christian, i betragtning af at du ikke var der, var det sgu et meget præcist referat.
Vores generelle indtryk af spillet var overordnet positivt. Det er rigtigt, M&M er ikke lige min type spil generelt - når brætspil bliver så lange, processuelle og "fortællende" (dvs. spillet prøver at skabe en historie eller handling) som M&M, sidder jeg gerne og tænker "det her vil jeg hellere spille på en computer!". Spil af denne type bliver nemlig ofte ret "multi-player solitaire"-agtige - selvfølgelig fordi virkelighedens pirater ikke havde den store daglige interaktion med hinanden - eller de introducerer nogle kunstige mekanismer til at skabe spillerinteraktion. Jeres spil har her en ganske fin balance - man laver en del solitaire, men har alligevel noget indflydelse på de andre også. Men jeg kan alligevel ikke løsrive mig fra tanken om, at jeg hellere ville sidde og spille
Sid Meier's Pirates! på 'puteren, da 1) det ser bedre ud, 2) giver mig en stærkere fornemmelse af indlevelse, og 3) ikke er så bøvlet, fordi computeren håndterer alt det administrative. Jo jo, M&M er selvfølgelig et socialt spil-med-vennerne brætspil, men man sidder jo alligevel det meste af tiden og fifler med sine egne ting i spillet, med kun et halvt øje på hvad modstanderne foretager sig.
Så, som sagt er det ikke lige min type spil og det bliver aldrig noget jeg giver topkarakter på Boardgamegeek (alene pga. mine præferencer),
men når det er sagt syntes jeg faktisk at spillet - på sine egne præmisser, og uden hensyntagen til hvad jeg søger i et spil - var et
rigtigt godt sørøverspil. Oceaner bedre (om jeg så må sige) end den gamle "klassiker"
Blackbeard fra Avalon Hill, som sammenlignet med M&M er noget makværk. Det kan ikke umiddelbart sammenlignes med de tyske sørøverspil (Pirate's Cove, Karibik, Cartagena, osv.) som selvfølgelig alle er meget mere abstrakte og generiske end M&M. En sammenligning med andre tematisk stærke multiplayer-spil synes jeg faktisk også M&M slipper udmærket fra. Fantasy Flight's store dungeon-basher
Descent synes jeg f.eks. personligt var væsentligt mere kedeligt og, øh, "
uinnovativt" (hvis man kan sige det) end M&M. Men det mest spændende er selvfølgelig også, hvordan M&M klarer sig i sammenligning med alle de andre nye sørøverspil der er på bedding, ikke mindst GMT's nye udgave af
Blackbeard.
Her er nogle konkrete punkter jeg lige kan komme på:
- Spillet giver en fin indlevelse i sit emne, dvs. det er meget tematisk stærkt. Man er tættere på at føle sig som en rigtig pirat end i noget andet piratbrætspil jeg nogensinde har prøvet. (Men meget længere fra end i SMP! til computeren, se ovenfor).
- Reglerne er ret komplekse, men de er slet ikke så komplekse som man kunne have forestillet sig og frygtet for denne type spil. Jeg ville sagtens kunne skære regler væk som jeg personligt ikke synes bidrager til designet rent gameplay-mæssigt - men jeg ville faktisk have svært ved at fjerne noget, uden at det direkte gik ud over den tematiske dybde i spillet. Med andre ord, set fra et tematisk synspunkt har så godt som alle regler en eksistensberettigelse - og det er stor ros fra mig.
- Det tager lang tid. Efter regelforklaring spillede vi fra 19.30 til 23.30 (eller deromkring) - fire timer - og ingen af os var
i nærheden af vores på forhånd reducerede "80 penge" sejrskriterie. Vi spillede rimeligt hurtigt, men vi valgte (intetanende) strategier der lod spillet fortsætte længe (brugte f.eks. mange penge på ship modifications). Jeg ville ønske at sejrskriterierne var lavet på en måde, så man var sikker på at spillet ville nå en ende inden for en rimeligt veldefineret tid, men jeg kan ikke komme på, hvad et sådant kriterie kunne være.
- Jeg er lidt nervøs for balancen mellem de forskellige strategier, f.eks. om det bedst kan betale sig at være handelsmand eller sørøver. Det er I også lidt nervøse for, kunne jeg forstå på Kasper, og jeg håber I, på den korte tid I har til at gøre det færdigt, når frem til et resultat I er tilfredse med - selvom det garanteret er dødsvært.
- Selvom jeg personligt godt kunne lide at man både kunne være sørøver og handlende, syntes jeg i praksis at handelsdelen af spillet var for kedelig. Modsat f.eks. mange tyske spil med et økonomielement, var der her ikke de store strategiske overvejelser at gøre sig. Jeg tør ikke sige hvor meget dyb strategi der er i at være pirat heller, men det er i det mindste
sjovt at få lov til at sejle omkring og være havenes skræk.
- I vores spil stagnerede Job-decket totalt. Det første job var ikke noget, nogen ville have, så der kom aldrig flere... Det er et konkret punkt hvor jeg tror I enten skal have flere jobs fremme af gangen, eller have en mekanisme for hvordan det aktive job kan erstattes af noget andet.
Så, som du så rigtigt siger, alt i alt syntes jeg det var "ok sjovt" - særligt at få lov at hærge og slås, dog, og ikke så meget at lege handelsmand.