Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Jens_Hoppe »

Tirsdag i KBK blev for nogle af os en bevidst gentagelse af sidste uges spil:

Først var det Village. Denne gang var vi tre spillere, og spillet fungerede glimrende med det antal. Spillet fortsætter med at imponere: På den ene side er det jo "bare" en variant af alle de andre action selection/worker placement, ressourcekonverterende eurogames, men på en eller anden måde præsterer det alligevel at virke originalt og tematisk. I dette spil begyndte vi også at få et bedre overblik over de enkelte strategier, og både markedet, rådhuset og kirken virker som stærke områder at koncentrere sin indsats. Rejse kan også være en fin strategi at følge, men mit indtryk er nu at det er temmelig dyrt, i forhold til hvor mange points det giver. Og ja, det er selvfølgelig vigtigt at få nogle folk i landsbykrønikken, men mit indtryk er nu at det ikke kan betale sig bare at ræse blindt efter at få sine folk slået ihjel. I stedet handler det mere om at få det timet rigtigt, for selvom en plads i krønikken er god, opgiver man noget potentiale på brættet, måske endda points på brættet, hvis vi taler om en mand i kirken eller rådhuset.

I spillet fik jeg maxxet min tilstedeværelse i krønikken (5 mand), og stod derudover stærkt i kirken, og i rejseområdet. Det blev også til lidt points fra markedet, og i alt var det nok til at give mig en snæver sejr. Andenpladsen - 2 points efter! - gik til en spiller som kun havde 2 mand i krønikken (ingen points), men som til gengæld stor overordentligt stærkt i både kirken og rådhuset.

Et sjovt spil, hvor strategierne denne gang endda endte med at virke godt balancerede.


Anden gentagelse fra sidste uge var Olympos. Det gik mig egentlig udmærket - jeg fik fat i to opdagelser, som begge gav mig tidsrabat på køb af yderligere opdagelser (hvis bestemte ressourcer indgår i prisen), og kunne derfor erhverve mig masser af yderligere opdagelser med lille tidsforbrug.

Vinderen, derimod, var jeg ikke i nærheden af! Han startede tidligt med en opdagelse som gav ham to sværd, brugte sin militære overlegenhed til at indtage et par af en modspillers stjerne-felter, anskaffede begge opdagelser som giver en stjerne, samt den opdagelse som det gør billigere at anskaffe wonders, og kunne derefter næste gratis anskaffe sig wonders: Jeg nåede lidt at få 1 af de 5 wonders, mens vinderen snuppede 3 hurtigt efter hinanden. Ouch.

Nå, men godt var det. På den ene side meget euroagtigt, men på den anden side alligevel et meget typisk civilisations-slå-på-hinanden spil. Kan man ikke lide idéen med at en modspiller kan gå målrettet efter at smadre ens placering på brættet, skal man nok ikke lige satse på Olympos. Jeg er dog ikke afskrækket endnu, og kan derfor varmt anbefale spillet.


Efter to lidt mere tunge spil var det tid til noget hurtigt og nemt, og det blev til Incan Gold, som jeg er en stor fan af. I forskellige konstellationer blev det vist til omkring fire (eller var det fem?) spil i træk, og jeg var desværre for modig i de fleste spil, hvilket resulterede i talrige dødsfald forårsaget af alskens farer, med en dårlig bundlinje til følge.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mik »

maxell wrote:Fik endelig hevet Merchants & Marauders frem fra hylderne og tog mig et solo-spil, men spillede som to spillere for at få det afprøvet.

Hold nu op, hvor er det bare et fedt spil :D
Glæder mig til at jeg har fået reglerne rigtig ind under huden. Nu er det det eneste spil med pirat-tema som jeg endnu har prøvet, så kan desværre ikke udtale mig om andre af samme tema, men det her spiller bare.
Der er absolut det bedste piratspil på markedet - med flere længder!
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1481
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 332 times
Been thanked: 190 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Jonezy »

Har fået spillet Summoner Wars igen idag, hvor det blev til en sejr og to nederlag.

Først var jeg Vanguards mod Deep Dwarves, som udviklede sig til den mest interessante og episke dyst, jeg har haft med spillet indtil videre. Ingen af de to factions indbød til aggressivitet fra start, så vi lå og afventede hinanden til der opstod muligheder, som vi kunne benytte os af. Mine Vanguards var mod slutningen presset godt bagud, og da min modstander gik efter dødsstødet og fejlede, fik jeg fremmanet min største champion og gik til angreb på hans summoner. Desværre havde hans Deep Dwarves lige et par sidste tricks i ærmet og han fejlede ikke hans anden chance for at levere dødsstødet.

Jeg lærte at man altid skal gøre arbejdet færdigt, når man er begyndt at slå på en champion. Det var hans champion Lun, som leverede de dødbringende tricks, og han havde rendt rundt med 1 liv tilbage i et stykke tid. Jeg havde dog prøvet at aflive ham hele 3 gange med units, som kun havde 1 angrebsterning og alle havde fejlet. Derfor må min anden lektie være, at man på ingen måde kan regne med succes på én terning, og at der må kræves større ressourcer, når arbejdet skal gøres færdigt. Fedt spil.

Anden dyst var jeg Mercenaries mod Benders. Det blev en hurtig affære over 4 omgange, da min kammerat læste en ability forkert og oversatsede med sin summoner, som hurtigt lå død efter en Stone Golem, en champion og min summoner havde haft fingrene i ham.

Tredje og sidste spil var mellem mine Jungle Elves og hans Shadow Elves. Det blev en aggressiv terning fest, hvor min kammerat tvang mig til at summone flere commons end jeg havde planlagt og derfor fik jeg aldrig gang i mine champions, og det bør give bagslag, når man er Jungle Elves. Det gjorde det også, da min summoner til sidst lå død for fødderne af den grumme champion Hydrake. Godt spillet Thomas!

En fornøjelig omgang, hvor jeg desværre tabte de mere interessante dyster.
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by chr88 »

Fik spillet Ora et Labora i dag, som jeg har set MEGET frem til, da jeg har ratet Agricola 10 og Le Havre 9.
Jeg tror dog desværre, at forventningerne var for høje, for efter spillet her til aften har jeg ratet det 7.5. Det er dog en rating, jeg regner med (og håber på!) går op i takt med, at jeg får spillet det flere gange. Årsagen til den relativt lave rating er nemlig, at det var svært at vide, hvad man egentlig skulle indsamle af ressourcer, da vi ikke kendte bygningerne godt nok. Det var også svært i første spil at overskue placeringen af ens bygninger og endnu mere, om man nu skulle aktivere en af de andres bygninger; der er MANGE, og de er alle sammen forskellige, så ved første spil var det lidt uoverskueligt og svært. Ingen af os havde for alvor timet slutningen på spillet ordentligt, og da man kun har én action pr. runde (ud af 24 runder; to actions når man er startspilleren), så sluttede vores spil pludseligt, og før vi egentlig følte, vi var kommet godt i gang. Det er selvfølgelig også kendetegnet ved andre spil, såsom Agricola, men i dette spil føltes det bare... underligt.

Men som sagt - jeg tror og håber på, at det ændrer sig, når vi kender bygningerne bedre, så jeg ser frem til de næste par spil. I dag spillede vi Irland og long game, men næste gang vælger vi måske den kortere variant (og stadig Irland, så vi trods alt kender bygningerne i forvejen). :)
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Foppwin »

chr88 wrote:Fik spillet Ora et Labora i dag, som jeg har set MEGET frem til, da jeg har ratet Agricola 10 og Le Havre 9.
Jeg tror dog desværre, at forventningerne var for høje, for efter spillet her til aften har jeg ratet det 7.5. Det er dog en rating, jeg regner med (og håber på!) går op i takt med, at jeg får spillet det flere gange. Årsagen til den relativt lave rating er nemlig, at det var svært at vide, hvad man egentlig skulle indsamle af ressourcer, da vi ikke kendte bygningerne godt nok. Det var også svært i første spil at overskue placeringen af ens bygninger og endnu mere, om man nu skulle aktivere en af de andres bygninger; der er MANGE, og de er alle sammen forskellige, så ved første spil var det lidt uoverskueligt og svært. Ingen af os havde for alvor timet slutningen på spillet ordentligt, og da man kun har én action pr. runde (ud af 24 runder; to actions når man er startspilleren), så sluttede vores spil pludseligt, og før vi egentlig følte, vi var kommet godt i gang. Det er selvfølgelig også kendetegnet ved andre spil, såsom Agricola, men i dette spil føltes det bare... underligt.

Men som sagt - jeg tror og håber på, at det ændrer sig, når vi kender bygningerne bedre, så jeg ser frem til de næste par spil. I dag spillede vi Irland og long game, men næste gang vælger vi måske den kortere variant (og stadig Irland, så vi trods alt kender bygningerne i forvejen). :)
Jeg er enig med dig i at spillet nok bliver bedre af at man kender kortene. Faktisk er at et spil som jeg håber bliver lavet til Ipad, men mon ikke det bliver det. Nu er le havre lavet og Agricola er på vej.
Danny

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Brichs »

Jeg havde mig en worker placment søndag.

Vi startede med et 4 personers Carson City. Jeg glæder mig til en dag at spille det kun med folk, der har prøvet det før - jeg har en idé om at varianten fra "New Beginnings" promoen er meget interessant at spille med. Jeg havde lidt glemt hvor godt jeg egentlig synes at Carson City er - det hjalp nok heller ikke at jeg fik vundet spillet ved hjælp en masse penge fra at overtage andre spilleres huse i sidste runde. 8/10

Bagefter hev jeg gladeligt Helvetia frem. Spillet, der kom på Essen sidste år, giver de fleste jeg har introduceret det for hovedpine i starten, men når først det kører, er det fatkisk et rigtig godt spil. Man spiller "kun" til 20 point, så spillet går overraskende hurtigt - til gengæld er det nok det spil i min samling, der lægger mest op til at folk går i står mens de overvejer hvad de skal gøre. Her kom jeg på en andenplads, selvom jeg virkelig var sikker på at jeg havde sejren. Æv! 7/10

Vi sluttede af med et mere simpelt spil - Alien Frontiers. Spillet er klart en af mine favoritter, og selvom det skalerer rigtig godt, så er konflikterne om placering af terningerne større ved 4 personer, og der er altså også her spillet skinner. Med 4 spillere giver jeg spiller. Spillet sluttede på en tie, og jeg tabte på tiebreakeren. Fordømt! 9/10
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Andrea »

Vi har lige været ti dage i det sydfranske for at blive usolidarisk brune, drikke billig rosévin - og spille spil i skyggen, når vi havde brug for en pause fra poolen og den skønlitterære læsning. Vi købte rejseudgaven af Hey! That's my Fish! lige inden afrejsen og fik spillet det flere gange. Det bliver aldrig mit yndlingsspil, men det er en fin lille filler, som egner sig til børn i alle aldre og rummer en del taktik. Der blev også tid til at spille 6 Nimmt!, Keltis the Card Game og Coloretto, og da min ene nevø havde medbragt Uno, så kom det også på bordet en del gange. Det er muligvis ikke et så velanset spil (fordi de fleste har spillet det irriterende mange gange i barndommen), men vi morede os nu ganske godt - især når det kun var de voksne, der spillede, og vi derfor kunne spille lidt mere.... brutalt ;-)

... hov ja, og et par omgange 2 personers spil blev det for en gangs skyld også til - nemlig Druidenwalzer.
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by pytman »

I går var mig og en ven forbi Louise + 2 venner i Haslev og vi fik spillet
1 x Last Night on Earth
1 x Richocet Robots

Hyggelig aften med nye mennesker :P
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mik »

Andrea wrote:... hov ja, og et par omgange 2 personers spil blev det for en gangs skyld også til - nemlig Druidenwalzer.
Hold da helt op!
Michael Rienecks allerførste spil!
Det er godt nok længe siden jeg har hørt om det sidst.
Sammen med alea-spillet "Die Sieben Weisen" et de mest usædvanlige temaer!
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Andrea »

Mik wrote: Hold da helt op!
Michael Rienecks allerførste spil!
Det er godt nok længe siden jeg har hørt om det sidst.
Sammen med alea-spillet "Die Sieben Weisen" et de mest usædvanlige temaer!
Det er et skønt lille spil. Gemalen er dog ikke så vild med det, men det skyldes muligvis, at han plejer at tabe i det... ;-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mik »

Mandag fik Martin, Eivind og jeg prøvet Small World Realm med to af de foreslåede scenarier.
Først prøvede vi introduktionsscenariet hvor landet er totalt ubefolket til at starte med. Det var lidt forvirrende, da jeg troede at reglerne for at lægge Lost Tribes ind, manglede. Men Martin opdagede at brikker var vist i de andre scenarier, så det blev en let start. krigen startede dog hurtigt så snart spiller nummer to kom på brættet :D

I andet scenarie startede ve langs vestkysten og skulle krydse en flod for at komme til de fede pointfelter langs østkysten. Jeg kom hurtigt derover via hulerne med mine Præstinder, og tanken var at blokkere de fleste pointfelter ved at gå i decline allerede næste tur (de kan derefter ikke angribes). Desværre havde martin andre planer, og hans flyve-evne min race til fald inden min næste tur.

De ny hex-moduler gør det muligt på let vis at genskabe eller nykreere stort set opsætninger, så mine gamle brætter er nu lagt i udvidelsen for aldrig mere at blive brugt. Fremover vil jeg let kunne skabe præcis de kort jeg har lyst til. Genial udvidelse! 10/10

Vi prøvede i øvrigt også nogle nye regler hvor man købe Evne og Race uafhængigt af hinanden.
det var sjovt at prøve, men giver for mange muligheder, og ekstra besvær, så den gider vi nok ikke prøve igen.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Larsine »

Selvom vi har været på ferie, og vi traditionen tro havde spil med, så blev det ikke til så mange spil i den forgangne uge.

Tirsdag fik jeg spillet 2 gange Dixit med min svoger, Lilli, Katrine, Sophie og Lea.
Onsdag formiddag på stranden fik jeg startet et spil Super 5, men vi nåede aldrig at spille det færdigt.
Onsdag efter middag fik Lisa og jeg spillet San Juan (inkl. udvidelser), hvor Lisa trynede mig. Jeg nåede kun op på 19 point :-(
Fredag formiddag fik vi spillet 7 Wonders med min svoger, som tabte første spil stort, men til gengæld vandt andet spil lige så stort.
Fredag eftermiddag fik vi spillet Five Crowns med mine forældre.
Lørdag formiddag fik vi spillet Super 5 på stranden.
Lørdag aften spillede vi 7 Wonders inden vi gik i seng.

Resten af tiden gik med at nyde de 28 grader, sol hele dagen og en masse Gin & Tonics.

Jeg savner allerede Mallorca.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Andrea »

I går havde jeg besøg af qute og Bedstevennen. King of Tokyo kom på bordet og blev spillet tre omgange - hyggeligt og pjattet spil. Vi holdt stilen og fandt Galaxy Trucker frem. Det er efterhånden længe siden, jeg sidst har spillet det, og vi valgte da også også at nøjes med grundspillet - hvilket dog ikke forhindrede os i at crashe med flere af rumskibene. Herligt!
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Mik »

Det nye Sky Traders skulle naturligvis prøves i går.
Desværre er jeg ikke helt tilfreds med spillet:

- det er fint at de 15-16 hexbrikker som udgør spilleplanen gør opsætningen variabel. Desværre har det kun begrænset betydning for spillet da afstandene er ganske korte. Hvilket også gør at reglerne for brændstofsforbrug er overflødige.

- det fluktuerende prissystem ser fint ud, og giver spillerne en smule indflydelse på priserne. Desværre er det i praksis helt umuligt at vide om priser stiger eller falder.

Fint design. Let at lære, let at spille. Men der mangler noget... 5/10
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2012

Post by Brichs »

I går fik jeg spillet et par spil.

Jeg startede med en gang Dragon's Gold - et Bruno Faidutti spil, jeg ikke har prøvet før. Det er altid rart at få prøvet et Faidutti spil, og denne gang var ingen undtagelse. Spiller er bygget op over flere runder, hvor man skal ud og slå drager ihjel. Disse drager har nogle ædelstene, som man gerne vil have. Hver gang en drage er død, skal alle de spillere, der har været med til at dræbe den, blive enige om fordelingen af ædelstene - inden der er gået ét minut. Hvis ikke man bliver enige, er det ærgeligt - så er der ingen der får ædelstenene. Det er et super hyggeligt spil, som jeg helt sikkert gerne vil prøve i gang. 7,5/10

Bagefter tog vi en gang Quarriors, fordi det var ønsket. Vi trak helt tilfældige kort, og der kom ikke et eneste kort fra udvidelserne. Vi tog os et 3-personers spil, som jeg vandt ved at komme rigtig godt fra start. Bagefter tog vi endnu et spil, hvor vi udskiftede 4 kort. Denne gang var der både kort fra Quaxos- og Rise of the Demons-udvidelsen, så vi fik også en lille smule gang i i de Corrupted terninger. Super dejligt spil - glæder mig til at min bestilte Quarmageddon-udvidelse dukker op.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply