Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Lad os krydse fingre for en god måned! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Gunness »

I går og i dag er Vindication kommet på bordet igen. Når man først kan reglerne, er det jo heldigvis meget simpelt, og jeg hev en habil sejr hjem begge gange på hhv. Monsters og Traits.
Min indvending mod end game-kriterierne holder stadig. I dag burde spillet i princippet være stoppet efter en halv time. Jeg kan dog se, at udgiveren lægger op til en variant, hvor to af kriterierne skal være opfyldt for, at spillet slutter. Det prøver vi nok.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Goblen »

Startede marts med endnu mere Crokinole. Fem spil blev det til i dag. Er totalt godt underholdt.

Så blev det til to spil Patchwork. Det holder stadig, og selvom jeg er dårlig til det synes jeg både tema og spil er fedt.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Andrea »

Jeg fik endelig overtalt gemalen til at spille Jurassic Snack med mig. Det spil er naturligvis ikke kun valgt på grund af de overnuttede dino-figurer ;)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags blev det til et gensyn med Tapestry, der som altid er fornøjeligt. Dog var vi fem spillere, og det er måske lige i overkanten efter min smag: Selvom Tapestry er et spil med hurtige ture bliver der alligevel lidt nedetid, og så er der også elementet med at spillere bliver færdige i forskelligt tempo: I vores spil var første spiller færdig 15-20 minutter før sidste spiller - ikke godt...! Så færre spillere næste gang, tak. 8/10

Efter Tapestry kom The Crew: blablabla Planet Nine på bordet for første gang. Jeg havde ret høje forventninger, for mens jeg ikke er en speciel fan af klassiske trick-taking games, kan jeg godt lide innovative coops - og gerne hvis de handler om noget sjovt. Desværre var The Crew stort set bare en klassisk, abstrakt trick-taker med talkort i forskellige kulører (og det var stort set blottet for følelsen af, at vi var astronauter der skulle arbejde sammen for at klare os). Da vi efter en 7-8 runder var kommet igennem scenarie 6, var jeg begyndt at kede mig lidt, så det var godt vi ikke kunne nå mere den aften. 5/10
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Frouvne »

Denne måned har budt på et par forsøg på at komme igennem Box 3 af Harry Potter: Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters Expansion. Vort sidste spil blev et langt og mindeværdigt spil. Vi kom skidt fra start og måtte hurtigt forlade den første lokation, så vi snakkede hurtigt om, at vi lige så godt kunne begynde forfra. Vi fik dog langsomt bedre og bedre fat i spillet og pludselig blev vi meget overmodige i vores dispositioner fordi vi følte det ikke længere kunne gå galt. Det skulle vise sig, at vi sluttede af med en meget giftig kombination af modstandere og alt så ud til at styrte i grus. I min sidste hånd kunne vi se, at hvis jeg ikke kunne afslutte det ville vi tabe - og jeg havde ikke umiddelbart kortene til at vinde. Heldigvis kunne jeg trække nye kort og selvom jeg de første par gange ikke fik noget, der kunne afgøre spillet til vores fordel holdt vi alligevel liv i håbet og sandelig om ikke det lykkedes os at hive en sejr i land. Nu mangler vi kun Box 4 og så har vi også fået god valuta for pengene.

Starten af måneden har endvidere budt på et par spil Beasts of Balance og så kom der en Risk-klon på bordet: Spheres of Influence: Struggle for Global Supremacy. Det var faktisk rigtig fin underholdning. Det gider jeg godt spille en anden god gang, men man skal vide, hvad man går ind til. Det er ikke nogen stor oplevelse, men med det rigtige mindset og den rigtige gruppe kan det være en god oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Goblen »

To gode oplevelser torsdag og fredag, og de var begge brætspil.

I torsdags var vi tre samlet for at spille Haspekknecht med udvidelse. Har spillet det et par gange før for et godt stykke tid siden. Vi skal "høste"?! kul i Ruhr-distriktet da kul-industrien var i sin spæde opstart. Spillet er ganske fantastisk, og havde egentlig håbet det kunne se bordet igen denne weekend, men det ligner det ikke kommer til at ske.

I går - endnu engang Terraforming Mars med Turmoil med min kone.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Stony »

Jeg var en tur forbi Århus Brætspilfestival for første gang.

Som tilfældet er med så mange andre større brætspilbegivenheder, så vil det ikke skade at tage afsted nogle stykker. Der var nu en del kendte ansigter som jeg fik spillet med undervejs.

Fredag havde jeg sat en del spilstarter moduler op, så jeg introducerede en del af de spil, hvor jeg kan reglerne mere eller mindre udenad. Så jeg introducerede til spil som Terraforming Mars, Hansa Teutonica, Maracaibo og endelig Gaia Project, hvor jeg så selv satte mig tilrette og spillede med.

Lørdag havde jeg ikke lagt planer for på forhånd. Jeg var en tur rundt og se hvad der foregik i de forskellige områder. I foyeren ved hovedindgangen, var der en del demoborde, hvor bl.a. Asmodee havde folk til at gennemgå regler til spil. Det var dog alle de lidt letbenede spil, som forsøger at ramme et bredere publikum. Så jeg var kun forbi for at kigge. Fryx var der dog også, og havde medbragt en prototype til Terraforming Mars the Dice Game. Det så faktisk ud til at det kunne et eller andet. Jeg fik aldrig spottet en ledig plads ved bordet, så jeg fik det desværre ikke prøvet.

Der var også et "Designers Retreat", hvor diverse spildesignere havde medbragt både udgivne, endnu ikke udgivne og deciderede prototyper under udarbejdelse som folk var velkommen til at prøve. Jeg valgte at springe over og lade andre komme til.

I stedet fik jeg i løbet af dagen spillet lidt forskelligt med kendte såvel som nye ansigter. Endnu et spil Gaia. Maracaibo. Terraforming Mars. Taluva. Jeg havde også selv medbragt mit Crokinole, og fik både spillet og introduceret for en del andre.

Søndag havde jeg kun et punkt på dagsordnen, såfremt der skulle være en ledig plads. Jeg ville gerne prøve City of the Big Shoulders, som jeg selv har stående uspillet på hylden derhjemme. Og det lykkedes.
I beskrivelsen havde "spilstarteren" angivet at dette kunne være et godt spil, hvis man i forvejen satte pris på spil som Brass, Arkwright samt et par andre navngivne titler. Det fødte nogle blandede følelser. Jeg elsker Brass. Mit eneste spil Arkwright orkede jeg end ikke at spille til ende. Så selv om det var et forsøg på at indsnævre spiltypen, så favnede det for mig rimelig bredt.

Det ER - ganske som forventet - et knastørt økonomispil. Jeg synes det lander mellem de to yderpunkter. Det spiller dog hurtigere end Arkwright. Vi var 4 spillere. På grund af en bagkant, havde vi på forkant aftalt at skære en runde (ud af en total på seks) ud af regnestykket, og på den måde gøre spillet lidt kortere. Jeg tror dog stadig at vi med fire spillere kunne nå at gøre det færdig indenfor de 120-180 minutter angivet.
Det virkede solidt, men... Det er den lidt ubarmhjertige slags økonomispil, hvor man kan købe nogle varer som man kan se en anden spiller har brug for, blot for at bytte dem væk for det du virkelig selv skulle bruge. Efterhånden som spillet skrider frem, åbner mulighederne sig, og alle spillere formåede at få de fornødne varer til at producere hver gang, men især i første runde var der en del obstruktion, og det var kun en ud af fire spillere der formåede at få en produktion i gang i første runde. Han endte dog med "kun" at blive nummer to i den samlede stilling, så det var ikke altafgørende. Men man skal være forberedt på den slags. Det er ikke alle der har lyst til at tilbringe en aften med den slags "hygge".
Du køber med din startkapital hovedaktien i et firma, som du så styrer. Der er mulighed for at købe kontrollen af flere firmaer, men det skete ikke i vores spil, og jeg fik forståelsen af at det i så fald sædvanligvis først sker i spillets sidste par runder. Man køber naturligvis også aktier i de af modstandernes firmaer, man vurderer står til at gå frem. Man kan dog også - på bedste 1830 vis - vælge at købe en aktie, blot for på et taktisk tidspunkt at sælge den igen. Dels for at redde nogle penge, men også for at straffe aktiekursen på et firma som en modstander ejer 60% af. Igen... Den slags "hygge".
Et økonomispil i den absolut tørre ende. Men jeg synes egentlig det var fint strikket sammen. Det mangler dog noget for at kunne måle sig med spil som Brass. Jeg kunne godt bruge et kort eller noget andet visuelt, hvor jeg kan se mit firma udfolde sig, og derved hjælpe med at sælge ideen om hvad det egentlig er vi sidder og laver. Det kan godt blive lidt for abstrakt. Så nogen personlig favorit tror jeg ikke det bliver. Der er nok nogle flere spil gemt i det, inden det bliver sendt videre.
Jeg havde åbenbart bedre flair for at spotte de rigtige investeringer, og endte med en førsteplads. Det til trods for at mit eget firma - som jeg selv ejede 60% af - kun sluttede med den tredjehøjeste aktiekurs, så gjorde mine øvrige investeringer, samt evnen til at få flyttet firmaets pengebeholdning ud på min personlige konto, at jeg alligevel sluttede foran indehaverne af de større firmaer. Jeg sluttede med en værdibeholdning (kontanter plus værdien på mine aktier) på knapt 3000, hvilket var cirka 500 mere end nummer to.
Næppe nogen highscore, da vi som allerede nævnt, kun spillede fem af de seks runder, og desuden slet ikke uddelte de afsluttende "awards" til de spillere der havde klaret sig bedst på forskellige parametre.
7/10.

Det blev dagens eneste spil for mig, inden jeg valgte at pakke sammen, og vende bilen mod Molslinjen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Goblen »

Fik endelig taget mig sammen til at smide Tank Duel: Enemies in the Crosshair på bordet. Det var bare mig selv der som tysk tankkommandør kæmpede mod russiske kampvogne. Dog kan man spille op til otte personer.

Det var mit første spil og det bare lidt præg af jeg måtte slå meget op. Dog morede jeg mig meget med at smadre fjenden - for det var det der skete.

Alt styres ved hjælp af kort der viser hvad du kan med kampvognen, hvor hurtig du er til at reagere i kampen (skyder du før fjenden), skyder du igennem fjendens panser, hvor meget skade får de, kan du slukke branden i din kampvogn, kan mandskabet nå ud inden den sprænger i luften osv. Det fungerer rigtig godt, og der er masser af forskellige WWII kampvogne af vælge imellem. Skal absolut spilles mere :-)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Goblen »

I går blev det så til en to-spillers oplevelse med Tank Duel. Det var ikke så godt som jeg havde ønsket, og jeg synes det fungerer klart bedst for en spiller. Prøver det gerne igen mod en anden tank-kommandør, men det skal klart spilles mere som solo-spil.

Det står anderledes fedt til på torsdag hvor Brass: Lancashire kommer på bordet, men mere om det efter torsdag.
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Skumle »

Goblen wrote: Wed Mar 11, 2020 1:13 pm I går blev det så til en to-spillers oplevelse med Tank Duel. Det var ikke så godt som jeg havde ønsket, og jeg synes det fungerer klart bedst for en spiller. Prøver det gerne igen mod en anden tank-kommandør, men det skal klart spilles mere som solo-spil.

Det står anderledes fedt til på torsdag hvor Brass: Lancashire kommer på bordet, men mere om det efter torsdag.
Kan godt forstå du helst ville spille mod en anden tankvognskommandør end den russiske der udraderede dine usle Tyske kampvogne igår. 8)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Goblen »

Skumle wrote: Wed Mar 11, 2020 8:59 pm
Goblen wrote: Wed Mar 11, 2020 1:13 pm I går blev det så til en to-spillers oplevelse med Tank Duel. Det var ikke så godt som jeg havde ønsket, og jeg synes det fungerer klart bedst for en spiller. Prøver det gerne igen mod en anden tank-kommandør, men det skal klart spilles mere som solo-spil.

Det står anderledes fedt til på torsdag hvor Brass: Lancashire kommer på bordet, men mere om det efter torsdag.
Kan godt forstå du helst ville spille mod en anden tankvognskommandør end den russiske der udraderede dine usle Tyske kampvogne igår. 8)
Den russer brugte aimbot.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Gunness »

^ :lol: :lol: :lol:

Dén var go'!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Frouvne »

Der er heldigvis blevet spillet lidt spil på det sidste. Mange af dem har dog været børnespil. Heldigvis en del gode børnespil - og nogle få knapt så gode. En nyerhvervelse, der er i den gode ende er deduktionsspillet Outfoxed! Det er virkelig fint til den fire-årige. På hendes egen foranledning er der endvidere blevet spillet Schatz der Drachen ... og desværre også det mindre gode Enchanted Cupcake Party Game. Andre børnespil der har været på bordet er Mmm! og Finders keepers!

I går eftermiddags fik vi genspillet Roll Player. Nu er det vist på tide at jeg får prøvet det med udvidelsen, så vi også kan få brugt vores rollespilskarakterer til noget. Og så blev aftenen brugt på at få afsluttet den sidste box i Harry Potter: Hogwarts Battle – The Monster Box of Monsters Expansion. Og sandelig om det så ikke gik op for mig, at der i løbet af dette år gerne skulle komme endnu en udvidelse til spillet. Jeg tør godt forsigtigt gætte på, at vi også kommer til at spille den.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2020

Post by Frouvne »

I aftes fik vi Wingspan på bordet og det var første gang, at jeg fik prøvet European-udvidelsen. Og det var faktisk en due fra udvidelsen, der gav mig lov til imellem runderne at konvertere føde til point, som sikrede mig sejren.
frouvne, administrator

Image
Post Reply