Hvad har du spillet i dag? November 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? November 2019
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

I denne weekend kom der lidt gang i spillene. Min datter havde fået lov til at vælge tre spil, vi skulle kigge på i weekenden, som hun ikke havde prøvet før. Monza og Speed Colors fungerede fint for hende men hun kedede sig med Mmm!

Helle og jeg fandt Wingspan frem og i løbet af lørdag og søndag fik vi spillet det fire gange. Vi syntes begge det kan være svært at få maskinerne ordenligt i gang, men det er interessant. Og så er jeg blevet ret imponeret over i hvor høj grad temaet er integreret. Meget fint spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Gunness »

Frouvne wrote: Sun Nov 03, 2019 11:35 pmWingspan... Og så er jeg blevet ret imponeret over i hvor høj grad temaet er integreret. Meget fint spil!
Det er sjovt nok en af mine hovedanker mod spillet. Ud over, at rovfuglene kræver mus og fugle fra vådområder kræver fisk, synes jeg netop ikke, at temaet bruges til noget som helst. Men det er bestemt en fin, lille (og flot) engine builder :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Mon Nov 04, 2019 9:41 am
Frouvne wrote: Sun Nov 03, 2019 11:35 pmWingspan... Og så er jeg blevet ret imponeret over i hvor høj grad temaet er integreret. Meget fint spil!
Det er sjovt nok en af mine hovedanker mod spillet. Ud over, at rovfuglene kræver mus og fugle fra vådområder kræver fisk, synes jeg netop ikke, at temaet bruges til noget som helst. Men det er bestemt en fin, lille (og flot) engine builder :)
Uden at vide noget om fugle og uden at have nærstuderet kortene har jeg som sagt et helt andet indtryk. Udover de indlysende data med hvilket habitat de lever i, hvilken føde de spiser, hvilken type rede, hvor mange æg de kan lægge og deres vingefang er der også tilføjet bonus-info nederst om hvor i verden de holder til og så en eller anden interessant information om fuglen. Men så er der jo alle de særlige aktioner de har, hvor små-fuglene flytter habitat undervejs i spillet, rovfuglene angriber (og tucker) fugle under et vist vingefang, fugle der samler forråd på kortet, pelikanen der skovler fisk op, når den spilles. Og så er der undtagelser som gribbene der ikke skal kræver føde for at blive spillet, da de finder ådsler (og deres funktion er at de deler ådslerne med de andre spillere), fugle der lægger æg i andre fugles reder (nogle har ikke engang deres egen redetype), fugle der tiltrækker andre fugle (spil yderligere en fugl i samme habitat i samme tur). Og jeg er sikker på, at man kan gøre listen meget længere, hvis man kigger kortene igennem. Hvis man investerer lidt energi og opmærksomhed i det, er jeg sikker på, der er masser af tema. Men man kan helt sikkert også nøjes med at nyde de utroligt flotte illustrationer og spille en ok engine builder.

---

Vi spillede endnu et spil til aften med vildt forskellige strategier og endte begge på 83 point. Andre gange har der været stor forskel på pointene (eks. 95-68 i et tidligere spil), så jeg tror der er flere brugbare strategier.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

Tirsdag formiddag blev der varmet op til den ugentlige spilaften med Dr. Eureka og Mmm! På spilaftenen blev der varmet op med Combo Fighter, som jeg ikke tidligere har prøvet. Jeg syntes, det var sympatisk at spillet var så simpelt og at bunken med ens resterende kort samtidig fungerede som tilbageværende liv således at skade blev gjort på denne bunke så den mistede kort. Aftenens hovedspil var Watergate, som jeg heller ikke tidligere har prøvet. Der er mange paralleller til Twilight Struggle og mit førstehåndsindtryk er faktisk, at det holder. Spillet endte meget tæt og jeg har i hvert tilfælde fået lyst til at udforske det noget mere. Vi sluttede af med Wingspan, hvor ingen af os rigtigt fik gang i vores maskine.

Onsdag aften spillede vi Monza med den yngste. Og da hun havde lagt sig til at sove fortsatte vi med Wingspan og siden to spil The Ravens of Thri Sahashri. Det lykkedes os at tabe i The Ravens of Thri Sahashri, hvilket sker ekstremt sjældent - mit hoved var vist overhovedet ikke skruet på til det spil i aftes!
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by APK »

Vi har også spillet Watergate for første gang og selvom Washington Post-redaktøren desværre fik krammet på en bundhæderlig præsident (I am not a crook) Nixon, synes jeg spillet i den grad holder. Det bliver spændende at se holdbarheden over tid, samt hvor meget "luck of the draw" betyder, men den foreløbige vurdering er meget positiv (9 af 10).
/APK
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

En formiddag med brætspil: Ghost Blitz, Rhino Hero, Animal upon Animal: Memory Stacking, Dr. Eureka, CLACK! og Spot it! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

I dag kom to uspillede spil på bordet. Først var det solo-spillet Lux Aeterna, der var på programmet og spillet blev brugt på at få en fornemmelse af hvordan spillet fungerer og hvilke kort, man kan forvente at møde. Jeg klarede mig igennem men dog uden at bruge timer. Det andet spil var Roll to the Top!, hvor vi prøvede to forskellige bygninger. Et rigtigt sommerhusspil - på godt og ondt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Goblen »

Har ikke lige fået skrevet et stykke tid - lidt for meget arbejde.

I går var jeg ude og spille Black Angel for første gang. Det blev et 2p spil, og det fungerede som sådan ganske OK. Mange "små" regler synes jeg, og når ikonografien er lært virker det OK, men det tager tid. Morede mig nu meget godt og er samtidig glad for at jeg ikke købte det på Spiel.

I dag i mandagsgruppen stdod den så på... Black Angel ... Vi var tre der spillede det og det virkede bedre med tre. Det flyder relativt hurtigt og er OK. Min vurdering er stadig den samme. Det gør intet at jeg ikke selv har købt det :-)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

Helle havde spilgæst i aftes og jeg blev inviteret med til at introducere et spil. Min tanke havde egentlig været at introducere Maracaibo, men ændrede dog strategi på dagen, da jeg ikke syntes, jeg havde fået god nok fornemmelse for hvordan spillet fungerede ud fra gennemlæsning af regelsættet. I stedet faldt valget på Barrage. Det var fedt at få på bordet og det virkede som om, det faldt i god jord.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Frouvne »

I aftes fik Stony og undertegnede Maracaibo på bordet for første gang. Det var i høj grad et lære-spil, men efterlod mig med et godt indtryk. Der var et par små-fejl, der skal rettes op på og udover det har vi nu en bedre fornemmelse for spillets gang, som vi kan bringe med til næste spil, som jeg er overbevist om ikke kan lade vente så længe på sig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Goblen »

Var inviteret med på en firmaevent, og endte med at spille lidt spil - ikke kun forklare spil.

Startede med Il Sesto Senso - eller Mysterioum om man vil. Ikke spillet det siden 2015, men stadig sjovt. Fik introduceret Guillotine, og folk der ikke har spillet brætspil før elsker af en eller anden grund at hugge hovederne af folk. Sluttede med et spil Junk Art. Det spil er skide sjovt. At stable ting der så bliver kunst :-) Kan dog ikke selv finde det nogle steder til penge der er til at betale.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Goblen »

I går var vi tre der var samlet til en efter Essen seance.

Vi havde planlagt på forhånd hvad der skulle spilles - Expedition to Newdale, Yukon Airways og Era of Tribes. Det blev (desværre) kun til en af titlerne, men så fik vi spillet to andre der var lidt Essen-agtige.

Første spil var Expedition to Newdale. Spillet er drevet af kapitler hvor der sker nogle ting der skaber en historie. Vi spillede de to første kapitler. Dette var mit Alexander Pfister valg fra Essen, og det skuffede ikke. Et rigtig godt engine building spil hvor du handler med varer, bygger nye bygninger der supplerer dem du har, eller tager dig ned af en ny rute. Det glæder jeg mig til at spille meget mere.

Nummer to skulle have været Era of Tribes, men stemningen var ikke til en tung civ-builder. Det blev i stedet Tapestry. Det spil morer jeg mig meget over, men jeg var vist den eneste der syntes det var godt. Det kan virke skræmmende at der er forskel på de enkelte Tapestry-kort i forhold til deres power. Selv ser jeg masser af muligheder for at mitigere dette, men sådan er vi så forskellige.

Det sidste skulle have været Yukon Airways. Det havde jeg glædet mig meget til, men endnu engang drejede stemningen en anden retning. Det blev til en omgang Bargain Quest. Du skal have de rette eventyrer ind i din butik og så skal du sælge dem dit udstyr inden de drager på mission. Det er et ret vigtigt element i spillet. Man skal more sig over at sælge useless junk til dem for at få flest mulige penge. Ser man ikke det er det et standard drafting spil med nogle ekstra mekanikker. Jeg morer mig meget med det spil.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Gunness »

Fredag stod den på The Pirate Republic - her kan man udfolde sin indre pirat, mens man sejler rundt i Caribien i det tidlige 1700-tal og prøver at skaffe sig omdømme ved at overfalde sagesløse handelsskibe, NPC-piratskibe og skibe med skatte. Man har også mulighed for at plyndre byer inde på land og oprette pirat-"havens", hvor man kan hvile ud efter endnu en hård dag til søs. Hvis man overfalder for mange skibe af samme type, kommer der noget ekstra hård modstand på brættet. Enten i form af et skib fra en af koloni-nationerne (England, Frankrig, Spanien, Holland og Danmark - ja, man kniber en lille tåre, når man raider de Vestindiske Øer).
Man kan spille som coop eller alm. alle mod alle, og vi valgte coop. Hold nu fast, hvor var det svært. Der er en smule deck building over spillet, og man har mulighed for at opgradere sit slatne starterdeck med ny besætning og ekstra gode kort. Man kan endda få støtte af neutrale skibe, men det kræver, at ens kaptajn stiger bare en smule i level, og det viste sig at være en kæmpe udfordring. Spillet startede ganske godt men endte med at være alt for langt og frustrerende - også pga. mange regelopslag. Nå, det må få en chance mere, for grundmekanismerne var sådan set vellykkede nok.

Lørdag stod den på Terraforming Mars, som jeg vandt knebent - min kone satsede på skove og byer, mens jeg satsede på Milestones og Awards. Som altid en fornøjelse. Vi må se at få taget hul på Turmoil :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2019

Post by Andrea »

Sidste weekend fik jeg spillet både lørdag og søndag. Om lørdagen spillede gemalen og jeg det sidste scenarie i det originale Sherlock Holmes, og derefter tog vi en omgang Chronicles of Crime. Om søndagen havde vi et vennepar på besøg, som vi fik spillet tre gange Betrayal Legacy med.
Post Reply