Månedens spiloplevelse januar 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by Frouvne »

Månedens spiloplevelse januar 2018.

I januar fik jeg spillet mange spil - hvoraf mange dog var børnespil, hvilket jo alt andet lige trækker en smule ned... :)

Mmm! - 11
First Orchard - 6
Rhino Hero - 5
Gaia Project - 4
After The Virus - 3
Finders keepers! - 3
Memory - 3
Codenames Duet - 2
Mythic Battles: Pantheon - 2
Rory's Story Cubes - 2
Socken zocken - 2
Animal Upon Animal - 1
Klumpeduns1
The Ravens of Thri Sahashri - 1
SET - 1



Rhino Hero fungerede langt bedre end jeg havde forventet. Jeg havde tænkt, at det ville være nogle meget skrøbelige konstruktioner, man byggede op af spillekort, men det fungerede overraskende godt. Interessant endelig at få prøvet Rory's Story Cubes. Det er der jo ikke meget spil over, men det fungerer rigtig fint til at sætte gang i historiefortælling.

Codenames Duet var endnu et spil, der fungerede bedre, end jeg havde forventet. Det virkede som en solid løsning på at konvertere et party-spil til et to-personers spil. Det skal vi nok få fornøjelse af.

Godt at få prøvet Mythic Battles: Pantheon. Det var dog intro-scenariet, så det var ikke den fulde oplevelse. Men den har jeg jo så til gode! :D

Gaia Project var uden sammenligning månedens spiloplevelse. Jeg har haft meget sympati for Terra Mystica, men det har aldrig virket intuitivt for mig. Af en eller anden grund ser Gaia Project bare ud til at fungere så meget bedre for mig. Et spil der formentlig er strøget direkte ind i min personlige top 10 (hvis jeg havde en...)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by Stony »

For første gang i hvad der føles som en evighed, fik jeg faktisk spillet så meget i løbet af en enkelt måned, at det ligefrem kan blive til en slags liste.

Carcassonne : 14
Gaia Project : 7
Gloomhaven : 6
Terraforming Mars : 5
Clans of Caledonia : 3
Concordia : 1
Crokinole : 1
Kingdomino : 1
Lanterns the Harvest Festival : 1
Lotus : 1
Mythinc Battles Pantheon : 1
Noria : 1


Det er kun lige Carcassonne der klemmer sig ind i toppen, blandt en perlerække af halvtunge spil. Det kan jeg ikke være utilfreds med.
Carcassonne's revival skyldes at det er kommet på Steam, og jeg af og til lige har snuppet et live spil med en ukendt modstander et sted fra det store internet. Det har egentlig været hyggeligt nok, selv om jeg savner mine foretrukne udvidelser.
Månedens oplevelse må dog nok blive en uafgjort mellem Gaia Project og Gloomhaven. Blandt de spillede spil Gaia, er dog et par lærespil for mig selv, hvor jeg har spillet to racer jeg endnu ikke havde fået prøvet. Alle Gloomhaven spillene har været solo, hvilket også kommer til at gøre sig gældende for langt flertallet af resten af kampagnen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by Jens_Hoppe »

Januar har været lidt ensidig for mig: :)

Azul x37
Terraforming Mars: Venus Next x6
Race for the Galaxy x2
Dragon Castle x1
Exit: The Game – The Pharaoh's Tomb x1
Ra x1

De mange Azul-spil skyldes min datter som er helt pjattet med spillet, og som spørger efter det næsten hver dag. Jeg er selv vild med spillet, så det er ikke så ringe.

Lidt i samme genre prøvede min datter og jeg også Dragon Castle. Hun kunne godt lide det, mens jeg var lidt mere so-so. Jeg har dog fået ordre om ikke at sælge det, så det må jeg jo prøve at lade være med. Og jeg bemærker, at hun ikke har spurgt efter det igen, efter første spil.

Ellers har jeg selvfølgelig spillet alt det Terraforming Mars jeg kan komme til. Det er et fantastisk spil, men det er som om jeg bliver dårligere og dårligere til det - eller også er det bare min faste modstandere der bliver bedre og bedre!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by Gunness »

Tao Long: The Way of the Dragon - 11
Mythic Battles: Pantheon - 5
GiftTRAP - 3
Forbidden Island - 2
Azul - 1
Patchwork - 1
Photosynthesis - 1
Sagrada - 1

Den helt store oplevelse har utvivlsomt været Mythic Battles: Pantheon. På den lange bane håber jeg at gøre min kone (og hyppigste spillepartner) lidt mere hooked på det, men det har i alt fald bevist sit værd. Jeg prøvede også det med en kollega, der var lidt mere villig til at leve sig ind i kampene :)
Og så er jeg blevet ganske glad for Tao Long, som afgjort er en af mine bedre KS-investeringer.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by goldbaek »

Gloomhaven - 5
Memoir '44 - 5
Smash Up - 4
7 Wonders - 2
Terraforming Mars - 2
Betrayal at Baldur's Gate - 1
Galactic Emperor - 1
Zombies!!! - 1

Den bedste oplevelse var uden tvivl den lørdag, hvor vi var 4 mand, der spillede 3 Gloomhaven-scenarier i træk. GH er et super godt solo-spil, men hold nu op, hvor er det fremragende med den interaktion, der kommer ved at være 3-4 spillere.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by Larsine »

Det blev til 60 spil i januar, fordelt på følgende:

Kingdomino x 8
Unpublished Prototype x 7
Pioneers x 4
Ave Caesar x 2
The City x 2
Cottage Garden x 2
Flamme Rouge x 2
Flowerpower x 2
Las Vegas x 2
Metro x 2
Patchwork x 2
The Red Dragon Inn 6: Villains x 2
Small World x 2
Ticket to Ride x 2
7 Wonders (inkl. Canat og Manneken Pis) x 3
Betrayal at House on the Hill x 1
Can't Stop x 1
Catan (inkl. 5-6 Player Extension) x 1
Five Crowns x 1
Hey, That's My Fish! x 1
Die holde Isolde x 1
Lost Cities x 1
Love Letter x 1
Noch mal! x 1
Partners x 1
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x 1
Scythe x 1
Stone Age x 1
Ticket to Ride Pennsylvania x 1
Ticket to Ride Old West x 1
Totem Zen x 1

Nyhederne er som sædvanligt med rødt, og af dem morede jeg mig mest over Totem Zen, havde de største udfordringer i Cottage Garden, og blev meget inspireret af nogle af de mange prototyper jeg prøvede. Månedens spiloplevelse var dog Brætspilsfestival, og ikke på grund af det høje spilniveau (for det var det ikke altid), men mere på grund af den alsidighed som man tydelige kan se på videoen: https://www.youtube.com/watch?v=1Zn7eb8Whwk&t=6s
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by Goblen »

"Kun" 14 spil i januar - det er det laveste de sidste 16 måneder. Dog var det rigtig gode titler jeg fik spillet hvor især to skilte sig ud.

Vi fik startet på Pandemic Legacy season 2 med den gruppe jeg skal spille det med. Det virkede rigtig godt, selvom vi har spillet prologen og ikke andet. De er ikke brætspillere så skulle lige igang med Legacy tanken. Det kommer dog på bordet næste weekend til første måned :-)

Derudover skilte Azul sig positivt ud. Spillede det med Skumle på en af vores Gloomhaven aftener, og det spil var jeg meget imponeret over. Nu venter jeg bare på det kommer hjem efter jeg har bestilt det :-)

Måneden var ellers kendetegnet med "forræder" spil. Betrayal at House on the Hill, Battlestar Galactica o.l. så bordet :-)

Ingen dårlige oplevelser.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by Jonezy »

Månedens spil:

Dixit: Odyssey x3
- Altid en fornøjelse med non-gamers selvom jeg er håbløs til at give clues.

First Class x2
-Overraskende cool lille euro af designeren bag Russian Railroads.

Mansions of Madness: Second Edition x2
- Solidt hyggespil med casual gamer kæresten. Men vi har sgu ikke klaret bane 1 endnu...

Rum & Bones: Second Tide x2
- Tævede Lars' orker med Deep Lords og fik høvl af franskmændene, da jeg var Mazu. Total favorit terningefjolle spil lige nu. Meget underholdende.

Citrus x1
- Herligt gensyn med dette tile laying area control spil. Virkelig noget af en hidden gem fyldt med benhårde beslutninger non-stop. Skal spilles mere.

Great Western Trail x1
- Jeg er sgu stadig ikke oppe at ringe over dette spil. Rigtig godt for det, det er, men jeg er nok bare ikke så vild med gameplay, hvor jeg konstant skal regne 3-4 ture frem for at lave den bedste handling lige nu.

Noria x1
- Fedt action selection-hjul, som var en ret sjov idé. Desværre var spillet omkring det ikke det helt store sus.

Orléans x1
- Endnu et herligt gensyn, hvor jeg tror vi er på rette vej med vores husregler omkring set-up. Vi spillede med Traders udvidelsen og med et tilfældigt udvalg af bygninger fra alle udvidelser og promoer.

Terraforming Mars x1
- Klassiker og det synes jeg stadig at det er. Spillede vist på Elysium kortet.
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse januar 2018

Post by Sveinmain »

Etter noen dårlige måneder er jeg endelig tilbake her på GG og i spillmodus, selv med kun 15 titler i januar:

Clue Suspect x4
Azul x3 - home made version!
Nusfjord x2
At the Gates of Loyang
Clans of Caledonia
London
Patchwork
Saint Petersburg
YINSH

1. plass - Nusfjord, et litt patriotisk valg da handlingen foregår i Norge. Prøvd både med 3 og 4 spillere og var meget bra med begge!
Motoren i spillet er utrolig bra og spillet er det beste fra Fields of Arle og Glassroads blandet sammen med en spilletid på ca. 1 til 2 timer alt ettersom.

2. Clans of Caledonia, et fantastisk WP utviklingsspill.
Eneste som trekker ned er siste runde hvor alle skal bygge det en klarer for å få 18/12/6 seierspoeng.

3. Azul - funker utrolig bra også når en har laget spillet selv. Selv med draw and play er spillet utrolig bra både med 2 og 4 spillere.

15. plass - Patchwork, iblant mange gode spill. Vet ikke, men Patchwork var kult, men mangler den store spenningen desto mer en spiller det.
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply