Månedens spiloplevelse november 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Frouvne »

Så er november ved at være overstået og vi stiller igen os selv spørgsmålet: Hvad var månedens spiloplevelse? :D

---

Min måned så - hold nu fast! - således ud:

Klumpeduns - 3
The Game: Extreme - 1
Great Western Trail - 1
Spejle Æg - 1
Terra Mystica - 1
Terraforming Mars - 1
Twilight Struggle - 1

Sammenlagt ni (9!) spillede spil og vel at mærke var fire af dem børnespil. Et held at det så var fem gode spiloplevelser ud af fem i de spil, der blev spillet. På alle måder er The Game: Extreme selvfølgelig det mindste af disse spil - men det skal nok vise sig, at det er det, der kommer til at få flest gennemspilninger. Et solidt kort-spil til hyggeligt familie-samvær. Twilight Struggle var et prøvespil for min modstander og Terra Mystica og Terraforming Mars leverede naturligvis solide oplevelser. Det mest interessante møde var dog med Great Western Trail, som også sammen med The Game: Extreme var de eneste nye oplevelser og det er da også Great Western Trail, der for mig leverede månedens spiloplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Jens_Hoppe »

Inkl. 13 (!) solitairespil Terraforming Mars, ser måneden sådan ud:

Terraforming Mars x19
Crokinole x7
Kingdomino x4
Great Western Trail x3
Expedition x2
Fuji Flush x2
Mansions of Madness: Second Edition x2
Habitats x1
Phalanxx x1
Railroad Revolution x1
TROLL x1

Et aktiv måned for mit vedkommende, godt hjulpet af en brætspils-sommerhusweekend i starten af måneden. Mars-spillet er som en besættelse for mig, så det bliver naturligvis også månedens spil. Great Western Trail er nu også rigtig godt, og Mansions of Madness gjorde også et meget positivt indtryk (lidt overraskende, måske, da det ikke lige er min genre). Habitats fra Cwali var ikke nær så sjovt som i Essen, og What's Your Game?'s Railroad Revolution var lidt skuffende: Der er ikke noget i vejen med det rent mekanisk, men det fængede ikke rigtigt, og virkede sådan lidt, ja, "soulless".
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Goblen »

23 spil for november. Mit arbejde har fyldt meget, så hverken at få spillet, skrevet på bloggen eller kigget KS, BGG osv. er blevet dyrket særlig meget.

Det kan også ses ved at mange af spillene er lettere.

Tatsu 4
Kanagawa 3
Kingdomino 2
Overseers 2
Patchwork 2
Seasons 2
The Cave 1
Drum Roll 1
Flamme Rouge 1
Great Western Trail 1
Honshu 1
Inis 1
Modern Art 1
Ticket to Ride: Rails & Sails 1

Der var mange gode titler (alle dem med blåt), men månedens oplevelse er Great Western Trail. Et rigtig godt spil som jeg må se om jeg ikke jeg selv kan få skrabet ind i samlingen på et tidspunkt.

Månedens skuffelse er fra i går. Ticket to Ride Rails & Sails var enormt skuffende. Det kommer jeg ikke til at spille igen.
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by goldbaek »

November startede forrygende med en weekend i sommerhus, hvor der både blev spillet bræt- og rollespil. Herefter har måneden desværre været præget af aflysninger og udsættelser, så en del af spillene på listen er solitare. Jeg krydser fingre for, at december bliver bedre og at flere forskellige spil kommer på bordet!

Pandemic Legacy: Season 1 x5
Pandemic: Reign of Cthulhu x4
T.I.M.E Stories: The Marcy Case x4
Blood Bowl Team Manager – The Card Game x3
T.I.M.E Stories: Asylum x3
Warhammer Quest: The Adventure Card Game x3
Dead of Winter: A Crossroads Game x2
Pandemic x2
Lords of Waterdeep x1
Pandemic Iberia x1
Pandemic: On the Brink x1
T.I.M.E Stories: A Prophecy of Dragons x1

Når jeg selv kigger på listen, bliver jeg nok en anelse overrasket over, hvor meget Pandemic og T.I.M.E Stories, der er på den... For selvom jeg er totalt bidt af disse 2 spil og spiller dem meget, føles det ikke som om de rammer bordet ofte. Men det siger nok noget om, hvor fremragende spil de egentlig er.
Derudover forstår jeg ikke rigtig den hype, der er omkring Dead Of Winter... Det er ikke noget dårligt spil, og hvis folk gerne vil spille, har jeg det fint med det, men det ligger helt klart i "mellemkategorien" for mig - altså spil, som er okay, men som jeg næppe selv vil foreslå at spille. I just don't get it.
Så har jeg siddet og rodet lidt med Warhammer Quest: The Adventure Card Game. Men jeg synes ikke rigtig at det virker synderligt spændende. Dette kombineret med, at det ikke får flere udvidelser og at reglerne fremstår lidt for rodede for min smag, gør, at det nok ryger afsted inden længe.
Udover ovenstående har jeg haft Blood Bowl fremme et par gange - med den nye udgivelse har der været et par stykker i omgangskredsen, der godt kunne tænke sig at lære det at kende. Og eftersom jeg har spillet det siden midten af 90'erne og regelmæssigt går til turneringer, syntes de, at jeg ville være en god læremester - go figure! :)

Månedens oplevelse: Pandemic Legacy: Season 1. De har formået at gøre et fedt spil ENDNU federe. Thumbs up.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Jonezy »

Ser pænt sløjt ud med kun 10 spillede spil, men til gengæld er der nogle pænt lange spil blandt nogle af dem. Nye oplevelser i orange.

Terraforming Mars x5
Kingdomino x2
Food Chain Magnate x1
Murano x1
Rollet x1


Terraforming Mars er bare helt vildt sjovt. Elsker at finde synergier og engine builde, og så er temaet super godt også. Har sgu endda spillet det solo et par gange en aften, hvor jeg var vildt rastløs og det var det eneste, som jeg gad at samle mig om. Måske vi skulle lave en germangames high score tavle, da det vist bliver svært at komme på den globale på BGG...

Kingdomino er bare en sjov og hyggelig lille filler, som jeg tror at jeg får meget glæde af fremover. Der er tiles og puzzlely gameplay, hvilket normalt betyder hit i min bog og det gør det også denne gang.

Rollet blev kun lige afprøvet meget hurtigt og jeg glæder mig til at prøve det ordentligt med en 2 mod 2 kamp. Rollet er et dex-spil hvor man ruller små jernkugler ned af ramper for at ramme en større træbold i midten af banen som skal ned i modstandernes mål.

Murano er en rigtig medium euro, som kan spilles på en lille time. Man får actions ved at rykke nogle gondoler rundt i hvad som egentlig bare er en kæmpe rondel i kanten af brættet, og så bygger man bygninger på nogle øer; får sær-kort, som giver forskellige fordele og en slags missionskort, som kan give slut bonusser. Fin oplevelse, som jeg gerne er med til igen.

Food Chain Magnate er sådan et heavy euro optimerings spil, som jeg normalt ikke er den helt store beundrer af. Jeg løber nok heller ikke ud og investerer i min egen udgave af dette, men det var nu faktisk en ganske ok oplevelse. Kunne vildt godt lide ideen med at bygge dit virksomheds netværk i starten af hver runde, som afgjorde hvilke actions du havde til rådighed. Det blev dog stadigvæk en værre omgang matematik at sidde og regne på priser og afstande og hvem kan levere hvad i de sidste par runder.

Månedens oplevelse er naturligvis Terraforming Mars, som bare bliver ved med at være underholdende og interessant!
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Larsine »

I November blev det til 58 spil, fordelt på følgende:

Unpublished Prototype x 16
Codenames: Pictures x 4
7 Wonders (inkl. masser af udvidelser) x 4
Ave Caesar x 3
San Juan( inkl. The New Buildings & The Events) x 3
Timeline: Inventions x 3
Waggle Dance x 3
Betrayal at House on the Hill x 2
Can't Stop x 2
Escape: The Curse of the Temple x 2
Igel Ärgern x 2
Qwixx x 2
1775: Rebellion x 1
7 Wonders Duel x 1
Castles of Mad King Ludwig x 1
Carcassonne x 1
Colt Express x 1
Encounters: Shadowrun x 1
Poison x 1
Jumping Frog x 1
Love Letter x 1
Quadropolis x 1
Ticket to Ride: Rails & Sails x 1
Würfel Bohnanza x 1

Unpublished Prototype dækker over:
Pizza Delivery x 5 (Fastaval 2017)
Skycities x 2 (Fastaval 2017)
Ragnarok x 1 (Fastaval 2017)
New Risk x 1
Rejsen til Jordens Indre x 1
Golddigger x 1
Edge: Clans of Icosara x 1 (som pt. er på Kickstarter)
Hemmeligt project x 3

Som sædvanligt er dem I rødt nyheder, og af dem er det Timeline: Inventions der lander højest. Ikke fordi det er et fantastisk spil, men fordi det rent faktisk er et quizspil som jeg synes er sjovt at spille. Castles of Mad King Ludwig var også rigtig godt, og det glæder jeg mig til at spille med flere spillere. De andre Nye spil var da fine nok, men ikke noget der fik mig helt op og ringe.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Sveinmain »

Endelig tilbake her på German Games etter en liten pause:-)

November måned bar preg av at jeg deltok på SpillOrama, en spillfestival i Stavanger, Norge. Ble derfor 35 spill og mange nyheter :D
Nyheter i rødt
Cacao x 3
Tumblin-Dice x 3
Honshu x 2

Las Vegas x 2
Mechs vs. Minions x 2
13 Days: The Cuban Missile Crisis
AssassinCon

Augsburg 1520
The Boss
Flamme Rouge
The Game

Glass Road
The Grizzled
Junta: Viva el Presidente!
Kingdomino
KLASK
Love Letter Premium
Manno Monster
Mission Impractical

Murano
Mythe
Politisk ukorrekt
Rent a Hero
Scythe
Terraforming Mars

Thurn and Taxis
Tiki Topple
Wars of the Roses: Lancaster vs. York

Månedens beste nykommer:
1. 13 days - cuban missile crises. Veldig kjekt 2 mannsspill med godt tema. Mange harde valg for å unngå DEFCON 1!
2. Assassincon - bør spilles med 5 eller 6 spillere som alle er assassins som er inne i et kjøpesenter for å prøve å drepe hverandre.
3. Flamme Rouge - meget godt sykkelspill. Gleder meg til å prøve det med mer enn 2 spillere, og da tror og håper jeg det vil skinne enda mer.
Månedens outsider: Tumblin Dice - kjekt terningknipse spill.

Månedens beste stayer: Murano - kjekt roundellspill med Venezia som tema. Utrolig behagelig spill, med stor gjenspillsfaktor.

Scythe og Terraforming mars er gode spill, men ikke gode nok til å nå inn på månedens topp 3!

33. plass: Mecs and minions - kjedelig samarbeidsspill, men med figurer som om det er topp class. Gode figurer gjør ikke spill gode...
34. plass: Love letter Premium. Totalt unødvendig, selv om det takler flere spillere får en mye lengre spilletid, som gjør spillet mye dårligere.
35. plass: Politisk ukorrekt(cards against humanity) - perverst grisespill, som er morsomt i meget små doser før alt blir for gjentagende og sykt.
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by APK »

Sveinmain wrote: Månedens beste nykommer:
1. 13 days - cuban missile crises. Veldig kjekt 2 mannsspill med godt tema. Mange harde valg for å unngå DEFCON 1!
2. Assassincon - bør spilles med 5 eller 6 spillere som alle er assassins som er inne i et kjøpesenter for å prøve å drepe hverandre.
3. Flamme Rouge - meget godt sykkelspill. Gleder meg til å prøve det med mer enn 2 spillere, og da tror og håper jeg det vil skinne enda mer.
To danske spil i top3 fra vores norske ven - det er god stil (og god smag)... :-)
/APK
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Gunness »

Sveinmain wrote:Endelig tilbake her på German Games etter en liten pause:-)

33. plass: Mecs and minions - kjedelig samarbeidsspill, men med figurer som om det er topp class. Gode figurer gjør ikke spill gode...
Velkommen tilbage til alle norske naboer :D
Men kedeligt at høre med Mechs & Minions - jeg synes ellers, jeg har læst så mange begejstrede anmeldelser (jeg venter pt. på mit eget eksemplar).
Kan du skrive lidt mere om, hvorfor det ikke fungerede?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Goblen »

Gunness wrote:
Sveinmain wrote:Endelig tilbake her på German Games etter en liten pause:-)

33. plass: Mecs and minions - kjedelig samarbeidsspill, men med figurer som om det er topp class. Gode figurer gjør ikke spill gode...
Velkommen tilbage til alle norske naboer :D
Men kedeligt at høre med Mechs & Minions - jeg synes ellers, jeg har læst så mange begejstrede anmeldelser (jeg venter pt. på mit eget eksemplar).
Kan du skrive lidt mere om, hvorfor det ikke fungerede?
/Agree.

Del meget gerne viden.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2016

Post by Sveinmain »

Mange gode spillskapere fra Danmark, og med et tema som gjør det attraktivt og spennende å spille. Har også Among Nobles uprøvd og gleder meg til det :D Andre danske gode spill jeg bør prøve(har Klask)?

Meck and minions - med brikker og brett av topp class! Skal lete lenge etter smuckere spill! Jeg er ingen stor fan av samarbeidsspill, selv om det finnes flere gode, bl.a. Red november og forbidden island/desert. Vi prøvde scenario 5 to ganger hvor vi skulle dra og skyve en stor stein oppover brettet. Men litt uflaks med kortene og minionsene våre var meget vanskelig å styre, og alt føltes veldig tilfeldig. Vi skal programmere de ala 10 days in Africa, men så kommer det en meck og skader deg og programmet ditt virker ikke lengre. Jeg er heller ingen stor fan av spacetema og slet med å leve meg inn i spillhistorien(lettere med 13 days og flamme rouge:-) Vi spilte nok et vanskelig scenario, uten at jeg tror min spillopplevelse ville blitt bedre med seier. Men til dere som venter på å spille det, liker det vi på norsk kaller "tusser og troll" tema, og elsker samarbeidsspill. Tipper at dere blir godt fornøyde, selv om jeg er mest fornøyd med å slippe å spille det igjen :o
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply