Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Affenberg »

I år er det tredje gang i træk, at jeg tager til Essen med Bastard Café Tours og anden gang i træk at min kæreste tager med.
Kraftigt inspireret af Jens Hoppes glimrende liste fra 2014: https://boardgamegeek.com/geeklist/1795 ... es-essen-l har jeg valgt at lave en geekliste med de spil, som jeg og min kæreste regner med at købe. ...Og de spil som jeg skal slæbe hjem for Christian og Kim! :wink:

https://boardgamegeek.com/geeklist/2137 ... girlfriend

Hvad med jer andre GG brugere? Hvad ser I frem til i år?
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Jonezy »

Oi Jesper!

Hvis I alligevel skal have Kingdomino til Eva, så kan I vel godt nappe en ekstra til mig...;) :)

Jeg skal ikke til Essen heller i år, men kan mærke at det begynder at trække mere end det plejer, så måske jeg tager døben næste år..

Har ikke være super grundig i min research, men spil på radaren er Kingdomino (puzzley tile-laying ja tak!), Dream Home (drafting, som kæresten måske kan være med på), Junk Art (stacking spil er bare sjove når man ikke gider brainburne) og Kung Fu Zoo (terninge flicking spil, som ser sjovt og hurtigt ud). De er alle i den lette ende, men det er nok fordi den slags spil kommer nemmest for bordet for mig...
Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by AndersC »

Jeg tager også med Bastard Tours for tredje gang..

Jeg havde håbet at Seafall ville blive Essens højdepunkt. Men med de lunkne anmeldelser, så må jeg nok styre uden om og se frem til Pandemic Legacy Season 2 i stedet.. Baseret på hypen indtil nu tænker jeg at Cry Havoc og Inis kommer til at kæmpe om at blive messens 'dudes-on-a-map'. Den tunge Euro-afdeling går jeg ikke så meget op i, men det bliver vel bl.a. Uwes nye spil og Terraforming Mars der får en del opmærksomhed.

Her er min foreløbige liste af spil som jeg skal se nærmere på - inden eller under messen :D

Time Stories Expansion
Pandemic Iberia (Z-Man)
Mystic Vale: Vale of Magic
7 Wonders Duel expansion
King of New York: Power Up! (Iello)
Inis
Welcome Back to the Dungeon (Iello)
Bios: Genesis (Eklund)
Arkham Horror tcg (FFG)
Mansions of Madness (FFG)
Codex
Eight Epics (AEG, 3-K107)
Cat Town (7-D102/103)
Captain Sonar (Asmodee)
Codenames: Pictures
Colony (Bezier, 1-G139)
Fabled Fruit (Stronghold)
Age of Thieves
Cry Havoc (Portal)
Adrenaline (CGE)
Dreams (Zoch Verlag, 3-J108)
The Networks (Formal Ferret Games, 4-D113)
Power Grid: The Card Game
V-Commandos
When I Dream
Azuchi Castle (Baccum Inc. 3-J100)
London Dread
Dice City (Artipia)
Shadowrift (Game Salute)
Caravan (Z-man)
Terraforming Mars (Stronghold Games)
Dale of Merchants 2
Brotherhood of Steam (Hobby World, 1-E151)
Guards of Atlantis: Tabletop MOBA, Wolff Designa, Booth 6-A123
Flamme Rouge (Lautapelit.fi)
Fields of Green (Artipia)
In the Name of Odin (NSKN)
Sidst spillet:
Image
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Affenberg »

Det går rigtig godt med min liste... :roll:
Det lyder til A Feast for Odin koster 90€ i den engelske version og 60€ i den tyske.
Til gengæld slæber Mayfair kun 300 engelske eksemplarer af The Colonists med. Så det får jeg nok ikke fat i alligevel. :P
Jeg slæber et stk Kingdomino med hjem til dig Jon! Du skal dog ikke regne med noget, hvis den her trend fortsætter. ...Eller et mega dyrt spil. :wink:
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Jonezy »

Ha ha dyr hobby når man absolut skal være med på det nyeste nye...;) Lyder godt hvis I kan skaffe et extra Kingdomino med hjem, ellers må jeg jo bare vente... Bliver der noget After Essen Con Carne sjov i Nordvest Paladset i de kolde vinter måneder så?
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Stony »

Jeg er så småt kommet lidt op i gear mht at få udset mig spil jeg vil holde et vågent øje med. Indtil videre er der dog ikke røget så meget på listen.

Terraforming Mars har jeg holdt et vågent øje med et stykke tid, og jeg spottede lige en på BGG Market der hævdede at have det på lager, så jeg har faktisk bestilt det.

The Oracle of Delphi. Jeg har tidligere haft fornøjelse af Stefan Feld, men på det seneste er interessen dalet en anelse. Jeg kan dog ikke lade være med at skæve lidt til hvad han mon har fundet på denne gang. Spillet ender nok med at være try-before-buy for mit vedkommende.

A Feast for Odin. Det samme kan siges om Rosenberg. Jeg har haft fornøjelse af en del af hans spil. De har bare ikke matchet mine præferencer godt nok til at jeg faktisk har beholdt spillene i min samling. Men jeg vil gerne se hvad han har lavet.

Sol : Last Days of a Star : Just because I'm such a sucker for sci-fi.

Martians: A Story of Civilization : Read the entry for Sol : Last Days of a Star

Empires : Galactic Rebellion. Jeg er ret beset ikke sikker på om dette vil være at finde på Essen. Kickstartere skulle vistnok modtage deres eksemplarer medio Oktober, så jeg tænker det nok vil være muligt at erhverve. Jeg er nødt til at kigge nærmere på dette, som er efterfølgeren til Age of Empires III - aka Glen Drovers Empires : Age of Discovery.

...og det er i skrivende stund det. Jeg har dog spottet nogle titler, jeg tænker kunne interessere andre herinde, så et lille shoutout for følgende Essen titler:

Pericles : The Peloponnesian Wars : Jeg synes spillet lyder til at have et par interessante twist. Det er for op til fire spillere, hvor der så vil være to Spartanere og to Athenere. I visse dele af spillet er det Spartanerne mod Athenerne, men i andre faser er det de to Athenere mod hinanden og de to Spartanere mod hinanden. Det lyder til at blive to spil i spillet, som så kan have en vis indflydelse på hinanden.

Dreams. Endnu et eksempel på et spil, hvor spillerne samarbejder, men en enkelt spiller er "udenfor" og skal finde ud af hvad de andre har gang i. Jeg tænkte at det nok vil tiltale nogen herinde.

Nå ja, så er Phil Eklund atter på banen, men det tænker jeg at de sædvanlige fanboys nok har helt styr på. :lol:
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Sir William »

Har kig på Master of Orion, men da jeg ikke skal derned må jeg jo bare vente.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by chr88 »

Synes egentlig ikke, Essen-nyhederne ser heeelt så spændende ud, som de plejer... Jeg skal selvfølgelig have A Feast For Odin, selvom det naturligvis ikke kommer til at overgå Agricola (men så igen, det er der ingen spil, der gør). Udvidelsen til 7 Wonders Duel er også et must. Inis ser også spændende ud, men afventer lige og ser, hvad preorder koster... Terraforming Mars ville jeg også gerne have, men det kan man ikke forudbestille, så det kan være, det bliver købt inden da.
Lidt et "meh" år for nye spil.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Goblen »

Synes der er mange fede titler.

Overseer.
Inis.
Kanagawa.
Days of Ire.
A Feast for Odin

er bare nogle af dem.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Jonezy »

Har nu trawlet Eric Martins liste igennem her i sidste uge, og der er ikke noget som jeg bliver helt hype over. Joeh måske lige Mechs vs. Minions, men det har jo egentligt ikke noget med Essen at gøre og var egentlig heller ikke på den liste...:)

Vil gerne prøve de nye spil fra Uwe (og især også det mindre tetris agtige) og Stefan (men ikke så meget Speicherstadt i vikinge dragt), men tror der er en god chance for, at man kan prøve dem inden man køber, så dem venter jeg nok med, men de er helt sikkert på must-play listen.

Derudover spottede jeg Solarius Mission fra Spielworxx, sci-fi øko spil med terninge draft lyder som noget, som jeg godt gider selvom jeg ikke lige er i den normale Spielworxx målgruppe. Carcassonne: Amazonas kunne blive mit tile laying fix. Papa Paolo skal nærstuderes, da temaet om at levere pizzaer i Napoli tiltaler mig. Capital fra Granna skal der også holdes øje med, men mangler noget info; dog lyder city building med tile placement lovende.

Så jo, nysgerrigheden er bestemt pirret, men jeg er ikke helt op og ringe over noget lige nu.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Stony »

Jonezy wrote:Derudover spottede jeg Solarius Mission fra Spielworxx, sci-fi øko spil med terninge draft lyder som noget, som jeg godt gider selvom jeg ikke lige er i den normale Spielworxx målgruppe.
Jeg har netop bestilt det, så du kan jo eventuelt prøve før du køber.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Jonezy »

Stony wrote:
Jonezy wrote:Derudover spottede jeg Solarius Mission fra Spielworxx, sci-fi øko spil med terninge draft lyder som noget, som jeg godt gider selvom jeg ikke lige er i den normale Spielworxx målgruppe.
Jeg har netop bestilt det, så du kan jo eventuelt prøve før du køber.
Det er da også så meget et Steen spil. Sci-Fi og Spielworxx....:) Glæder mig til at prøve det!
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Frouvne »

Jonezy wrote:
Stony wrote:
Jonezy wrote:Derudover spottede jeg Solarius Mission fra Spielworxx, sci-fi øko spil med terninge draft lyder som noget, som jeg godt gider selvom jeg ikke lige er i den normale Spielworxx målgruppe.
Jeg har netop bestilt det, så du kan jo eventuelt prøve før du køber.
Det er da også så meget et Steen spil. Sci-Fi og Spielworxx....:) Glæder mig til at prøve det!
... øko spil med terninge draft ... = Steen spil?!?! :shock: Vi får se! :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Jens_Hoppe »

Udover årets Eklund-spil (Bios: Genesis, Pax Renaissance og en udvidelse til Pax Pamir) har jeg primært kig på disse spil:

Great Western Trail. Sidste års "heavy euro" hit var for mig Alexander Pfisters Mombasa, og hans nye GWT ser mindst lige så stort og uoverskueligt komplekst ud. Jeg glæder mig!

The Last Friday, et en-mod-mange spil i stil med Letters from Whitechapel.

Key to the City - London. Spil fra R&D Games om at bygge det moderne London. Skulle efter sigende ligge tæt op af Keyflower.

Terraforming Mars. Ooh, smukt rumspil. Ser ud til at komme på markedet inden Essen.

Inis. Ja, jeg ved også kun hvad Shut Up & Sit Down har fortalt, men det lød nu meget sjovt. :)

Unicornus Knights, fantasy coop, japansk-style! Kan være det ikke er noget, men jeg er forsigtigt nysgerrig.

Phalanxx. Historisk tematiseret spil fra Bernd Eisenstein (Irongames).

Sherlock 13. Deduktions-micro game!


Dette er selvfølgelig blot toppen af isbjerget, og mon det ikke går som det plejer, at det er nogle helt andre spil jeg ender med at synes om.

Af andre titler nævner jeg i flæng: Overseers, Hanamikoji, Insider, Twins, Russian Railroads: American Railroads, T.I.M.E Stories: Expedition Endurance, A Feast for Odin, Of Dreams & Shadows, Evolution: Climate, Railroad Revolution, Garden of Minions, Yokohama, Solarius Mission, Sola Fide: The Reformation, The Flow of History, Agamemnon, Armageddon, Airborne Commander, Cottage Garden, Kanawaga, og flere andre...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Essen/Spiel 2016 - Hvad glæder I jer til?

Post by Goblen »

Sam Healey har også lavet en review. Begge parter var begejstret. Forudbestilte det på Matagots hjemmeside.
Jens_Hoppe wrote:Udover årets Eklund-spil (Bios: Genesis, Pax Renaissance og en udvidelse til Pax Pamir) har jeg primært kig på disse spil:


Inis. Ja, jeg ved også kun hvad Shut Up & Sit Down har fortalt, men det lød nu meget sjovt. :)


Dette er selvfølgelig blot toppen af isbjerget, og mon det ikke går som det plejer, at det er nogle helt andre spil jeg ender med at synes om.

Af andre titler nævner jeg i flæng: Overseers, Hanamikoji, Insider, Twins, Russian Railroads: American Railroads, T.I.M.E Stories: Expedition Endurance, A Feast for Odin, Of Dreams & Shadows, Evolution: Climate, Railroad Revolution, Garden of Minions, Yokohama, Solarius Mission, Sola Fide: The Reformation, The Flow of History, Agamemnon, Armageddon, Airborne Commander, Cottage Garden, Kanawaga, og flere andre...
Post Reply