Månedens spiloplevelse juli 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Månedens spiloplevelse juli 2016

Post by Larsine »

Med masser af regnvejr må der da være nogle gode spiloplevelser i juli 2016.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse juli 2016

Post by Larsine »

Min juli måned blev præget af at vi ikke holdt ferie, for der plejer vi jo at spille en masse, men til gengæld blev jeg involveret i at test spil til Guldbrikken.

I alt blev det til 68 spil, fordelte på:

Spyfall x7
Codenames x4
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x4
7 Wonders: Duel x3
Otrio x3
Carcassonne: The Castle x2
Jumping Frog x2
Klondike x2
Muldvarpekompagniet x2
Mysterium x2
The Red Dragon Inn x2
Ticket to Ride (Pennsylvania) x2
Race x2
011 x1
Super 5 x1
Dyr på Dyr x1
Noa x1
Animazoo x1
Animouv x1
Bezzerwizzer Familieudgave x1
Bohnanza (inkl. Erweiterungs-Set) x1
Colosseum x1
Vildkatten x1
Flamme Rouge x1
Folanimos x1
Poison x1
Haren og Sklidpadden x1
Kanin Hop Hop x1
Ice Cool x1
Imagine x1
Las Vegas 1
Leo x1
Stone Age Junior x1
Plingo x1
Port Royal x1
Quadropolis x1
Rhino Hero x1
Lynhistorier x1
Sooner or Later x1
Steampunk Rally 1
TrioMonster x1
Skal vi vædde? x1
Alias Kvinder mod Mænd x1
Zoobaloo x1

Rødt betyder at det er et nyt spil, og med 24 nye spil burde der jo være nogle nyheder som var interessante. Desværre var langt størstedelen af spillene ikke interessante, og vil aldrig få en anbefaling eller en genspilning af mig.

Så min bedste spiloplevelse i juli bliver Codenames og Spyfall som har været hit med alle vi har spillet det med, både spillere og ikke-spillere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse juli 2016

Post by Frouvne »

Lidt er det da blevet til i denne måned:

Beyond Baker Street - 5
Age of War - 2
BANG! - 2
Defenders of the Last Stand - 2
The Game: Are you ready to play The Game? - 2
Archaeology: The New Expedition - 1
Shephy - 1

Særligt to nye spil udmærkede sig: Defenders of the Last Stand og Beyond Baker Street. Defenders of the Last Stand gav nogle solide tematiske spiloplevelser og det forventer jeg at få glæde af, når der skal spilles for sjov. Vi var dog aldrig rigtigt pressede i de to spil, vi spillede og det smitter af på mit indtryk, da det klart ville have tilført noget til oplevelsen, hvis vi havde følt vi var på hælene og havde formået at udrette noget. Beyond Baker Street levede til fulde op til forventningerne og leverer ikke bare et Hanabi-med-et-tema, men også små twists, der dels gør at man grundlæggende må tænke spillet anderledes og så nogle person-kort, der yderligere gør, at man fra spil til spil må justere sin strategi. Beyond Baker Street er oplagt et spil, der hører til på vores hylder og det skal nok blive spillet flittigt i en periode. Mest som to-personers spil men det ene tre-personers spil vi har prøvet viste at det bestemt også vil egne sig for andre spillerantal. Det tager da også titlen som månedens spiloplevelse i juli måned for mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse juli 2016

Post by Goblen »

Dungeon Roll 2
Patchwork 2
Yardmaster 2
Concordia 1
La Granja 1
Nippon 1
Ra 1
Robo Rally 1

Det bliver ikke til så meget brætspil i øjeblikket, men det jeg får spillet er så til gengæld rigtig sjove spil. Ingen dårlige oplevelser i juli :-) Rart at spille Concordia og La Granja igen. Fedt med Ra, og samtidig spille med ungerne - Dungeon Roll, Yardmaster, Robo Rally.
User avatar
Sifosi
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Jan 04, 2011 2:46 pm
Location: Holstebro

Re: Månedens spiloplevelse juli 2016

Post by Sifosi »

Spyfall: 8
Samurai: 5
Biblios: 4
Hanabi: 4
Battalia: The Creation: 3
Love Letter: 3
Tikal: 2
Mage Wars Academy: 2
The Resistance: 2
Flash Point: Fire Rescue: 2
Bohnanza: 2
Lords of Waterdeep: 2
Settlers of Catan: 2
Survive: Escape from Atlantis: 1
Bang! The Dice game: 1
Guillotine: 1
7 Wonders: 1
Five Tribes: 1
Zombicide: 1
Royals: 1
Colt Express + udv.: 1
Alchemists: 1
Mission: Red Planet: 1

Jeg prøvede som noget nyt, at notere alt jeg spillede i en måned. Det var egentlig sjovt at se det hele på skrift, men nok alligevel ikke noget jeg vil gøre fremover, det gav listen lidt for meget pligtfølelse til.

De røde var nye oplevelser for mig.

Juli gik helt amok i spilarrangementer i vores Holstebrogruppe, der var rigtig mange, som tog værtshatten på, og det blev helt ubetinget den måned nogensinde, hvor jeg har spillet flest spil, og jeg tror den bliver svær at toppe.

Månedens bedste oplevelse var i hård konkurrence Battalia: The Creation, jeg er egentlig ikke den store fan af deckbuildere, men Battalias mix af deckbuilding, areacontrole og bluffing/imtimidering ramte lige hvor det skal for mig, 3 rigtige gode oplevelse jeg havde der med 3 og 4 spillere.

Af de nye spil, tænker jeg især positivt tilbage på Flash Point: Fire Rescue, som genoplivede min lyst til rene Coops, efter jeg er gået lidt død i Pandemic. Alchemists er et fedt deduktionsspil i sin grundform, som binder brugen af en smartphoneapp fint ind i spillet, og giver en nærmest uendelig mængde af puslespil, der skal løses. Når man i øvrigt er beriget med en elev i sit virkelige arbejdsliv, så er det meget underholdende at forgifte sin lærning i Alchemists (ja, jeg ved det, jeg burde skamme mig, men den virkelige elev ville forstå.). Five Tribes havde rigtig meget kørende for en nybegynder, og jeg havde meget svært ved at gennemskue det langt hen i spillet, men jeg ser meget stort potentiale i det spil, ved gentagen spilning, så det ser jeg frem til.
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Månedens spiloplevelse juli 2016

Post by AndersC »

The Big Book of Madness 2
Jaipur 2
Star Wars: Armada 2
Elder Sign 1
Hey, That's My Fish! 1
Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game 1
Scythe 1
Sherlock Holmes Consulting Detective 1
Stockpile 1
Tokaido Collector´s Edition 1
Yedo 1

Rigtig god måned med mange gode oplevelser! Især kan et glædeligt gensyn med Yedo fremhæves. Kæresten var glad for Jaipur og Tokaido, så det var gode tilføjelser til samlingen. Af nye spil var Stockpile og Scythe gode oplevelser. Størst lyst har jeg til at udforske Scythe, så det må være månedens bedste oplevelse.

Månedens skuffelse må gå til Star Wars: Armada. Det var flot og interessant at prøve, men man bruger for lang tid med et målebånd. Tabletop/figur spil er nok bare ikke noget for mig.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse juli 2016

Post by Jonezy »

Fik da spillet lidt i den regnfulde danske sommer og slog 'næsten' ingen zombier ihjel jo.... Nye oplevelser med orange.

Zombicide: Black Plague x10
Spyfall x8
Click Clack Lumberjack x4
Hansa Teutonica: Britannia x2
Klodsmajor x2
Carcassonne: 10 Year Special Edition x1
In the Year of the Dragon x1
Love Letter x1
Mombasa x1
Nyet! x1



Mombasa synes jeg egentligt var 'klassisk' tysk med lidt tyndt tema og mange veje til point, og det er sgu okey i min bog. Tror hypen fik mig lidt og jeg havde for store forventninger til det, men jeg skal vist lige have spillet det lidt mere inden jeg bare kalder det 'solidt'. Nyet! er et trick-taking spil, hvor man spiller i skiftende hold og det bliver så lidt meget 2 mod 1 i en 3-spiller, som ikke var så tilfredsstillende.

2 gange Hansa Teutonica: Britannia på en lille måned er tilgengæld super tilfredsstillende; klasse spil! In the Year of the Dragon var et kærligt gensyn, som overbeviste mig om at det virkelig har en plads på min hylde; elsker så tight det er. Men jeg må sgu nok alligevel kalde zombie nedslagtningerne i Zombicide: Black Plague for månedens oplevelse, selvom bane 7 er latterlig og krævede 5 gennemspilninger før den blev markeret med et flueben (vi takker OP Klom!!! :D). Zombicide er bare godt til hyggelige dage med gutterne, hvor man ikke gider brainburne, og jeg skal da lige love for at sådan nogle Zombicide dage går hurtigt!
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse juli 2016

Post by Sveinmain »

Hot or not - Juni og juli! Nyheter i rødt

Kun 8 spilte spill i juni:
Stronghold (2nd edition) x2
7 Wonders: Duel
Agricola: All Creatures Big and Small
BANG! The Dice Game
Bohnanza
Letnisko
Splendor

Og hele 37 spilte spill i Juli:
Codenames x5
7 Wonders: Duel x3
Agricola: All Creatures Big and Small x3
High Society x3
Forbidden Island x2
Höchste Eisenbahn x2
Splendor x2
Um Reifenbreite x2
6 nimmt!
Castles of Mad King Ludwig
Fields of Arle
Giro D'Italia Card Game
Harbour
Le Havre: The Inland Port
The Hollywood! Card Game
Jungle Speed
Keltis: Der Weg der Steine Mitbringspiel
Linko!
Love Letter
Love Letter: The Hobbit – The Battle of the Five Armies
Mow
Pentago
Pit

Beste spill disse 2 månedene er:
1. Agricola: All Creatures Big and Small - et fantastisk 2 mannspill med enkle men dype valg og rask spilletid.
2. Fields of arle - nærmer seg spilletid ned mot 2 timer, og kan da forsvares med tanke på kompleksitet og kvalitet - kjekt 2 mannnsspill!
3.The Hollywood! Card game - ny fasinerende mekanisme og kjekt spill som en ikke hadde noen forventninger til.
Outsidere: Um Reifenbreite og Giro D`Italia card game - veldig kjekt å spille under Tour de France:-)
Runners up: Stronghold 2. ed, men lang spilletid trekker ned foreløbig.

43. plass:Bohnanza - laaang spilletid i forhold til hva du får, et kortspill.
44. plass: Letnisko - så flott ut, med tog, vær og turister, men spillopplevelsen ble dessverre dårlig og spilletiden lang...
45. plass: Harbour - mye godt i dette spillet, men utrolig tregt i forhold til hva du får igjen.

Månedens øyeblikk - Jungle speed! Totempen knuste nesten brillene på den ene spilleren, og kaffekoppene fløy igjennom lufta.
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply