Månedens spiloplevelse maj 2016

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Larsine »

Hvad var bedst i maj måned 2016?
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Larsine »

I maj måned fik jeg spillet 41 spil, fordelt på følgende:

Den hemmelige spiltest x12
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x5
Spyfall x5
Paris Connection x3
Betrayal at House on the Hill x2
Get Bit! x2
Las Vegas x2
Salem x2
Animal Express x1
Dead of Winter: A Crossroads Game x1
Dynasties: Heirate & Herrsche x1
Five Crowns x1
Imperial x1
Jumping Frog x1
Trickerion: Legends of Illusion x1
Valeria: Card Kingdoms x1

Alle nyheder er markeret med rødt og af dem er jeg slet ikke i tvivl: Valeria: Card Kingdoms var det bedste. Til gengæld faldt de to andre helt til jorden, men jeg har dog et håb om at de fungere bedre med flere spillere, så de skal prøves igen.

Den hemmelige spiltest er også slut, og nu venter jeg bare spændt på at se den endelige udgave af spillet, og høre hvornår det forventes udgivet.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Frouvne »

... der er i hvert tilfælde ikke meget at vælge imellem for mit vedkommende!

Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island med Voyage of the Beagle (Vol. 1) - 2
Brass - 1
Escape the Room: Mystery at the Stargazer's Manor - 1
Terra - 1
Timeline: Star Wars - 1
Viticulture: Complete Collector's Edition - 1

Fedt at komme videre på vores ekspedition i Voyage of the Beagle, men særligt det ene scenarie skuffede fælt. Det var simpelthen for tilfældigt til at det var rigtig sjovt. Timeline: Star Wars er helt udenfor sammenligning den ringeste udgave af Timeline, så den holder jeg mig fra. Langt fra. Viticulture: Complete Collector's Edition siger mig stadig ikke særlig meget, så det vil jeg aktivt prøve at undgå i fremtiden, nu da jeg har givet det to forsøg. Terra afhænger som så mange andre spil i den genre af gruppen der spiller. Jeg vender gladeligt tilbage til det ved en senere lejlighed. Escape the Room: Mystery at the Stargazer's Manor var en god familieoplevelse, men selve spillet skuffede fælt. Til gengæld har det sat Helle i gang med at lave sin egen udgave til familien som vi drenge nu kæmper med på fjerde-femte døgn. Brass er altid top-underholdning. Dette spil var dog meget atypisk og ikke kun på den gode måde, men i en måned hvor konkurrencen var så svag, var det den bedste spil-oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Gunness »

^Enig: Timeline - Star Wars er noget bras :)

Min egen indsats i maj har været til at overse:
Neolithic - 2
Fluch der Mumie - 2
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island - 2
Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island – Voyage of the Beagle (Vol. 1) - 2
7 Wonders: Duel - 1
...and then, we held hands. - 1
Burgle Bros.

Som Allan skrev, var det ene scenarie i Voyage of the Beagle ikke så heldigt, men som helhed er det nu stadig et fantastisk spil. Eneste nye spil var Small Box Games' Neolithic, som er en udmærket lille filler. Burgle Bros. løber dog med præmien som månedens sjoveste spil. Jeg ved ikke, hvor langtidsholdbart, det er, men indtil videre er vi i alt fald godt underholdt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Mik »

8 spil blev det til i maj måned, hvoraf 2 af de bedste Kickstarter jeg har prøvet!
3x APEX Theropod Deck-building game er et deckbuilding spil fra 1-6 spillere som Martin har købt for at spille det solitaire, Men indtil videre har vi haft det rigtig sjovt med en 3-mands udgave af solitaire-reglerne.
Det tager langt tid, men jeg kunne nu godt tænke mig at investere en kasse selv, hvis det nogen sinde kommer til DK. 9/10.

3x World of Yo-Ho er mit eget Kickstarter-projekt fra Frankrig. Det er et app-baseret projekt til Iphone og Android. Telefonerne bliver brugt som skibe, og det er ret genialt. Indtil videre det bedste blanding af spil og telefon. Programmet er gratis. Små søuhyrer, flaskepost, vrag or andet dukker op undervejs, som ellers handler om at sejlen rundt i karibien og tjene penge på at missioner. Udvidelse er allerede på vej.10/10.

3x Dynasties er HiG's sommerspil, som ikke tager mere end halvanden time at spille med 5 spillere. 8/10.

3x Thunderbirds er baseret på TV-serien af samme navn, og jeg Kickstartede det kun fordi jeg er gammel nok til huske serien, som gik for SR2 i 60erne, og fordi Matt Leacock er en gammel ven. 5/10

2x Eminent Domain: Battlecruisers er et multiplayer spil som foregår i runder á la 7 Wonders, så det tager ikke lang tid. Med 4-6 spillere er det OK, men med 3 er der ikke meget sjov.5/10

Elder sign: Omens of Ice var lige så kedeligt som jeg regnede med.
Royal Palace samt Marco Polo blev også spillet
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Timeline: Star Wars er helt udenfor sammenligning den ringeste udgave af Timeline, så den holder jeg mig fra.
Er årsagen til dette blot, at du ikke er Star Wars-fan (eller blot interesseret, for den sags skyld)? Mekanisk gør spillet jo ikke noget anderledes end de andre Timeline-spil...

Personligt kan jeg godt lide Star Wars, og da ungerne også kan, har vi haft nogle sjove (små) oplevelser med T:SW. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Gunness »

Da jeg var rørende enig med Allan i min vurdering, tillader jeg mig at svare :)
Forcen ved de "almindelige" Timeline-spil er, at emnerne er nogle, som uvidende spillere også har en chance for at gætte med på. Ja, jeg tror, at skrivemaskinen er opfundet efter krudtet. Med T:SW bliver det meget, meget specifikt, og selv om jeg rigtig godt kan lide SW, er det bare ikke så ophidsende at sidde og huske på, om Leia-videoen dukker op fra R2D2 før eller efter, at Vader har bordet skibet.

De almindelige Timeline-spil har krævet noget research - her virker det bare som om man har kørt filmene igennem på dvd og taget et skærmdump hver 5. minut :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:selv om jeg rigtig godt kan lide SW, er det bare ikke så ophidsende at sidde og huske på, om Leia-videoen dukker op fra R2D2 før eller efter, at Vader har bordet skibet.
Sådan er vi så forskellige. :-)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Gunness »

Nemlig :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Goblen »

42 spil, og det skyldes en masse af en slags spil. Der er nogle få fra søndagen på DC. Masser af nyt, og overraskelse der ikke var positiv.

Patchwork 15
Ticket to Ride: Europe 4
Codenames 3
Biblios 2
Karuba 2
Summoner Wars 2
Timeline: Historical Events 2
Yardmaster 2
The Gallerist 1
Guillotine 1
Lewis & Clark 1
Lords of Vegas 1
Love Letter: Batman 1
Mall of Horror 1
Nippon 1
One Night Ultimate Werewolf 1
Panamax 1
Treasure Hunter 1

En masse nye er markeret ind. Månedens bedste oplevelse var Ticket to Ride. Det spillede jeg med mænd mod kræft der er en frivilliggruppe under Kræftens Bekæmpelse. De havde inviteret mig ud, og de var alle 68/70+ år gamle, og vi morede os fortrinligt :-) En super fed oplevelse.

Det samme var Nippon. God oplevelse i et fedt spil. Egentlig er der kun en negativ oplevelse og det er Panamax; egentlig utrolig kedeligt, men jeg tror det skal prøves igen alligevel. Det må simpelthen være bedre end det.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by BlueSwan »

The Resistance: Avalon 22
Chess 8
Through the Ages: A New Story of Civilization 8 (online)
The Lord of the Rings: The Card Game 4
Madeira 3
Pandemic Legacy 3
Patchwork 3
Friday 2
No Thanks! 2
For Sale 1
The Gallerist 1
Nippon 1

Onirim 1
Splendor 1
Viticulture 1

Månedens spiloplevelse var klart Madeira, som jeg har fået spillet tre gange med henholdsvis 2, 3 og 4 spillere. Det er et ganske fremragende tungt worker placement spil. Er man til tunge euros er det et must-try. Af de andre nye spil for mig synes jeg at Nippon af de samme to designere var rigtig godt, mens jeg var lidt mystificeret af The Gallerist. Skal klart have spillet The Gallerist noget mere, men min dom over spillet er ikke klar overhovedet.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Da Senzai »

Smash Up: 3
Summoner Wars: 2
Dixit: 1
Eldritch Horror: 1
Millennium Blades: 1
Tokaido Deluxe Edition: 1
Villains and Vigilantes Card Game: 1
Zombicide: Black Plague 1

Smash up og Summoner Wars var som altid det bedste. Tokaido var nyt for mig og ehhh... ja, det er ikke ligefrem et action-spil. Det er fint nok, men jeg vil nok hellere bare spille noget andet.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Jonezy »

Min maj endte med disse spil spillet. De orange er nye oplevelser!

Karuba x5
Codenames x3
Factory Funner x3
Valeria: Card Kingdoms x3
Evolution x2
Summoner Wars: Alliances Master Set x2
Black Fleet x1
Carcassonne: South Seas x1
Concordia x1
Granada x1
Grand Austria Hotel x1
Hansa Teutonica: Britannia x1
Terra x1
Timeline: Star Wars x1
Tuscany: Expand the World of Viticulture x1
The Voyages of Marco Polo x1
Zombicide: Black Plague x1


Codenames var sjovt at prøve og skal prøves noget mere, men jeg håber på Karuba i SdJ-ræset. Factory Funner var totalt min boldgade med super sjovt puzzlely gameplay; forstår Meretes hype nu og glæder mig til at spille det mere. Granada overraskede mig positivt, som en slags Alhambra storebror og efter et enkelt spil foretrækker jeg klart Granada's scoring fremfor Alhambra's. Grand Austria Hotel var lige min type medium euro med masser af kombo muligheder og pointsalat, men nedetiden var lidt grum og jeg spillede endda kun med 3 spillere. Timeline: Star Wars var en fin lille og meget specifik videns filler, men jeg foretrækker nok at sætte rigtige historie events i rækkefølge fremfor de 3 gamle Star Wars film.

Factory Funner og Granada var en rigtig god kombo af en spilaften, men at få lov til at spille Hansa Teutonica: Britannia med 5 spillere var nu alligevel månedens spiloplevelse, selvom jeg som vanligt fik tåget mig selv rundt til en placering langt væk fra sejren. Simpelthen et klasse spil!
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse maj 2016

Post by Sveinmain »

28 spill i mai - et greit resultat! Igjen mye Splendor med min kone!
Nye spill i rødt

Splendor x8
Schotten Totten x4
Saint Petersburg x3
303 x2
Las Vegasx 2
7 Wonders: Duel
Barony
Eight-Minute Empire
Grand Austria Hotel
Lost Cities
Mangrovia
Patchwork
Quadropolis
Simurgh


1. Barony - et kjekt og raskt innflytelsesspill ala Domaine, bare kjekkere, enkle regler og mye raskere!
2.Grand Hotel Austria - første 3 player og en kjekk opplevelse!
3. Simurgh - ta bort dragene og du har et veldig kjekt worker placement spill med mye nytt!
Outsider: Quadropilis - en hjernevrider selv på nybegynnernivå
27. 8 minutes empire - ok spill
28. plass 303 - et flykrigsspill med flaks, men heldigvis kort spilletid. Ikke dårlig, men dårligst denne måned...
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply