Gunness wrote:
Men hvad kan du ellers sige om spiloplevelsen? Spillede du solo eller coop? Nedetid (hvis det var som coop)? AP?
Jeg spillede solo med 2 helte. Jeg kan ikke forestille mig, at nedetiden bliver særlig slem, når man først kender spillet. Man spiller jo kun 2 kort ad gangen, hvilket er det eneste tidspunkt, der potentielt vil være nedetid (bortset fra når man køber udstyr/opgraderinger imellem hver bane. Det har jeg ikke prøvet). Man skal selvfølgelig udvælge disse 2 kort fra sin hånd på ca. 8-10 kort (som lvl1), men det er ikke sååå slemt efter 1. runde, hvor man har lært kortene lidt at kende. Til sammenligning kan man i Mage Knight godt komme op på at skulle spille 8-10 kort ad gangen. Desuden sidder man også med alle sine kort fra start i Gloomhaven, så man kommer til at lære dem ret hurtigt, og man har hele tiden mulighed for at se på dem og planlægge combo'er. I Mage Knight derimod, bliver der tilføjet nye kort til ens deck hele tiden, og man kan først tage stilling til sine muligheder i starten af hver runde, hvor man trækker sin hånd. Hvis man har planer om at styre mere end 2 helte ad gangen, er det nok en anden sag. At styre 4 helte vil nok blive lige så kompliceret som de store ture, man har i sidste runde af Mage Knight.
Man kan godt blive ramt lidt af AP, men det sjove er at det blive mindre og mindre i løbet af en bane (dog mere og mere i løbet af en kampagne, kan jeg forestille mig, når man får flere kort/udstyr/opgraderinger). De fleste spil giver mere og mere AP som spillet skrider frem, da man skaffer sig flere ressourcer at skulle holde styr på, eller man skal overskue at kortet bliver større. I Gloomhaven:
a) Jeg følte ikke, at jeg mistede overblikket af kortet, idet hvert rum var en lille afgrænset kamp i sig selv. Der var derfor ikke flere grænser, hvorfra der kunne komme monstre, som jeg skulle forholde mig til. Altså styre flere fronter på en gang.
b) Man starter med alle sine kort, og mister dem undervejs. Ens muligheder bliver således færre i løbet af en bane, så der er ikke så mange iterationer af forskellige combo'er i slutningen af banen som i starten. Jeg vil dog sige, at selvom ens tur bliver nemmere at planlægge, føles den mere intens, for man kan virkelig mærke ens helte blive udmattet!
Hvis spillets historieskrivning lever op til mekanikken, er jeg sikker på, at det bliver et godt spil for mig. Men jeg kan jo kun tale for mig selv, så jeg vil anbefale at prøve det online. Hvis jeg kan nå det, ville jeg gerne lære Tabletopzen systemet inden kickstarteren slutter. Så kan jeg evt. give en gennemspilning i weekenden, hvis nogen skulle være interesserede. Jeg lover dog ikke noget
Man kan også læse min noget tørre sessions report her:
https://boardgamegeek.com/thread/144062 ... pellweaver