Den officielle Kickstarter-tråd

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Logos32 »

Frouvne wrote:
Logos32 wrote:Jeg ryger også på and then, we held hands :wink:
Man skal være hurtig, hvis man skal have spillet i første optrykt. Det bliver dog genoptrykt efter Spiel i en uændret udgave, men hvis man gerne vil have det hurtigst muligt, skal man ikke tøve for længe.
Der er heldigvis ikke så langt fra tanke til handling i min verdn :D
2ND PRINT RUN er nemlig også ved at være udsolgt :)
mtdj
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 46
Joined: Thu Feb 26, 2015 11:49 pm
Favoritspil: Mage Knight
Arkham Horror 2nd ed.
High Society
Location: Kastrup

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by mtdj »

Gunness wrote: Men hvad kan du ellers sige om spiloplevelsen? Spillede du solo eller coop? Nedetid (hvis det var som coop)? AP?
Jeg spillede solo med 2 helte. Jeg kan ikke forestille mig, at nedetiden bliver særlig slem, når man først kender spillet. Man spiller jo kun 2 kort ad gangen, hvilket er det eneste tidspunkt, der potentielt vil være nedetid (bortset fra når man køber udstyr/opgraderinger imellem hver bane. Det har jeg ikke prøvet). Man skal selvfølgelig udvælge disse 2 kort fra sin hånd på ca. 8-10 kort (som lvl1), men det er ikke sååå slemt efter 1. runde, hvor man har lært kortene lidt at kende. Til sammenligning kan man i Mage Knight godt komme op på at skulle spille 8-10 kort ad gangen. Desuden sidder man også med alle sine kort fra start i Gloomhaven, så man kommer til at lære dem ret hurtigt, og man har hele tiden mulighed for at se på dem og planlægge combo'er. I Mage Knight derimod, bliver der tilføjet nye kort til ens deck hele tiden, og man kan først tage stilling til sine muligheder i starten af hver runde, hvor man trækker sin hånd. Hvis man har planer om at styre mere end 2 helte ad gangen, er det nok en anden sag. At styre 4 helte vil nok blive lige så kompliceret som de store ture, man har i sidste runde af Mage Knight.

Man kan godt blive ramt lidt af AP, men det sjove er at det blive mindre og mindre i løbet af en bane (dog mere og mere i løbet af en kampagne, kan jeg forestille mig, når man får flere kort/udstyr/opgraderinger). De fleste spil giver mere og mere AP som spillet skrider frem, da man skaffer sig flere ressourcer at skulle holde styr på, eller man skal overskue at kortet bliver større. I Gloomhaven:
a) Jeg følte ikke, at jeg mistede overblikket af kortet, idet hvert rum var en lille afgrænset kamp i sig selv. Der var derfor ikke flere grænser, hvorfra der kunne komme monstre, som jeg skulle forholde mig til. Altså styre flere fronter på en gang.
b) Man starter med alle sine kort, og mister dem undervejs. Ens muligheder bliver således færre i løbet af en bane, så der er ikke så mange iterationer af forskellige combo'er i slutningen af banen som i starten. Jeg vil dog sige, at selvom ens tur bliver nemmere at planlægge, føles den mere intens, for man kan virkelig mærke ens helte blive udmattet!

Hvis spillets historieskrivning lever op til mekanikken, er jeg sikker på, at det bliver et godt spil for mig. Men jeg kan jo kun tale for mig selv, så jeg vil anbefale at prøve det online. Hvis jeg kan nå det, ville jeg gerne lære Tabletopzen systemet inden kickstarteren slutter. Så kan jeg evt. give en gennemspilning i weekenden, hvis nogen skulle være interesserede. Jeg lover dog ikke noget :)

Man kan også læse min noget tørre sessions report her: https://boardgamegeek.com/thread/144062 ... pellweaver
Mine spil
Tlf: 40 52 34 56
/Tonny
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Michael_Olsen »

mtdj wrote:Hvis spillets historieskrivning lever op til mekanikken, er jeg sikker på, at det bliver et godt spil for mig.
Jeg er faktisk lige hoppet fra Gloomhaven, da det gik op for mig at det ikke (som jeg troede) er et RPG agtigt spil, med et taktisk kamp system til at drive historien frem.
Derimod er det et taktisk kamp system, med noget kampagne / historie lagt henover, og den del er jeg langt fra sikker på virker tilfredsstillende for mig.

Tag for eksempel Road Events. I Rahdos video ser vi en event: "You find a tripe of Inox fighting a group of armored humans". Og så er der 2 valg: "A: Help the Inox / B: Help the human". Det virker ærlig talt meget 2 dimensionelt.

Skal jeg formode at alle Inox er noble vilde? Eller at alle mennesker er onde, eller ihvertfald dem med rustning på?
Der er simpelthen ikke nok information til at lave et meningsfyldt valg.

Og hvorfor er der ikke et tredje valg "Break up fighting" (eller andet ikke-voldeligt valg)

Det fik mig til at tænke videre, og det gik op for mig der ikke er noget skillsystem. Ingen Diplomacy, ingen Disarm Trap, ingen Barter, intet (eller ihvertfald ikke noget jeg har lagt mærke til).

Manglen af et skillsystem er ærgeligt, men events hvor jeg skal træffe beslutninger hvor jeg ikke rigtig har nok info, og egentligt alligevel hellere vil vælge en option der ikke er til rådighed, det er en "showstopper" for mig.

Jeg håber 7th Continent er mere min kop te.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Jens_Hoppe »

Michael_Olsen wrote:Jeg er faktisk lige hoppet fra Gloomhaven, da det gik op for mig at det ikke (som jeg troede) er et RPG agtigt spil, med et taktisk kamp system til at drive historien frem.
Derimod er det et taktisk kamp system, med noget kampagne / historie lagt henover, og den del er jeg langt fra sikker på virker tilfredsstillende for mig.
Lige den del har jeg det fint med. Jeg er primært ude efter et brætspil, men lægger vægt på at der er noget bagvedliggende historie/kampagne/verden til at binde de enkelte brætspils-sessioner sammen med - og det virker det som om Gloomhaven har til fulde.

Hvis jeg skulle være bekymret over noget, må det være variansen i de enkelte taktiske skirmish-scenarier. Det er jo trods alt dér at hovedindsatsen skal lægges som spiller. Og for mig er det vigtigt, at scenarierne føles som helstøbte (omend små) eventyr - der skal altså også være noget historie *i* scenariet, og de handlinger jeg som spiller laver i scenariet skal afspejle det. Det var på det punkt at Mice & Mystics fejlede for mig. Spillet havde en fabelagtig historie/verden at bygge på, men selvom de enkelte scenarier i princippet også var historiestærke, blev den del helt overdøvet af tyngden af kampsystemet. Med andre ord, uanset hvad et scenarie i princippet handlede om (undslip fangehullet, red Lilly, find dimsen, stop bossen, etc.), føltes de i praksis alle ret ens, for næsten al ens energi som spiller gik med at ens character stod og slog endeløse horder af rotter og kakerlakker oven i hovedet.

Jeg håber altså, at historie/verden/kampagne-delen af Gloomhaven ikke bliver overdøvet af repetition, mekanik, og procedurer i de enkelte scenarier...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Gunness »

Jens_Hoppe wrote:for næsten al ens energi som spiller gik med at ens character stod og slog endeløse horder af rotter og kakerlakker oven i hovedet.
Ohhhhh.... what's not to like? ;)

Mht dit indlæg, Michael, så tænker jeg, at 7th Continent er en helt anden oplevelse, og jeg håber, at der er plads i min samling til begge dele.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
mtdj
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 46
Joined: Thu Feb 26, 2015 11:49 pm
Favoritspil: Mage Knight
Arkham Horror 2nd ed.
High Society
Location: Kastrup

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by mtdj »

Jens_Hoppe wrote: Lige den del har jeg det fint med. Jeg er primært ude efter et brætspil, men lægger vægt på at der er noget bagvedliggende historie/kampagne/verden til at binde de enkelte brætspils-sessioner sammen med - og det virker det som om Gloomhaven har til fulde.

Jeg håber altså, at historie/verden/kampagne-delen af Gloomhaven ikke bliver overdøvet af repetition, mekanik, og procedurer i de enkelte scenarier...
Jens, du beskriver lige hvad jeg håber på og frygter!
Michael_Olsen wrote: Manglen af et skillsystem er ærgeligt, men events hvor jeg skal træffe beslutninger hvor jeg ikke rigtig har nok info, og egentligt alligevel hellere vil vælge en option der ikke er til rådighed, det er en "showstopper" for mig.
Jeg er på samme vogn som Jens her, men der er mange som er enig med Michael: https://boardgamegeek.com/thread/143099 ... tem/page/2
Mine spil
Tlf: 40 52 34 56
/Tonny
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Michael_Olsen »

mtdj wrote:
Michael_Olsen wrote: Manglen af et skillsystem er ærgeligt, men events hvor jeg skal træffe beslutninger hvor jeg ikke rigtig har nok info, og egentligt alligevel hellere vil vælge en option der ikke er til rådighed, det er en "showstopper" for mig.
Jeg er på samme vogn som Jens her, men der er mange som er enig med Michael: https://boardgamegeek.com/thread/143099 ... tem/page/2
Men det er ikke kun et spørgsmål om de manglende skills. Det største problem jeg ser er hvis events er så tynde som i eksemplet fra Rahdos video.
En vigtig del af karakter udvikling er at man involverer sig i karakteren. Hvem er han? Hvilke mål har han? Det er RPG delen. Men hvis de valg man står over for er sådan lidt hum hum... "A eller B, jeg ved ikke, der er vel ikke forskel..." så bliver valgene ligegyldige.

Og det får mig også til at tænke på et andet problem. Man skal, død og pine, spille en karakter som ikke må blive venskabelig med de andre han rejser med. Er det ikke normal menneskelig opførsel at man langsomt lærer hinanden at kende, og opbygger et venskab baseret på de farer og udfordringer man står over for?
Men nej, det må man ikke. Man *skal* mele sin egen kage, en kage som man vel at mærke har fået tilfældigt uddelt ved spillets start (ok, det kunne selvfølgelig nemt house rules at man vælger et mål).

Jeg kan godt se Rahdos pointe i at spillet bryder med det traditionelle mønster med et "Fellowship". Fint nok. Men det irriterer mig at blive tvunget til at spille en karakter som, dybest set, ikke er en rar person: Han vil ikke dele, og når han har opnået hvad han vil, så siger han "hej hej" og smutter.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:
Jens_Hoppe wrote:for næsten al ens energi som spiller gik med at ens character stod og slog endeløse horder af rotter og kakerlakker oven i hovedet.
Ohhhhh.... what's not to like? ;)
Ja, det sagde jeg også de første par hundrede gange... :mrgreen:
Gunness wrote:Mht dit indlæg, Michael, så tænker jeg, at 7th Continent er en helt anden oplevelse, og jeg håber, at der er plads i min samling til begge dele.
Ja, de virker ikke som om de har meget til fælles, bortset fra det helt overordnede eventyr-tema.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
mtdj
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 46
Joined: Thu Feb 26, 2015 11:49 pm
Favoritspil: Mage Knight
Arkham Horror 2nd ed.
High Society
Location: Kastrup

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by mtdj »

Jeg forstår dig udmærket Michael, men jeg tror altså ikke sådan en kompleksitet er nem at etablere i et brætspil. Der må man ty til rollespil eller computer. At spille Baldurs gate som brætspil vil nok ikke virke... Jeg leder efter et spil, hvori kampsystemet er interessant at udføre, og hvor der er lidt mere kød på historien, end hvad jeg har oplevet med Decent 2.0, Star wars IA og Shadows of brimstone. Det håber jeg, er hvad Gloomhaven kan levere.
Fin post på BGG i øvrigt :)
Mine spil
Tlf: 40 52 34 56
/Tonny
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote:
Gunness wrote:Mht dit indlæg, Michael, så tænker jeg, at 7th Continent er en helt anden oplevelse, og jeg håber, at der er plads i min samling til begge dele.
Ja, de virker ikke som om de har meget til fælles, bortset fra det helt overordnede eventyr-tema.
Jeg nævner dem sammen fordi grunden til jeg hoppede fra Gloomhaven er at det, for mig, ikke indfrier løftet om en stor kampagne med rollespils elementer. Jeg håber 7th Continent kan dette, men jeg har ærlig talt ikke kigget meget på det

Edit: Omformulerede en smule.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Jens_Hoppe »

Michael_Olsen wrote:
Jens_Hoppe wrote:
Gunness wrote:Mht dit indlæg, Michael, så tænker jeg, at 7th Continent er en helt anden oplevelse, og jeg håber, at der er plads i min samling til begge dele.
Ja, de virker ikke som om de har meget til fælles, bortset fra det helt overordnede eventyr-tema.
Jeg nævner dem sammen fordi grunden til jeg hoppede fra Gloomhaven er at det, for mig, ikke indfrier løftet om en stor kampagne med rollespils elementer. Jeg håber 7th Continent kan dette, men jeg har ærlig talt ikke kigget meget på det.
Vi nærmer os lidt en af mine kæpheste (hvad forskellige former for spil - rollespil/brætspil/computerspil - er "gode" til), og jeg tror, at det du søger er ret utopisk for et brætspil.

Personligt er jeg også ret skeptisk mht. 7th Continent's evner og kvaliteter. Kan være det er sjovt nok, men jeg er ret sikker på at det ikke bliver det kvantespring der lægger de tidligere eventyrspil i graven.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote:Vi nærmer os lidt en af mine kæpheste (hvad forskellige former for spil - rollespil/brætspil/computerspil - er "gode" til), og jeg tror, at det du søger er ret utopisk for et brætspil.
Så vil jeg tillade mig at sige at du ikke ved hvad jeg søger.

Gloomhaven kunne have gjort det, ser det ud til, med følgende ændringer:

1: Retirement systemet skulle væk. Fjern level limit på 9 levels (måske det dobbelte i stedet).

2: Spillere skal kunne dele guld og udstyr hvis de vil.

3: Events skulle have mere meningsfyldte valg (ihvertfald i forhold til den ene event jeg har set). Det kan "nemt" klares med mere uddybende tekst

4: Udover kamp evner kan der være skills. En simpel måde kan være noget i stil med Runebound hvor man har få skills, og så nogle "evner" og gør at man kan lykkes med visse checks automatisk eller med bonus (så vidt jeg lige kan huske det). Disse skills kan bruges ved diverse events.
Skills man måske en ind imellem bruges i kampe. Det fungerer f.eks. udenmærket i Descent coop scenarierne.

Det er vel sådan set det. Jeg siger ikke det er noget man "bare gør", men jeg siger at et sådant spil er absolut muligt at lave. Det er overhovedet ikke utopisk i mine øjne.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Jens_Hoppe »

Michael_Olsen wrote:Så vil jeg tillade mig at sige at du ikke ved hvad jeg søger.
Jeg forholdt mig kun til det du skrev, hvilket var "en stor kampagne med rollespils elementer". Det er det med "rollespilselementer" jeg mener i princippet er utopisk, men der skal jo nok tages forbehold for at vi sikkert mener noget forskelligt med det, og at det sagtens blot kan være mine krav til noget sådant der gør en implementering utopisk*. Dine ændringsforslag ser jeg f.eks. ikke som bidragende noget særligt til rollespilselementet i spillet. Skills, f.eks., ser jeg som en ren mekanisk præference, og i min verden gør skills hverken et spil mere eller mindre rollespilsagtigt.

(*: For mig clasher rollespil og brætspil ret voldsomt, fordi rollespil af natur er noget der lader mig leve mig ind i en anden virkelighed, og lader mig udtrykke mig i spillet på en blød, upræcis, umekanisk måde - akkurat som virkeligheden - mens brætspil er defineret ud fra præcise mekanismer, som kun lader mig udtrykke mig på en veldefineret, mekanisk facon inden for meget stramme rammer. Man kan godt lade de to verdener mødes, men resultatet er sjældent rigtigt tilfredsstillende for nogen af parterne).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote:
Michael_Olsen wrote:Så vil jeg tillade mig at sige at du ikke ved hvad jeg søger.
Jeg forholdt mig kun til det du skrev, hvilket var "en stor kampagne med rollespils elementer". Det er det med "rollespilselementer" jeg mener i princippet er utopisk, men der skal jo nok tages forbehold for at vi sikkert mener noget forskelligt med det, og at det sagtens blot kan være mine krav til noget sådant der gør en implementering utopisk*. Dine ændringsforslag ser jeg f.eks. ikke som bidragende noget særligt til rollespilselementet i spillet. Skills, f.eks., ser jeg som en ren mekanisk præference, og i min verden gør skills hverken et spil mere eller mindre rollespilsagtigt.

(*: For mig clasher rollespil og brætspil ret voldsomt, fordi rollespil af natur er noget der lader mig leve mig ind i en anden virkelighed, og lader mig udtrykke mig i spillet på en blød, upræcis, umekanisk måde - akkurat som virkeligheden - mens brætspil er defineret ud fra præcise mekanismer, som kun lader mig udtrykke mig på en veldefineret, mekanisk facon inden for meget stramme rammer. Man kan godt lade de to verdener mødes, men resultatet er sjældent rigtigt tilfredsstillende for nogen af parterne).
Ok, jeg skal nok udtrykke mig mere præcist kan jeg se. Det jeg mener med rollespilselementer er når jeg (og eventuelt andre sammen med mig) skaber karakterer og en historie ud fra nogle givne rammer.
Det er sådan vi spiller rollespil: Præcist som i brætspil er der et regelsæt vi skal forholde os til (men i forhold til brætspil er det, med den rigtige GM, i mindre grad en fast begrænsning), og ud fra vores rammer skaber vi historie, typisk ved hjælp af interaktion.

Det samme kan ske i brætspil. Det sker faktisk i Myth, som jeg nævnte. Historien er ofte så vag og usammenhængende at jeg selv digter på og udfylder hullerne. Det sker også i et spil som Tales of the Arabian Nights. Når vi spiller sidstnævnte er vi stort set ligeglade med hvem der "vinder", men i stedet forsøger vi at skabe en historie ud fra de (meget) tilfældige ting spillet byder på. Vi digter gerne videre på historien, og især digter vi videre på karaktererne.

Skills er med til at gøre det "rollespilsagtigt" på 2 niveauer. Først fordi det er med til at definere min karakter, ligesom evnerne i Tales of the Arabian Nights. Aha, jeg er god til at snige mig og fjerne fælder, og så kører fantasien derfra.
Dernæst fordi det gør det muligt for spillet at servere noget andet end kamp. Når jeg 3 gange har overtalt en potentiel fjende til at lade os være i fred, så er det tydeligt jeg er en fredens mand. Igen grobund for fantasien.
Man kan også vende det om og sige at der er jo ikke meget sjov i at forestille sig ens karaketer som værende diplomatisk og fredelig, når han så ingen forhandlingsevner har.

Så det jeg mener er at disse ting kan være grobund for et fantastisk element, et rollespilselement. Men det er selvfølgelig kun et rollespilselement hvis man vælger det skal være det. Man kan sagtens spille Tales of the Arabian Nights og kun tænke spilteknisk (og man ville næsten med sikkerhed kede sig bravt). Men man kan også vælge at se det som en aften med rollespil, skabe en karakter og leve sig ind i den.

Jeg håber det giver mere mening.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Den officielle Kickstarter-tråd

Post by Frouvne »

Har holdt lidt øje med Spirit Island. Forsendelsesomkostninger på $35 gør dog (fra-)valget meget let...
frouvne, administrator

Image
Post Reply