Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Myde wrote:På den måde som Jon beskrev det, ville jeg nok godt melde mig som "guru" for et bord. Jeg har ikke noget mod at forklare spil jeg kender godt.
Tjek! Det er fair nok at vi hver især har vores grænser for hvad vi føler os trygge ved, og hvis det er den model der skal til for at der er lidt flere der kan lokkes på banen, så bliver det den model der bliver praktiseret.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Gunness »

Jeg har ikke rigtig fulgt med i tråden, da jeg jo ikke deltog i år. Snøft! Men da der jo potentielt er ting, der påvirker næste års con (hvor jeg håber at kunne deltage), vil jeg gerne give mit besyv med vedr. de ting, jeg synes jeg kvalificeret kan sparke ind med.

Aldersgrænse:
Jeg synes det er nemmere at operere med en fast aldersgrænse end med en lidt vag modenhedsgrænse, men det er måske bare mig. Derudover håber jeg selvfølgelig, at forældre overvejer barnets modenhed.

Mad:
Der kan nok barberes lidt ned i tid og ambitionsniveau, men det er fint med en pause ind imellem og giver også lidt buffer mellem de forskellige moduler.

Forhåndstilmelding vs. tilmelding på stedet - og guru-idéen:
Jeg er helt klart tilhænger af forhåndstilmelding, og jeg kan nok ikke helt indse problemerne i, at det primært er den måde, der vælges spil på. Jeg har deltaget i masser af arrangementer i både arbejds- og fritidssammenhæng, hvor deltagerne forventes at forhåndstilmelde sig. Her bliver det lettere at planlægge hvilke spil der skal læses op på, hvilke der er interesse for og specielt hvilke der ikke er interesse for. Som allerede foreslået kan ikke-forumbrugere orienteres via en mailingliste, og selve spiltilmeldingen kan evt. hives over i noget Doodle-agtigt?
Hvis guru-rollen skulle i brug, ville jeg i alt fald foretrækkes, at det blev efter Jons model. Hvis man skal stå for flere borde, bliver det let et renden frem og tilbage, hver gang der skulle regelafklaring til. Og det skal der som bekendt.
Men stadig synes jeg ikke, guru-opbygningen er specielt optimalt - jeg ender let med 4-5 deltagere, der ikke er specielt forhippede på nogen af de 4-5 spil, jeg har medtaget. Så kan vi bruge tid på at forhandle frem og tilbage inden vi lander på noget, som ingen rigtig er helt tilfreds med. Var det ikke bedre, hvis man havde besluttet sig på forhånd? Hvis det på forhånd er meldt ud som præmis, bør alle have tid til at tilmelde sig.

Og så... med risikoen for at lyde en smule tøsefornærmet: Jeg forstår godt, at du arbejder ekstra for at skabe opbakning til dit forslag, Steen - men jeg synes, at det hele ender med at have en lidt uheldig klang af, at der er en masse deltagere, der hellere vil nyde end at yde og primært kører frihjul på andres bekostning. Det skal jo helst ikke være sådan, at de, der ikke introducerer spil, skal gå rundt med halvdårlig samvittighed. Der kunne være forskellige grunde til, at de ikke gjorde dette.

Personligt har jeg ind imellem stået for at introducere regler, men har ikke gjort det så tit. Hvorfor?
1. Jeg er ikke vanvittigt god til at forklare regler - men det går nok endda. Det kunne tænkes, at mange andre har det på samme måde?
2. Jeg synes hurtigt, at der kommer mange spilforslag til de forskellige moduler, så der ikke umiddelbart har været et åbenlyst behov for flere. Og jeg bilder mig ind, at dem, der sætter spillet på programmet både gør det som en service for de øvrige, men også som en måde at få prøvet nogle af de spil, de måske gerne vil have på bordet.
3. Cult of the new: Min spilsamling er ikke specielt up-to-date, og der er ofte mest interesse for at spille nyere spil. Så derfor har jeg generelt ikke foreslået nogle af mine so-last-year/Essen 2012-titler. Men jeg kunne selvfølgelig godt have gjort forsøget, indrømmet.

Misforstå mig ikke - jeg vil gerne bidrage til festen og introducere regler, hvis det er et ønske, at der er flere brugere, der står for den opgave. Men jeg vil klart foretrække, at det sker efter forhåndstilmelding - så jeg ikke skal bruge en masse tid på at læse op på diverse outdate'de spil, som ikke har den store interesse.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Gunness wrote:Jeg er helt klart tilhænger af forhåndstilmelding, og jeg kan nok ikke helt indse problemerne i, at det primært er den måde, der vælges spil på....
Du er også selv en af dem der kommer her regelmæssigt, og sædvanligvis booker/plukker de spil du finder mest interessant. Og ja, det er også dødnemt når man i forvejen frekventerer forummet. Men der er også en gruppe der ikke gør. Og det er ikke kun en enkelt person der liiiige skal se at få sig tilmeldt. Det er også grupper af mennesker, hvor de enten alle skal oprettes, eller en af personerne skal agere mellemmand, for at få de andre til at vælge hvad de vil være med til osv... Det bliver bare småbøvlet uanset hvilken vej du vender det. Derfor forsøger jeg at løse problemstillingen fra den anden side, og sørge for at dem der - af den ene eller anden årsag - står til overs ved modulstart har nogle konkrete spil at vælge imellem. Det er så muligt at erfaringen næste år viser, at de udbudte spil slet ikke blev taget i brug, men det kan jeg i skrivende stund ikke sige med sikkerhed. Jeg kan kun arbejde ud fra hvordan jeg mener det forholder sig.
Gunness wrote:Og så... med risikoen for at lyde en smule tøsefornærmet: Jeg forstår godt, at du arbejder ekstra for at skabe opbakning til dit forslag, Steen - men jeg synes, at det hele ender med at have en lidt uheldig klang af, at der er en masse deltagere, der hellere vil nyde end at yde og primært kører frihjul på andres bekostning....
Jeg ved godt at jeg har provokeret lidt, og sparket et par gange til hvepseboet. Og jeg ved godt at der er folk der har ganske gode grunde til ikke at byde ind med regelforklaringer. Men jeg er også overbevist om at der er folk der dukker sig. Lidt ligesom når man er til familiefest, og det altid er de samme mennesker der lige har overskud til at hjælpe med at tage af bordet, og det altid er de samme der bare bliver siddende.
Gunness wrote:Så derfor har jeg generelt ikke foreslået nogle af mine so-last-year/Essen 2012-titler....
....så jeg ikke skal bruge en masse tid på at læse op på diverse outdate'de spil
Jeg valgte i mine eksempler bevidst at tage en række spil der ikke var nye. Jeg synes jeg har forsøgt at redegøre for, at der skal være tale om spil man kan på rygraden, og bare kan smække på bordet og forklare såfremt behovet er der. For det er det der er min tanke. Spil-guruen lister selv de spil der skal tilbydes, og det skal helst være spil som de allerede kender godt nok til bare at kunne gå i gang. For nej, selvfølgelig skal der ikke være lang forberedelsestid på noget der måske slet ikke kommer i spil. (Og hvis du tænker dig om en ekstra gang, tror jeg også du kender mig godt nok til at vide, at det mener jeg er hul i hovedet, så det kunne ikke falde mig ind at bede andre om at skulle gøre det.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Sir William »

Stony wrote:
Myde wrote:På den måde som Jon beskrev det, ville jeg nok godt melde mig som "guru" for et bord. Jeg har ikke noget mod at forklare spil jeg kender godt.
Tjek! Det er fair nok at vi hver især har vores grænser for hvad vi føler os trygge ved, og hvis det er den model der skal til for at der er lidt flere der kan lokkes på banen, så bliver det den model der bliver praktiseret.
Tror også nogenlunde det er den ide der tiltaler mig.

For det er fair nok, at det ikke er de sammen der skal forklare regler over hele weekenden, må trods alt også være trættende i længden (blive tung i hovedet).

Der er 5 moduller, er ideen så at man melder sig som "Guru" i et specifikt modul og så vælger spil eller bliver der sat nogle bestemte spil op i nogle moduller, hvor man så tilbyder sig som "Guru"?

Jeg ville heller ikke have noget imod at stå på en liste med hvilken spil jeg kan forklare. Hvis det kunne være en mulighed. Så kunne folk tage fat i mig, hvis jeg var ledig og der var et spil, de ville prøve.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Tanken er at guruen selv bestemmer hvad han/hun vil tilbyde, for det skal naturligvis være noget vedkommende kender i forvejen. Om der bliver listet tre spil eller ti er underordnet. Der skal bare være nogle valgmuligheder for dem der af den ene eller anden grund ikke er blevet tilmeldt noget.

Folk kan langt hen ad vejen planlægge helt som de plejer, og hvis der blot er et enkelt modul tilbage hvor der ikke er lagt planer, så kan det jo blive det modul de agerer "regel-introduktør". (Hvis vi nu skal gøre et forsøg på at komme væk fra guru-begrebet, og de associationer folk har dertil.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Gunness »

Stony wrote:
Gunness wrote:Jeg er helt klart tilhænger af forhåndstilmelding, og jeg kan nok ikke helt indse problemerne i, at det primært er den måde, der vælges spil på....
Du er også selv en af dem der kommer her regelmæssigt, og sædvanligvis booker/plukker de spil du finder mest interessant. Og ja, det er også dødnemt når man i forvejen frekventerer forummet. Men der er også en gruppe der ikke gør. Og det er ikke kun en enkelt person der liiiige skal se at få sig tilmeldt...
Jeg kan ikke rigtig se, at det behøver at hænge sammen med ens tilknytning til forummet. Hvis der - som foreslået - sendes et link til alle deltagere, til en side hvor man løbende kan til- og afmelde sig spil, så burde alle jo kunne melde sig til det, de vil. Også selv om de ikke bruger forummet. Så kan man selvfølgelig argumentere for, at det er i forummet, der drøftes hvilke spil der skal præsenteres. Men de, der ikke kommer herinde, har jo lige så lidt mulighed for at påvirke tingene, hvis de er afhængige af, hvilke spil guruen selv har valgt ud.
At der er mange, der ikke tilmelder sig på forhånd skyldes vel bl.a. også, at det ikke er noget, der opfordres til. Det er "bare" en mulighed. Hvis man lagde op til, at forhåndstilmelding var ønskeligt, var der vel ikke helt så mange, der dukkede op uden at have besluttet sig?
Stony wrote:
Gunness wrote:Så derfor har jeg generelt ikke foreslået nogle af mine so-last-year/Essen 2012-titler....
....så jeg ikke skal bruge en masse tid på at læse op på diverse outdate'de spil
Jeg valgte i mine eksempler bevidst at tage en række spil der ikke var nye. Jeg synes jeg har forsøgt at redegøre for, at der skal være tale om spil man kan på rygraden, og bare kan smække på bordet og forklare såfremt behovet er der. ... (Og hvis du tænker dig om en ekstra gang, tror jeg også du kender mig godt nok til at vide, at det mener jeg er hul i hovedet, så det kunne ikke falde mig ind at bede andre om at skulle gøre det.)
Jo, jeg kender dig selvfølgelig og er helt med på præmissen. Også med de ikke-nye spil. Jeg overvejer bare, om det er det, der har interesse. Som skrevet synes jeg hurtigt man ender i en blød mellemvare-løsning, hvor jeg kan præsentere en håndfuld gamle travere, som ingen for alvor har lyst til. Men jeg gætter bare. Jeg ved det ikke.

Som sagt vil jeg gerne bidrage, hvis det ender med at være den løsning, der ønskes. Jeg synes det er yderst sympatisk, at du gerne vil gøre en ekstra indsats for de udefrakommende. Det er bare løsningen, jeg er i tvivl om. Men jeg følger selvfølgelig den beslutning, der bliver taget.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Gunness wrote:Som skrevet synes jeg hurtigt man ender i en blød mellemvare-løsning, hvor jeg kan præsentere en håndfuld gamle travere, som ingen for alvor har lyst til.
Jeg håber da at du selv har lyst til de spil du foreslår...?

Der er muligt at det kan løses via emails. Det må prøves. Det er første år jeg har husket at angive det, og når jeg tænker mig om, så bør jeg måske bede alle om at angive det. Også dem der kommer på forummet regelmæssigt, for der kan opstå huller, hvor brugeren af den ene eller anden årsag ikke logger på GG i nogle uger.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Gunness »

Stony wrote:
Gunness wrote:Som skrevet synes jeg hurtigt man ender i en blød mellemvare-løsning, hvor jeg kan præsentere en håndfuld gamle travere, som ingen for alvor har lyst til.
Jeg håber da at du selv har lyst til de spil du foreslår...?
Selvfølgelig. Det var fraregnet mig selv. Så mangler jeg bare at få resten med på spøgen. Men det kan jo sagtens tænkes, at de er det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Maibritt
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 220
Joined: Fri Nov 30, 2007 1:34 am
Location: Amager

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Maibritt »

Stony wrote:.... et antal mennesker der står ved spilbordet og kigger på hinanden og spørger "Hvad skal vi spille", hvorefter det i langt de fleste tilfælde ender med et eller andet letvægtsspil, for det sædvanligvis dem folk kan huske.
.

Det problem er jeg sådan set enig i. Det er netop en af grundende til at jeg de seneste år har forhåndstilmeldt mig spil i de fleste moduler.
Når jeg ikke har været tilmeldt spil, er det ofte endt med at vi har stået nogle stykker som dels skal blive enige om, hvad vi har lyst til at spille og dels finde noget, som der er en, der kan reglerne til. Og det blive, som du nævner, tit letvægtsspil og ikke nødvendigvis ens førsteprioritet. Det er også helt fint ind imellem, men hvis det for nogle deltager er sådan hele weekenden, er det måske knapt så sjovt.
Jeg kan dog ikke helt gennemskue om guru-konceptet løser det problem. Hvis guruen skal have flere spil klar til regelforklaring, tænker jeg at det fortsat i høj grad vil være letvægtsspil. Og det kræver jo også fortsat at folk kan blive enige om et spil :-).
Personligt vil jeg derfor stadig foretrække, at forhåndstilmelde mig, men er der et behov for det andet, skal jeg nok bakke op om det og afhængig af det endelige koncept, skal jeg da ikke udelukke, at jeg kan kaste mig ud i noget regelforklaring :-)
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by zutcorp »

Måske kunne en kombination af en mailingliste og en mere åben forhånds tilmeldings fase, hvor det måske var lidt mindre 'først-til-mølle'.... Tilmeldingstråden kan godt være lidt hektisk og uoverskuelig...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

zutcorp wrote:... hvor det måske var lidt mindre 'først-til-mølle'....
Jeg er ikke helt med på hvor du vil hen...? Så kan alle melde sig til et spil, og så trækkes der lod om pladserne blandt de tilmeldte?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Stony wrote:
zutcorp wrote:... hvor det måske var lidt mindre 'først-til-mølle'....
Jeg er ikke helt med på hvor du vil hen...? Så kan alle melde sig til et spil, og så trækkes der lod om pladserne blandt de tilmeldte?
Det ville jeg så bryde mig meget lidt om. Jeg synes, at det er superhyggeligt for mig, at jeg eksempelvis har talt med en eller anden om, at jeg gerne vil spille CastAways, som nu Jon på forum, og så sætter jeg det op. Aftalerne sker jo også lidt på baggrund af det, som - i hvert fald jeg - taler med andre om og bliver inspireret til.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Helle wrote:Det ville jeg så bryde mig meget lidt om. Jeg synes, at det er superhyggeligt for mig, at jeg eksempelvis har talt med en eller anden om, at jeg gerne vil spille CastAways, som nu Jon på forum, og så sætter jeg det op. Aftalerne sker jo også lidt på baggrund af det, som - i hvert fald jeg - taler med andre om og bliver inspireret til.
Rolig nu. Det tvivler jeg også på skulle være tilfældet. :lol:
Jeg kan bare ikke lure hvad der faktisk menes, så derfor spørger jeg ind til det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Jens_Hoppe »

De fleste af de spil jeg har spillet på DC, har jeg jo også været regelforklarer/"guru" på. Det fortsætter jeg naturligvis gerne med.

Hvis du (Steen) mener det kan have værdi, har jeg heller ikke noget imod at øremærke et modul, hvor jeg kan stå til rådighed til generel regelforklaring af nogle forskellige spil - og hvor jeg så måske kan ende med at hoppe med på et af spillene selv.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Goblen »

Helle wrote:
Stony wrote:
zutcorp wrote:... hvor det måske var lidt mindre 'først-til-mølle'....
Jeg er ikke helt med på hvor du vil hen...? Så kan alle melde sig til et spil, og så trækkes der lod om pladserne blandt de tilmeldte?
Det ville jeg så bryde mig meget lidt om. Jeg synes, at det er superhyggeligt for mig, at jeg eksempelvis har talt med en eller anden om, at jeg gerne vil spille CastAways, som nu Jon på forum, og så sætter jeg det op. Aftalerne sker jo også lidt på baggrund af det, som - i hvert fald jeg - taler med andre om og bliver inspireret til.
Meget enig med Helle her.

/Brian
Post Reply