Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

Jeg bukker og takker for de roser der er givet. Så derfor vil jeg i denne tråd specifikt frabede mig det, men istedet søge feedback på hvad der eventuelt kan gøres bedre. Eller i hvert fald anderledes. (Ikke at det er forbudt at sige noget positivt. Hvis der er specifikke ting folk sætter pris på, må man da gerne give til kende, at netop det synes man ikke skal laves om.)

Hvordan var Lerbjergcenteret generelt?

Er det et problem at det ligger lidt afsides?

Jeg ved der er lidt udfordringer for con'ens højeste deltagere. Lyder det som en brugbar løsning at lave den mindste sal i den anden ende om til intermistisk sovesal efter eksempelvis kl. 22.00?

Belysningen i den ene spillesal lod lidt at ønske. I hvert fald for nogle typer spil. Er det noget der bør føjes på TO-DO listen for at få forbedret, eller er det til at leve med? Og hvad kan der i så fald gøres?

Hvordan med formatet med modulopbygning? Fungerer det stadig, nu hvor vi har et stigende antal af brugere, der ikke frekventerer germangames? Hvis vi skulle skifte til noget andet, hvordan kan vi så bedst favne begge typer brugere, så alle parter er glade og tilfredse?

Og så et (måske) lidt følsomt emne: I år oplevede vi det største alders-spænd fra yngst til ældst. Det overrasker nok ikke nogen at Robert og Søren begge er blevet et år ældre, men jeg tænker mere i den nederste ende af aldersskalaen. Jeg ved der til tider var lidt barnegråd, og Morgan er nok en lidt yngre deltager end de fleste er vant til. Hvordan fungerede det? Jeg ønsker selv at være så favnende og inkluderende som mulig (forhåbentlig uden at lyde som en politiker der forsøger at ramme alle de populære buzzwords), og jeg ser selv gerne Djengis Con som en familie-con. Men hvordan oplever folk det? Jeg vil jo omvendt være meget ked af det, hvis det skulle give andre grund til at betænke sig m.h.t. deltagelse.

Skyd løs. Jeg er selv af den opfattelse, at der ALTID er noget man kan gøre bedre næste gang. Hjælp mig gerne med at identificere hvad og hvor. Så plukker vi de punkter der virker vigtigst at arbejde målrettet med.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Stony »

...og nu jeg tænker mig lidt om, så var der nogle gange, hvor folk vandrede rundt og ledte efter det spil de havde tilmeldt sig. Så det kan være der skal laves et system, for at kunne melde ud hvor et givent spil spilles. Spillesalene skal måske nummereres 1, 2 og 3. Og når man har fundet en plads, hvor man klargør et planlagt spil, så kan man skrive på opslagstavlen hvor man sætter det igang...?
Sidst spillet:
Image
Logos32
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 87
Joined: Sun Sep 15, 2013 2:20 pm

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Logos32 »

Jeg oplevede at tabe rigtig mange spil og det ser jeg gerne Du laver om på til næste år :)

Mere seriøst. Jeg synes, som første gangs deltager, virkelig kun det er små justeringer der skal til og dem har du selv nævnt allerede.

Jeg spillede en del med Morgan og oplevede det ikke som noget problem, at knægten var ivrig efter, at få lov til at lege med :wink: Det er vel netop den slags iver vi gerne vil fremelske. Han bandede en del, men det kan en bande-kasse måske sætte en stopper for :twisted:

Jeg vil gerne rose dit engagement og evner til at ville forbedre hele tiden.
User avatar
Uhre
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 394
Joined: Sun Apr 13, 2014 3:02 pm
Favoritspil: Carcasonne, Robo Rally
Location: Tåstrup

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Uhre »

Lokation var intet problem for mig, da vi kom i bil. På vejen så jeg et par stykker på gåben. Det kan være, de har en anden opfattelse :-)

Sengelængder var heller ikke et problem, da jeg ikke er særligt høj. Men jeg kan godt se, at nogle må have haft problemer. Jeg tænker dog, at det vil give nogle udfordringer med at have plads til spil efter kl. 22, samt at rydde op efter sovende deltagere inden kl. 9, hvis den lille sal benyttes til sovesal. Men igen... det er nemt for mig at sige, da jeg ikke havde pladsproblemer.

Jeg var en smule skeptisk, da jeg så/hørte, at der var et spædbarn blandt deltagerne. Mest fordi brætspil typisk kræver en vis portion koncentration. Men bortset fra nogle enkelte gange, lagde jeg slet ikke mærke til... Sol? Så længe der bliver vist hensyn begge veje, kan vi vel alle være der.

Jeg synes at modul opbygningen fungerer fremragende. Og alle deltagere må jo på en eller anden måde være vidende om, at forummet eksisterer. Det kan næppe være et problem at skulle tilmelde sig forummet, selv hvis det kun er med det formål at tilmelde sig spil-moduler. Så jeg synes ikke, det bør være nødvendigt at tage yderligere hensyn til det.

Mht. at finde et tilmeldt spil... SÅ stort var stedet nu heller ikke :-) Men det kunne nok hjælpe - især hvor der skulle være flere borde med samme spil og evt. fælles regelforklaring - at man kunne skrive, hvor det skulle spilles, så det blev nemmere at koordinere.

Det eneste af de nævnte ting, jeg synes var et reelt problem... eller mere politisk korrekt: "udfordring", var belysningen i pejsestuen. Den var bestemt ikke optimal til brætspil. I hvert fald ikke for aldrende, farve-udfordrede brætspillere som mig. Men det er vel ikke værre, end det kan løses. Jeg vil i hvert fald overveje at medbringe noget ekstralys næste gange, som Bugge havde været så forudseende at gøre.
Image

- Common sense is not so common
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Stony wrote:...og nu jeg tænker mig lidt om, så var der nogle gange, hvor folk vandrede rundt og ledte efter det spil de havde tilmeldt sig. Så det kan være der skal laves et system, for at kunne melde ud hvor et givent spil spilles. Spillesalene skal måske nummereres 1, 2 og 3. Og når man har fundet en plads, hvor man klargør et planlagt spil, så kan man skrive på opslagstavlen hvor man sætter det igang...?
God ide. Hvis GG brugernavnene stod større, så ville folk lettere kunne finde hinanden - spilaftaler på forum er jo lavet med brugernavne, som også stod på spiloversigten. Da brugernavnene er unikke giver det god mening at fortsætte med det ....da flere hed det samme i virkeligheden.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Stony wrote:
Skyd løs. Jeg er selv af den opfattelse, at der ALTID er noget man kan gøre bedre næste gang. Hjælp mig gerne med at identificere hvad og hvor. Så plukker vi de punkter der virker vigtigst at arbejde målrettet med.
Detaljer: skilte på indgangsdøren, større skilte på herre og dametoilet. Måske kunne en person have til opgave at tage imod, udlevere navneskilte, hjælpe til rette mm - jeg synes, at det er super hyggeligt, at folk kommer gennem køkkenet ved ankomst - men når man møder køkkenfolket, som de første, så er der altså ikke meget hjælp at hente. I år var stedet nyt og der var flere nye deltagere, som ikke kendte så mange/konceptet - så måske er det overflødigt næste år - i år oplevede jeg behovet på andres vegne :D .
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Helle »

Stony wrote:Hvordan med formatet med modulopbygning? Fungerer det stadig, nu hvor vi har et stigende antal af brugere, der ikke frekventerer germangames? Hvis vi skulle skifte til noget andet, hvordan kan vi så bedst favne begge typer brugere, så alle parter er glade og tilfredse?

Og så et (måske) lidt følsomt emne: I år oplevede vi det største alders-spænd fra yngst til ældst. Det overrasker nok ikke nogen at Robert og Søren begge er blevet et år ældre, men jeg tænker mere i den nederste ende af aldersskalaen. Jeg ved der til tider var lidt barnegråd, og Morgan er nok en lidt yngre deltager end de fleste er vant til. Hvordan fungerede det? Jeg ønsker selv at være så favnende og inkluderende som mulig (forhåbentlig uden at lyde som en politiker der forsøger at ramme alle de populære buzzwords), og jeg ser selv gerne Djengis Con som en familie-con. Men hvordan oplever folk det? Jeg vil jo omvendt være meget ked af det, hvis det skulle give andre grund til at betænke sig m.h.t. deltagelse.
Min holdning, da du spurgte i 2010 var, at der skulle være en aldersgrænse, og den skulle hedde 15+. På baggrund af konkrete erfaringer gennem årene uden aldersbegrænsning, synes jeg egentlig, at det er gået super fint de fleste år - og et ret ungt barn ændrer ikke det store - men afhængigt af, hvad der spilles, så kan det påvirke spillet, spillestilen ved bordet og ikke mindst metakommunikationen. Jeg tænker således især fremadrettet: Jeg så gerne, at der var en aldersbegrænsning, så deltagere var mindst 8 år. Når vi næste år måske har baby med noget af tiden, så er det ikke ved spillebordet, og vi vil ikke lave spilaftaler begge to samtidig - hvis der er flertal for, at børn under 8 år ikke hører til (eller måske helt bør være på stedet), så må vi se, hvordan vi kan deltage :D . Så min holdning er lidt mod nuværende egne interesser men det vil stadig være min grundholdning. Og jeg tager det ikke personligt, hvis nogen argumenterer for, at de gerne ser, Frouvne-junior ikke er tilstede på lokationen næste år :D .

Under alle omstændigheder, så synes jeg, at deltagelsen af yngre børn hænger sammen med, hvordan, der bliver lavet aftaler om, hvad der skal spilles. Hvis der fremadrettet kommer flere yngre børn, så tror jeg, at det vil være smart at have nogle forventninger til, hvad der forventes af forældrene i forhold til spilaftaler med/uden forældredeltagelse - men også at det skal kunne være i orden, at man ikke har lyst til at spille med de yngre deltagere - og om/hvordan/hvornår man kan tillade sig at sige 'nej'.

Så længe vi har en modulopbygning, hvor der bliver lavet konkrete aftaler hjemmefra - og resten laves ad hoc, så tror jeg, at det vil fungere nogenlunde med lidt justeringer/aftaler for børn.
Jeg mener, at børn over 12 selv kan og skal styre deres spilprogram - og at de kan booke sig på, hvad de vil hjemmefra.
For børn under 12 år synes jeg, at det er forældrenes ansvar at hjælpe børnene og på stedet evt. tale med regelforklarer, om barnet forventeligt kan deltage på lige fod eller om bordet er indstillet på at hjælpe og vejlede ekstra. Jeg synes måske, at man i spilprogrammet skal kunne notere, hvis man ønsker at et spil er for 12+. Det er forskelligt, hvad børn kan i samme alder, og derfor ser jeg hellere en dialog end at børnene får 'nej' / 'ja' på et forkert grundlag. Lige som jeg også synes, at man skal kunne fravælge det, hvis man ikke har lyst. Selvom børnene kan regler til et spil, mener jeg ikke, at det nødvendigvis betyder, at alle børn på samme alder kan spille på lige fod med voksne - og det skal de heller ikke - men et spil på 1½ time med et barn, der spiller uden forældre og skal hjælpes, smider altså noget ansvar videre på de andre spillere. Hvis det er 2. eller 3. spil i træk, så har man måske ikke lige overskuddet til det - eller har lyst til noget andet.

Hvis der er et enkelt barn - er det uden betydning, men hvis det skal være en FamilieCon, så ser jeg gerne lidt retningslinjer fremadrettet, så alle har mulighed for at få deres ønsker og forventninger til DC indfriet.
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Bugge »

Alt det jeg ikke nævner var godt, og det er jo stort set alt, da jeg kun har tænkt mig at nævne en lille ting og der ved jeg, at jeg nok er inde på de hellige marker, tabu ting, men...

Jeg synes at der bliver gjort for meget ud af frokost og aftensmad. Jeg så gerne at de blev skåret ned til 30 minutter og så noget helt simpelt 'jeg skal bare overleve' mad.

Jeg vil simpelthen bare gerne spille mere og i praksis tog de 2 x frokost og 2 x aftensmad 2 timer ud af spilskemaet hver gang, fordi...

-man bliver færdig 40 minutter før, og med de spillere man kan finde er der ikke tid/lyst/mulighed for at finde et hurtigt 30 minuttersspil.
-man skal vente til dem der er med i næste Modul spil er klar, og de kan være på en anden tidsplan.
-Spisesalen er også et område man spiller i, og der skal være ryddet
-osv.

Kort sagt simpel mad der hurtigt kan sluges og ryddes op.

Mvh,
Søren
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Frouvne »

Bugge wrote:Alt det jeg ikke nævner var godt, og det er jo stort set alt, da jeg kun har tænkt mig at nævne en lille ting og der ved jeg, at jeg nok er inde på de hellige marker, tabu ting, men...

Jeg synes at der bliver gjort for meget ud af frokost og aftensmad. Jeg så gerne at de blev skåret ned til 30 minutter og så noget helt simpelt 'jeg skal bare overleve' mad.
[...]
Det giver jo god mening, Bugge! At jeg så ikke er enig er en anden sag. Dels bliver jeg alligevel fyldt op og har hverken behov for eller lyst til at spille hele tiden og dels syntes jeg også at den sociale ting omkring måltiderne er vigtig. Men jeg kan sagtens forstå din argumentation og syntes egentlig også at det er ret fedt, hvis der er nogen, der har det sådan!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Goblen »

Belysningen i værelset med de bløde stole skal være bedre, men det har du allerede skrevet.

Jeg stiller selv med to teenagere (15 og 17 næste år), og håber alle oplever dem som både høflige og sjove at spille med. Ser det også som mit ansvar at sikre at de har nogen at spille med, og hvis der kommer flere teenagere og børn ser jeg at DC nok skal sætte noget op til dem. At have en masse små der løber rundt og "plager" om spil vil ikke være sjovt - hverken for dem eller for os "voksne".

Selv tager jeg en snak med drengene om hvilke moduler der er sat op, vi kigger på spillene på BGG osv. så vi er sikre på at de bliver meldt til noget de synes er sjovt og spændende.

... men jeg tror ikke der kommer masser af børn og teens, så relevansen i at sætte noget op kun for dem er nok ikke stor. Derfor tror jeg at det må være den enkelte forældres ansvar at sørge for tilmelding til moduler, og sikre at de kommer til at spille. Aldersgrænse ser jeg ikke som relevant så længe det kan overholdes.

Har svært ved at se hvordan de lange mennesker blandt os skal få pladsen til at sove ordenligt, medmindre vi inddrager et rum som skrevet tidligere. Det vil betyde luftmadresser osv., men er det en holdbar løsning? Aner ikke hvad der skal gøres, for madresser lagt ud midt på gulvet i en af værelserne er heller ikke en løsning, da det kræver plads og jeg tror det bliver hårdt.

Jeg kan godt lide at frokost og aftensmad tager lidt tid. Giver mulighed for at tale med andre, og lige lade op. Det er en af de ting jeg ikke synes vi skal ændre på.

/Brian
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Frouvne »

Goblen wrote:[...] Jeg stiller selv med to teenagere (15 og 17 næste år), og håber alle oplever dem som både høflige og sjove at spille med. Ser det også som mit ansvar at sikre at de har nogen at spille med, og hvis der kommer flere teenagere og børn ser jeg at DC nok skal sætte noget op til dem. At have en masse små der løber rundt og "plager" om spil vil ikke være sjovt - hverken for dem eller for os "voksne".

Selv tager jeg en snak med drengene om hvilke moduler der er sat op, vi kigger på spillene på BGG osv. så vi er sikre på at de bliver meldt til noget de synes er sjovt og spændende. [...]
Og det er jo præcis sådan det skal være! FamilieCon lyder hyggeligt ... men jeg syntes dog også at BrætspilsCon står over FamilieCon og som udgangspunkt går jeg ud fra at alle spil er Voksen-spil. Det betyder ikke, at jeg ikke vil spille med de yngre deltagere, men så skal det være spil, der egner sig til det. Og det er så ikke det, jeg skal gøre en hel con. Aldersgrænser giver desværre ikke så meget mening, da det i bund og grund handler om modenhed og at der er nogle forældre, der tager ansvar. Det betyder dog ikke, at man ikke kan have en vejledende aldersgrænse, der signalerer at man forventer en vis modenhed. Det ville jeg personligt finde var meget passende.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Bugge »

Frouvne wrote:
Bugge wrote:Alt det jeg ikke nævner var godt, og det er jo stort set alt, da jeg kun har tænkt mig at nævne en lille ting og der ved jeg, at jeg nok er inde på de hellige marker, tabu ting, men...

Jeg synes at der bliver gjort for meget ud af frokost og aftensmad. Jeg så gerne at de blev skåret ned til 30 minutter og så noget helt simpelt 'jeg skal bare overleve' mad.
[...]
Det giver jo god mening, Bugge! At jeg så ikke er enig er en anden sag. Dels bliver jeg alligevel fyldt op og har hverken behov for eller lyst til at spille hele tiden og dels syntes jeg også at den sociale ting omkring måltiderne er vigtig. Men jeg kan sagtens forstå din argumentation og syntes egentlig også at det er ret fedt, hvis der er nogen, der har det sådan!
Jeg er udmærket klar over det sociale aspekt i spisepauserne, men der er også ret socialt at spille brætspil med 3-4-5 andre på connen :wink: :wink: :wink:

Der er mange ansigter man genkender og hilser høfligt på og betragter som en del af den helhed der er Djengis Con, men det er først når man sidder næse til næse over et brætspil, at man kommer tættere på de personer man, for nogens tilfælde, kun træffer den ene gang om året.

Jeg er enig. Man kan argumentere for begge dele.

Mvh,
Søren
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Goblen »

Frouvne wrote:
Goblen wrote:[...] Jeg stiller selv med to teenagere (15 og 17 næste år), og håber alle oplever dem som både høflige og sjove at spille med. Ser det også som mit ansvar at sikre at de har nogen at spille med, og hvis der kommer flere teenagere og børn ser jeg at DC nok skal sætte noget op til dem. At have en masse små der løber rundt og "plager" om spil vil ikke være sjovt - hverken for dem eller for os "voksne".

Selv tager jeg en snak med drengene om hvilke moduler der er sat op, vi kigger på spillene på BGG osv. så vi er sikre på at de bliver meldt til noget de synes er sjovt og spændende. [...]
Og det er jo præcis sådan det skal være! FamilieCon lyder hyggeligt ... men jeg syntes dog også at BrætspilsCon står over FamilieCon og som udgangspunkt går jeg ud fra at alle spil er Voksen-spil. Det betyder ikke, at jeg ikke vil spille med de yngre deltagere, men så skal det være spil, der egner sig til det. Og det er så ikke det, jeg skal gøre en hel con. Aldersgrænser giver desværre ikke så meget mening, da det i bund og grund handler om modenhed og at der er nogle forældre, der tager ansvar. Det betyder dog ikke, at man ikke kan have en vejledende aldersgrænse, der signalerer at man forventer en vis modenhed. Det ville jeg personligt finde var meget passende.
Meget enig Frouvne. Det er en con for brætspil. De fleste yngre deltagere kan faktisk sagtens spille tungere spil. Har spillet TW3 med drengene, Caverna osv. Men en aldersgrænse der sætter en form for krav til modenhed lyder som en god idé.

/Brian
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by digter »

Helle wrote:
Stony wrote:Hvordan med formatet med modulopbygning? Fungerer det stadig, nu hvor vi har et stigende antal af brugere, der ikke frekventerer germangames? Hvis vi skulle skifte til noget andet, hvordan kan vi så bedst favne begge typer brugere, så alle parter er glade og tilfredse?

Og så et (måske) lidt følsomt emne: I år oplevede vi det største alders-spænd fra yngst til ældst. Det overrasker nok ikke nogen at Robert og Søren begge er blevet et år ældre, men jeg tænker mere i den nederste ende af aldersskalaen. Jeg ved der til tider var lidt barnegråd, og Morgan er nok en lidt yngre deltager end de fleste er vant til. Hvordan fungerede det? Jeg ønsker selv at være så favnende og inkluderende som mulig (forhåbentlig uden at lyde som en politiker der forsøger at ramme alle de populære buzzwords), og jeg ser selv gerne Djengis Con som en familie-con. Men hvordan oplever folk det? Jeg vil jo omvendt være meget ked af det, hvis det skulle give andre grund til at betænke sig m.h.t. deltagelse.
Min holdning, da du spurgte i 2010 var, at der skulle være en aldersgrænse, og den skulle hedde 15+. På baggrund af konkrete erfaringer gennem årene uden aldersbegrænsning, synes jeg egentlig, at det er gået super fint de fleste år - og et ret ungt barn ændrer ikke det store - men afhængigt af, hvad der spilles, så kan det påvirke spillet, spillestilen ved bordet og ikke mindst metakommunikationen. Jeg tænker således især fremadrettet: Jeg så gerne, at der var en aldersbegrænsning, så deltagere var mindst 8 år. Når vi næste år måske har baby med noget af tiden, så er det ikke ved spillebordet, og vi vil ikke lave spilaftaler begge to samtidig - hvis der er flertal for, at børn under 8 år ikke hører til (eller måske helt bør være på stedet), så må vi se, hvordan vi kan deltage :D . Så min holdning er lidt mod nuværende egne interesser men det vil stadig være min grundholdning. Og jeg tager det ikke personligt, hvis nogen argumenterer for, at de gerne ser, Frouvne-junior ikke er tilstede på lokationen næste år :D .

Under alle omstændigheder, så synes jeg, at deltagelsen af yngre børn hænger sammen med, hvordan, der bliver lavet aftaler om, hvad der skal spilles. Hvis der fremadrettet kommer flere yngre børn, så tror jeg, at det vil være smart at have nogle forventninger til, hvad der forventes af forældrene i forhold til spilaftaler med/uden forældredeltagelse - men også at det skal kunne være i orden, at man ikke har lyst til at spille med de yngre deltagere - og om/hvordan/hvornår man kan tillade sig at sige 'nej'.

Så længe vi har en modulopbygning, hvor der bliver lavet konkrete aftaler hjemmefra - og resten laves ad hoc, så tror jeg, at det vil fungere nogenlunde med lidt justeringer/aftaler for børn.
Jeg mener, at børn over 12 selv kan og skal styre deres spilprogram - og at de kan booke sig på, hvad de vil hjemmefra.
For børn under 12 år synes jeg, at det er forældrenes ansvar at hjælpe børnene og på stedet evt. tale med regelforklarer, om barnet forventeligt kan deltage på lige fod eller om bordet er indstillet på at hjælpe og vejlede ekstra. Jeg synes måske, at man i spilprogrammet skal kunne notere, hvis man ønsker at et spil er for 12+. Det er forskelligt, hvad børn kan i samme alder, og derfor ser jeg hellere en dialog end at børnene får 'nej' / 'ja' på et forkert grundlag. Lige som jeg også synes, at man skal kunne fravælge det, hvis man ikke har lyst. Selvom børnene kan regler til et spil, mener jeg ikke, at det nødvendigvis betyder, at alle børn på samme alder kan spille på lige fod med voksne - og det skal de heller ikke - men et spil på 1½ time med et barn, der spiller uden forældre og skal hjælpes, smider altså noget ansvar videre på de andre spillere. Hvis det er 2. eller 3. spil i træk, så har man måske ikke lige overskuddet til det - eller har lyst til noget andet.

Hvis der er et enkelt barn - er det uden betydning, men hvis det skal være en FamilieCon, så ser jeg gerne lidt retningslinjer fremadrettet, så alle har mulighed for at få deres ønsker og forventninger til DC indfriet.
Enig. Jeg har alle gange overvejet muligheden for at tage Noah med (11 år), men jeg har ret hurtig igen vurderet, at det ikke ville være en god ide. Mest af alt for min egen skyld, da jeg ville føle et stort ansvar, for at han ville hygge sig, samtidig med at det ikke ville gå udover de andre deltagere. Det er fint at spille med børn, men det skal være i den rette kontekst og det rette spil, og jeg synes ikke DC lægger op til den slags.
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Djengis Con VI - 2015 Feedback tråd

Post by Myde »

Overordnet synes jeg det var rigtig godt i år, og en klar forbedring i forhold til sidste år.

Lokationen generer mig ikke, men jeg var nok også en af dem der boede tættest på.

Jeg synes det fungerer rigtig godt med modulerne, men helt overordnet ville jeg synes det var fantastisk hvis folk kom forberedte på de spil som de har meldt sig til - der kan gå rigtig meget tid med regelforklaringer, som man istedet kunne bruge på at spille. Men det er måske noget man så skal aftale i forvejen, for det enkelte bord.

På madsiden synes jeg niveauet er fint. Måske mindre chili i til næste år :wink: Synes ikke der skal pilles det store ved madtiderne - skal ikke være sådan at man skal stresse for at nå at sluge noget mad før næste modul, og der må gerne være lidt "luft" så hvis man lige løber lidt over kan man stadig nå sin frokost.
Post Reply