Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by chr88 »

Jeg synes, det kunne være interessant at høre, hvad lige netop dine nytårsforsætter er på brætspilsfronten! :)

Jeg kan begynde. I 2013 vil jeg (i hvert fald ifølge planen...):

- Købe maksimalt 30 spil (det starter halvskidt med 3 spil efter en uge...)
- Tynde lidt ud i samlingen, således at jeg i hvert fald ikke ejer over 400 spil
- Spille mindst 50 af mine egne, uspillede brætspil. Nye spil prøvet i KBK/Consim tæller ikke med
- Komme til (næsten) alle spilledage i KBK/Consim
- Være mere aktiv herinde
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by jondifool »

at bære 1/2 delen af mine brædtspil i kælderen (er næsten gjort) og så skille mig af med dem . Og så få gjort mine brædtspils aftener regelmæssige igen! Tja det var det.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Stony »

At få halveret mængden af spil i min samling jeg slet ikke har prøvet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Mik »

Samme fortsæt som jeg altid har: at få spillet mere.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Andrea »

I år har jeg (endnu) ikke fundet på et brætspilsforsæt, men jeg burde næsten gøre det.
Til gengæld skal jeg noget mere i teatret - det er nemlig et område, som jeg har forsømt meget - og så skal jeg drikke noget mere vin!

(hvem siger, at nytårsforsætter kun skal være mål, der opfattes som straf? ;))
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Stunke »

... kun at koebe udvidelser til spil jeg allerede ejer.
Naar jeg kigger min samling igennem har jeg et ret bredt og velanmeldt udvalg af spil og naar jeg taenker over det har jeg virkeligt ikke mental plads til flere. Det giver simpelthen ikke mening at fylde mere ind naar det jeg allerde ejer sagtens kan taale en genspilning eller 20.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Frouvne »

Så vil jeg sigte efter at få spillet lidt færre spil i år end de foregående år! Det er da et forsæt, det ikke gør så meget, hvis jeg ikke lykkes med. Lidt færre men bedre spil kunne faktisk være et godt forsæt både når det gælder indkøb og spiloplevelser, så det tror jeg bliver mit for i år. Bliver der ryddet lidt ud på hylderne, vil jeg såmænd nok også høste en smule ros på hjemmefronten, så det kan jo være et sekundært et af slagsen. Men det er prøvet før og med varierende succes.
frouvne, administrator

Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Rune Petersen »

Jeg har indgået en pagt med min Essen-makker om et stop for brætspilsindkøb før Essen 2013...
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Stunke »

Frouvne wrote:Så vil jeg sigte efter at få spillet lidt færre spil i år end de foregående år! Det er da et forsæt, det ikke gør så meget, hvis jeg ikke lykkes med. Lidt færre men bedre spil kunne faktisk være et godt forsæt både når det gælder indkøb og spiloplevelser, så det tror jeg bliver mit for i år. Bliver der ryddet lidt ud på hylderne, vil jeg såmænd nok også høste en smule ros på hjemmefronten, så det kan jo være et sekundært et af slagsen. Men det er prøvet før og med varierende succes.
Du dedikerede vel ogsaa en del af din spilletid i 2012 til at faa gennemspillet alle de ting der endnu ikke rigtigt havde faaet en chance, gjorde du ikke?
Det giver vel naesten sig selv at hvis man begynder at spille en masse spil, koebt paa impuls (virker det til) saa faar man ikke det samme spilaar som hvis man havde holdt sig til at spille sine gamle favoritter?
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Frouvne »

Stunke wrote:
Frouvne wrote:Så vil jeg sigte efter at få spillet lidt færre spil i år end de foregående år! Det er da et forsæt, det ikke gør så meget, hvis jeg ikke lykkes med. Lidt færre men bedre spil kunne faktisk være et godt forsæt både når det gælder indkøb og spiloplevelser, så det tror jeg bliver mit for i år. Bliver der ryddet lidt ud på hylderne, vil jeg såmænd nok også høste en smule ros på hjemmefronten, så det kan jo være et sekundært et af slagsen. Men det er prøvet før og med varierende succes.
Du dedikerede vel ogsaa en del af din spilletid i 2012 til at faa gennemspillet alle de ting der endnu ikke rigtigt havde faaet en chance, gjorde du ikke?
Det giver vel naesten sig selv at hvis man begynder at spille en masse spil, koebt paa impuls (virker det til) saa faar man ikke det samme spilaar som hvis man havde holdt sig til at spille sine gamle favoritter?
Selvom vi har sat os for at gennemspille vores samling, så syntes jeg egentlig ikke, vi er nået til de værste impulskøb, så jeg tror såmænd let de kommende års bevægelse igennem de ophobede spil kommer til at være mere præget af den effekt, du beskriver der. En del af håbet er nok også, at hvis vi undervejs støder på spil, vi ikke gider at spille, så kan det jo godt være, at vi skal slippe af med dem i stedet for at spille dem. Det har jeg i hvert tilfælde min ægtefælle mistænkt for at kunne have medtænkt i projektet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Mik »

Andrea wrote:I år har jeg (endnu) ikke fundet på et brætspilsforsæt, men jeg burde næsten gøre det.
Til gengæld skal jeg noget mere i teatret - det er nemlig et område, som jeg har forsømt meget - og så skal jeg drikke noget mere vin!

(hvem siger, at nytårsforsætter kun skal være mål, der opfattes som straf? ;))
Ingen - derfor også mit eget fortsæt -
men overskriften sætter faktisk en anden begrænsning på fortsætterne, selvom det står i parantes :wink:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by netsapiens »

Jeg kan ikke se det er en begrænsning, jeg læste helt klart Andrea's post som at hun vil drikke mere vin MENS hun spiller brætspil.. hvilket bringer mig direkte til spørgsmålet: Hvad tid starter vi med at spille, og hvilken vin disker du op med Andrea? :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Andrea »

netsapiens wrote:Jeg kan ikke se det er en begrænsning, jeg læste helt klart Andrea's post som at hun vil drikke mere vin MENS hun spiller brætspil.. hvilket bringer mig direkte til spørgsmålet: Hvad tid starter vi med at spille, og hvilken vin disker du op med Andrea? :)
Se, det afhænger af dig - jeg mindes, at bolden... øh terningen... ligger hos dig ;)
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by BlueSwan »

Da jeg lige er startet er min ambition #1 at finde folk at spille spil med - er allerede godt igang med det projekt. Derudover vil jeg gerne etablere en fornuftig, men begrænset samling af kvalitetsspil. Har desværre ikke særlig meget plads, så det sætter sine begrænsninger.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad er dit (brætspilsrelaterede) nytårsforsæt for 2013?

Post by Stunke »

Naar man skal destillere en spilsamling ned, hvilket jeg ogsaa proever paa, saa er der ikke andre veje end trial and error. Nogen wargames kan faa de bedste anmeldelser men jeg synes personligt at det tit er detaljer der afgoerer hvad man ender med at synes om. Der skal ret meget erfaring til foer man har en fungerende samling og der er kun een vej frem. Den er desvaerre lidt dyr i laengden hvis man ikke er god til faa solgt de spil man ikke spiller igen. Heldigvis har vi en humanitaer laanetraad her paa boardet: viewtopic.php?f=46&t=3551
Jeg vil anbefale dig at benytte dig af den. Jeg vidste foreksempel ikke at jeg havde et Commands & Colors fomert hul i mit hjerte og i mit hjem foer jeg laante det af en bruger herinde. Jeg afleverede aldrig spillet tilbage, jeg koebte det af ham :)

Hvis du er voldsomt nysgerrig og mangler plads, saa findes der ogsaa et vaeld af print 'n play spil. Lad dig ikke narre, mange af dem ville vaere aldeles fremragende spil hvis de var udgivet fra et forlag, men nu kan du saa slippe med en 20'er for et spil i udgifter til print og lim.
http://www.boardgamegeek.com/boardgamec ... print-play

Der findes ogsaa systemer som Icehouse pyramider fra Loony labs. Et relativt stort saet fylder cirka saa meget som to aebler og hvis du har et skakbraet staaende er der straks adgang til over 50 spil hvoraf mange faktisk er fremragende abstracts.

Desuden kan du jo starte en traad og spoerge ind til nogen specifikke spil eller genrer, hvis jeg kender folk ret bliver du oversvoemmet med anbefalinger og kommentarer. Du kan ogsaa melde dig ind i Koebenhavns braetspilsklub (KBK) og faa testet tingene af. Det vil vaere billigere end at koebe alting fra en ende af og saelge det igen. Saa er der selvfoelgelig sagen med at mange spils kvalitet langt hen ad vejen afhaenger af hvem man spiller dem med. Twilight Struggle er nok noget andet naar du er ved at kuppe din bedste vens politiske fundament i mellemoesten over en haandfuld oel, end hvis du spiller mod en overengageret lugtende noerd du ikke klikker med.

TL:DR laan spil. Du spiller mod folk du alligevel ville spille mod til daglig og du sparer alle fejlkoebene.
It's about playing games, not owning games.
Post Reply