Short Message System

Giv din mening til kende overfor GermanGames.dk og de øvrige brugere.
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Short Message System

Post by Danny »

Jeg tænkte, at det måske kunne være en god idé at have et short message system her. Jeg har set et på eskak.dk og der synes jeg det virker fint. Det skal være til småsnak, og det kan måske begrænse mængden af tråde i forummet?
Danny Rasmussen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Kan du ikke lige give en kort forklaring på, hvad et short message system er? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Det kan vist sammenlignes lidt med en messenger, men hvor man normalt skal have en messenger klient installeret (Microsoft Messenger, ICQ, Yahoo Messenger osv) er et short message system baseret på en bestemt hjemmeside, og hvis flere brugere er logget ind samtidig, kan man skrive en besked til den anden, som så popper op på deres skærm. Nogle systemer får dem til at poppe op via AJAX, som gør at man får dem (næsten) med det samme, mens andre "bare" popper op næste gang vedkommende går ind på en ny side.
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Godt at du kom mig i forkøbet, Stony :D Jeg ved dårligt selv hvad det er for noget halløj. Men det system, jeg har oplevet, fungerer sådan at al info, der skrives, kan ses af alle. Det er lidt på samme måde som med chat, men chatten er en stor kanal, hvor alt, hvad der skrives, kan ses af alle brugere.

SMS'en kunne så fx være at finde som en slags hovedside til forummet, hvor man kan skrive løs i en lille tekstlinje (vi kan kalde sms'en en slags her og nu snak, hvor man kan snakke løs om alt lige her og nu).

Det er ikke sikkert, at vi har behov for noget sådant, men hvis de fleste brugere synes det kunne være godt, så kunne det måske være meget godt!?
Danny Rasmussen
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

Hvad med folk bare fik muligheden for at udveksle skype/msn, så kan man jo altid lige sende en forespørgsel om der er nogen der er friske på fx et online spil ....
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

frostholm wrote:Hvad med folk bare fik muligheden for at udveksle skype/msn, så kan man jo altid lige sende en forespørgsel om der er nogen der er friske på fx et online spil ....
...hvilket så giver det sædvanlige problem... Hvad med folk der ikke har MSN eller benytter sig af Skype...
Jeg benytter f.eks. ICQ, og vil helst være fuldstændig fri for Microsoft produkter som jeg ikke behøver. (En beslutning jeg tog, da Outlook lige pludselig ikke kunne fungere uden at have Messenger kørende. En temmelig idiotisk indretning af tingene fra Microsoft's side)
Skype har jeg ganske enkelt ikke brug for,så det har jeg heller ikke installeret.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jeg kan anbefale gtalk.
Det benytter en åben protokol, så der skulle ikke være nogen problemer :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] ... og vil helst være fuldstændig fri for Microsoft produkter [...]
HØRT! :D

Jeg kan ikke lige overskue, om jeg syntes short message system lyder som en god idé her og nu. På den ene side kan jeg godt se, at der begynder at være en del små-kommentarer hist og her. Det er en af de positive ting ved, at dette forum begynder at fungere som et community, men er selvfølgelig knap så godt, hvis man senere skal lede efter noget eller ikke har været inde i en uge og lige vil se, hvad der er sket i mellemtiden.

En dag som i går tror jeg, at vi kom op på omkring 60 indlæg... det var også en meget aktiv dag på forum, men det betyder også at man ikke skal være væk mange dage for at man kan miste overblikket, hvis man gerne som et minimum vil skimme alle indlæg. På sigt kan jeg derfor godt se, at det kan være nødvendigt at tænke i nogle løsninger, der kan øge overskueligheden. Om short message system er løsningen ved jeg ikke... men jeg hører gerne flere kommentarer og forslag både til denne og andre mulige forbedringer. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

frostholm wrote:Hvad med folk bare fik muligheden for at udveksle skype/msn, så kan man jo altid lige sende en forespørgsel om der er nogen der er friske på fx et online spil ....
Netop til at "høre" om folk er friske på onlinespil lige her og nu eller om 10-20 minutter eller noget i den stil, synes jeg vil være oplagt at bruge SMS til. At skulle gå ind og skrive i forummet og aftale ting med x antal dages varsel er selvfølgelig fint, men SMS kan dække et her og nu behov. Det skal dog ikke opfattes, som noget jeg ønsker at tvinge ind. Men man kan jo tygge på tanken.
Danny Rasmussen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Danny wrote:
frostholm wrote:Hvad med folk bare fik muligheden for at udveksle skype/msn, så kan man jo altid lige sende en forespørgsel om der er nogen der er friske på fx et online spil ....
Netop til at "høre" om folk er friske på onlinespil lige her og nu eller om 10-20 minutter eller noget i den stil, synes jeg vil være oplagt at bruge SMS til. At skulle gå ind og skrive i forummet og aftale ting med x antal dages varsel er selvfølgelig fint, men SMS kan dække et her og nu behov. Det skal dog ikke opfattes, som noget jeg ønsker at tvinge ind. Men man kan jo tygge på tanken.
Det syntes jeg lyder som en rigtig tanke. Jeg er stadig i tvivl om timingen, Danny. Til den slags ting skal der jo også være nogle online. Jeg syntes også, at man kan se, at der løbende er folk herinde... det er ikke usædvanligt at se fem personer online samtidig... en sjælden gang flere men det meste af tiden naturligvis færre. Skal systemet fungere skal der jo gerne være nogle brugere online og spørgsmålet er om der allerede nu er nok. Måske. Jeg ved det ikke. Jeg er dog altid lidt konservativ, når det kommer til denne slags tiltag.

Jeg tror, at når forum er blevet den relative succes, som jeg anser det for, hænger det bl.a. sammen med timingen. Vi søsatte det på et tidspunkt, hvor der var ved at være brugere nok til, at der kunne være liv dagligt. Havde vi lanceret det et år før, hvor jeg også overvejede det, havde der formentlig ikke været nok brugere og det var døet ud med det samme. Eller endnu værre: over en lang periode. Og så havde det været svært at starte op igen et år senere, når bruger-grundlaget var til stede. Det er de samme overvejelser jeg gerne vil have er gjort på forhånd her. Så det er ikke uvilje... jeg syntes det lyder meget interessant, men vil første gerne afdække om behovet er til stede og derefter hvilken løsning der bedst (og gerne lettest for mig :oops: ) kan dække behovet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

I øvrigt kan man måske på kort sigt overveje at bruge PB-systemet mere aktivt. For mig popper et vindue op, når jeg er online og besked kommer ind. Det er selvfølgelig lidt tungere end at kunne lave en åben invitation men i mangel af bedre?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

synes nu skype vil være den optimale løsning da man også kan se folk er online, og man behøver ikke udlevere mobilnummer hvis man ikke vil det, og til sidst så kan man holde telefonmøde sammen mens man spiller.

Det sidste gør jeg ofte når jeg spiller mine online pc spil på nettet
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej

Det er naturligvis en udmærket ide med hurtig kommunikation, og som bruger er pb systemet lidt irriterende. Andrea og jeg har på et tidspunkt, da vi skulle koordinere vinci gjort det, at vi hver især chattede via gtalk, som vi begge brugte.

Men umiddelbart, så er det min tanke, at har man behov for at kommunikere med andre på siden i privat anliggende, som ikke vedkommer andre, så kan man jo bruge det middel, som man hver især har adgang til ...

Dannys oprindelige forslag lød, som noget der hørte til siden, som alle kunne springe på, hvis de lige havde en kommentar, og som derfor ikke var noget, der krævede andet end at være logget ind som bruger... det kunne være en mulighed med et sådan system... men er de "samtaler" man har synlige efter samtalen er forbi?
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Helle wrote:Hej

Det er naturligvis en udmærket ide med hurtig kommunikation, og som bruger er pb systemet lidt irriterende. Andrea og jeg har på et tidspunkt, da vi skulle koordinere vinci gjort det, at vi hver især chattede via gtalk, som vi begge brugte.

Men umiddelbart, så er det min tanke, at har man behov for at kommunikere med andre på siden i privat anliggende, som ikke vedkommer andre, så kan man jo bruge det middel, som man hver især har adgang til ...

Dannys oprindelige forslag lød, som noget der hørte til siden, som alle kunne springe på, hvis de lige havde en kommentar, og som derfor ikke var noget, der krævede andet end at være logget ind som bruger... det kunne være en mulighed med et sådan system... men er de "samtaler" man har synlige efter samtalen er forbi?
Tak, Helle. Det er altid rart at blive ført tilbage til sporet. Altså det ene sted som jeg kender, hvor man bruger systemet
( eskak.dk ), der er det sådan at alt kan ses efter samtalen er "forbi" - man kan opfatte det som en evig samtale, hvor alle kan sludre løs, når man har lyst. Man kan kalde det en form for åben forumtråd!? Egentlig så tror jeg ikke behovet er så stort endnu for at vi har den slags. Men hvis det er smertefrit at oprette, og antallet af brugere på forummet bliver større, så mener jeg, at det er en oplagt mulighed.
Danny Rasmussen
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Danny

Tak, for svaret :D
Det lyder egentlig meget interessant - især fordi der sker noget andet, når man skriver online med nogen - i stedet for at vide, at der måske er nogen, der læser hvad man skriver - engang!

Helle
Post Reply