Det første børnespil der virkelig hittede! Obstgärtchen

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Det første børnespil der virkelig hittede! Obstgärtchen

Post by Frouvne »

Min søn har naturligvis været introduceret for rigtig mange børnespil og meget tidligt i sit lille liv. Man er vel gamer! 8)

Flere af spillene har da også vakt en vis interesse - men ofte har timingen fra min side simpelthen ikke været god nok. Han er ganske enkelt blevet introduceret for spillene for tidligt. Det problem bliver ofte overkommet ved, at vi indfører husregler, der gør, at spillet bedre matcher hans interesser og hvad han nu kan klare af regler på det givne tidspunkt. Faktisk vil jeg tro, at når det kommer til børnespil er husregler snarere reglen end undtagelsen hos os. Når jeg spiller voksenspil, foretrækker jeg til gengæld stort set altid, at der spilles med de originale regler.

Nå, men det første spil, hvor det ikke var nødvendigt at indføre husregler, og som straks fængede ham, fik han, da han var 2 år og 4 måneder og det var Haba-spillet: Obstgärtchen (Den lille Frugthave). Obstgärtchen er et simpelt spil, hvor man arbejder sammen om at opnå målet: at få fyldt kurven med kirsebær. Spillet er kooperativt, så der opstår ingen scener, fordi far igen glemmer, at det er hans to-årige søn og ikke de andre gamere han spiller med og så indeholder det ellers et passende held-moment til et børnespil via en terning og den centrale mekanisme: en meget overskuelig memory-variant. Det er som voksen herligt at se, hvordan ens barn lever sig ind i, at man skal være helt stille og hviske shhhh!, når man kommer til at vende en brik med et sovende dyr. En lille streg i regningen er det dog, når den periode indfinder sig, hvor barnet begynder at holde med den stakkels krage, der stjæler kirsebærrene... :wink:

Lad mig også høre din historie...

Læs mere om Obstgärtchen (Den lille Frugthave):
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/Obstgartchen.htm
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Damn you, Allan, endnu et børnespil jeg må have på et tidspunkt! :)

Er der andre børnespil du kan anbefale til små børn (3+ år)? Catch Me! og Honigbär ser jo interessante ud...

Mine unger kan godt lide brætspil, men det er udelukkende som legetøj endnu (dvs. uden regler), hvor både Tier auf Tier, Geistertreppe, Igel Ärgern, Blokus (!) og flere andre er meget populære.

Vores yngste, Philip (1½), kan dog bedst lide at hive fars krigsspil ud fra nederste hylde, åbne æsken og begynde at hælde små 0.5" papbrikker ud på gulvet fra de tændstiksæsker de er sorteret i. Ikke godt! :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Et par anbefalinger

Post by Helle »

Hej Jens

Du spørger til gode børnespil for de mindste...
En helt personlig favorit er Geistertreppe - med flaskeudvidelsen, som jo kan spilles med regler af forskellig sværhedsgrad. Desuden går jeg stærkt ind for Allans anbefaling af Obstgärtchen (det koorperative element kan ikke prises nok!!!!) - og Hønsefræs er jo også et dejligt spil!

Det har været nogle af de bedste begyndere herhjemme, sammen med netop Tier auf Tier som du også nævner. Også Aquarium fra Ravensburger, som ikke har meget spil, men altså bare er et hit alligevel. Vi har købt Socken Zocken, men det er ikke rigtigt slået igennem endnu, så det er sat lidt på køl - omend jeg stadig har forventninger til spillet.

En anden anbefaling er et fortællespil i dåse fra Haba. Det har knapt så meget med spil at gøre, men der er lidt regler, meget fortælling og samtale... Man har en række kort, som ligger på bordet (vi bruger kun nogle af kortene og supplerer op undervejs) man skiftes til at fortælle og de øvrige spillere skal finde kortene på bordet efterhånden som kortenes billeder nævnes. Habas udgave har billeder af forskellige eventyrkomponenter, men med billeder af familien eller ting fra hverdagen kørt gennem en lamineringsmaskine, så har man noget som næsten er bedre...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Hej Jens,

jeg kender kun alt for godt det, at der er én, der syntes, at fars spil er langt mere attraktive end de egentlige børnespil. Meget tidligt - måske som 1½-årig - følte min søn sig meget tiltrukket af The Official Dealer McDope Dealing Game :shock: . Siden var det figurerne i Doom, der tiltrak sig hans opmærksomhed, så pistolen i Squad Seven 8) . Senest er det Cluedo, der nærmest leges dukkehus med :oops: . Det beskriver vel situationen som forælder meget godt; der er hele tiden noget at bekymre sig over omend noget forskelligt på forskellige tidspunkter!

Tier auf Teir og Geistertreppe er også blandt favoritterne hos os. Socken Zocken og Schatz der Drachen ligeså. De tre af dem - her undtager jeg Geistertreppe - udmærker sig ved at være spil, jeg også selv har lyst til at spille. Geistertreppe er udmærket - faktisk rigtig godt - men det ville jeg ikke pille ned fra hylden, hvis der ikke var et barn til stede, hvilket jeg ville kunne finde på med de andre. Wolfgang Kramers (m.fl) Gulo Gulo er ligeledes en børnespilstitel, jeg vil fremhæve - endda en titel, hvor børnene med deres små fingre og frygtløse beslutninger har nogle fordele fremfor os andre.

PitchCar blev min søn meget tidligt introduceret for og interessen er bevaret. I dag er det lige før, vi kan spille rigtigt og han er netop blevet fire. For tiden har han af uransaglige årsager kastet sig over Zendo :shock: . Det har været en stor overraskelse for mig. Det har fyldt indhold på kategorierne sandt og falsk og vist mig, hvor komplicerede logiske udsagn et barn - eller i hvert tilfælde han - er i stand til at kapere. Ind imellem kortslutter logikken dog og han begynder selv at lave regler, selvom det er ham, der er ved at gætte dem. Ja, ja, træerne vokser ikke ind i himlen og Mensa har endnu ikke sendt bud efter ham... :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply