Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Brichs »

Nu er sommeren snart slut (i hvert fald hvis man kigger ud af vinduet!), og Spiel 2011 i Essen nærmer sig med hastige skridt. Hvad har I kig på at samle op på messen?

Selv er jeg meget hooked på Panic Station, der lige pt er den første stand jeg har planer om at gå mod. Et spil der umiddelbart virker som om at have al paranoiaen fra Battlestar Galactica, men kun på 45 minutters tid. Rent tematisk virker spillet meget om John Carpenter's film, The Thing.

Udover det har jeg forudbestilt Spaze Maze. Spillet lader til at være inspireret af Robo Rally og Dungeon Twister, åbenbart. Det virker i hvert fald om om det kan fylde et af de få huller der er tilbage i min samling.

Jeg har også forudbestilt et par andre spil.

Hvad med jer andre? Skal I med, og i så fald, hvad kigger I efter?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg regner med at springe over (rejsen) i år, men derfor er jeg da stadigvæk begyndt at kigge på Essen 2011 Canonical List, og der er absolut nogle spændende ting. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Andrea »

... se nu der... nu fik du mig straks til at registrere de to spil på min ønskeseddel :D

Jeg skal ikke med, og indtil videre afventer jeg anmeldelserne, der kommer lige efter Essen. Der er flere spil, der ser fristende ud, men jeg vil helst læse anmeldelser og se masser af billeder, inden jeg køber nye spil :)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Mik »

Der er jo alt for mange gode nye spil...
Min personlige favorit vil nok være det næste stragegispil fra Hans im Glück.
Kender ikke den færdige titel endnu, men prototypen hed Hawaii, og er lavet af en af de mest talentfulde unge amerikanske designere jeg kender: Greg Daigle. Jeg har gennem årene prøvet mange af hans designs, og jeg har altid presset på hos forlagene for at få hans spil udgivet. Bl.a. et cowboyspil som ville passe perfekt til Days of Wonder (ikke interesseret). Et spil om være den første til at flyve over den Engelske Kanal, med flotte modelfly og det hele, samt dette her som har været igennem mange tests hos alea. Hvorfor Stefan Brück har opgivet det, ved jeg ikke. Måske blev det for dyrt? I hvert fald glæder det mig at Bernd Brunnhofer nu istedet har overtaget det, da det burde sikre en god kvalitet i materialerne.

I spillet opbygger man sine landsbyer på samme måde som i Vikinger, blot med brikker af forskellig længde. De enkelte typer giver en mulighed for at udøve forskellige handlinger, hvilket indebærer at klatre op ad vulkanen, sejle ud og opdage småøer osv.
Image
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Foppwin »

Blood bowl team manager the card game

Hvis det kommer, så må jeg håbe at der er en der vil tage det med for mig :)
Danny

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Brichs »

Mik wrote:Der er jo alt for mange gode nye spil...
Min personlige favorit vil nok være det næste stragegispil fra Hans im Glück.
Kender ikke den færdige titel endnu, men prototypen hed Hawaii, og er lavet af en af de mest talentfulde unge amerikanske designere jeg kender: Greg Daigle. Jeg har gennem årene prøvet mange af hans designs, og jeg har altid presset på hos forlagene for at få hans spil udgivet. Bl.a. et cowboyspil som ville passe perfekt til Days of Wonder (ikke interesseret). Et spil om være den første til at flyve over den Engelske Kanal, med flotte modelfly og det hele, samt dette her som har været igennem mange tests hos alea. Hvorfor Stefan Brück har opgivet det, ved jeg ikke. Måske blev det for dyrt? I hvert fald glæder det mig at Bernd Brunnhofer nu istedet har overtaget det, da det burde sikre en god kvalitet i materialerne.

I spillet opbygger man sine landsbyer på samme måde som i Vikinger, blot med brikker af forskellig længde. De enkelte typer giver en mulighed for at udøve forskellige handlinger, hvilket indebærer at klatre op ad vulkanen, sejle ud og opdage småøer osv.

Se, det at der minder om Vikinger, gør mig meget interesseret. Hvis det kommer på Essen er det helt sikkert +et, der skal kigges på. Tak for info!
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Mik »

Brichs wrote:Se, det at der minder om Vikinger, gør mig meget interesseret. Hvis det kommer på Essen er det helt sikkert +et, der skal kigges på. Tak for info!
Husk at HiG-spil let kan købes efter Essen - og ofte til bedre priser i onlinebutikkerne.

Vikinge-mekanismen består af en ramme, hvor man bygger landsbyer. Hver landsby sin egen linie. Brikkerne findes i forskellige længder bestående 1 til 3 enheder. Så vidt jeg husker får man minus-point når spillet er slut for hver landsby som ikke er 'fyldt op', så man vil gerne have de lange bidder. Men de er jo ofte de mindst interessante. De virkelig effektive bidder er selvfølgelig de små. Og samtidig skal man jo helst have lidt af hvert og ofte gerne flere af hver - og var der en straf for at gå udenfor rammen? Jeg mener at huske at man opgradere sig til en mulighed for at gå udenfor rammen.

Der er naturligvis nogle nye og interessante auktionssystemer, samt andre måder at interagere på. Bl.a. et bræt hvor man vælger felter op ad vulkanen til at aktivere, men samtidig skal man ikke være for langt hjemmefra når den går i udbrud. Og så er der kampen om at opdage og kolonisere øerne - når man en gang har fået anskaffet sig muligheden for at bygge kanoer...
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Frouvne »

Brichs wrote:Nu er sommeren snart slut (i hvert fald hvis man kigger ud af vinduet!), og Spiel 2011 i Essen nærmer sig med hastige skridt. Hvad har I kig på at samle op på messen? [...]
Ja, det er vist ved at være på høje tid at komme i gang med den slags overvejelser. Rent fysisk regner jeg ikke med at være tilstede ... men det betyder jo blot, at der er en lidt bedre økonomisk ramme at forberede sine nyerhvervelser indenfor! :wink:

Mine overvejelser er endnu ikke blevet konkrete, men der er naturligvis nogle titler, der gentagne gange er poppet op indenfor den seneste tid, som jeg kommer til at kigge nærmere på. Blandt de titler er:
  • 51st State: The New Era
    The Ares Project
    Atlantis Rising
    Blood Bowl: Team Manager - The Card Game
    Core Worlds
    Eclipse
    Ghost Stories: Black Secret
    Mage Knight Board Game
    Murder! Mystery! Mastermind!
    Ora et Labora
    Panic Station
    Rampage
    Takenoko
    Teutons
    Uchronia
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Frouvne »

Så er W. Eric Martin kommet med sin Spiel 2011 Preview på Boardgamegeek og det ser ud til at være det helt rigtige sted, hvis man godt vil danne sig et overblik over de spil, der er at finde på Spiel 11.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Kitxune
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 74
Joined: Sun Sep 07, 2008 9:16 pm
Favoritspil: Power Grid, Le Havre, Age of Steam, Agricola, Talizman, Race for the Galaxy, Railroad Tycoon/Rails of Europe, Carcassonne, Arkham Horror, Small World, Ra the dice game, Robo Rally.
Location: Hundested

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Kitxune »

Jeg glæder mig rigtig meget til at jeg skal til Essen for anden gang.

Ting jeg er på udkig efter og evt. bringer med hjem fra Essen:

Freitag (2F-spiele)
Puerto Rico Jubiläums edition (Alea)
Carré (Amigo)
Murder! Mystery! Mastermind! (Black Dove Games)
Galaxy Trucker: Die zweite Erweiterung (Czech Games Edition)
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game (Fantasy Flight Games)
Tschak! (GamesWorks)
Dominion: Hinterlands (Hans im Glück)
Hawaii (Hans im Glück)
Stone Age: Erweiterung (Hans im Glück)
Uchronia (Iello)
Discworld: Ankh-Morpork (Kosmos)
Rapa Nui (Kosmos)
Walnut Grove (Lookout Games)
Ora et Labora (Lookout Games)
Bohn Camillo (Lookout Games)
Kingdom of Solomon (Minion Games)
Tournay (Pearl Games)
Castelli (Queen Games)
Fresko - Das Kartenspiel (Queen Games)
German Railways (Queen Games)
Sparta (Queen Games)
Schnappt Hubi! (Ravensburger)
Ristorante Italia (Red Glove)
Upon a Salty Ocean (Rio Grande Games)
Rolling Bones (Sphinx Spieleverlag)
Paperclip Railways (Surprised Stare Games Ltd)
A Few Acres of Snow (Treefrog)
Rattus: Rattus Africanus (White Goblin Games)
Singapore (White Goblin Games)
Olympos (Ystari Games)

(Der vil nok komme lidt flere på, når Essen kommer tættere på)
Last edited by Kitxune on Thu Aug 25, 2011 3:51 pm, edited 4 times in total.
Image

Medlem af http://www.consim.dk
Also Plays: Tabletop and Guild Wars 2
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Mik »

Frouvne wrote:Så er W. Eric Martin kommet med sin Spiel 2011 Preview på Boardgamegeek og det ser ud til at være det helt rigtige sted, hvis man godt vil danne sig et overblik over de spil, der er at finde på Spiel 11.
Tja. Hver sin smag. Jeg finder faktisk temmeli Uoverskuelig.
Derfor gør jeg som jeg altid har gjort: bruger oversigten på spielbox.de, og derefter finde nærmere oplysninger om de enkelte spil via sidens små links til BGG, forlag, spilleregler osv.
Listen her med alle de nye spilleregler er heller ikke at kimse af!

Kan endnu ikke sige at egentlig har fundet mig noget bestemt jeg absolut må have.
Men eftersom jeg allerede har bestilt Winsome Games' samling af spil og udvidelser, er der allerede røget en pæn del af budgettet.
Derudover ser jeg frem til Greg Daigle's første udgivne design Hawaii (eller hvad det måtte komme til at hedde) fra HiG. Men om jeg rent faktisk køber den på Spiel '11 kommer an på så meget. Den kan jo altid bestilles via en tysk webbutik senere hen.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Brichs »

Kitxune wrote:Jeg glæder mig rigtig meget til at jeg skal til Essen for anden gang.

Jeg glæder mig til at købe og få spillet:

Blood Bowl: Team Manager - The Card Game

(Min liste over ting jeg glæder mig til vil blive opdateret med tiden)
Håber jeg kan nå at få fingrene i en engelsk udgave af det, også. Har hørt rygter om at der normalt ikke er særligt stort antal af FFG spil på engelsk til stde. Nogen der kan ad/bekræfte det?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Foppwin »

Brichs wrote:
Kitxune wrote:Jeg glæder mig rigtig meget til at jeg skal til Essen for anden gang.

Jeg glæder mig til at købe og få spillet:

Blood Bowl: Team Manager - The Card Game

(Min liste over ting jeg glæder mig til vil blive opdateret med tiden)
Håber jeg kan nå at få fingrene i en engelsk udgave af det, også. Har hørt rygter om at der normalt ikke er særligt stort antal af FFG spil på engelsk til stde. Nogen der kan ad/bekræfte det?
Nu er jeg kæmpe BB fan, så jeg må vel hellere bestille spillet hjem. Tror prisen bliver på ca. 240 kr (Vejledende udsalgspris er på. 260.). Jeg er ved at undersøge hvor mange jeg kan forudbestille. Spillet bliver frigivet i forbindelse med Essen. Så hvis hvis I er interesseret, så kan jeg godt bestille til Jer.
Danny

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Mik »

Brichs wrote:Håber jeg kan nå at få fingrene i en engelsk udgave af det, også. Har hørt rygter om at der normalt ikke er særligt stort antal af FFG spil på engelsk til stde. Nogen der kan ad/bekræfte det?
Ja. FFG er ikke længere selv til stede, nu da de har stort set hele deres spilprogram tyske udgaver. Derfor vil Heidelberger sælge nogle få kasser af de engelske udgaver fra deres FFG-stand i hal 9.

Man skal huske på, at selvom messen er (og altid har været) international, så er der langt over 120.000 tysksprogede besøgende, og kun måske 10-20.000 ikke-tysksprogede. Og af disse sidste vil en del hellere foretrække andre sprog, som fransk, italiensk, spansk, græsk, finsk osv. osv.
Så man skal normalt være fremme torsdag formiddag (hvis ikke man hører til de heldige som kan komme ind om onsdagen), for at få fat de engelske spil.

Det er lidt nemmere med engelske spil fra Mayfair Games, selvom de også kun har et begrænset antal spil med.
Og det samme gælder også de øvrige forlag, bortset fra Rio Grande Games, der har den fordel at deres spil produceres i tyskland, og derfor har lageret i nærheden.

Stort set alle små forlag (undtagen de allermindste) vil have flere sprog i samme æske så, de er heller ikke noget problem.
Image
User avatar
Kitxune
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 74
Joined: Sun Sep 07, 2008 9:16 pm
Favoritspil: Power Grid, Le Havre, Age of Steam, Agricola, Talizman, Race for the Galaxy, Railroad Tycoon/Rails of Europe, Carcassonne, Arkham Horror, Small World, Ra the dice game, Robo Rally.
Location: Hundested

Re: Hvad har I kig på, nu hvor Essen nærmer sig?

Post by Kitxune »

Kom gerne med kommentar til min Essen liste - skulle jo nødigt fylde bilen med skrammel!

Min Essen liste findes længere oppe i denne tråd.
Image

Medlem af http://www.consim.dk
Also Plays: Tabletop and Guild Wars 2
Post Reply