Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas Vigi

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas Vigi

Post by Larsine »

Thomas Vigild, som jo ellers godt kan lide et brætspil, mener åbenbart at vi skal droppe terningerne og pappet, og i stedet for spille på iPad. Alterniativt er det nok en emsig redaktør der har fundet på overskriften.

http://politiken.tv/tjek_dk/guider/ECE1 ... -paa-ipad/

Jeg synes dog at Thomas mangler et væsentligt punkt, nemlig om spillene kan spilles online, offline, mod andre spillere (fysiske) eller mod den indbyggede AI.

Hey, that's my fish! (aka Penguin), kan spilles enten mod 1-3 AIs eller 1-3 andre spillere, men man skal åbenbart vælge om man spillere mod spillere eller AIs, og det kan ikke kombineres. Thomas nævner dog at man kan skubbe andre pengviner af deres isflager, og det kan man altså ikke i brætspillet, og jeg tror det er en fortalelse fra hans side.

Neuroshima Hex kan spilles af 1-4 spillere eller AIs.

Ingenious er åbenbart kun for 1 eller 2 spillere, hverke AI eller online.

Min svoger har købt T2R til iPad, da de derved troede at de kunne bruge det som ferieunderholdning på deres rejse i USA. Men det viser sig at man kun kan spille en spiller, og så enten spille online, eller mod de fire indbyggede AIs.

Small World kan kun spilles af 2 spillere, hvoraf den ene kan være den indbyggede AI. Thomas nævner at brætte drejer rundt efter hvilken spiller der har tur, hvilket jo blot betyder at man ikek kan forberede sig i den ande spillers tur (eller i hvert fald lige skal vende alt om inden i hovedet).

Thomas har altså ikke formået at få mig til at droppe mine brætspil og invester i en iPad i stedet for.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Frouvne »

Det er selvfølgelig lidt synd, at han får præsenteret det som om, det er en lettelse at skulle slippe for at stille brætspil op og al det bøvl der er forbundet hermed, når han i øvrigt gør et stort og godt stykke arbejde for at fremme brætspillene. Dejligt at han er så engageret omkring præsentationerne, men jeg var da glad for på forhånd at kende til spillene, da det hele blev lidt hæsblæsende for mig. Men det er måske fordi jeg er mere til brætspil end iPad... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Gunness »

Mon ikke bare det er en kvik overskrift og ikke så meget andet?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Mik »

Der er naturligvis blot en kvik overskrift.
Om ikke andet var alle disse spil solide succeser i papform inden de blev konverterede, og de er også alle blevet konverterede af firmaer som ikke har tænkt sig at opgive papformen lige forløbig.

Med hensyn til Small World på I-pad'en kan jeg blot sige at det blev spillet flittigt på the Gathering forrige år, hvor I-pad'en netop var kommet til salg, og det virkede ikke særligt besværligt. I-Pad'en lå på bordet imellem spillerne, medens de sad med hver deres I-phone og indtastede deres træk.m Når en spiller var færdig roterede billedet.

Og jeg må sige at jeg var rimelig imponeret, og kort øjeblik var jeg også lige ved at købe en I-pad selv.
Men kom heldigvis til besindelse, da jeg grundlæggende er en pap-mand!

Der er dog mange som logger deres elektroniske spil på BGG, så der er ingen tvivl om at den del af markedet er stigende. Men hvad så - om folk spiller Pac Man, Angry Birds eller Small World på et elektronisk medie ændrer jo ikke brætspilsverdenen.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Jens_Hoppe »

Thomas brænder vist for både brætspil og iDevices, så der er ikke noget at sige til at han gerne vil forene de to interesser. :)

Personligt siger det med at skulle spille på en tablet mig ikke det store, af flere årsager:

1. Man mister den taktile del af spillet, dvs. den håndgribelige følelse af at sidde og manipulere med nogle fysiske dimser som en del af spillet.

2. Det sociale. Jeg ser den sociale del af det at spille spil som et spektrum, fra 0=spil mod AI'er, 2=spil mod andre spillere på nettet, 4=spil mod andre spillere i samme rum, men med hvert sit device, 5=spil mod andre spillere i samme rum, ved at sende en iPad e.lign. rundt til folk når det er deres tur, 7=sid omkring et bord med en tablet i midten, og til 10=sid omkring et bord med det rigtige, fysiske spil. Alle måder at spille spil på som involverer at det foregår på et elektronisk device, er med andre ord en mindre social oplevelse end at spille det rigtige spil.

3. Overblik. iPads og andre tablets har alle meget mindre skærme end brætstørrelsen på langt de fleste brætspil. Det betyder at brættet enten må vises i mindre skala, eller at man kun får præsenteret en lille del af det af gangen. Begge dele betyder et katastrofalt tab af overblik for mig.

4. Genspillelighed og spilhastighed. De fleste brætspil, og i denne sammenhæng måske især de fleste eurogames (som er dem der er mest repræsenteret til iDevices) kan (for mig) kun holde til et begrænset antal spil, før de bliver uinteressante. Når man spiller brætspil på et elektronisk medium mod AI'er, kan man hurtigt få spillet rigtigt, rigtigt mange spil, ikke mindst fordi et enkelt spil mod AI'er normalt går sindsygt meget hurtigere end et rigtigt spil mod andre spillere, og det kan være svært at vænne sig til at spille spillet "rigtigt" igen. Man kan med andre ord hurtigt blive "færdig" med et spil. Jeg kan dårligt se mig selv spille Blue Moon, Race for the Galaxy, St. Petersburg, Yspahan og flere andre spil "rigtigt" igen, i alle tilfælde fordi jeg har spillet dem til døde mod AI'er på computeren.

Såå, jeg har personligt ingen hast med at konvertere min brætspilshobby til elektroniske medier... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by MesterLars »

Jeg har selv en iPad og jeg ser meget frem til alle de spændende titler der er annonceret. (Cyclades, Puerto Rico, Le Havre etc)
Men for mig er det bare et supplement til rigtige brætspil. Ikke en erstatning.
Jeg synes ikke det lyder så interessant at sidde omkring et bord med iPad'en midten. Så vil jeg hellere spille et rigtigt spil.

Jeg bruger den som pauseunderholdning, for at slå lidt tid ihjel. Så ligesom folk spiller angry birds, løser krydsogtværs osv.

Så jeg går primært efter spil der virker godt mod AI.
Har fået spillet mange spil Wabash Canonball, RA, Hiroshima Hex på den..

Men giver Jens ret i at når man først har spillet et spil rigtigt meget så mindskes lysten til at spille de rigtige spil igen. Jeg har ikke meget lyst til at sidde og blande Dominion kort igen efter man har spillet det online :)

Men det gode er at det behøver jeg heller ikke.. Jeg har kun prøvet en promille af alle verdens spil, så der er masser brætspil derude jeg kan spille som jeg ikke har "brændt ud" pga at have spillet dem mod AI.
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by akwlinka »

Larsine wrote:Thomas Vigild, som jo ellers godt kan lide et brætspil, mener åbenbart at vi skal droppe terningerne og pappet, og i stedet for spille på iPad. Alterniativt er det nok en emsig redaktør der har fundet på overskriften.

http://politiken.tv/tjek_dk/guider/ECE1 ... -paa-ipad/

Jeg synes dog at Thomas mangler et væsentligt punkt, nemlig om spillene kan spilles online, offline, mod andre spillere (fysiske) eller mod den indbyggede AI.

Hey, that's my fish! (aka Penguin), kan spilles enten mod 1-3 AIs eller 1-3 andre spillere, men man skal åbenbart vælge om man spillere mod spillere eller AIs, og det kan ikke kombineres. Thomas nævner dog at man kan skubbe andre pengviner af deres isflager, og det kan man altså ikke i brætspillet, og jeg tror det er en fortalelse fra hans side.

Neuroshima Hex kan spilles af 1-4 spillere eller AIs.

Ingenious er åbenbart kun for 1 eller 2 spillere, hverke AI eller online.

Min svoger har købt T2R til iPad, da de derved troede at de kunne bruge det som ferieunderholdning på deres rejse i USA. Men det viser sig at man kun kan spille en spiller, og så enten spille online, eller mod de fire indbyggede AIs.

Small World kan kun spilles af 2 spillere, hvoraf den ene kan være den indbyggede AI. Thomas nævner at brætte drejer rundt efter hvilken spiller der har tur, hvilket jo blot betyder at man ikek kan forberede sig i den ande spillers tur (eller i hvert fald lige skal vende alt om inden i hovedet).

Thomas har altså ikke formået at få mig til at droppe mine brætspil og invester i en iPad i stedet for.
Jeg er ret sikker på at det ikke er meningen at lokke brætspillene til kun at spille på Ipaden eller andre devises for den sags skyld.

Men for en som mig, der har meget begrænset fritid samtidig med andre brætspillere, og som har valgt at bosætte mig på en øde ø, er Ipaden (og det er sådan een jeg har) en fantastisk ting. Her kan jeg få lov at snuse til brætspil, og hygge mig med dem.
Enten kan jeg spille med mig selv mod computeren, men fler og fler spil tilbyder efterhånden en online del, hvor man kan spille mod tilfældige eller mod folk man kender.

Det kan jeg også på en computer, men her er Ipaden bare mere smart på så mange punkter. Den er lille og handy, den har en forholdsvis lang batteritid, og jeg kan have den med på farten eller på arbejdet. Og så koster spil bare ikke så meget som til Putteren. Købte f.eks. Harry Potter 1-4 til 30 kr., og det koster 349,- til andre platforme, eller gjorde til jul da vi overvejede at give det til min Niece. Og The Settlers, gav jeg 6 kr. for og det er da billigt.

Har jeg valget, vælger jeg altid pappet, da det også giver en social dimension, som jeg ikke vil undvære.

Og så til et par af spillene.

Ingenious kan spilles mod computeren og den kan være svær at slå, så til mit behov er AI'en god

TTR - har jeg lige købt, så der har jeg kun prøvet nogle ganske få spil, og der er en stor online del hvor man kan spille mod venner eller tilfældige.

I SmallWorld kan 2 spillere spille mod hinanden, og det er sådan at Ipaden ligger stille, som brættet, og at hver spiller læser sine oplysninger retvendt. Husk at holde en hånd for når du kigger på dit point tal. Jeg er åbenbart ikke så god til SW, for jeg taber ofte.

I Carcassonne, som er mit yndlingsspil på ipaden, kan man spille mod mennesker, mod computer og nu også over nettet med venner eller fremmede. Undre mig over at han ikke havde dette spil med i sin præsentation.

Og det er det jeg godt kan lide ved Ipaden, der bliver hele tiden lavet forbedringer og opdateringer, og lang de fleste er gratis. Man kan dog komme til at betale ekstra hvis man ønsker at købe udvidelser til feks. Small World, Carcassonne, TTR eller Settlers.

Efter at have set indslaget en gang, synes jeg ikke at hans mision er at skubbe brætspillet ud, og jeg ser overskriften som en provokation, for at få folk til at se indslaget
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Bugge »

PC'er, konsoler, tavler, mobiler og lignende kommer aldrig til at erstatte pap og terninger i mit univers :!:

Elektronik kan nemlig aldrig erstatte den menneskelige faktor. Det kan om noget gøre teoretikere endnu mere teoretiske, så choket bliver endnu større, når de står over for et menneske, der ikke opfører sig, som der står i bogen det skal opføre sig.

Det mest spændende og udfordrene spil er livets spil. Ingen er perfekte og der er ikke bare en vinder. Man kan kun vinde i fællesskab (og nej Lars, jeg er ikke fuld, bare filosofisk :D ).

Kort sagt, jeg elsker brætspil og det sociale aspekt der er i brætspil, hvor mennesker konkurrerer og inderst inde helst vil vinde, men ikke går i spåner, hvis man ikke gør det :roll:

Søren
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Stony »

Jeg tror nu ikke overskriften er så skæv endda. Og alt efter hvilke briller der ser på det, kan man så juble eller græde.

På den korte bane holder udsagnet naturligvis slet ikke. Der udkommer masser af brætspil, og du kan trods alt ikke spille dem på et digitalt medie, før der er nogen der udvikler det, og der er næppe nogen der vil kaste de fornødne ressourcer i det, før de har en god idé om at det er et spil der kan sælge nok til at dække udviklingsomkostningerne.

Men det vi ser nu på iPad kan meget vel være et nøglehul der viser tendenserne for fremtiden. For på den lange bane tror jeg det forholder sig helt anderledes. Kigger vi en del år frem, vil der være MANGE flere iPad eller tilsvarende dimser i omløb, og dermed et langt større kundepotentiale. Dertil vil prisen på sådanne dimser falde og/eller de vil blive større/kraftigere/bedre. En skønne dag vil man kunne købe noget der ligner Microsoft Surface for nogle få tusind kroner, og så VIL det begynde at flytte vores opfattelse af hvordan man kan/bør spille brætspil. Og omkring debatten om man skal spille mod AI eller ej, så er muligheden for at spille mod en AI kun et supplement til det at spille face-to-face med gode venner. Det vil det aldrig kunne erstatte, men det er en fin måde at få sit "fix" på, eller til når man bare lige skal underholdes lidt.

Jeg tror på at det vil gå med brætspil som det er gået med aviser. De trykte udgaver vil stille og roligt gå ned i det optrykte antal. Det er især folk der er vokset op med den trykte version af avisen der fortsat mener at det er sådan nyheder skal læses. Den yngre generation har overvejende et andet billede af sagen, og med tiden er jeg overbevist om at den trykte avis uddør. Nyhederne vil ikke dø. De skifter bare form. Det samme gælder det trykte brætspil. Det vil bare først ske endnu senere, efterhånden som vores generation - sammen med vores nostalgiske hang til pap - ikke længere holder traditionen i hævd. Folk der fra barnsben har spillet brætspil på et digitalt medie, vil bare se det som et irritationsmoment at skulle skubbe pap frem og tilbage, når computeren ligeså godt kan tage hånd om det, og det fnidder med at slå regler op er man fri for, for computeren har helt styr på det hele. Og man kan stadig spille det face-to-face med vennerne. Eller online mod vennerne eller andre der kan lide netop det spil.

Det er ikke en afslutning på brætspil. Det er en evolution. Jeg håber bare at det sker mens jeg stadig er her, for jeg vil gerne opleve det. Jeg ææælsker elektroniske dimser.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Mik »

akwlinka wrote:Men for en som mig, der har meget begrænset fritid samtidig med andre brætspillere, og som har valgt at bosætte mig på en øde ø, er Ipaden (og det er sådan een jeg har) en fantastisk ting. Her kan jeg få lov at snuse til brætspil, og hygge mig med dem.
Det behøver man jo ikke en I-pad til.
Det er 11 år siden at www.brettspielwelt.de gjorde det muligt at spille alle mulige brætspil - inkl. Puerto Rico - imod hinanden over nettet. Alt man behøver er en browser og en Java-klient.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Men det vi ser nu på iPad kan meget vel være et nøglehul der viser tendenserne for fremtiden. For på den lange bane tror jeg det forholder sig helt anderledes. Kigger vi en del år frem, vil der være MANGE flere iPad eller tilsvarende dimser i omløb, og dermed et langt større kundepotentiale. Dertil vil prisen på sådanne dimser falde og/eller de vil blive større/kraftigere/bedre. En skønne dag vil man kunne købe noget der ligner Microsoft Surface for nogle få tusind kroner, og så VIL det begynde at flytte vores opfattelse af hvordan man kan/bør spille brætspil. [...]
Er det det perspektiv, man ser på det på, tror jeg naturligvis, at du har ret. Og som med så mange andre ting, der involverer teknologi, kan man blive overrasket over, hvor hurtigt det kan gå. Umiddelbart kunne teknofoben i mig nemlig godt tænke, at det vil tage rigtig lang tid at gøre det økonomisk interessant at konvertere brætspil, der kun kommer i små oplag på få tusinde eksemplarer til en elektronisk platform. Men det er jo det, vi allerede nu kan ske på iPad og når så brugerfladen bliver bedre vil jeg formentlig som kunde også være klar... selvom jeg nok skal sprælle lidt i nettet. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by akwlinka »

Mik wrote:
akwlinka wrote:Men for en som mig, der har meget begrænset fritid samtidig med andre brætspillere, og som har valgt at bosætte mig på en øde ø, er Ipaden (og det er sådan een jeg har) en fantastisk ting. Her kan jeg få lov at snuse til brætspil, og hygge mig med dem.
Det behøver man jo ikke en I-pad til.
Det er 11 år siden at http://www.brettspielwelt.de gjorde det muligt at spille alle mulige brætspil - inkl. Puerto Rico - imod hinanden over nettet. Alt man behøver er en browser og en Java-klient.
Og computeren er en god ting, men ipaden er barer mere handy, så den kan jeg også have med mig på tur og på job.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Det er ikke en afslutning på brætspil. Det er en evolution. Jeg håber bare at det sker mens jeg stadig er her, for jeg vil gerne opleve det. Jeg ææælsker elektroniske dimser.
Det gør jeg også (!), men jeg tror ikke nødvendigvis udviklingen vil gå i den retning du siger.

Kort sagt ser jeg den "fysiske" del af brætspil - bræt, brikker, kort, mv. - ikke som den begrænsende, gammeldags måde at håndtere den slags spil på, men derimod som en helt grundlæggende del af konceptet. Man kan godt simulere det på et elektronisk medium, men hvorfor skulle man? Når man alligevel skifter mediet ud, er man ikke længere låst af de fysiske begrænsninger der ligger i at skulle modellere spillet med bræt, brikker og trykte regler.

Brætspil er ikke et koncept hvor man bare kan skifte mediet ud: Brætspil er derimod et koncept med et indbygget medium, så at sige; spil + det trykte medium.

Sammenligningen med "nyheder" er derfor ikke præcis, synes jeg. Jeg vil hellere sammenligne brætspil med "den trykte avis", som jeg vil definere som nyheder + det trykte medium. Man kan overføre det abstrakte koncept nyheder til et andet medium, og når man gør det er der ingen grund til at underlægge sig de fysiske begrænsninger man havde, da man lavede trykte aviser. Heldigvis da, en netavis der død og pine skulle ligne en trykt avis, ville være træls at have med at gøre. (Se blot hvor galt det kan gå, når supermarkedernes tilbudsaviser på nettet absolut skal præsenteres med simulerede animationer af sider der bliver vendt, osv. - et godt eksempel på et forsøg på at overføre et mediums karakteristika til et andet).

På samme måde ser jeg det med brætspil: Man kan godt forsøge at overføre hele molevitten, inkl. begrænsningerne fra det fysiske medium man har forladt, men hvorfor pokker skulle man dog det? Vi har jo allerede i mange år kunne se, hvor meget andet og meget mere spil kan være, når man har en computer af en slags til rådighed, uden at man behøver at binde sig af et medium man alligevel har lagt bag sig.

Spil som begreb er noget der vil følge mig hele mit liv, tror jeg. Men jeg ser spil + det trykte medium og spil + computermedium som to ret forskellige ting, og jeg har ikke behov for at blande medierne sammen. Jeg synes som oftest heller ikke det ender særligt succcesfuldt at forsøge at overføre et medies styrker og svagheder til et andet medium.


Det med at spille brætspil på et elektronisk medium tror jeg kun er noget der overhovedet er interessant for os, som i forvejen kan lide brætspil. Set i forhold til det mere generelle, at spille spil på det elektroniske medium, er brætspil i bedste fald en niche - for som sagt, når man har en computer til rådighed, hvorfor så overhovedet nøjes med at tænke i begreber som bræt og brikker - koncepter der havde med det gamle medium at gøre?

Så nej, at overføre brætspil til det elektroniske medium ser jeg ikke som en evolution af brætspillene, men højst som en slags krampetrækning fra os, som kommer fra den "gamle" virkelighed. Hvis brætspillene overlever (og det ved jeg sandt at sige ikke om de gør), bliver det ikke fordi de sætter sig ud over de fysiske begrænsninger de er underlagt, men netop fordi de har disse fysiske begrænsninger.

Jeg glæder mig også meget til at se hvor den teknologiske udvikling fører os hen, og er også gadgetnørd nok til at jeg skal have masser af gadgets i fremtiden! Men at kaste mig over fremtidens teknologi, med hele det potentiale der ligger i den, for at kunne spille brætspil på en anden måde, næh, det kan jeg nu ikke specielt se nogen grund til... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Stony »

Jeg har læst dit indlæg. Tygget på det. Læst det igen. Jeg kan altså ikke være enig med det.

Nu har mediet været med til at give spilgenren navnet brætspil. Men navnet skal vel ikke nødvendigvis tages bogstaveligt? Det er bare et navn. Brætspil er for mig ikke noget der partout skal spilles på et bræt. Det er noget der skal spilles face-to-face med andre mennesker. Der er ofte et socialt element. Det er (med enkelte undtagelser) ikke realtime, men noget hvor man har lov til at stoppe op og tænke sig om. Og der må gerne være lidt slik eller eventuelt en god øl involveret. Mediet er for mig fuldstændig underordnet. Det gør ingen forskel om jeg skubber et stykke pap, træ, glas eller en virtuel meeple. Jeg føler ikke at jeg spiller en mangelfuld version af Carcassonne, når jeg spiller på Brettspielwelt, selv om der ikke er nogen rigtige brikker.

Hvad der for mig gør en forskel, er at jeg kan slippe for de trivielle ting. Hvem har ikke hørt sætningen "Huskede jeg egentlig at tage mine point for den handling i sidste tur?". Og regelfnidderet kommer man også dejligt nemt udenom, for dem håndhæver computeren. Du skal kun koncentrere dig om at rykke dine enheder. Alt det trivielle er skåret væk. Du behøver ikke stille brættet op eller pakke væk bagefter. Og spiltiden vil alt andet lige nok kunne nedbringes en del.

Hvis du tænker på de medier vi har at gøre godt med nu, kan jeg sagtens følge dine betænkeligheder. Selv en iPad er alt for lille til helt at opfylde formålet. Nej, vi skal op i 50 x 50 cm eller mere. Et digitalt bord som Microsoft Surface. Det vil være et fint medie til formidling af denne type face-to-face spil, hvor du fint kan hygge dig mens du spiller, uden at man skal mokke tæt sammen om skærmen, og uden at man behøver gå på kompromis med overblikket.

Når man idag laver brætspil, er man ofte nødt til at gøre tingene ret abstrakte, for at begrænse mængden af brikker og triviel bogholdning. Det er et hensyn man ikke behøver tage i samme omfang, når en computer pludselig kan tage hånd om det. Spilgenren får altså mulighed for at udvikle sig mere, end muligt er ved holde fast i det nuværende medie.

Fuldstændig som nyhederne er blevet tilført en masse muligheder, idet man pludselig kan se målene fra en landskamp istedet for kun at se billeder fra kampen, og man kan vælge at filtrere bestemte nyhedsformer som f.eks sport, hvis det nu ikke interesserer en. Og reklamerne kan målrettes den enkelte bruger. (Muligvis ikke en decideret positiv ting, men stadig en evolution af nyhedsmediet.)

Det at spille face-to-face vil også kunne udvikle sig. Det vil ikke blive ved med at være spil som vi kender dem idag, men jeg er overbevist om at evolutionen vil understøtte de ting folk kan lide og efterspørger. Hvis folk efterspørger spil som de er idag, og efterspørgslen er stor nok, så vil de også blive lavet. Også i fremtiden.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Slut med terninger og pap - i følge Politiken og Thomas

Post by Mik »

Elektroniske hjælpemidler begyndte at komme til brætspil for et halvt århundrede siden.
De betragtes stadig som et kuriosum, og fakta er at de fordyrer brætspil gevaldigt.
Derfor vil vi altid få langt flere papirspil uden elektroniske hjælpemidler.
Selv hvis samtlige brætspilsudgivere gik bankerot ville folk stadig få udgivet deres egne spil via trykkerier som Artscow eller selvudgive dem ligesom Winsome Games.

På trods af at brætspilmarkedet aldrig har været større, er det stadig en obskur hobby, og det vil det altid være.
Og derfor er er der ikke penge til udvikling af elektronik.

Selv musikindustrien, som forlængst er gået over til elektronisk fildeling, udgiver stadig analoge plader til hobby(af)spillere.
Image
Post Reply