Konstruktion af et M:tG deck

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Konstruktion af et M:tG deck

Post by Frouvne »

Nu har jeg bestemt mig for at ville konstruere mit første M:tG deck og da jeg tænker, at en væsentlig del af en spillers strategiske overvejelser må foregå i forbindelse med konstruktionen af decket poster jeg i dette underforum. Ambitionen er ikke at lave et konkurrence-deck, men et deck der har gode chancer overfor de mange tema-deck, der er i handlen. Ambitionen er forhåbentlig ikke helt urealistisk, da styrken i mange af de pre-konstruerede deck er begrænset af, at der kun må indgå to rare- og uncommon-kort, hvor jeg har lidt mere at gøre godt med. Til gengæld er jeg selvfølgelig som udgangspunkt begrænset af de kort jeg nu engang tilfældigvis har, da jeg har valgt ikke at ville spille med proxy-kort og ikke ønsker at investere hele formuen. Men hvis nu der er nogle af jer mere erfarne spillere, der vil dele lidt ud af jeres erfaringer, kan det jo være, at jeg kan lykkes med min ambition. :D

Mit håber er, at dette kunne sætte gang i nogle snakker om dels nogle grundlæggende principper i forbindelse med deck-building og dels nogle konkrete kommentarer til, hvor man skal inkludere eller undgå at inkludere konkrete kort. Min tanke er at starte forskellige temaer, der kan diskuteres undervejs - og mon ikke andre temaer end dem jeg allerede har forestillet mig, dukker op undervejs, hvis der kommer lidt gang i dialogen!?

Når man kigger på mange af de decks, der er at finde på internettet, ser det uvilkårligt ud som om et grundprincip er at bygge et deck op omkring et antal playsets bestående af fire ens kort. Nogle af disse bliver i processen så barberet til kun at indeholde 2 eller 3 kort. Kort sagt ser det ud som om, det er vigtigt at man forsøger stramt at følge en eller i hvert tilfælde få ideer/strategier i et deck. De tema-decks, der er i handlen, som jeg har set, er langt fra så stramt struktureret. Godt nok ser det ud som om de normalt bygger på en idé, men der er anvendt flere forskellige kort end i konkurrence-deckene.

Som udgangspunkt har jeg tænkt mig at være temmelig pragmatisk; jeg har de kort jeg har, og ud fra dem vil jeg så prøve at lave noget, der forhåbentlig kan være en smule interessant og effektivt. Det jeg har til min rådighed er kortene fra en række temadecks, nogle ældre blandede kort hvoraf nok kun nogle få vil være interessante, playset af allle commons og uncommons i serien Shards of Alara og så nogle kort fra Conflux. Det er selvfølgelig ikke muligt at liste de kort, jeg er i besiddelse af, hvorfor en del diskussioner må blive generelle og derfor forhåbentlig også af generel interesse. De kort jeg kommer med billedeksempler af vil dog alle være nogen, jeg er i besiddelse af, hvis ikke andet fremgår. Det vil måske lette muligheden for også at komme med konkrete eksempler.

For at gøre det hele lidt sjovt er min tanke at tage udgangspunkt i det, der lægges op til i Shards of Alara og Conflux; at lave decks der er baseret på en række farver. Jeg har som udgangspunkt valgt farverne: Rød, hvid og grøn. Nogle decks er baseret på at man inkluderer alle farver, f.eks. for at anvende et kort som dette:

Image

Umiddelbart kan jeg godt forstå fascinationen af at få et sådant kort på bordet. Men jeg vil dog her koncentrere mig om tre farver. Jeg kan ikke se andet end, at en konsekvens af at skyde så bredt som med Progenitus må være, at man taber momentum, når man skal have flere typer af landskaber i spil før ens kort kan spilles. Det kompenseres der dog for på flere måder i de nye serier. Dels er mange af de creatures man kan spille relativt stærke i forhold til deres konverterede manacost og dels er der en del kort, der kan hjælpe med at få stillet den nødvendige mængde og art af mana til rådighed:

ImageImageImage
ImageImageImage
ImageImage

I hvilket omfang kort som de ovenstående er en god idé eller ej, da nogle af dem jo også har en pris, er jeg stadig i tvivl om. Nogle må dog være værd at overveje at inkludere.

Min tanke er, at mit deck skal tage udgangspunkt i følgende tre kort, der forudsætter henholdsvis rød og hvid mana: Sarkhan Vol og to gange Banefire. Så hvis ikke man vil overbevise mig om, at det er et helt galt sted at starte, skal disse to farver altså inkluderes. Kortene er henholdsvis en af de nye Planeswalkers, der ser ud til at være et skræmmende møde og et par kort der skulle kunne afslutte en del spil, hvis de kommer i spil, når en pæn mængde landskaber er kommet på bordet:

ImageImage

For dem der ikke tidligere er stødt ind i de såkaldte planeswalkers fungerer de på den måde, at de kommer i spil med et antal loyalitetsmarkører svarende til det tal, der står nederst i højre hjørne i skjoldet. De udgør kortets toughness. Forsvinder alle loyalitetsmarkører ryger kortet ud af spillet. Der kan altid kun forefindes en planeswalker med en bestemt subtype i spil. Kommer yderligere en andet planeswalker med samme subtype i spil, fjernes de begge med det samme. I tekstfeltet er der en række funktioner denne planeswalker kan udføre. Man kan i sin tur kun udføre en af disse funktioner og kun en enkelt gang i turen. Tallet der står før funktionen viser om man skal lægge en eller flere loyalitetsmarkører på kortet eller fjerne dem, hvis værdien er negativ. Planeswalkers kan blive angrebet; dels kan man vælge at alle ens creatures angriber modspillerens planeswalker i stedet for modspilleren selv og dels kan man anvende en planeswalker som target, de steder hvor man ellers kan vælge en target player.

Jeg har endnu ikke et bestemt princip, jeg vil tage udgangspunkt i. Jeg tumler med ideen om at gøre brug af kort med Exalted (Whenever a creature you control attacks alone, that creature gets +1/+1 until end of turn) kombineret med Trample, da jeg ikke har prøvet et deck, der har gjort brug af Exalted og det ser ud til, at der er potentialer heri.

Eksempler på kort med exalted:


ImageImageImage
ImageImageImage

Jeg vil hermed stoppe mit første indlæg i tråden og give mulighed for at andre kan komme til. Håber meget, at der er nogle, der har lyst til at snakke lidt om deck-building i M:tG! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Stony »

Frouvne wrote:Image
Den første der løber igennem hovedet på mig, når jeg ser ovenstående, så ser det ud som om man har forsøgt at tilføre nye, og interessante powercards, men dette virker på mig på kanten af det latterlige. Med en heldig kortkombination, kommer han i spil i anden eller tredje tur. Hvis jeg husker reglerne ret, kan kan få tokens de to efterfølgende ture. Så i femte tur vil man kunne aktivere hans evne til at smide fem 4/4 flyers i spil. Det er ikke en one-card gamewinner, men det er dælme tæt på.

Det var lidt offtopic. Beklager.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Frouvne »

Du husker korrekt og han er potentielt en yderst ubehagelig type! :) Jeg kommer i øvrigt til at tænke på, om jeg allerede ved at kombinere ham med kort med Exalted er en smule ufokuseret: Med Sarkhan Val vil jeg jo have flest mulige angribere hvor imod jeg med kortene med Exalted jo kun ønsker at et kort skal angribe ad gangen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Frouvne »

Det virker ikke som om, der er den store interesse. Jeg har dog alligevel konstrueret mig et deck og så kan det jo alligevel være, at der er nogle, der har et par formanende råd. :D

Som tidligere annonceret er en af mine grundideer at få de par eksemplarer af kortet Banefire, jeg har, i spil:

ImageImage

Min tanke var så at tage et par kort, der gør brug af X-et i omkostningerne, så derfor ryger der også nogle Fireball's ind:

ImageImageImageImage

Nu skal der jo så også være noget at give lidt saft og kraft til disse kort:


ImageImageImageImage

For at have mulighed for at fyre yderligere op under kortene er også et par ældre kendinge blevet lagt i bunken:

ImageImage

Blandt mine creatures har jeg vægtet at anvende nogle, der gør brug af Exalted. Nogle har Trample og nogle har Flying i håb om at overskydende skade får lov at ramme modstanderen:

ImageImageImageImage

ImageImageImageImage

ImageImageImage

Så er der medtaget nogle kort for at kunne sætte en kæp i hjulet på modspilleren:

ImageImage

ImageImageImage

Endelig er der kommet et par kort i, der nok mest er valgt fordi de nu en gang er der, passer i farverne og måske kunne være en smule irriterende for modstanderen:

ImageImage

ImageImageImageImage

Så er det vel så småt på tide at få lidt mana på bordet:

ImageImageImageImage

ImageImageImageImage

ImageImage

På nuværende tidspunkt har jeg hertil tilføjet: 7 Plains, 7 Mountain og 5 Forest.

Interessant at se om det fungerer! :) Kommentarer er selvfølgelig meget velkomne!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Frouvne »

Stony wrote:
Frouvne wrote:Image
Den første der løber igennem hovedet på mig, når jeg ser ovenstående, så ser det ud som om man har forsøgt at tilføre nye, og interessante powercards, men dette virker på mig på kanten af det latterlige. Med en heldig kortkombination, kommer han i spil i anden eller tredje tur. Hvis jeg husker reglerne ret, kan kan få tokens de to efterfølgende ture. Så i femte tur vil man kunne aktivere hans evne til at smide fem 4/4 flyers i spil. Det er ikke en one-card gamewinner, men det er dælme tæt på.

Det var lidt offtopic. Beklager.
Min fornemmelse er, at kortenene generelt bliver vildere og vildere, hvilket vel både kan være godt og ondt. Jeg tror således, du har ret i at kortet måske nok er på kanten af det latterlige, men det er der nok også en del andre kort der er. Endvidere findes der så også nye modtræk, således ser man i den nyeste serie (Alara Reborn) et kort som nedenstående, der er et temmelig oplagt modtræk til Sarkhan Vol:

Image

Jeg har selv spillet med et par forskellige planeswalkers og spillet imod flere andre og de er generelt rigtigt modbydelige at komme op imod. Generelt om dem kan siges, at det er kort, man ikke kan ignorere. Da man således ofte er nødt til at bruge et par runder på at angribe dem, er man travlt beskæftiget. Så selvom en planeswalker ikke får lov til at udføre sin mest giftige funktion, har den holdt modspilleren optaget i et par runder og dermed sørget for at han mister initiativ. Oftest tror jeg, at det er her deres primære funktion er, men jeg har da oplevet et par spil, hvor f.eks. Sarkhan Vol har foldet sig ud på sit modbydeligste og så har det været afgørende.

Jeg tror til gengæld sjældent, at man vil se et spil som Sarkhan Vol komme i spil så tidligt, som det rent teoretisk er muligt. Da der kun kan være én af hver type planeswalker i spil på et givent tidspunkt, har jeg svært ved at forestille mig, at mange har fire af den samme i sit library og så er han endvidere fuldkommen ubeskyttet af andre kort på bordet, hvis man skulle spille ham så tidligt. Men selvfølgelig kan det ske - og så er det giftigt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Larsine »

Frouvne wrote:Min fornemmelse er, at kortenene generelt bliver vildere og vildere, hvilket vel både kan være godt og ondt.
Sådan har det været lige siden første udgave af MtG, og den primære gurnd til at jeg holdt op md at spille dette ellers gode spil.

Lars
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by ozimek »

Larsine wrote:
Frouvne wrote:Min fornemmelse er, at kortenene generelt bliver vildere og vildere, hvilket vel både kan være godt og ondt.
Sådan har det været lige siden første udgave af MtG, og den primære gurnd til at jeg holdt op md at spille dette ellers gode spil.

Lars
Her bliver en gammel magic-spiller, nødt til at præcisere. De ældste kort (Unlimited Edition) udmærkede sig ved at være horribelt dårligt afbalanceret. Nogle var fuldtændigt ubrugelige, og andre gjorde det muligt at lave et deck, som vandt i tur 1 i 90% af spillene. Derfor var man nødt til at indføre lister med kort, som man kun måtte have ét af i sit deck. (Fx Time Walk, Ancestra Recall, Balck Lotus, De oprindelige Mox'er osv.) Disse lister findes stadig i Vintage (og er blevet til banned-lister i Legacy). I de fleste casual magic kredse skal lister også overholdes (Kun 1 Sol Ring! :evil: ), da det ellers let kan gå over gevind.

Nå, men efter Unlimited gk OoP kom der en LANG række serier, hvor kortene blev gradvist bedre afbalanceret og generelt svagere. Efter min opfattelse var det faktisk først omkring Mirrordin at tendensen vendte, og der igen begyndte at komme kort, som generelt var stærkere end tidligere serier. Jeg har ikke fulgt så meget med efter Kamigawa, men det ser da ud til, at der stadig kommer rimeligt stærke kort.

Generelt er WotC blevet langt bedre til at sikre balancen i kortene, hvilket har betydet at kun 0-3 kort per ny serie typisk er spilbare i Vintage, da der er så mange gamle "for gode" kort de skal konkurrere med. EDIT: Glemte min pointe: Uanset at kortene gerelt er blevet lidt stærkere sammenlignet med tiderne før Mirrodin, kommer der altså ikke kort som når Unlimited til sokkeholderen længere (heldigvis)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Frouvne »

ozimek wrote:[...] Generelt er WotC blevet langt bedre til at sikre balancen i kortene [...]
Det tror jeg - uden på nogen måde at have dit overblik over spillet og dets historiske udvikling - at du har fuldkommen ret i. En del kort ser yderst drabelige ud ved første øjekast, men i praksis ser de ud til at udgøre et mindre problem end man måske umiddelbart skulle tro. At WotC er blevet bedre til at sikre balancen i kortene er derfor som sådan en rigtig god ting - men de er i mine øjne også så kommercielle, at det naturligvis på det groveste udnyttes til at man hele tiden skruer tilpas på parametrene til at man som spiller er nødt til at følge med, hvis man ikke vil falde bagom dansen. Nu er der heldigvis andre måder, man kan spille spillet på, hvor det stadig er sjovt (med tema-deck, cube-draft etc.) men som ny spiller befinder jeg mig allerede et sted, hvor jeg på trods af at jeg syntes spillet er et af de mest interessante spil, jeg er stødt på, må overveje hvordan jeg vil spille det, for at der ikke skal blive tale om en helt urimelig investering.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:men som ny spiller befinder jeg mig allerede et sted, hvor jeg på trods af at jeg syntes spillet er et af de mest interessante spil, jeg er stødt på, må overveje hvordan jeg vil spille det
Lidt selektiv quoting, ved jeg, men nu skal du jo også til at lære nogle nye regler, da der sker en del ændringer i forbindelse med lanceringen af Magic 2010:

http://www.boardgamegeek.com/thread/414028

http://www.wizards.com/magic/magazine/a ... eature/42a

Noget ny terminologi, ændringer til de enkelte steps i kamp, fjernelse af begrebet "mana burn", og mere endnu. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Frouvne »

Nu er det jo ikke sikkert, min karriere indenfor M:tG bliver så lang, men umiddelbart ser det ud til at være ændringer til det bedre - i hvert tilfælde for os nytilkomne. Det eneste problem er forvirringen mellem nye og gamle begreber, da de gamle jo stadig vil være at finde på de kort man i forvejen har.
frouvne, administrator

Image
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by VideoJakob »

Er der ikke lige en der har 2 minutter til at forklare mig symbolerne øverst i højre hjørne? Jeg ved at hvis der står 3 og så 2 landscape symboler betyder det at den koster 5 landscape at få i spil. Men hvad så bagefter? Koster den så 3 eller 2 at bruge? F.eks. i block.

I know total newbie :-D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by Frouvne »

For at få kortet i spil, skal du tappe et antal kort tilsvarende det, der står i hjørnet. Er det symboler, skal du tappe et tilsvarende antal landekort. Tallet der står i en grå cirkel, er ligeledes en del af prisen, men den kan betales med en hvilken som helst type landskaber. I dit eksempel er det på forhånd bestemt at du skal betale 2 med en bestemt landskabstype og yderligere tappe 3 landskaber efter eget valg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
VideoJakob
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 271
Joined: Sat Apr 04, 2009 3:42 pm
Favoritspil: SmallWorld, Dixit, Architects of the west kingdom, Wingspan, Neuroshima Hex
Location: Fredericia

Re: Konstruktion af et M:tG deck

Post by VideoJakob »

ok takker
Post Reply