Carassonne - landmænd?

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
Flim
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 13
Joined: Tue Nov 06, 2007 12:14 am

Carassonne - landmænd?

Post by Flim »

Hejsa.

Jeg har købt spillet Carassonne, hvor det jo gælder om at bygge byer, veje osv osv.

I spillet har man mulighed for at sætte en tyv på en vej, en mand i et kloster, en mand i en slot eller en landmand på en mark.

De første 3 er nemme nok, for der får man point løbende i spillet, men landmanden kan vi ikke helt finde ud af.

I alle de første 5 spil vi har spillet, er det blevet til een stor mark, som alle byerne grænser op til, og derfor har vi droppet at spille med disse landmænd. Skal vi undervejs tænke mere i at få lukket af med veje osv, eller hvordan er Jeres taktiv når I spiller dette spil?

Man kan jo også mod slutningen af spillet placere en masse landmænd rundt omkring, som så alle gælder på alle byer (i og med at det er een stor mark).

Jeg har desuden set at der er flere sæt regler. I den version jeg har er det åbenbart version 1.

Er der nogen der gider kaste lys over hvordan vi får disse landmænd i spil, og hvordan vi gør så det hele ikke bliver een stor mark. Noget må vi jo gøre forkert.

Mvh Bo
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Carassonne - landmænd?

Post by Jesper »

Jeg er lidt i tvivl om I spiller det rigtigt.
Vi har normalt langt mere end en mark, og man skal anstrenge sig noget for at få alle markerne til at hænge sammen.

Check lige:
1) Man skal lægge ned så kanterne passer til hinanden, eksempelvis, så skal man fortsætte med at sætte veje til veje (man kan altså ikke bare stoppe vejen med en mark. Veje stopper normalt ved klostre, byer og brønde.

2) Man må ikke sætte mænd ned hvor der i forvejen er en mand, dvs. ikke på samme vej, by, mark mv.

Om I spiller med ovenstående regler.

Pointberegningen med bønderne er lidt besværlige, men i det store og hele sørger man for at beregne det per mark, dvs. man finder ud af hvem der har flest bønder på marken, så fjerner man alle de andre farver. Derefter giver man point efter hvilke byer en mark kan nå (altså de store byer, ikke de små landsbyer).

Man kan få flere mænd i en by, mark eller på en vej ved at bygge to ting sammen. Men man må aldrig sætte en mand ned på et sted, hvor der er en anden mand. Hvis der er to mænd samme sted, så deler de pointene. Hvis den ene spiller har en overvægt af mænd, så får denne spiller pointene.

Se også http://www.boardgamegeek.com/boardgame/822

Håber det var til lidt hjælp. Ellers så spørg igen.
Flim wrote:Hejsa.

Jeg har købt spillet Carassonne, hvor det jo gælder om at bygge byer, veje osv osv.

I spillet har man mulighed for at sætte en tyv på en vej, en mand i et kloster, en mand i en slot eller en landmand på en mark.

De første 3 er nemme nok, for der får man point løbende i spillet, men landmanden kan vi ikke helt finde ud af.

I alle de første 5 spil vi har spillet, er det blevet til een stor mark, som alle byerne grænser op til, og derfor har vi droppet at spille med disse landmænd. Skal vi undervejs tænke mere i at få lukket af med veje osv, eller hvordan er Jeres taktiv når I spiller dette spil?

Man kan jo også mod slutningen af spillet placere en masse landmænd rundt omkring, som så alle gælder på alle byer (i og med at det er een stor mark).

Jeg har desuden set at der er flere sæt regler. I den version jeg har er det åbenbart version 1.

Er der nogen der gider kaste lys over hvordan vi får disse landmænd i spil, og hvordan vi gør så det hele ikke bliver een stor mark. Noget må vi jo gøre forkert.

Mvh Bo
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Carassonne - landmænd?

Post by Stony »

Jeg mindes at der i basis-spillet - helt uden udvidelser - er en tendens til få store marker. Så det behøver ikke være fordi I spiller forkert. Prøv evt med en enkelt udvidelse eller to. Jeg kan varmt anbefale Traders & Builders samt Inns & Cathedrals. Det er i mine øjne de vigtigste og bedste. De øvrige kan jeg sagtens leve foruden.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Carassonne - landmænd?

Post by Jesper »

Det kan være du har ret. Meen, en stor mark til det hele?

Her er et eksempel på et standardspil til slut: http://www.boardgamegeek.com/image/121642?size=original
Der er rimeligt med marker der (mere end én).

Og så har du i hvert fald ret med Traders og Builders - det er klart den udvidelse, der har gjort den største forskel for os.

Vi bruger ikke Inns til det store, men spiller med katedralerne. Og én gang i mellem aktiverer vi også nogle af de andre...
Stony wrote:Jeg mindes at der i basis-spillet - helt uden udvidelser - er en tendens til få store marker. Så det behøver ikke være fordi I spiller forkert. Prøv evt med en enkelt udvidelse eller to. Jeg kan varmt anbefale Traders & Builders samt Inns & Cathedrals. Det er i mine øjne de vigtigste og bedste. De øvrige kan jeg sagtens leve foruden.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Carassonne - landmænd?

Post by Jens_Hoppe »

Jesper wrote:Det kan være du har ret. Meen, en stor mark til det hele?

Her er et eksempel på et standardspil til slut: http://www.boardgamegeek.com/image/121642?size=original
Der er rimeligt med marker der (mere end én).
Sandt, mens en stor dominerende mark ikke er ualmindelig til slut, er der da altid i det mindste nogle marginale marker rundt omkring.

Og så bliver forvirringen selvfølgelig ikke mindre af eksistensen af de tre (?) forskellige måder at score marker på, alt efter hvilken udgave af spillet man har.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Flim
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 13
Joined: Tue Nov 06, 2007 12:14 am

Re: Carassonne - landmænd?

Post by Flim »

Jeg takker for svar alle.

Det lader til at vi spiller det rigtigt, men at vi bare får store marker.

Vi må lige prøve igen og se hvordan det udvikler sig. Så vil jeg senere se om jeg kan få fat i en expension eller to.

Mvh Bo
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Carassonne - landmænd?

Post by qute »

Jens_Hoppe wrote:Og så bliver forvirringen selvfølgelig ikke mindre af eksistensen af de tre (?) forskellige måder at score marker på, alt efter hvilken udgave af spillet man har.
#3 er den eneste rigtige måde at score markerne på (IMHO)
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Carassonne - landmænd?

Post by Stony »

...for at vende tilbage til et af dine spørgsmål... Jeg tror tendensen til at havne med een stor mark, kan hænge sammen med hvordan I spiller jeres små klostre. (De små bygninger på mark, med en enkelt vej ind.)
Hvis man bruger dem til at afslutte vej, og derved forbinder græsset på begge sider af vejen, vil du have tilbøjelighed til at få større marker. Hvis du istedet sætter den et centralt sted, for hurtigt at få den omringet, så du kan få din kloster-meeple retur, forbinder du som regel kun noget der allerede var forbundet i forvejen.

....og hvad scoringen af markerne angår, så er det en smagssag, men den oprindelige form for scoring kan være noget værre fnidder at sidde med. Der er de nye scoringsformer mere ligetil.
Sidst spillet:
Image
Post Reply