Flere aktive brugere?

Giv din mening til kende overfor GermanGames.dk og de øvrige brugere.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Flere aktive brugere?

Post by Gunness »

Når man har barsel, har man en sjælden gang for meget tid :) Jeg har derfor siddet en aften og bladret rundt i GermanGames' forum. Og det er i meget høj grad de samme navne, der går igen hele tiden.

Vi har diskuteret emnet før - hvordan får man aktiveret flere af brugerne? Sidste gang emnet blev vendt, var der delvis enighed om, at "problemet" (i det omfang, der overhovedet er tale om et problem) naturligt ville løse sig, når forummet voksede sig større. Men jeg synes næsten, at tendensen er blevet mere udtalt siden da. Stort set alle indlæg kommer fra de samme 10-12 brugere.

Her er lidt statistik fra overskudslageret:
Der er rundt regnet 200 brugere i forummet.
De 10 mest aktive brugere har skrevet 76% (!!) af indlæggene
De 20 mest aktive brugere har skrevet 88% af indlæggene
Halvdelen af brugerne har skrevet fem eller færre indlæg
68 brugere, dvs. en tredjedel, har skrevet ét eller nul indlæg.

Af de seneste mange tilmeldte er der kun en eller to, der for alvor har blandet sig i debatten. Til gengæld er der flere af de tidligere faste skribenter, der tilsyneladende er faldet fra, bl.a. Frostholm, Stoffer, Erik Mejer Carlsen, Varming og Danny. Hvad det skyldes, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.

Det er synd, for forummet har jo grundlæggende mange spændende emner, og der er kyndige folk herinde. Men debatten ville blive lidt sjovere, hvis der var flere deltagere. Måske kunne man gøre noget målrettet for at lokke flere folk til at skrive? Jeg tror med den nuværende udvikling ikke, at "problemet" løser sig selv.

Et par observationer
1. Der er rigtig mange diskussioner, der før eller siden kører off-topic. Det er sjovt og hyggeligt for de indviede, men kommer netop hurtigt til at virke meget indforstået (har jeg hørt fra et par venner, jeg foreslog at deltage herinde). Så længe vi er i Smalltalk-afdelingen, er der selvfølgelig frit slag, men ellers kunne en smule selvjustits måske hjælpe?
2. Hvis trådene var en smule strammere på indholdssiden, ville der måske heller ikke være brug for så mange opsamlingstråde, der prøver at koble indholdet fra 3-4 øvrige tråde. Jeg synes mest, at det øger forvirringen.
3. Ville det hjælpe med en re-boot af sidens øvrige indhold (anmeldelser, ”hvilket spil skal jeg vælge”-guides mv.?) - kunne det lokke flere aktive brugere til?

Jeg har kort vendt emnet med herr forum-ejer Frouvne, men vil også gerne høre jeres holdninger.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg ved ikke helt hvor meget begavet jeg kan bidrage med, men her er da et par observationer:
  1. Jeg har hørt fra et par folk, at de synes forumet er meget stort, og det er svært at følge med i de diskussioner der er gang i.
  2. Jeg har også hørt fra nogle, at de synes der er for meget indforstået snik-snak i diskussionerne.

    Når det er sagt, tror jeg at
  3. Pkt. 2 "bider sig selv i halen". Det at der er få aktive, gør naturligt at diskussionerne bliver mere personlige og indforståede.
  4. Det mønster vi ser her på forum er ret typisk. Enkelte meget aktive brugere, en lille gruppe ret aktive, og en hel masse som skriver lidt eller intet. Jeg ved ikke om det faktisk er et problem, og jeg tror egentlig at mange foretrækker at bruge et forum som dette som rent læsestof, medmindre de lige har noget konkret (et regelspørgsmål, f.eks) at bidrage med.
  5. Det er meget naturligt at folk falder fra, og nye kommer til. Alle forums jeg har deltaget i har på et eller andet tidspunkt haft en selvransagelse, hvor det altid bliver beklaget, hvor mange af de gamle, aktive brugere der er faldet fra. Jeg ved ikke helt om man kan gøre andet end at konstatere, at der vil være udskiftning i medlemsskaren, uanset hvad man gør...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

Fordelingen af brugerne tror jeg ikke der kan rykkes nævneværdigt ved. Det mønster ser man alle steder. Der er - og vil nok altid være - brugere der "kun" bliver oprettet, for at gøre opmærksom på nogle spil der har til salg. Brugere der finder ud af, at det ikke lige var noget for dem osv...

Måske man skulle starte en debat om, hvem målgruppen for forummet egentlig er? "Brætspillere" er nok for upræcist. Personligt startede jeg herinde, med det i baghovedet, at man måske kunne finde nogle ligesindede at spille med/mod. Andre er måske startet af andre årsager. Måske er der folk der leder efter et dansk brætspilforum, men er på udkig efter noget helt tredje. Eksempelvis et underforum for børnespil, så de kan få inspiration til hvad de kan spille med familien. Den viden vil måske gøre det lettere at tilpasse forum, og måske lave nye tiltag som der er behov for, men pt ikke noget der opfylder.

Når det er sagt, kan der uden tvivl også laves tiltag, for at gøre forummet mindre frygtindgydende for eventuelle nye brugere, men der er jeg desværre blank for ideer.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Gunness »

Tak for inputtet. Jeg er på det rene med, at
- folk kan falde fra af den ene eller anden grund (tidsmangel, manglende interesse)
- der altid vil være en hård kerne, der er mest aktiv; jeg synes dog, at tendensen er ekstra udtalt her: 5% af medlemmerne står for 76% af indlæggene - det er da til at få øje på.

Ethvert forum har en given "kritisk masse", der skal til for at gøre det selvkørende og levende. Den ovennævnte 5%/76%-ratio ville i sig selv ikke være det store problem, hvis de 5% fx. udgjorde 30 brugere. Så ville alsidigheden i indlæggene være større. Jeg tror ikke, at vi er oppe over den "kritiske masse" endnu, og som sagt synes jeg at have bemærket, at indlæggene er blevet koncentreret på endnu færre personer. Men det er kun et gæt.

Jeg er enig med Jens i, at indforståetheden bider sig selv i halen. Men måske kunne man midlertidigt gøre en indsats for at nedtone det indforståede. Hvis det kunne lokke flere til, kunne man igen åbne for de familiære sluser ;) Jeg aner ikke, om det kan lade sig gøre.

Stonys forslag om at afklare brugernes forventninger er egentlig meget godt. Det er værd at arbejde videre med.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

En anden vinkel: Jeg har tidligere leget med tanken om at lave en dansk brætspil-vlog. Altså en slags Boardgames With Scott på dansk, som kan højne synligheden og lette tilgængeligheden for danske brætspillere. Efter at have været i Essen, har jeg igen fået lidt appetit på opgaven. Det er så spørgsmålet om siden har båndbredde og plads til download af store binære filer...? Og om der måske er andre der har appetit på at være med? Jeg har allerede et kamera, og mangler "bare" at blive dus med et eller andet video-redigerings værktøj, og så kunne jeg hurtigt være kørende med et par af de nye releases fra Essen.

Det vil ikke nødvendigvis højne antallet af aktive debattører, men det vil kunne øge eksponeringen af forummet, og med et større antal besøgende, vil der - statistisk set - være nogen der bliver hængende. Og en procentdel af disse, vil også engagere sig i debatten.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Andrea »

Stony wrote: Det vil ikke nødvendigvis højne antallet af aktive debattører, men det vil kunne øge eksponeringen af forummet, og med et større antal besøgende, vil der - statistisk set - være nogen der bliver hængende. Og en procentdel af disse, vil også engagere sig i debatten.
Ikke alene vil det være lækkert ifm. at introducere eller anbefale nye spil til venner og bekendte ("tjek lige denne intro, inden vi skal spille" eller "jeg tror, du vil kunne lide dette spil - prøv at se denne video"), men det kunne også give opmærksomhed i pressen - f.eks. ville det være let for Politiken at henvise til, når de ind imellem laver artikler om brætspil (som vi efterfølgende brokker os over er for kedelige og ensidige ;)).

Så thumbs up for Boardgames With Stony (og co.)!
Jespen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 175
Joined: Mon Dec 18, 2006 8:18 am
Location: Trørød, Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Flere aktive brugere?

Post by Jespen »

Jeg er enig med Jens omkring udsagnet i hans pkt. 4. Jeg er selv en af dem, der primært bruger dette forum som læsestof, simpelthen fordi jeg ikke føler, at jeg har så meget relevant at bidrage med. Omvendt har jeg heller ikke behovet for at fremføre mine synspunkter om dette og hint. Sammenlagt giver det meget få indlæg fra min side.

Jeg tror også at Stony har ret mht. dem, der blot lige bliver oprettet for at sælge lidt spil. Det fornemmer jeg klart. At folk falder fra pga. manglende interesse e.lign. er vel også naturligt. Skyldes frafaldet for meget snik snak i trådene, synes jeg kun, at man kan opfrodre folk til at holde diskussionen på sporet. Andet er der næppe at gøre ved snik snakken uden at man ryger ud i noget regelrytteri, som ingen vel er interesseret i.

Alt i alt synes jeg, at det hele kører fint ift. mit behov. Af reelle 'forbedringsmuligheder' ser jeg kun en 'strømlining' af forummet, dvs. måske færre kategorier. Og så selvfølgelig en større eksponering, som Stony nævner i sin seneste tråd.

De bedste hilsner,
Jesper/Jespen
Senest spillet:
Image
Philip
Posts: 5
Joined: Wed May 28, 2008 7:31 am

Re: Flere aktive brugere?

Post by Philip »

Jespen wrote:Jeg er enig med Jens omkring udsagnet i hans pkt. 4. Jeg er selv en af dem, der primært bruger dette forum som læsestof, simpelthen fordi jeg ikke føler, at jeg har så meget relevant at bidrage med. Omvendt har jeg heller ikke behovet for at fremføre mine synspunkter om dette og hint. Sammenlagt giver det meget få indlæg fra min side.
Kan kun erklære mig enig i ovenstående. Stiller mig tvivlende over for hvor vidt at vlogs er det der er brug for. Fedt at der er én der (måske) vil give sig tid til at lave dem. Knap så fedt hvis der ikke er nogen der vil gøre brug af dem. Personligt foretrækker jeg at få forklaret regler face to face eller at læse regelbogen, ikke dermed sagt at det ikke kan forholde sig anderledes for andre.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

Philip wrote:Personligt foretrækker jeg at få forklaret regler face to face eller at læse regelbogen, ikke dermed sagt at det ikke kan forholde sig anderledes for andre.
Ja, men nogen i din spilgruppe skal først læse reglerne, eller få dem forklaret af andre, før de kan forklare dem for dig. Personligt er jeg ikke nogen hurtiglæser, så jeg bruger hellere tid på at få forklaret reglerne via en vlog, end at sidde og læse dem igennem. :)

Pointen med vloggen var også, at de typisk vil være noget andre kan finde på at linke til. Det giver trafik. Trafik giver nye brugere. Og statistisk set vil en (lille?) procentdel af disse blive aktive brugere.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Andrea »

Stony wrote: Ja, men nogen i din spilgruppe skal først læse reglerne, eller få dem forklaret af andre, før de kan forklare dem for dig. Personligt er jeg ikke nogen hurtiglæser, så jeg bruger hellere tid på at få forklaret reglerne via en vlog, end at sidde og læse dem igennem. :)
Derudover er der flere, der lærer bedre visuelt (bl.a. mig - jeg vil helst se boardet og brikkerne, mens reglerne gennemgås), ligesom folk, der er ordblinde eller har svært ved at læse, også kan have stor fornøjelse af det.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Gunness »

Jeg ville sætte stor pris på Stonys videoanmeldelser. Pt. ser jeg mest Scotts vlogs, og ud over, at jeg ind imellem ikke er så vild med Scotts noget fjogede/fjollede stil, kunne jeg også ind imellem godt tænke mig, at han dækkede spil med lidt mere tyngde. Dér tror jeg, at den gode Stony kunne excellere. Så bring it on!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Andrea »

Gunness wrote:Jeg ville sætte stor pris på Stonys videoanmeldelser. Pt. ser jeg mest Scotts vlogs, og ud over, at jeg ind imellem ikke er så vild med Scotts noget fjogede/fjollede stil, kunne jeg også ind imellem godt tænke mig, at han dækkede spil med lidt mere tyngde. Dér tror jeg, at den gode Stony kunne excellere. Så bring it on!
Pt. er der tre videoanmeldere, jeg følger:
Obsessed With Boardgames (de rammer mest min smag mht. spil - dvs. tematunge spil)
Boardgames With Scott (en hel del familie- og partyspil (jeg kan nu godt lide, han fjoller ;)))
Bookshelfgames (deres udvalg bliver mere og mere mærkeligt - mange små ukendte spil)

Hvis Stony så fokuserer på eurogames (dem har han nemlig en svaghed for ;)), så synes jeg, at de forskellige steder supplerer hinanden rigtig godt.
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Flere aktive brugere?

Post by Aratar »

Én ting, jeg har tænkt på, er navnet på siden. "Germangames" er ikke noget, den almindelige dansker automatisk forbinder med brætspil. Hvis man kaldte siden noget i retning af brætspil.dk tror jeg automatisk, at det ville give flere besøgende. Jeg ved dog ikke, om domænet er til salg, eller hvad det i så fald ville koste.

Rigtig fedt, hvis du har lyst til at lave vlogs, Stony!
Image
User avatar
FANTASK
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 38
Joined: Sat Oct 25, 2008 11:21 am
Contact:

Re: Flere aktive brugere?

Post by FANTASK »

Aratar wrote:Én ting, jeg har tænkt på, er navnet på siden. "Germangames" er ikke noget, den almindelige dansker automatisk forbinder med brætspil. Hvis man kaldte siden noget i retning af brætspil.dk tror jeg automatisk, at det ville give flere besøgende.
Jeg er enig... næsten. Jeg mener det er en rigtig skidt idé at have en hjemmeside der hedder noget med æ, ø eller å. Så hvis man påtænker navneskift, bør det nok være noget andet.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Flere aktive brugere?

Post by Stony »

Jeg tror egentlig ikke at navnet er det store problem. Det har i hvert fald "games" som et fingerpeg, og man behøver ikke være på siden ret længe, før de fleste har regnet ud, hvilken slags spil der er tale om.

Og jeg er absolut enig i, at domænenavne med danske bogstaver ikke er optimalt. Det er stadig for nyt, og for mange browsere har ikke de fornødne plugins til at håndtere dem. (Jeg kan dog ikke huske fordelingen.)
Sidst spillet:
Image
Post Reply