Medici vs Strozzi - 24/10-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14641
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Medici vs Strozzi - 24/10-06

Post by Frouvne »

Medici vs Strozzi er et af de spil, jeg havde store forventninger til i Essen; et auktionsspil for to fra mesterens hånd. Efter en lidt halvlun modtagelse ved min første gennemspilning syntes jeg allerede i første forsøg at ane konturerne af noget, der bestemt har potentiale for at leve op til forventningerne.

Spillet vil kunne være benhårdt: Du har én mulighed for vurdere, hvad et sæt varer er værd for dig henholdsvis din modstander. Den pris kan din modstander så vælge at købe varerne til eller tvinge dig til at tage dem til den pågældende pris.

Reglerne er meget simple og kan læres på fem minutter - men der er lang tids underholdning i spillet... :D

De tyske regler er tilgængelige fra Abacus Spiele:

http://www.abacusspiele.de/Regeln/Mitbr ... RegelD.pdf

En uautoriseret engelsk version er tilgængelig via Boardgamegeek:

http://www.boardgamegeek.com/thread/130686

Beskrivelse her på siden:

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... trozzi.htm
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3744
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg opdagede i går, at vi havde spillet forkert på Essen, Allan. Når man rykker monopol-markører, er det ét felt pr. varebrik (dog to felter for en 0-varebrik), uanset værdien af brikkerne (1-4), som altså kun tæller med i summen.

Jeg er også udfra reglerne i tvivl om

- hvorvidt et skib først skal flyttes til en havn når det er helt fyldt, eller om det i virkeligheden skal flyttes første gang man placerer varer på det. (De tyske regler skriver "Sobald ein Schiff mit einem oder mit mehreren
Warenplättchen beladen ist, muss der Spieler es einem Hafen zuweisen.").

- hvorvidt den spiller der ikke fylder sit tredie skib får lov til at sejle eventuelt tomme (eller halvfyldte, afhængigt af ovenstående tvivlsspørgsmål) skibe til havn også - det kan jeg nemlig ikke finde i reglerne overhovedet.

Spørgsmål, spørgsmål... ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14641
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 462 times
Been thanked: 661 times
Contact:

Post by Frouvne »

:oops: Nå, det er ikke første gang, jeg har spillet en regel forkert. Det er måske en undskyldning, at jeg læste reglerne i en stopfyldt messesal mens jeg simultant forsøgte at lære dem til Steen. Du fik så andendagsudgaven af reglerne...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5131
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 507 times
Been thanked: 561 times

Post by Gunness »

Jeg overvejer at investere i spillet. Er der nogen af jer, der har prøvet det flere gange, der kan sige lidt om det - bl.a. om langtidsholdbarheden?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2970
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 214 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Gunness wrote:Jeg overvejer at investere i spillet. Er der nogen af jer, der har prøvet det flere gange, der kan sige lidt om det - bl.a. om langtidsholdbarheden?
Jeg kan da godt tilføje et par ord. Jeg købte det for 1 ½ måneds tid siden og har vel spillet det ca. 6 gange nu.
Jeg er temmelig begejstret for spillet og måden hvorpå auktionsdelen
fungerer. Kan ikke huske at jeg tidligere har set denne mekanisme virke så godt i andre 2personers spil. I bund og grund udbydes nogle varer af en spiller. Denne fastsætter så en pris. Modstanderen kan nu vælge at købe til denne pris. Hvis modstanderen afslår, SKAL man selv købe varene. Denne mekanisme gør selvfølgelig at prisen hele tiden er en balancegang. Man vil jo gerne have de gode varer billigt. Men samtidig skal prisen være så høj, at modstanderen afslår af købe.

De første par spil er man mildest talt meget fortvivlet over hvor meget de forskellige varer skal koste. Det bliver dog lidt nemmere når man har prøvet det nogle gange. Helt nemt bliver det dog næsten aldrig, da der er indbygget nogle ukendte faktorer, som man må prøve at kompensere for.
Tricket i spillet er at placere dig selv i en situation hvor du kan udbyde nogle varer, som modstanderen ikke har den store gavn af at købe, men som kan give dig selv en masse penge. Det gør at prisen kan sættes relativt lavt, da modstanderen bare vil tabe penge ved at købe varerne.. Omvendt kan man også i andre situationer opskrue prisen på nogle varer grotesk højt, da man ellers f.eks. kan afslutte en runde før tid, hvor modstanderen stadigvæk mangler at få fyldt en masse varer på sine skibe..


På BGG har jeg læst at kritikere af spillet mener, at spillet på nogle tidspunkter bliver for matematisk. Det er typisk i afslutningen af hver af spillets 3 runder. Her er næsten al information åben, hvormed man i princippet kan udregne den optimale pris. Dette kan dog tage lidt tid ( medmindre man er lynskarp i matematikkens verden ), men jeg ser det egentlig ikke som et problem.

Langtidsholdbarheden: Efter 6 spil er jeg stadigvæk frisk på flere spil, og jeg forudser at komme til at spille det mange gange endnu. Spillet kan spilles på 45 min, hvis man ikke tænker for længe.
Synes bestemt det er pengene værd! Et glimrende køb!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5131
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 507 times
Been thanked: 561 times

Post by Gunness »

Ok, jamen det lyder jo meget sjovt! Tak for tilbagemeldingen ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
Post Reply