Medici vs Strozzi er et af de spil, jeg havde store forventninger til i Essen; et auktionsspil for to fra mesterens hånd. Efter en lidt halvlun modtagelse ved min første gennemspilning syntes jeg allerede i første forsøg at ane konturerne af noget, der bestemt har potentiale for at leve op til forventningerne.
Spillet vil kunne være benhårdt: Du har én mulighed for vurdere, hvad et sæt varer er værd for dig henholdsvis din modstander. Den pris kan din modstander så vælge at købe varerne til eller tvinge dig til at tage dem til den pågældende pris.
Reglerne er meget simple og kan læres på fem minutter - men der er lang tids underholdning i spillet...
De tyske regler er tilgængelige fra Abacus Spiele:
http://www.abacusspiele.de/Regeln/Mitbr ... RegelD.pdf
En uautoriseret engelsk version er tilgængelig via Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/thread/130686
Beskrivelse her på siden:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... trozzi.htm
Medici vs Strozzi - 24/10-06
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Posts: 3744
- Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
- Location: Frederiksberg
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 83 times
Jeg opdagede i går, at vi havde spillet forkert på Essen, Allan. Når man rykker monopol-markører, er det ét felt pr. varebrik (dog to felter for en 0-varebrik), uanset værdien af brikkerne (1-4), som altså kun tæller med i summen.
Jeg er også udfra reglerne i tvivl om
- hvorvidt et skib først skal flyttes til en havn når det er helt fyldt, eller om det i virkeligheden skal flyttes første gang man placerer varer på det. (De tyske regler skriver "Sobald ein Schiff mit einem oder mit mehreren
Warenplättchen beladen ist, muss der Spieler es einem Hafen zuweisen.").
- hvorvidt den spiller der ikke fylder sit tredie skib får lov til at sejle eventuelt tomme (eller halvfyldte, afhængigt af ovenstående tvivlsspørgsmål) skibe til havn også - det kan jeg nemlig ikke finde i reglerne overhovedet.
Spørgsmål, spørgsmål...
Jeg er også udfra reglerne i tvivl om
- hvorvidt et skib først skal flyttes til en havn når det er helt fyldt, eller om det i virkeligheden skal flyttes første gang man placerer varer på det. (De tyske regler skriver "Sobald ein Schiff mit einem oder mit mehreren
Warenplättchen beladen ist, muss der Spieler es einem Hafen zuweisen.").
- hvorvidt den spiller der ikke fylder sit tredie skib får lov til at sejle eventuelt tomme (eller halvfyldte, afhængigt af ovenstående tvivlsspørgsmål) skibe til havn også - det kan jeg nemlig ikke finde i reglerne overhovedet.
Spørgsmål, spørgsmål...
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Posts: 5131
- Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Location: København
- Has thanked: 507 times
- Been thanked: 561 times
Jeg overvejer at investere i spillet. Er der nogen af jer, der har prøvet det flere gange, der kan sige lidt om det - bl.a. om langtidsholdbarheden?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
Seneste: An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
- Kanzler
- 2500+ indlæg
- Posts: 2970
- Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
- Location: Smørum
- Has thanked: 214 times
- Been thanked: 1 time
Jeg kan da godt tilføje et par ord. Jeg købte det for 1 ½ måneds tid siden og har vel spillet det ca. 6 gange nu.Gunness wrote:Jeg overvejer at investere i spillet. Er der nogen af jer, der har prøvet det flere gange, der kan sige lidt om det - bl.a. om langtidsholdbarheden?
Jeg er temmelig begejstret for spillet og måden hvorpå auktionsdelen
fungerer. Kan ikke huske at jeg tidligere har set denne mekanisme virke så godt i andre 2personers spil. I bund og grund udbydes nogle varer af en spiller. Denne fastsætter så en pris. Modstanderen kan nu vælge at købe til denne pris. Hvis modstanderen afslår, SKAL man selv købe varene. Denne mekanisme gør selvfølgelig at prisen hele tiden er en balancegang. Man vil jo gerne have de gode varer billigt. Men samtidig skal prisen være så høj, at modstanderen afslår af købe.
De første par spil er man mildest talt meget fortvivlet over hvor meget de forskellige varer skal koste. Det bliver dog lidt nemmere når man har prøvet det nogle gange. Helt nemt bliver det dog næsten aldrig, da der er indbygget nogle ukendte faktorer, som man må prøve at kompensere for.
Tricket i spillet er at placere dig selv i en situation hvor du kan udbyde nogle varer, som modstanderen ikke har den store gavn af at købe, men som kan give dig selv en masse penge. Det gør at prisen kan sættes relativt lavt, da modstanderen bare vil tabe penge ved at købe varerne.. Omvendt kan man også i andre situationer opskrue prisen på nogle varer grotesk højt, da man ellers f.eks. kan afslutte en runde før tid, hvor modstanderen stadigvæk mangler at få fyldt en masse varer på sine skibe..
På BGG har jeg læst at kritikere af spillet mener, at spillet på nogle tidspunkter bliver for matematisk. Det er typisk i afslutningen af hver af spillets 3 runder. Her er næsten al information åben, hvormed man i princippet kan udregne den optimale pris. Dette kan dog tage lidt tid ( medmindre man er lynskarp i matematikkens verden ), men jeg ser det egentlig ikke som et problem.
Langtidsholdbarheden: Efter 6 spil er jeg stadigvæk frisk på flere spil, og jeg forudser at komme til at spille det mange gange endnu. Spillet kan spilles på 45 min, hvis man ikke tænker for længe.
Synes bestemt det er pengene værd! Et glimrende køb!