Opvarmningsspil! Imens vi venter på den sidste dukker op...

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Opvarmningsspil! Imens vi venter på den sidste dukker op...

Post by Frouvne »

Naturligvis kommer han for sent igen, igen! :evil: Og så melder spørgsmålet sig om, hvad man skal spille i ventetiden... Det skal være et spil med relativt simple regler, og samtidig gerne et spil, der virker som opvarmningsspil, så alle kommer i det rette humør til aftenens videre udfordringer.

De spil der oftest kan finde vej til spillebordet til det formål, når jeg spiller, er færdighedsspillet PitchCar og kortspillet BANG! Begge spil der har det med at gå rent ind i de fleste kredse... og en god start på aftenen kommer jo ikke dårligt igen!

Hvad er jeres favoritter? Inspiration modtages gerne for variationens skyld - for han bliver jo nok ved med at komme for sent... :wink:

Læs mere om PitchCar:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/PitchCar.htm

Læs mere om BANG!:
http://www.germangames.dk/Beskrivelser/BANG.htm
Last edited by Frouvne on Sat Apr 29, 2006 8:41 pm, edited 2 times in total.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

IceTowers...

Post by Helle »

Hej Frouvne

Du nævner selv IceHouse pyramiderne, som du skrev er gode at have med, når man skal afsted. IceTowers kan også være et udmærket opvarmningsspil - der er få regler, og er nemt at forklare, og det hele foregår i en skøn pærevælling, hvilket kan være ganske morsomt...

Et andet godt princip for "mens vi venter" / opvarmningsspil, som jeg selv har brugt et par gange, er at spille børnespil. Lyder det dumt? Det er sikkert ikke anvendeligt i alle spillegrupper, og måske slet ikke hvor lange krigsspil er på tapetet, men ellers, så udmærker eksempelvis Geistertreppe eller Schatz der Drachen sig ved at være hurtige (man ved jo ikke hvor meget tid man har) og lette at lære. Skal de spillere man spiller med lære regler til hovedspillene også, så skal nye "mens vi venter" / opvarmningsspil (synes jeg) være meget lette.

Samtidig er begge de nævnte spil ganske underholdende på en ualvorlig måde.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Ca$h'n Gun$ som opvarmningsspil?

Post by Frouvne »

Er der nogen, der har erfaringer med Ca$h'n Gun$? Tom Vasels kommentar i sin anmeldelse: "Ca$h 'n Gun$ delivers an hour of fun in twenty minutes." skærpede min interesse for spillet med henblik på at kunne bruge det som opvarmningsspil. Men nu er jeg ikke altid helt på linje med Tom Vasel, så andres holdninger er meget velkomne.

På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Personligt er jeg nok mere til "tyske" fillers hvis man skal have lidt spil-opvarmning / slå lidt tid ihjel:

High Society
For Sale
Blokus
Geschenkt
6 Nimmt!
Fairy Tale

og blandt de lidt længere spil:

Modern Art
St. Petersburg
Einfach Genial
Medici
Ra

Personligt kan jeg ikke bruge Tom Vasels anbefalinger til særligt meget, idet der stort set ikke er nogen korrelation mellem hans præferencer og mine. Jeg tror f.eks. ikke jeg ville synes særligt godt om Cash'n Guns. :)
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Når nogle kommer senere til spilleaften eller som filler mellem spil, spiller vi tit hurtige kortspil som Bang!, Familly Business eller Car Wars.

De et fast-paced og kan (for det meste :) ) overstås på et kvarters tid.

Engang imellem kan det også blive til et spil Colossal Arena eller 2.
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for de fine anbefalinger - en del af dem kan jeg straks tilslutte mig (IceTowers og Modern Art) et par af spillene skal jeg prøve lidt mere, før jeg har gjort min holdning til dem op (Einfach Genial og Blokus) og så er der lidt flere, som jeg ikke har stiftet praktisk bekendtskab med, men som jeg helt sikkert vil kaste mig over ved lejlighed (Medici, Ra, For Sale og Colossal Arena).

Flere anbefalinger er stadig meget velkomne!

I forhold til Tom Vasel, så har jeg det nok lidt som dig, Jens. Jeg er langt fra enig i hans vurderinger. Men jeg har det nok samtidig sådan med ham og Bruno Faidutti, at jeg ved, hvor jeg har dem og derfor ofte kan have meget glæde af deres kommentarer på trods af vores forskellige præferencer. Bruno Faidutti kan jeg så i øvrigt ofte bruge til at spotte gode børnespil, hvilke jeg mener, han har en rigtig god fornemmelse for. Dermed ikke insinueret at manden skulle være infantil i sin spil-smag, blot at han måske er til de knap så tunge spil og har et godt øje til det lidt mere underholdende element.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Cartagena er også en fin filler, men meget mere er der ikke og hente i den. Ellers kan jeg anbefale "Die Fugger". Det er også velegnet hvis man skal ud og spille da det ikke fylder mere en et normalt spil kort. Det er dog kun til 2-4 spillere og er absolut bedst hvis man er 3, men altså super godt hvis man venter på fjerde manden.
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Die Fugger på vej væk fra markedet

Post by Frouvne »

Hej Erik,

som et lille kuriosum kan jeg føje til din historie, at Klaus Jürgen-Wredes spil Die Fugger sikkert er godt på vej til at blive et samle-objekt. Adlung Spiele havde åbenbart ikke erhvervet sig rettighederne til spillets navn og har derfor måttet indgå et forlig udenfor retten, der medfører, at spillet er på vej væk fra markedet.

Kilde:
http://www.boardgamenews.com/index.php/ ... ranglings/
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Erik Mejer Hansen wrote:Cartagena er også en fin filler, men meget mere er der ikke og hente i den.
Hmm..Jeg synes ellers Cartagena kan være et super hårdkogt spil, hvis man altså spiller med åbne kort...men det er måske bare mig?
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Helvard wrote: Hmm..Jeg synes ellers Cartagena kan være et super hårdkogt spil, hvis man altså spiller med åbne kort...men det er måske bare mig?
Jeg vil blankt erkende at jeg ikke har prøvet versionen med åbne kort. Havde hørt sige at det var noget hø, men nu vil jeg da give den chance.
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Ang. Cartagena

Post by Frouvne »

Jeg tror, at du har ret i, at Cartagena er et superhårdkogt spil, Helvard. Nu har jeg primært spillet det med børn og barnlige sjæle, så jeg har bevidst valgt ikke at spille med åbne kort. Jeg kan sagtens indleve mig i attraktionen ved denne hårdkogte version, men har af ovenstående grund samt en frygt for at der samtidig skulle gå for meget tempo ud af spillet holdt mig fra den. Men mon ikke den skal prøves en dag?! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Det er rigtigt at der tempoet er ikke så højt, da al information er tilgængelig. Så det lider lidt af Analysis Paralysis men det er bestemt udfordrende.

Cartagena er et af de spil - ligesom Samurai - hvor alle spillere sidder og grubler, så der er ikke blivet sagt en lyd gennem hele spillet :)
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Et spil jeg har haft gode erfaringer med som opvarmningsspil er Guillotine. Jeg har dog oplevet, at det blev så vel modtaget, at det samme dag blev det tilbagevendende udfyldningsspil mellem de øvrige spil og at man da ikke kunne nøjes med et enkelt spil... så pas lidt på med det! :wink:

Endnu et par bløde startspil, der er lettilgængelige og alligevel ikke uden lidt dybde er: Coloretto og Money. Også Clans finder vi jævnligt frem til formålet - rigtig god til det er jeg aldrig blevet, men der er nu alligevel noget ved det spil, der pirrer mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

En filler som Jens også nævnte, som da lige skal nævnes igen er Geschenkt .... der er stort set ingen regler, så der går ikke tid med forklaring, man er hurtigt i gang OG hurtigt færdige ....

En anden hurtig filler er Thor / Loco, som også har de samme karakteristika som Genschenkt, bortset fra altså, at Geschenkt alligevel liiiige er den smule sjovere og det hele går lidt hurtigere ...

En anden filler, som jævnligt bruges her er Flix Mix ... det går stærkt, det er useriøst og man er hurtigt færdige ... jeg synes at denne lille uhøjtidelige perle er god mellem spil til liiiige at få slået den logiske sans fra et øjeblik ...
Post Reply