Republic of Rome - hvordan kommer man i gang?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Republic of Rome - hvordan kommer man i gang?

Post by Frouvne »

Jeg har for nyligt erhvervet mig et eksemplar af Republic of Rome og modtager gerne råd til, hvordan man kommer i gang med denne klassiker... Spillets regler har et ry for at være nogle af de værste af slagsen - og alene dette ry er lidt af en barriere! :oops:

Er der nogle garvede spillere, der kan komme med et par råd? Jeg er opmærksom på, at man på nettet kan finde en såkaldt Living Rulebook:

http://67.66.187.69/ror/index.htm

Er det vejen frem eller skal man bare bide tænderne sammen og kaste sig ud i de originale regler? Og hvordan og hvorledes med de avancerede regler? Skal de inkluderes eller tilføjer de ikke noget, der i første omgang berettiger at gøre indlæringen endnu mere kompliceret?

På forhånd tak for alle gode råd!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Layout og formulering af reglerne til RoR gør sandelig at det virker hyper-komplekst. Men det er ikke bare reglernes skyld, for man kan ikke komme uden om at spillet er ret komplekst i sig selv. Men det er selvfølgelig spilbart, omend man med erfaring fra tyske spil nok altid vil synes det er lidt 'fiddly'.

De living rules du henviser til, virker ikke som om de afviger meget fra de originale i deres organisering og sprogbrug. Med andre ord, jeg tror ikke det er lettere at lære spillet fra dem end fra de oprindelige regler: Godt nok har reglerne på nettet inkorporeret hvad errata der måtte findes (godt), men til gengæld udelader de så alle illustrationer fra de rigtige regler (hvilket absolut ikke gør øvelsen med at lære spillet nemmere).

Mit råd er at bide tænderne sammen og bruge en aften i sofaen med at læse de originale regler. De avancerede regler er absolut ikke et must - de introducerer en del nye fiddly krom-regler, som nok snarere vil forvirre end bidrage med noget de første par spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Hej Jens,

mange tak for din tilbagemelding! Det var nok lige det jeg manglede; lidt moralsk støtte, der kunne sende mig hen i sofaen med reglerne! Nu haster det heldigvis heller ikke med at få hul på spillet; min plan er at vente på en spilgruppe, jeg vurderer er den helt rigtige til spillet. Det lugter i den grad af et spil, der skal spilles med nogle mennesker, der er indstillet på såvel kompleksiteten som spilletiden.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Hej Allan, jeg ville egentlig gerne have svaret dig noget tidligere. Men bedre sent end aldrig. RoR-reglerne kan være lidt af en krig, men når man er kommet igennem dem, er det en stor sejr.

Selvfølgelig skal man starte med ikke at spille advanced. Og så er der nogle detaljer i reglerne, som man måske bare kan springe over i starten. Selv synes jeg, at den sequence of playliste, der er til spillet er ret fin, men man kan tit blive nødt til at slå ting op i reglerne i løbet af spillet. Start med at spille early republic! Der er godt nok tryk på Rom, men der er ikke så meget at holde styr på. Et minus ved den tidlige republik er dog at man hurtigt kan blive klasket. Et plus for begyndere er, at folk sjældent går i revolte mod Rom, man kan jo aftale at ingen kan gå i oprør, så behøver man ikke at kigge på det.

Man kan aftale at concessions kun kan mistes, hvis senatoren dør. Så behøver man ikke at være opmærksom på teksten på særlige krige og disaster i forbindelse med krig. (7.32)

Drop evt. exile-reglen for statesmen (9.421) så slipper man også for (9.422 og 9.423) - min erfaring med eget RoR-klientel er. at alle tror. at hvem som helst kan gå i exile, indtil jeg har slået dem med reglerne.

Aftal evt. at spille uden land bills (9.63)

Se bort fra disasters (10.21) og standoffs (10.31)

Drop capture (10.82) - det sker alligevel sjældent

Og endelig husk sequence of play-listen. Der er en lang række faser, men de fleste er egentlig ret simple, når det kommer til stykket. Forum-fasen er sjov, og de fleste fanger hurtigt meningen med den. Og sådan går det lidt slag i slag med de andre faser.
Danny Rasmussen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Hej Danny,

mange tak for de meget konkrete anvisninger på en mere human introduktion til RoR - det lyder som om de vil kunne være en stor hjælp, når jeg tager hul på denne manddomsprøve. Spillet lyder utrolig interessant, så jeg formoder, at udbyttet trods alt vil kompensere for de frustrationer, der kommer undervejs.
frouvne, administrator

Image
Post Reply