Når man kun kan tage et spil med...

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Når man kun kan tage et spil med...

Post by Frouvne »

Når jeg må forlade hjemmet et par dage og begynder at pakke tasken, melder overvejelserne sig hurtigt om, hvilke spil jeg skal tage med... Når jeg senere vender hjem, viser en hurtig selvransagelse, at jeg godt kunne have sparet min arme ryg for en del af besværet; langt fra hele lasten forlod nogensinde sin æske! :oops:

I de situationer, hvor jeg gerne vil rejse let og alligevel gerne være forberedt på muligheden for at kunne komme til at spille mange forskellige slags spil, har jeg nu fundet løsningen for mig: IceHouse.

Med IceHouse kan jeg spille over hundrede forskellige spil, hvis regler kan downloades fra nettet. Spillene har vidt forskellig karakter, der går fra indutionsspillet Zendo over stabelspillet CrackedIce til det abstrakte puzzle Volcano. Hvor Volcano kan spilles såvel med som uden modstander, kan Zendo spilles med et stort antal spillere. Så man kan sidde og spille alene på Hovedbanegården, mens man venter på toget eller bruge spillet i en større social sammenhæng. Samtidig er der tale om plasticpyramider, så en tur i sandet på stranden eller en overhældning af Cola er ikke et større problem end, at det kan løses med rindende vand.

Kort sagt et spil med mange muligheder og absolut en anbefaling værd! 8)

Hvad er løsningen for dig: Spillekort? Terninger? Sticheln?

Links til en perlerække af spil, der kan spilles med IceHouse-brikkerne:
http://www.icehousegames.com/SLICK.html
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Hvad man tager med...

Post by Helle »

Jeg kan ikke være mere enig i dit valg af IceHouse pyramiderne, omend jeg jo nok tvivler på, at de fleste af spillene, som kan spilles med pyramiderne er særligt gode, så er det ganske underordnet. Spillet Zendo, som kan spilles med pyramiderne, er det hele værd... (IceTowers er også OK, hvis man kan lide det lidt kaotiske...)

Hvis man skal have variation kan det anbefales at klippe et sæt Hive brikker ud af pap, de kan dog ikke tåle cola, men kan sikftes ud, når man kommer hjem. Det kan vel nærmest være i en pung!

Ellers er en god løsning at lægge brættet i en pap mappe og alle brikker i en pose, så er størrelsen af de fleste spil væsentligt reduceret - men det gør du forhåbentlig i forvejen, hvis du slæber mange spil med...

Helle
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Kommer lidt an på hvem jeg skal være sammen med men GIPF serien er jo klassisk.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Et forbehold må vel være, at spillet ikke fylder så meget, da det gerne skulle kunne være i en rygsæk eller lignende.

Derudover skal det vel også være et spil, der kan forklares relativt hurtigt og som har en overskuelig spilletid.

Jeg har før haft succes med at medbringe Modern Art eller Razzia (sidstnænvte en billigudgave af RA med andet tema ) - begge auktionsspil men med ovennævnte egenskaber. Nemlig at de ikke fylder meget, reglerne er hurtigt forklaret, 3-5 spillere (Razzia kan i hvert fald godt spilles med 3) og så synes jeg selvfølgelig også at de er ganske fornøjelige og kan spilles flere gange i træk :D

Ellers er Samurai også et godt bud
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Jeg ville muligvis tage Coloretto med - det er hurtigt, let at lære andre og har fænget alle, jeg indtil nu har prøvet det med.

Og ellers ville jeg tage et helt ordinært sæt spillekort med - fordi man kan spille ufattelig mange forskellige spil med det samt kan lægge kabaler med det :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Post by Frouvne »

For tiden er det Geschenkt, der kan smules ned i forlommen på tasken. Det er let at gå til, tager ikke så lang tid og de fleste ser ud til at bryde sig om det! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Se denne tråd skal jo genoplives nu, hvor så mange snart får mulighed for at spille med pyramider - det betyder nemlig, at der garanteret er en masse, der afprøver alt muligt, hvorefter det viser sig, at pyramiderne giver vanvittig god variation, selvom det kun er ET spil ... ti hi...

Jeg forudser gode tider for pyramidespillene ....
Post Reply