Power Grid / Funkenschlag

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Power Grid / Funkenschlag

Post by Frouvne »

Undskyld! Undskyld! Undskyld! Det tog mig over to år, at få spillet Power Grid for første gang - og hvilket spil, jeg har misset i al den tid! :cry: Men sikke oplevelser jeg har til gode!!! :D

Første-udgaven af Funkenschlag så ærlig talt ikke særlig attraktiv ud og selvom anden-udgaven af Funkenschlag, der er identisk med Power Grid, så langt bedre ud, er det langt fra verdens mest overskuelige kort! Da Friedemann Friese samtidig fik på hatten for at have lavet en ikke særligt elegant regelbog, var der effektivt lagt en dæmper på min interesse. Selvfølgelig har dets placering på Boardgamegeek gjort, at jeg løbende har været konfronteret med det... men der er jo også så meget andet at fordybe sig i!

Heldigvis har en af brugerne på dette forum gentagne gange erindret mig om, hvilken synd det er, ikke at have prøvet denne perle. Og da han nu gik så langt som til at ville introducere mig til spillet, har argumenterne været svære at komme op med, for ikke at få det prøvet! Heldigvis!

Så i aftes lykkedes det! Og det bliver ikke sidste gang. Det er et spil, jeg kommer til at vende tilbage til; både for at spille det, og formentlig også for at diskutere det her!

Uden at gå ind i en nærmere diskussion af spillet har jeg hermed forsøgt at søge forladelse for min undladelsessynd!

Og i øvrigt: Tak for introduktionen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg er nok stik modsat af dig. Jeg prøvede spillet forholdsvis tidligt, da spillet kun lige var blevet introduceret på BSW, og - så hudt jeg hvisker - endnu ikke var udkommet på engelsk.

Jeg var ikke synderligt begejstret, og det er jeg stadig ikke. Det virker på mig som et langt "forspil", for at man til sidst skal være placeret korrekt inden man går ind til den sidste runde, hvor det hele så bliver slået fast. Men for det synes jeg det må være muligt at få det gjort lidt hurtigere. Måske vi bare har været langsomme til at spille, og ikke har fanget nuancerne i strategien. Men spillet tiltaler mig ikke.
User avatar
krasch
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 180
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:53 pm
Location: København N

Post by krasch »

Powergrid er et af de spil jeg meget sjældent får mulighed for at spille. Jeg synes ellers selv ganske godt om spillet, men den mening er der desværre ikke andre i min omgangskreds som har.

Det er rigtigt nok lidt langt - og lidt af en brain-burner, men jeg nyder det når jeg endelig får mulighed for at spille det.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Uf, Power Grid er (endnu) et af de spil, hvor jeg går imod strømmen, for jeg var slemt skuffet. Jeg kan se, at det er to år siden jeg kæmpede mig igennem to spil (som tiden flyver når man har det sjovt og ikke spiller Power Grid! :) ), og da det efterhånden er ved at føles lidt langt væk, citerer jeg blot hvad jeg dengang skrev om mine spil:
Vores spil, som foregik på Tysklandskortet, tog lang tid - op imod tre timer - og endte med en sejr til Sune. Mit første indtryk var, at spillet var rimeligt sjovt (eskalerende økonomispil er jo en gammel favoritgenre), men at der måske var problemer med kraftværksauktionerne, samt at der var en masse små mimreregler, som virkede som om de var blevet tilføjet for at forhindre spillet i at "knække" - ikke overraskende er de fleste mimreregler introduceret i forbindelse med kraftværksauktionerne. Så et blandet 7-tal fra mig som første rating.
Jeg nåede lidt sent frem til KBK, men nåede lige at klemme mig ind som sjettemand i et spil Power Grid, med Sune, Ken, Anders, HC og Søren som de fem andre spillere. Vi spillede igen på Tysklandskortet.

Denne gang blev mine bange anelser bekræftet, idet spillet bare ikke duede denne gang. Kort fortalt var kraftværkerne meget mærkeligt fordelt i bunken, med det resultat at et par spillere tidligt fik købt nogle enorme kraftværker, hvorefter kraftværksmarkedet døde fuldstændigt med små, dårlige værker. Dette ledte til en ubalance i spillet fra et tidligt tidspunkt, og da de spillere der kunne desuden - med en vis fornuft - valgt ikke at eskalere spillet til næste step, resulterede det i at spillet tidligt stagnerede fuldstændigt. Faktisk sad vi op imod en time, hvor det eneste vi foretog os var at købe ressourcer og lave indtægt fra vores byer. Da vi til sidst tømte banken, blev det HC for meget, og han valgte at forcere spillet til næste step, hvilket kostede ham enhver chance for sejr. Turen efter sluttede spillet, med en overvældende sejr til Anders, som havde haft flest penge på hånden. Jeg var blevet mimret i kraftværksauktionerne, og var derfor ikke i nærheden af at være med i konkurrencen.

Selv Sune (kommentar; ejeren af spillet) syntes det havde været et frygteligt spil. Kraftværkerne var kommet meget mærkeligt, hvilket havde forstærket effekten af, at når en spiller køber et værk, sætter han muligvis noget meget bedre til salg til de andre. Men dræberen havde selvfølgelig været, at spillet havde stået stille så længe som det gjorde.

Min bedømmelse af spillet faldt markant. Jeg synes kraftværksauktionerne er alt, alt for vigtige i forhold til alle andre dele af spillet, og i sidste ende er der alt for meget tilfældighed i dem. Måden de er designet på - med alle kraftværker blandet sammen - gør også at spillet kræver et hav af små specialregler, som mildest talt ikke er særligt elegante: Fjern det lavest kraftværk hvis 1) en spiller har lige så mange byer som kraftværkets pris, 2) alle spillere passer i auktionen, 3) i administrationsfasen i hver step 3 tur, 4) ved overgang til et nyt step. Og sikkert mere endnu...

Vores indtryk i den efterfølgende diskussion var, at spillet sikkert kunne have været mere elegant (og virket bedre!), hvis man havde seedet kraftværkerne i bunken, så de små generelt kom før de store. En slags seedning a la Tikal kunne måske have virket. Som det er nu, synes jeg spillet varer for længe og er alt for mimret til at retfærdiggøre en spilmekanisme der virker så ubalanceret som den nuværende kraftværksauktion.
Spillet er generelt floppet i KBK, og jeg tror stort set ikke det er blevet spillet siden 2004...

/Brokke-Jens :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Power Grid har mange små-regler, der skal huskes undervejs. Og der er meget arbejde forbundet med spillet, når der skal fyldes nye ressourcer op og tilføjes nye kort osv. osv. Allerede her er der basis for kritik - og hvis ens støtte i den situation er et ugennemskueligt regelsæt er det næsten dømt til at gå galt.

Mit første spil blev meget stramt styret af en erfaren Power Grid-spiller og det var helt sikkert med til at præge mit indtryk, da der var et godt flow hele vejen. Vi spillede fem spillere og det er måske også toppen i et spil, der i forvejen kan trække ud... men det er en ren gisning fra min side!

Under alle omstændigheder tror jeg, at dem der har mod på det, bare skal klø på og gøre deres forarbejde godt; herunder at sikre sig et godt hjælpeark, der kan være med til at sikre en gnidningsfri afvikling af spillet.

For mere om hjælpearket og en reference til det:

viewtopic.php?t=327
frouvne, administrator

Image
Post Reply