Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Så er vi i gang med et nyt år og dermed også en ny måned. Og så skal der da spilles nogle spil.


Jeg er så småt kommet i gang. Vi startede året op som vi sluttede det forrige af: Der er blevet spillet Sea, Salt and Paper. Til aften tog jeg selv og satte Spirit Island op og spillede et solo-spil. Selvom vi har haft det et par gange på bordet i december, kan jeg godt mærke, at jeg ikke føler mig helt fortrolig med det. Hev relativt let en sejr i land men det føltes lidt mere som arbejde end som fornøjeligt tidsfordriv.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Taibi »

Ja, som ventet er året startet med Ark Nova: MW. Det blev til 2 spil d. 1. og igen i dag, d. 2. januar.

Spirit Island er et spil, som vi har fået anbefalet mange gange. Det må vi se at komme ombord i. Jeg frygter dog også lidt indlæringskurven, men det er måske ikke så slemt?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Der er en del regler at holde styr på, men som jeg ser det er det særreglerne for de forskellige Spirits og hvordan de fungerer sammen, der reelt gør det kompliceret.

Mere erfarne spillere må gerne rette mig :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Tue Jan 02, 2024 9:59 pm[...] Spirit Island er et spil, som vi har fået anbefalet mange gange. Det må vi se at komme ombord i. Jeg frygter dog også lidt indlæringskurven, men det er måske ikke så slemt?
Indlæringskurven har været stejl for mit vedkommende. Der er et eller andet der bare ikke har klikket for mig fra starten. Til gengæld har jeg på trods af det kun haft gode oplevelser med det, så jeg kæmper videre med det. Nu formoder jeg, at I vil spille det som to personer og det er nok også den letteste måde at lære det på. Det er i hvert tilfælde et spil jeg på ingen måde har lyst til at prøve med fire eller flere spillere, da det så ville blive alt for komplekst for mig.

Her har hverdagen ramt, så det er blot blevet til nogle få spil Sea, Salt and Paper.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

Her i starten af året har vi fået spillet Rise of Tribes med hhv to og tre spillere, hvor sidstnævnte absolut er at foretrække.

Det er vel nærmest et 3X (kortet er Explore't på forhånd) med et simpelt civ-element og ditto area control. Som en slags stenalderfolk skal man bygge landsbyer, opfinde ny teknologi og bekæmpe andre stammer, mens man bliver udfordret af mamutter, sabeltigre og menneskeofringer. Det er bestemt i den lette ende, men der er alligevel en del dybde i beslutningerne. Så det er fint at få det luftet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Mikkel »

Jeg havde for nyligt en spilleaften på mit arbejde (bibliotek), hvor en af deltagerne havde medbragt et spil der hedder Skip-bo. Det prøvede vi så. Jeg havde aldrig før hørt om det, og jeg synes bestemt det var sjovt og helt sikkert noget som min familie herhjemme godt ville kunne lide. Så jeg kommer hjem og glad fortæller om det og det skal vi have i samlingen, hvortil min kone og datter nærmest på samme tid kigger på mig og siger "det kender vi da godt".... Så jeg har muligvis set og hørt om mange spil gennem de sidste 15 år jeg har spillet - men ikke hørt om Skip-bo som alle så åbenbart kender ... pånær mig! :lol:

Men det jeg egentlig ville skrive, er, at det har jeg i dag spillet med datteren. Jeg var også gået lidt træt i Uno, så er det er en kærkommen erstatning.
Det er selvfølgelig en del heldbaseret, men hvad gør man ikke for at få familien til at spille?
Last edited by Mikkel on Mon Jan 08, 2024 1:56 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Jonezy »

Mikkel wrote: Fri Jan 05, 2024 5:36 pm Jeg havde for nyligt en spilleaften på mit arbejde (bibliotek), hvor en af deltagerne havde medbragt et spil der hedder Skip-bo. Det prøvede vi så. Jeg havde aldrig før hørt om det, og jeg synes bestemt det var sjovt og helt sikkert noget som min familie herhjemme godt ville kunne lide. Så jeg kommer hjem og glad fortæller om det og det skal vi have i samlingen, hvortil min kone og datter nærmest på samme tid kigger på mig og siger "det kender vi da godt".... Så jeg har muligvis set og hørt om mange spil gennem de sidste 15 år jeg har spillet - men ikke hørt om Skip-bo som alle så åbenbart kender ... pånær mig kender! :lol:

Men det jeg egentlig ville skrive, er, at det har jeg i dag spillet med datteren. Jeg var også gået lidt træt i Uno, så er det er en kærkommen erstatning.
Det er selvfølgelig en del heldbaseret, men hvad gør man ikke for at få familien til at spille?
Du er ikke alene Mikkel. Spillede Skip-bo første gang nogensinde her i sommers til noget kollega afslutning før sommerferien. Men havde dog set det diverse boghandlere inden. Fin erstatning for Uno, men det er den genre vi er i (og den skal der i den grad også være plads til :) ).
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Taibi »

Der er ikke meget nyt at fortælle fra Ebeltoft. Vi har været sneet delvist inde, så der har været tid til lidt flere spil end normalt. Så, det er blevet til 3x AN: MW onsdag og igen torsdag, men kun 2x i dag fredag. :roll:
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Jeg har haft mit Crokinole stående fremme på spisebordet hele dagen, så der er blevet spillet en del solo-spil med Crokinole Cards.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Sky Team er blevet pakket ud i dag og jeg har spillet det fire gange med min kone og en enkelt med min søn. Og dagen er slet ikke ovre endnu... :D

x1kz1b6u.png
x1kz1b6u.png (403.06 KiB) Viewed 869 times

... fire seksere er sjældent et godt slag i Sky Team! :shock: :evil:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Gunness »

^Jeg glæder mig til at prøve det igen! Oplagt idé, der er virkeligt godt udført :)

Selv om 2024 for længst er startet, har jeg ikke glemt mit nytårsforsæt og særligt de punkter, jeg ikke nåede i mål med.
Lørdag fandt jeg derfor Nemo's War frem. Det er over fem år siden sidst, og det har aldrig fået den fornødne spilletid, så det var lidt som at starte første gang. Og der er mange småregler at holde styr på. Men det var sjovt og engagerende uden at føles alt for mekanisk, og jeg kan mærke, at hvis jeg skal spille solo, skal det være noget i denne stil. Brættet blev fyldt op med skibe i foruroligende tempo, så ud over at starte lidt oprør rundt omkring, brugte jeg det meste tid på at angribe og konvertere de sænkede skibe til opgraderinger.
Men jeg blev tydeligvis for modig, for efter et par uheldige sammenstød med krigsskibe var min stakkels Nautilus i miserabel tilstand, og den endte da også med at gå ned med mand og mus. Nuvel, så er jeg da forberedt til næste gang :)

Om aftenen fandt vi Vienna Connection frem igen, denne gang sekunderet af vores datter og hendes kæreste. I 2. kapitel er handlingen flyttet til Innsbruck, hvor man skal finde ud af, hvorfor en østeuropæisk mand er blevet myrdet på et hotel, og hvordan en amerikansk ambassade-ansat er indblandet.
I forhold til første kapitel er der ved første øjekast endnu mindre tid til at løse sagen, men i praksis var der nu masser af arbejdsrum og rigeligt at kaste sig over (vi spillede færdig søndag formiddag). Spillet er på den ene side meget åbent - her er bunker af dokumenter, hvor man ikke helt ved, hvad man leder efter, men mulige spor mangler man i hvert fald ikke. På den anden side er man låst af, hvilke konkrete leads man har låst op for, og i modsætning til Sherlock Holmes CD kan man ikke bare slå en tobakshandler eller et teater op, hvis man er gået i stå.
Men er man til en god krimihistorie, og har man lyst til at give konspirationsteorierne frit spil (vi taler trods alt om den kolde krig her), er der rige muligheder for at kaste storpolitiske anklager og ideer rundt om bordet. Og i modsætning til SHCD føles stemning og begivenheder her meget realistiske.
Vi glæder os til at næste ombæring skæg og blå briller :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote: Sat Jan 06, 2024 8:06 pm så der er blevet spillet en del solo-spil med Crokinole Cards.
Hvor har du fået Crokinole Cards fra? :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote: Tue Jan 09, 2024 1:22 pm
Frouvne wrote: Sat Jan 06, 2024 8:06 pm så der er blevet spillet en del solo-spil med Crokinole Cards.
Hvor har du fået Crokinole Cards fra? :)
Jeg købte det fra BrownvCastleUS via Etsy.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Frouvne »

Her til aften forsøgte vi at lande vores fly i Heathrow da vi fik Sky Team på bordet. Der var skruet en smule op for sværhedsgraden og det bedste man kan sige om vort første forsøg var at vi kom ned. I andet forsøg flaskede det hele sig lidt bedre og vi formåede at få alle passagerer sikkert frem til deres destination.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2024

Post by Andrea »

Jeg var på Bastard Valby i går med et par venner samt den enes 19-årige nørdede nevø, som heldigvis passede godt sammen med os voksne og fornuftige personer ... *hosteanfald*

Vi prøvede en omgang Speak Easy!, der er et simpelt og udmærket lille spil, hvor hver spiller får sit eget hemmelige sprog på et hjælpekort, og vedkommende skal bruge sit vrøvlesprog til at beskrive en række symbolkort ud fra. De andre spillere gætter dernæst på, hvad den første spiller siger på sit vrøvlesprog. Sprogene er pænt fjollede og forskellige (en af de andre talte som Teletubbies...!). Det er derfor ikke nødvendigvis let at mestre, men reglerne er ret simple, og det skulle være relativt let at introducere ikke-gamere til.

Derefter tog vi to omgange Dorfromantik, som en af de andre introducerede som 'en slags samarbejdsudgave af Carcassonne'. Nu er jeg mildest talt ikke begejstret for Carcassonne, så jeg var pænt skeptisk, meeen denne version er klart sjovere end originalen. Måske især fordi vi lagde vores eget metalag på og opbyggede det som arbejdsprocesser i staten/kommunen ...
Post Reply