Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Frouvne »

Et nyt år - en ny måned - og forhåbentlig masser af nye spiloplevelser.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Frouvne »

Vi er kommet flyvende fra start her i 2021. Vi var i gang med det første spil få minutter inde i det nye år og der har været spillet hver eneste dag siden. The Shipwreck Arcana var årets første spil på bordet og det er blevet spillet flere gange siden. Det mest spillede spil er dog The Ravens of Thri Sahashri, hvor vi var så heldige at få fat i et nyt eksemplar, da vores gamle forsvandt. Efter et yderst famlende første spil har vi så småt fundet rytmen igen og hvor det i en periode faktisk frustrerede mig lidt er det igen et spil, jeg kan sætte pris på. På hjemmefronten er der også blevet spillet et par spil Lost Ruins of Arnak, der har en passende kompleksitet til at man godt lige kan tage et enkelt spil efter vi har fået puttet den yngste. Med den yngre generation har jeg spillet klassikere som Klodsmajor og Tier auf Tier og så er det også blevet til et par spil MicroMacro: Crime City, hvor de simpleste spil godt kan spilles med den yngste men hvor jeg forventer at de senere scenarier enten skal spilles solo eller med en anden voksen. Spilgruppen holdt en sen julefrokost, hvor vi spillede en kampagne Nemesis. Super hyggelig underholdning.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Frouvne »

Jeg kan stadig sige, at der er blevet spillet hver dag i det nye år. Bevares, den ene dag var det Vildkatten, der kom på bordet. Men et spil er et spil! :wink: Det er dog MicroMacro: Crime City, der har taget størstedelen af spilletiden. 14 spil er det blevet til. Og det handler selvfølgelig om, at spilletiden er meget overskuelig og at det er et spil ... eller måske snarere en aktivitet ... der har talt til alle i familien. Spillet tager udgangspunkt i en stor tegning, der er ca. 75 x 110 cm, hvor der med sort streg er afbilledet en by med en masse aktivitet. Umiddelbart fremstår det som et øjebliksbillede, men i praksis er der afbilledet forløb af handlinger. Man får en case, hvor man typisk skal starte med at finde en person, der er blevet myrdet. Herefter er der oftest et sted imellem 4 og 10 opfølgende spørgsmål i helt klassisk stil med hvem morderen var, hvor offeret boede, hvad motivet var etc. Kigger man nærmere på kortet vil man kunne se tidligere hændelser optegnet og det er så et spørgsmål om at aflæse kortet rigtigt. Det er en slags variant over Where's Waldo? ... bare sjovt og interessant! Hvis man er blevet nysgerrig, kan man finde en demo-case, der foregår på et udsnit af det originale kort her: MicroMacro demo I dag fik jeg også spillet mit første spil Paleo, der umiddelbart virkede rigtig interessant. Og er jeg rigtig heldig, når jeg endnu et spil inden dagen er omme! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Gunness »

Jeg kan ikke reklamere med at have spillet hver dag i det nye år, men lidt er det da bievet til alligevel :)
Vigtigst af alt har vi fået fisket Terra Mystica frem fra gemmerne og spillet det to gange de seneste dage. Det er ikke et spil, jeg nogensinde har rådyrket, så især første spil var meget famlende for både fruen og jeg. Jeg vandt dog en massiv sejr pga. forspring på alle fire spor på Cult-tracket. Da vi prøvede nogle dage senere, var det meget mere jævnbyrdigt - og vi endte da også uafgjort. Nu vi har reglerne præsent, er det relativt hurtigt at få på bordet, og således kan et ældre spil komme til ære og værdighed igen.

Onsdag spillede jeg en gang Chronicles of Crime solo. Det lykkedes mig at klare de fleste spørgsmål til sidst. Det er jævnt underholdende, men skrivestilen er utroligt anonym, og den konstante scanning bliver småkedelig efterhånden. Jeg spiller nok et par sager mere, og så ryger det videre.

Torsdag forbarmede børnene sig over mig og vi spillede en gang Cartographers, det er vældigt hyggeligt.

Lørdag samlede vi hele familien om Isle of Cats, og det er altid en fornøjelse. De mange bonuskort giver anledning til voldsomt mange taktiske overvejelser og frustrationer over de rådne katte, der bare ikke kan være de rette steder på skibet ;)

Og her til morgen fik jeg prøvet soloudgaven af In the Hall of the Mountain King. Det er et virkeligt godt flerspiller-spil, men som solo virkede det bare svært og frustrerende, så jeg tror jeg holder mig til minimum to spillere.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Frouvne »

Til aften fik jeg lært Helle reglerne til Paleo og på hendes foranledning tog vi tre spil i træk. Så det må siges at være godkendt. Paleo er et samarbejdsspil, hvor man hver styrer en gruppe af jægere. Som oftest har man mulighed for at hjælpe hinanden med den opgave man har fået. Men hjælper man den anden kan man ikke løse sin egen opgave. Den mest originale ting ved spillet er nok, at man hver runde vælger et af tre kort som er den opgave man stilles overfor i den kommende runde. Den gør man på baggrund af at man ser bagsiden af de tre kort. Bagsiden giver en indikation af, hvad man måske kan forvente at finde på forsiden... men jævnligt gemmer der sig noget andet end det, man havde forestillet sig. Spillet varieres ved at man inden spillet altid blander to ud af ti moduler sammen med nogle standard-kort. Paleo eftlader et godt førstehåndsindtryk, så det får vi forhåbentlig snart på bordet igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Frouvne »

Torsdag aften fandt vi igen Paleo frem og endte med at spille tre spil. Vi startede med de to start-deck men opgraderede til C og D deck efter første spil. Det stillede krav til at vi omtænkte vores strategi. Første spil på den højere sværhedsgrad blev ret kort og vi blev fuldkommen kørt over. Andet spil gik noget bedre. Efter nogle runder kunne vi godt se, at vi formentlig ville miste slaget, hvis vi ikke fik afgjort spillet inden runden var omme. Det gjorde os mere målrettede og risikovillige. Vi hang i med det yderste af neglespidserne og trak en sejr i land i sidste øjeblik.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Frouvne »

Jeg har i dag spillet MicroMarco: Crime City med min datter på fem. Vi spillede tre mindre scenarier og to af de sværere (næstsværeste niveau). Det er bestemt blevet interessant på det niveau men dog ikke sværere end at hun fortsat kan deltage i størstedelen. Indholdet er principielt ret eksplicit (eks. selvmord, prostituerede etc.) men på en måde sådet ikke er værre end at man kan være med, hvis man kan se John Dillermand på Ramasjang... og det kan man godt! :wink:

Til aften fik vi yderligere et par spil Paleo under huden. Spillet er noget mere destruktivt med C og D decket, men på den anden side er det også rart, at der er variation.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Frouvne »

For tiden syntes jeg, der bliver spillet en del i det lille hjem. I eftermiddags spillede jeg MicroMacro: Crime City med mor og datter. Vi tog to sager på næsthøjeste niveau og de bar ganske udmærkede. Fedt at se, at den yngste har noget at byde ind med, særligt på baggrund af at hun efterhånden kan huske rigtig mange detaljer fra kortet. Efter aftensmad spillede vi The Ravens of Thri Sahashri, som vi kørte sikkert hjem på rutinen, der hurtigt er blevet støvet af. Aftenen bød på to spil Paleo, hvor vi stadig slås med ulve. De første spil med det scenarie virkede meget destruktive. I de to spil i dag havde vi en helt anden positiv oplevelse selvom vi tabte begge spil. Fed oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Gunness »

Inden for de seneste dage har vi fået spillet Fort, der er en ganske interessant og relativt tematisk deck builder om at bygge hule med sine legekammerater. Det handler selvfølgelig om at bygge den største hule, vennerne (dvs. kortene) skal bestikkes med legetøj og pizza, og hvis de ikke er med til at bygge hule (dvs. bliver aktiveret i ens tur), keder de sig og kan dermed stjæles af modspillerne. Temaet er sjovt, mekanismerne fungerer fint, og det grafiske udtryk - via Kyle Ferrin, mest kendt for Root - passer godt i stilen.

Og så har Maibritt og jeg fået afprøvet Viscounts of the West Kingdom, sidste spil i W.K.-trilogien. Et point- og mekanisme-salat-spil, der inkluderer deck building og worker placement. Basalt set spiller man et kort ned hver runde, flytter sin Viscount videre på det runde bræt og udfører en ud af fire handlinger, der hhv. er at handle, bygge, konstruere et slot og transkribere manuskripter. Der er minimum et par mekanismer for meget i spil, men alligevel fungerer det bedre og mere intuitivt end forgængeren, Paladins, der dog også har en del at byde på. Jeg glæder mig til at prøve det igen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Andrea »

Gunness wrote: Sun Jan 17, 2021 5:04 pm Inden for de seneste dage har vi fået spillet Fort, der er en ganske interessant og relativt tematisk deck builder om at bygge hule med sine legekammerater. Det handler selvfølgelig om at bygge den største hule, vennerne (dvs. kortene) skal bestikkes med legetøj og pizza, og hvis de ikke er med til at bygge hule (dvs. bliver aktiveret i ens tur), keder de sig og kan dermed stjæles af modspillerne. Temaet er sjovt, mekanismerne fungerer fint, og det grafiske udtryk - via Kyle Ferrin, mest kendt for Root - passer godt i stilen.
Jeg sad og kiggede på Fort her til eftermiddag, men kunne helt lure, om det vil være en egnet filler for voksne - eller det helst skal spilles med børn? :)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Gunness »

Det er absolut fint for voksne :) Temaet snyder, af en filler at være er ikonografien nok for kringlet for mindre børn, og der er en del at overveje.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by digter »

Det er bare samme "cute" artwork som Root, men jeg vil bestemt mene at det er et "voksenspil" - dog stadig mindre komplekst end Root :)
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Andrea »

Tak for tilbagemeldinger!

Digter - hehe, det er meget pudsigt, at du nævner Root. Det har stået på min ønskeseddel de sidste par år, og jeg har en skummel plan om snart at købe det ;)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Gunness »

^Root må da være der første vi spiller post-corona :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2021

Post by Frouvne »

Vi holder dampen oppe på brætspillene i denne tid, hvor man alligevel er isoleret fra det meste af omverdenen. Siden sidst har keg fået spillet yderligere tre spil MicroMacro: Crime City og er dermed igennem alle sager både dem der er med i spillet og dem man pt kan finde online. Det har været rigtig hyggelig underholdning. Vi har ligeledes fået spillet tre spil The Ravens of Thri Sahashri, hvor vi i det ene fik fem drager i træk for første gang med et automatisk nederlag som følge. Sammen med den yngre generation er der blevet spillet: Rory's Story Cubes, Vildkatten, The Magic Labyrinth (det har jeg slet ikke tålmodighed til!) og Zombie Kidz Evolution. Og så har jeg sammen med Helle spillet yderligere syv spil Paleo, der er 'det nye sort' hos os! Vi har haft rigtig meget glæde ud af at skulle prøve at løse det puzzle nye kort-kombinationer byder på.
frouvne, administrator

Image
Post Reply