Vinci - hvem vil være med?

Links, anbefalinger og kommentarer.
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Vinci - hvem vil være med?

Post by Helle »

Hej

Kanzler har fundet et link til Vinci på nettet:


http://zocktempel.dyndns.org/vinci/


Vi har pt lagt et testspil op. Navnet er GG og er startet af Helle. Hvis man vil være med til at teste spillet, så skal man registrere sig som bruger på forsiden. Dernæst bruge linket med de rullende terninger og finde spillet GG. Passwordet er germangames.

Til spillere der ikke tidligere har spillet Vinci, så skal der nok nedenfor komme en række tips og lignende - i hvert fald konkret til, hvordan siden fungerer. Lige som spørgsmål til spillet bare skal stilles her, så skal vi forsøge at svare, så godt vi kan.

Spillet er smart ved, at det ikke tager lang tid at lave sit træk. Der er god hjælp til, hvad de forskellige træk koster, og der ligger en engelsk liste med, hvad de forskellige civilisationsbrikker kan. Og der er faktisk ikke så mange regler. desuden er spillet smart ved, at man ikke skal leve med sine fejltagelser så længe - da man med jævne mellemrum kan vælge ny civilisation.

Men mon ikke der var nogle andre, der ville være med til at fortælle om spillet også? Alle råd og lignende skal være velkomne.

Håber, meget at der er nogle, der har lyst til at deltage i spillet :D

Helle
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Information om spillet - blandet landhandel...

Spillet kan løbe over en del dage – man tager typisk 1-2 træk om dagen, så det er lige til kaffepausen!

Hvis du finder spillet men ikke kan gøre yderligere, men gerne vil være med - så kan det være, at du ikke har registreret dig som bruger: På forsiden findes et link, der hedder

Wähle einen Benutzernamen, um mitspielen zu können.

Hvis du gerne vil læse reglerne på engelsk, så ligger de fra det link på forsiden, hvor der står ”anleitung”
og der er så et link til engelske regler!


Om spillet løst og fast:


I den første tur skal du blot vælge civilisation. Dernæst går turen videre - der skal ikke sættes brikker på brættet i første omgang. Den første civilisation er gratis - derefter koster de -2 point for hver gang du går et skridt til højre... disse points går til den spiller, som vælger den civilisation, som du har sprunget over. Man vælger civilisation ved at trykke på den civilisationskombination, man gerne vil have.

Når du vil erobre i de efterfølgende ture, så skal du gå ned og trykke på weiter - så går din tur i gang, hvis du vil decline din civilisation så trykker du bare på den civilisation du vil have lige som, når spillet begynder ... så fjernes de gamle brikker og turen går videre...

Når du er færdig med trækket, så sættes alle dine lande til 1 og du skal placere dine forsvarsstyrker ved at klikke på de lande, hvor du vil have dem stående og derefter godkende trækket ved at trykke på et eller andet tysk: Zug absiegen – mener jeg det var…

Når man decliner, så går man ind på brættet med en civilisation et nyt sted, så man hænger ikke så længe på sine fejl... (kun pointsmæssigt) Hvis den forrige civilisation man havde, havde en søjle, som en del af ”evnerne” så bliver det gamle erobrede land i spillerens besiddelse og giver også points. Ellers trækkes alle brikker ud.

Man få tropper efter, hvor mange spillere, der er i spillet + det røde antal, der står på ens civilisationsbrikker. …


Mere man lige kan sige om spillet:

Man vælger en civilisation og breder sig ud over brættet fra kanten, hvor man nu vælger at gå ind på brættet. Dernæst breder mig sig meget og hurtigt og får points for antallet af regioner man besidder + noget ekstra, hvis ens civilisationsbrikker giver noget. Derudover, så er det en god ting at vide, at civilisationer sjældent holder ret mange runder... første gang jeg spillede (og eneste faktisk) på bræt, der holdt jeg alt for længe fast i min civilisation ...

En anden god information: Når du nu sidder og overvejer, hvor du skal sætte dine brikker ind, så kan du se, hvad hver provins koster ved at holde pilen på landet. Det gør det væsentligt nemmere, fordi man ikke skal slå op...

Man kan fortryde ved bare at gå tilbage.

Nåh.... mon det var så forvirrende, at ingen tør kaste sig ud i sagen. Så må andre kendere af spillet liiiiiige hjælpe til :D
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Og jo ... alle kan være med, grunden til at der er password er sådan set bare, at vi så får en dansk gruppe, hvor vi kan skrive på dansk i besked feltet - ellers er der såmænd ikke nogen fordel ...
man behøver ikke at være bruger på GGs forum eller noget ...
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

For at melde sig til spillet, så trykker man på brøken: 1/4 eller hvad der nu står, ud for det spil, man vil deltage i, hvorefter man skriver sit brugernavn og passwordet, hvorefter man er med...
Man kan bede om at få en mail, når man har tur, så man ikke skal tjekke spillet hele tiden.

Er der nogle, der har andre kommentarer?
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg kan da lige tilføje at erobring af et område som udgangspunkt koster 2brikker +det antal brikker der forsvarer.

Skov- og bjergområder koster 3brikker+det antal brikker der forsvarer.

Hvis man angriber ud fra et bjergområde koster det en brik mindre end normalt.

Derudover kan civilisationerne have forskellige fordele i angreb eller forsvar.

Det var vist det. Ellers en fin beskrivelse som Helle har lavet. Kunne da være hyggeligt med flere spillere fra forummet.
Det er i hvert fald ganske fornøjeligt og behøver ikke tage mere end 5-10 min pr dag.
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Jeg ku godt være rigtig frisk på et spil, men jeg er lige i opstartsfasen i mit Bachelorprojekt, så jeg er nok først klar om en uges tid.

- Thomas
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Jeg har meldt mig - som yazpah
Helvard wrote:Jeg ku godt være rigtig frisk på et spil, men jeg er lige i opstartsfasen i mit Bachelorprojekt, så jeg er nok først klar om en uges tid.

- Thomas
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Helvard

Bare meld dig til, så kommer vi bare i gang når vi gør ... så kan du bare lave træk, når du har tid. Men du skal regne med omkring 10 min pr. dag...

Helle
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Helle wrote:Hej Helvard

Bare meld dig til, så kommer vi bare i gang når vi gør ... så kan du bare lave træk, når du har tid. Men du skal regne med omkring 10 min pr. dag...
Det er jo til at overkomme, så jeg melder mig til en af dagene!

- Thomas
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Lyder fint ... Held og lykke med opstarten på dit projekt. Håber, at det går rigtigt godt!
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Helle wrote:Lyder fint ... Held og lykke med opstarten på dit projekt. Håber, at det går rigtigt godt!
Tak skal du have! Nu har jeg været inde på Vinci-sitet, men jeg er ikke vildt stærk i det tyske, så hvordan bliver jeg registreret? Jeg tror jeg har fundet nogt registreringshalløj derinde, men den laver fejl når den prøver at registrere mig..hvordan har i gjort det??

- Thomas

UPDATE: Så tror jeg at jeg har fundet ud af det! Jeg er vistnok tilmeldt spillet, så jeg er klar!
Last edited by Helvard on Tue Nov 07, 2006 4:16 pm, edited 1 time in total.
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Thomas

Hvis du læser lidt højere oppe i tråden, så har jeg et langt indlæg... der kan du finde det meste af det du skal bruge.

Registrering: Når du står på siden, så er det link nr. 2 (Wähle einen be...) af de 4 mulige... der angiver du et navn og et password, og der kan du sætte kryds i et felt, hvor du får en mail, når du har tur (Automatische Benachrichtigung, wenn an der Reihe)...
Derudfor, hvor der står "optional" der angiver du en e-mail, hvis de andre spillere må kunne se din e-mail. Dette er frivilligt...

Når du så har gjort det ... går du ind på de rullende terninger og finder GG. Der trykker du ikke på selve spillet men på brøken 2/4...

Så skulle du være registreret... ellers spørg igen.

Helle
User avatar
Helvard
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon May 01, 2006 4:12 pm
Favoritspil: Agricola, Le Havre, Race For The Galaxy, Carcassonne, Twilight Struggle
Location: Århus C
Contact:

Post by Helvard »

Så lykkedes det - og det er vist også min tur :) Men sitet er lige gået ned, ihvertfald på min computer, så jeg trækker når den er oppe igen

- Thomas
Thomas Helvard, Århus
Mejlgade for Brætspil
Min Spilsamlig
--------------
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Alle

Det går mig mildest talt så dårligt i vores vinci-spil, så nu er der startet et nyt spil, navnet er GG2 alle er velkomne til at deltage. Passwordet er germangames. Der er masser af hjælp at hente til at komme i gang ¨på de følgende sider, ellers så skal man blot spørge. Der er også hjælp at hente ved at gå ind på spillene KBH 1, KBH2 og GG for der er flere spørgsmål, der undervejs er blevet afklaret...

Men altså meld jer endelig på...

:D
Post Reply