Brettspielwelt for Dummies

Links, anbefalinger og kommentarer.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Brettspielwelt for Dummies

Post by Stony »

...eller i hvert fald starten på den. :) Med fare for at nogle ting har ændret sig siden jeg sidst var aktiv på Brettspielwelt, kaster jeg mig lige ud i en intro.

Brettspielwelt kan godt være lidt besværlig at komme igang med. Især hvis man ikke føler sig ret godt hjemme i det tyske, for selv om man kan vælge forskellige sprog, så er det ikke ordentligt implementeret, så sniger der sig alligevel tysk ind hist og pist.

Det gør ikke den store forskel, om du har installeret java-klienten, eller om du "bare" kører direkte via deres hjemmeside. Du får lidt mere fleksibilitet ved at installere klienten, men man klarer sig fint uden.

Når først du har logget ind, står du i Game Manager, hvorfra du kan vælge hvad du vil spille. Du kan enten trykke dig ind til et spil som andre har oprettet, eller selv gå ind i et tomt rum og starte et nyt spil. Øverst til højre er der en knap, hvorfra du kan vælge dig ind til de forskellige spil du kan oprette. Bemærk at når du trykker på et spillerum, så prøv lige at holde museknappen nede. Så vil du se, at du har mulighed for "bare" at gå ind i spillerummet, eller du kan starte et spil med det samme. Ulempen ved at trykke direkte på opret, vil spillet også blive annonceret til at søge efter andre spillere. Det vil ikke ske, hvis du "kun" går ind i spilrummet, og sætter dig ved bordet. Så kan du i smug oprette spillet, og evt. sætte det til "usynligt", hvis du f.eks. ønsker at oprette et spil for dig selv og nogle venner.

Når du befinder dig i Game Manager eller inde ved et spillebord, kan du skrive en række kommandoer, ved at skrive / foran en række ord. Nogle der (næsten) er nødvendige at kunne er:
/tell USERNAME
/ghook USERNAME
/join
/start
/manager
/accept
/refuse


Jeg hedder eksempelvis Stony på Brettspielwelt. Hvis du skriver
/tell Stony Hvad spiller du?
sender du den besked til mig personligt. Uanset hvor på Brettspielwelt jeg befinder mig.

/ghook Stony
vil lave en Game-hook, så du rykker direkte derhen hvor jeg befinder mig.

/join
lader dig sætte dig ved bordet i det lokale du befinder dig i. (Hvert lokale har kun 1 spil, så du kan ikke sætte dig ved et forkert bord)

/start
lader dig starte det spil du sidder ved, med de spillere der nu engang har tilsluttet sig.

/accept og /refuse bruger man, hvis der eksempelvis er en spiller der har tabt forbindelsen og man derfor mangler en spiller. Når der kommer en ny spiller udefra, og vil slutte sig til det igangværende spil, skal de enkelte deltagere "stemme" om den spiller må være med. Det gør man med /accept eller /refuse
Så snart mindst halvdelen af spillerne har skrevet /accept, får spilleren lov til at sætte sig ved den tomme plads.

Hvis man ikke kan finde en ny spiller, kan man nulstille det nuværende med en /masterreset hvorefter man sætter en afstemning igang om hvorvidt det nuværende spil skal nulstilles.

/gameyell kan også være handy, hvis du mangler spillere til et spil. Så bliver spillet annonceret som "åbent".

/manager sender dig tilbage til spiloversigten.

Når først man er igang med et spil, er det naturligvis en fordel om man kan reglerne i forvejen. Men det kan godt lade sig gøre, at blive introduceret for et spil via Brettspielwelt. Man skal så bare lige holde lidt flere bolde i luften end normalt, idet man samtidig skal lære interfacet at kende.

Efterhånden som du spiller forskellige spil, optjener du også nogle erfaringspoint. Men kun hvis du har oprettet en profil, og husker at logge ind med denne. Efterhånden som du samler point, stiger du i level, og med hver level får du adgang til flere kommandoer. De er ikke drabeligt nødvendige, men nogle af dem kan være meget rare at kunne. /masterreset er (så vidt jeg husker) en af de kommandoer du ikke får med det samme.

Du burde kunne klare dig rimeligt med ovenstående, men kan finde flere kommandoer her:
http://www.brettspielwelt.de/Hilfe/Komm ... ndlegende/

En liste over de kommandoer du kan optjene adgang til, hvor hvor langt du skal op før du får adgangen:
http://www.brettspielwelt.de/Hilfe/Komm ... abhaengig/

Du kan finde en mere uddybende FAQ her:
http://www.brettspielwelt.de/Hilfe/FAQ/

Lidt flere kommandoer til forskellige situationer der kan opstå i løbet af et spil:
http://www.brettspielwelt.de/Hilfe/Kommandos/Spiele/
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Gunness »

Tak for det. Jeg har aldrig rigtig orket at sætte mig ind i BSW, da jeg synes deres sitestruktur virker rodet. Så tak for en god gennemgang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Stony »

Endnu et fif man kan benytte som ny på BSW, er at lave en ekstra konto. Så kan du logge på med dem begge, og oprette et spil for dig selv. Så kan du i fred og ro, sidde og blive dus med interfacet. Når du så føler dig fortrolig med det, kan du altid invitere rigtige modstandere. Det andet bliver nok også kedeligt i længden. :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Robert »

Stony wrote:Endnu et fif man kan benytte som ny på BSW, er at lave en ekstra konto. Så kan du logge på med dem begge, og oprette et spil for dig selv. Så kan du i fred og ro, sidde og blive dus med interfacet. Når du så føler dig fortrolig med det, kan du altid invitere rigtige modstandere. Det andet bliver nok også kedeligt i længden. :D
God ide, men vil du være så venlig også at forklare hvordan man starter et spil som er privat - dvs. et spil man kun selv kan melde sig til fra sine to konti?

Bare for en ordens skyld: Jeg vil gerne undgå at besvære andre med fejltagelser. Jeg har allerede klaret at melde mig til et spil jeg ikke ønskede at spille fordi jeg klikkede lidt for aktivt med musen. Heldigvis virkede /quit.

En andet pointe: Det er lidt uklart hvem men snakker med hvor / hvornår. Måske kunne du sætte nogle ord på hvordan kommunikationen virker?
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Stony »

Jeg formoder at du godt kan finde frem til de spillerum, hvor man kan spille et bestemt spil?

Hvis du så venstreklikker på et rum uden spillere, og holder knappen nede....
Image
....får du sådan en knap frem. Hvis du bare venstreklikker uden at holde nede, rammer du automatisk OPEN, og det gør at du:
- Join'er spillet
- Udfører autmoatisk en /gameyell, som annoncerer et spil hvor der mangler spillere
(OPEN skal formodentligvis forstås som "OPEN GAME", så du bør også kunne nøjes med Join, men jeg har faktisk ikke prøvet.)

Hvis du istedet vælger WATCH, hopper du "kun" ind i rummet uden at starte noget.

Når du først er derinde, kan du trykke på SPIEL knappen oppe i menuen. Så får du et "vindue" med nogle muligheder:
Image

Her kan du dels tilslutte dig spillet (uden automatisk at lave en /gameyell), og sætte diverse andre settings. I dette konkrete eksempel, er der tale om et Carcassonne spil, hvor jeg har mulighed for at slå de forskellige expansions til og fra, samt de sædvanlige settings som Invisible og Drawseat.
Last edited by Stony on Sun Mar 08, 2009 11:17 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Stony »

...hvad kommunikationen angår, skal du være opmærksom på at der kan være flere channels. Der er altid den generelle, hvor du taler til alle der befinder sig i samme rum som dig selv. Dertil vil der opstå en ny kanal, hvis en eller anden spiller sender dig en privat besked med en /tell. Hvis du svarer i denne kanal, er det kun den spiller der kan se hvad du skriver.

Man kan skifte imellem kanalerne yderst til højre for chat-delen af skærmen. Men denne valgmulighed opstår først når du deltager i mere end en enkelt channel.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Robert »

Jeg fandt en beskrivelse af invisible og drawseat her.

Brune spil lader til at være tomme Gamerooms - uden spillere. Scratch det - jeg kan se at der faktisk også er spillere på brune gamerooms. Begge dele er tydeligvis muligt - dette er fra Game Manager hjælpesiden:
Brown rows show rooms where players have joined, however, they have not yet made a gameyell. If you chose a specific game, then the brown rows show empty game rooms.
Men alle spil starter tydeligvis som brune spil i Game Manager.

Det ser altså ud som om måden at starte et spil med mig selv og mig selv på (to forskellige brugerID'er) er at højreklikke på et tomt brunt spil af den rigtige type i Game Manager, gå i Game menuen, sætte den til invisible og "joine" med begge mine brugerID - men den anden brugerID kan jo ikke se den når den er invisible. Vil det sige at jeg skal finde det samme tomme gameroom med begge mine brugerid'er samtidigt, og så sætte mig på spillet (og håbe at andre ikke har ønsker at sætte sig på det samtidigt)? Alternativt bare joine, og ikke sætte det invisible - så skal man formodentlig spørge om lov for at komme ind i spillet.

Altså:
- Finde et tomt spillerum (brunt)
- Højreklikke på det
- Vælge Game menuen og Joine spillet
- Finde det med min anden brugerid og joine
- Starte det.

Right? Wrong?

Hvordan opstår spillerummene i Game Manager? Bliver de genereret af BSW serveren? Det er endnu ikke lykkes mig at finde noget i hjælpeteksterne der forklarer hvordan de opstår. De tomme spillerum for Dominion ser ud til at have et færdigt kortopsæt, så hvis jeg skal kunne påvirke det skal jeg formentlig kunne oprette et spillerum selv.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Stony »

Forskellen som jeg har oplevet den, er at spilrummet bliver grønt, når der er lavet en /gameyell , hvilket gør at man erklærer spillet for åbent/public. Så der kan sagtens være spillere i et brunt rum, men så bør man i hvert fald spørge før man sætter sig ved bordet.

Du behøver ikke at finde præcis det samme rum med begge dine profiler. Når du logger på med din profil nummer 2, kan du bare lave en /ghook på din første bruger, og så hopper du til det samme rum som den profil befinder sig i.

Hvad angår antallet af spillerum, så er det lidt snørklet, for der findes også et meta-game. Man kan lave en guild, som andre spillere tilslutter sig. Man får tildelt et landområde, hvor man kan bygge huse. I disse huse kan man tilknytte et spil, og kun en enkelt spil pr. hus. Hvis der bliver spillet i lige præcis det hus/rum, tjener byen en smule point. De point kan man bruge til at udrette lidt forskelligt. Da jeg spillede noget mere på BSW, var jeg eksempelvis medlem af Englishtown (samlingssted for de engelsktalende gæster på BSW), og havde mit eget hus.
Med andre ord, er rum ikke noget man "bare" lige opretter. Indtil for nylig i hvert fald, for der tilføjede BSW en feature, hvor du kan oprette midlertidige rum, men for at husene stadig skal blive brugt, så får du kun lov til at oprette et midlertidigt rum, såfremt alle husene der tilbyder det spil allerede er igang med et spil. Jeg kan ikke lige huske kommandoen for at oprette et midlertidigt rum. Jeg skriver det hvis jeg støder på det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Stony »

...m.h.t de "færdige kortsæt" i Dominion rummene. Du kan spille med lige præcis det scenarie du har lyst til. Det styrer du via det vindue jeg lavede screendump af længere oppe. Men du kan opleve at der i et tomt rum, stadig er efterladenskaberne fra det forrige spil i det rum. Det kan du altid rydde op i med en /reset
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Stony »

Traditionelt beskriver man de enkelte lokationer som "rum" hvor man chatter og spiller. Men skulle man komme til at skrive "hus" , så er det altså det samme. Hvert hus har kun et rum. Hvert rum kan kun indeholde et spil.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Robert »

Tak for det, Stony. Så et spillerum er oprettet af ejeren af et hus og lever så længe ejeren af huset ønsker det. Og man kan kun spille eet spil ad gangen i hvert hus. Eller med andre ord: Ejeren af huset stiller det til rådighed for et enkelt spil, som man så kan bruge hvis man har lyst. Jeg havde forestillet mig at et spillerum var knyttet til en enkelt spilsession - det er åbenbart ikke tilfældet.

Fordelen ved at have et hus er formentlig - bl.a. - at man bestemmer hvilket spil der er på bordet.

En kort forklaring af denne struktur hører efter min mening hjemme i første post - det er i hvert fald meget lettere for mig at navigere på BSW hvis jeg forstår hvordan det hænger sammen.

Hvis der er tilstrækkelig mange herfra der bruger BSW kunne det måske være en tanke at oprette et lokalt "guild".
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Stony »

Jeg skal nok opdatere det første indlæg ved lejlighed, så man ikke behøver at gå gennem hele tråden.

Hvad angår "guild" var det et forkert ordvalg. Guilds er noget andet i BSW. En samling mennesker kan vælge at grundlægge en by, men det kræver en del engagement fra byens beboere, så jeg tror ikke det er realistisk.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Frouvne »

Hvis du opdaterer indlægget på et tidspunkt, syntes jeg, vi skal taget indholdet ud og lave en særlig introduktionsside til BSW, der kan nås fra forsiden, hvis det er i orden med dig, Stony?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Jens_Hoppe »

Jeg synes det er fedt at Steen gør en indsats for at gøre BSW forståeligt for os uvaskede masser - keep it up! :) Det fuldstændigt horrible brugerinterface er vel nærmest den eneste grund til at jeg ikke bruger sitet, da den service de stiller til rådighed er fremragende.

Når det er sagt, prøvede jeg i går aftes at gå på brettspielwelt.de og logge ind, og jeg kunne stadig overhovedet ikke finde ud af at komme i nærheden af et skærmbillede, hvor jeg kunne se, endsige deltage i, nogle spil.... :oops: Måske en "BSW for ultradummies" ("BSW for Jens"? ;)) ville være på sin plads, sådan en "skriv denne adresse, klik her, tryk på den knap, skriv dette i dette felt", osv.?

(Opdateret: Eller også skal jeg bare prøve at kapre en eller anden en aften til at holde mig i hånden ;))
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Brettspielwelt for Dummies

Post by Rune Petersen »

Jeg melder mig ligeledes under ultradummy fanen. :oops:

Det virker hamrende uintuitivt at gå til, så hvis der er basis for en aften med Skype eller Ventrilo hjælp til at holde BSW-newbies i hånden vil jeg gerne deltage...
Post Reply