GermanGames Risk ?

Links, anbefalinger og kommentarer.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

GermanGames Risk ?

Post by Stony »

Jeg spekulerede på at lave en slags metagame, som binder et antal online spil sammen. Nu vil jeg lave et udkast, og så kan folk jo springe på vognen, hvis-såfremt de har lyst.

Hvis man som udgangspunkt tænker på Risk, så har man en ide om hvor vi skal hen. Hver spiller har et antal lande. I disse lande er der så tilknyttet to eller tre spil, og hvis man vil overtage det land, skal man dels kunne gå ind i landet ved selv at eje et af nabolandene, og så skal man udfordre den eksisterende ejer i et af de spil der er associeret med det land.
Så spiller man et to-spiller spil mod hinanden, og taberen ryger ud af landet.
Vinderen har lov til at ændre på de spil der er associeret til det enkelte land. Hvis der kun er 2 spil associeret, må han tilføje et. (Formodentligvis et spil som han/hun selv føler sig skrap i). Hvis der allerede er 3 spil, må han/hun fjerne et spil. (Formodentligvis det af de tre spil han/hun føler sig dårligst til)
Bemærk at det altid er angriberen der vælger hvilket spil der skal duelleres i.

Der er ingen hær-enheder, så I kan bare forestille jer at der kun er 1 hær-enhed i hvert land. Og den kan så dele sig, hvis man skal angribe et naboland. :)

Alle spillere annoncerer et træk efter tur. Den spiller med færrest lande annoncerer først. Så den med næstfærrest osv. Hvis to spillere har lige mange lande, har de samme indbyrdes rækkefølge som turen før. Første tur trækker man lod om rækkefølgen. Eneste begrænsning for hvor man må angribe hen, er at man må ikke angribe et land, der allerede i samme tur er kommet under angreb fra en anden spiller.

Man fortsætter indtil een spiller ejer halvdelen af landene eller er den med flest lande, når de andre ikke gider mere. Hvad der end måtte komme først. :)

Jeg vil lave et særligt kort, alt efter hvor mange der har lyst til at være med. Der vil så blive tre startlande til hver spiller.

De spil der umiddelbart kan komme på tale er som følger:
(Folk skal være velkomne til at komme med flere. De skal bare kunne spilles online og være spilbare for blot to spillere)

Tigris & Euphrates (Boardgamegeek)
Kingdoms (Boardgamegeek)
Tikal (Spielbyweb)
Reef Encounter (Spielbyweb)
Hacienda (Spielbyweb)
Hoity Toity (Spielbyweb)
Caylus (Brettspielwelt)
San Juan (Brettspielwelt)
Pillars of the Earth (Brettspielwelt)
Yinsh (Brettspielwelt)
DVONN (Brettspielwelt)
Hey! Thats my fish! (Brettspielwelt)
Backgammon (Brettspielwelt)
Attika (Brettspielwelt)
Carcassonne (Brettspielwelt)
Einfach Genial (Brettspielwelt)
Lost Cities (Brettspielwelt)
St. Petersburg (Brettspielwelt)
Thurn und Taxi (Brettspielwelt)

Kommentarer er velkomne. Jeg har ikke selv prøvet alle sammen, så hvis nogle af dem egner sig dårligt til to spillere, så fjerner vi dem bare. Og vi tilføjer heller ikke spil bare fordi en spiller foreslår det. Det skal være noget de fleste har lyst til at spille. Eksempelvis tror jeg ikke at Skak vil blive accepteret...?

Der skal naturligvis ikke være noget hastværk. Jeg forestiller mig tempoet bliver ca en uge pr. tur. Så der burde være tid til både at lære et nyt spil, og så at få aftalt et tidspunkt med modstander osv.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det er en rigtig sjov idé!

Måske man helt pragmatisk er nødt til at indlægge et par tidsøkonomiske begrænsninger i stil med:

- Har en spiller ikke taget imod en udfordring før ugens udløb, taber han automatisk slaget.

- En spiller kan maksimalt udfordres i x lande.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Frouvne wrote:Det er en rigtig sjov idé!

Måske man helt pragmatisk er nødt til at indlægge et par tidsøkonomiske begrænsninger i stil med:

- Har en spiller ikke taget imod en udfordring før ugens udløb, taber han automatisk slaget.

- En spiller kan maksimalt udfordres i x lande.
Det er også nogle muligheder som kan tages med i betragtning. Man kan også sætte den forventede løbetid for en tur op til eksempelvis 14 dage.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jeg synes ideen er super god.

Jeg må nok melde pas pga. andre prioriteter :cry:

Et spil man også kunne tilføje er Waving Hands:
http://www.boardgamegeek.com/game/5818

Et sjovt 2-99 spillers spil om magi.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Ved nærmere eftertanke, kan det nok virke lidt overvældende med så mange forskellige titler. Især hvis der er mange af dem, man ikke kender i forvejen.

Måske det skulle skæres ned til halvdelen. Men det er vel kun relevant, såfremt folk har interesse i at prøve det...?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:Ved nærmere eftertanke, kan det nok virke lidt overvældende med så mange forskellige titler. Især hvis der er mange af dem, man ikke kender i forvejen.

Måske det skulle skæres ned til halvdelen. Men det er vel kun relevant, såfremt folk har interesse i at prøve det...?
Det tror jeg, du har ret i. En ting er, at der uden tvivl er en del titler, som mange af os ikke har prøvet før og en anden at man sikkert heller ikke har prøvet den online-version, du foreslår. Så det ville nok være en god idé, at beskære antallet af spil.

I.f.t. interessen mangler vi i hvert tilfælde en række positive tilbagemeldinger, før det giver mening...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Stony

Jeg synes, at det lyder interessant, var det noget man kunne vente til januar med?

Jeg synes også, at det er overvældende med så mange titler ... måske kunne man udvælge 10 spil, som der blev kæmpet i. Deltagerne stemmer måske om, hvilke spil det er? så man har 10 stemmer man kan sætte på de spil man helst vil kæmpe i. Jeg ville synes at de største spil skulle tages bort, så en kamp kunne foregå rimeligt hurtigt.

Mr. Jack skal naturligvis også på ...
Spørgsmålet var om man kunne prøve en live udgave med en stak to-spiller spil?

Helle
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2963
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg synes også idéen er ganske fin, såfremt antallet af spiltitler kan holdes på et overskueligt antal.
For mit vedkommende vil jeg dog først have tid til at deltage efter mine eksaminer, i slutningen af januar.
Post Reply