Zun Tzu

Links, anbefalinger og kommentarer.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Zun Tzu

Post by Stony »

Jeg stødte på (endnu) et program, som muliggør brætspil over internet. Og jeg synes umiddelbart at det virker som det mest lovende af dem jeg har kigget på.

Programmet hedder Zun Tzu (jeg formoder at det er en løselig navngivning efter den gamle kinesiske general, som skrev "Art of War")

Programmet kan hentes fra http://www.zuntzu.com/

Hvad får man så? Umiddelbart ingenting. :)

Det er "kun" en platform, som leverer de fornødne værktøj til at spille mod andre over nettet. Så skal man også have en spil-pakke, som man kan læse ind i Zun Tzu, og så er man næsten kørende.

Hver spiller der ønsker at deltage skal BÅDE have downloadet og installeret Zun Tzu samt have downloadet den pågældende spilpakke.

Der er ikke så mange spilpakker at vælge imellem. (Endnu). Dem der umiddelbart ser mest interessante ud er BattleLore (desværre i en fransk udgave) og Paths of Glory. Man kan sagtens være mere end to spillere, selv om de fleste spil der pt. er oprettet, er krigsspil for to spillere.

Når alle spillere er klar, opretter en spiller et spil, og sætter sin computer som server. De andre forbinder så til ham/hende. Nu kan alle spillere se det samme på skærmen. Hvis spiller A zoomer ind på en bestemt detalje - f.eks. et bestemt kort med noget tekst på - så zoomer de andres skærme også ind på det samme. Hvis spiller B så trykker på en anden side, hvor man f.eks. kan se point-stillingen, sker det også hos de andre. Alle skærmene er altså synkroniserede, og viser præcis det samme. Derfor er det vigtigt, at det kun er den aktive spiller der foretager noget. Ellers går der hurtigt kuk i det. Hver spiller har sin egen mus på skærmen, og de andre kan se når den bevæger sig. Gul spiller har så en gul mus osv. Så man kan se hvem der gør hvad.

Komponenterne kan man så håndtere. Hvis man laver et dobbelt-højre-klik, vendes et kort om. Hvis man bare vælger det, og derefter bruger musens scroll-hjul, roterer man kortet.

Endnu en sød detalje, er at der er indarbejdet et modul, så hvis spillerne har en mikrofon tilsluttet computeren, kan man tale sammen. Uden at skulle bruge særskilt software til det.

Uden at have kigget nærmere på det, skulle det være en overkommelig opgave at lave et nyt spil. Det meste arbejde skulle faktisk ligge i at få udarbejdet grafikken. Da jeg allerede har lavet den del af arbejdet i.f.m. mit Age of Steam projekt, kunne det være jeg skulle prøve at lave en Age of Steam pakke til Zun Tzu. Men nu må jeg lige se om jeg får tid til det. :D

Det kan være lidt af en opgave at få navigeret rundt i de eksisterende spil-pakker, da siderne enten er på fransk eller spansk. Men ved hjælp af lidt Babelfish oversættelser til engelsk, fandt jeg frem til BattleLore pakken, som ligger her og Paths of Glory, som ligger her sammen med en del andre.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Systemet lyder umiddelbart tillokkende!

Og så spotter jeg da også en titel, der kunne være interessant: The Civil War af Eric Lee Smith! :D
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

jeg installerede den også for en lille uges tid siden, og er enig. . den ser meget interessant ud.

Hvis nogen får lyst til at teste eks. Battlelore pakken, så sig endelig til, det ville jeg klart gerne være med på.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Jeg kiggede lidt på ZunTzu igår som følge af en computeropgradering og så at 1960: the making of.... nu ligger som spilpakke. Reglerne er også at finde online, så nu kan det spilles online.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Det begynder så småt at rykke. Der er kommet en del flere titler, og der er ikke længere en svær overvægt at wargames. (Bevares, det er da fint med wargames, men nu går min smag ikke udtalt i den retning.)

Blandt andet er der kommet spilpakker for:
Amyitis
Carcassonne
Goa
Hannibal
Tannhäuser
Ticket to Ride
Tikal
Wikinger
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Zun Tzu

Post by Stony »

Der er kommet lidt flere pakker til Zun Tzu. Oregon. Kingdoms. Citadels. Og der er kommet et sæt IceHouse pyramider, som man så kan spille forskellige IceHouse spil med.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Zun Tzu

Post by Stony »

Det begynder så småt at tage fart med diverse ZunTzu spilpakker.

1851
Agricola
Aton
Battlecars
Brass
Fearsome Floors
Fjords
El Grande
Hansa
Hollywood Blockbuster
Intrigue
Keltis
Lifeboats
Mall of Horror
Mr. Jack
Mykerinos
Pandemic
Pattons Best
Pillars of the Earth
Princes of Florence
Puerto Rico
Roma
Saint Petersburg
Sushizock im Gockelwok
Tigris & Euphrates
Twilight Struggle
World in Flames
Zombie Plague
Zombies!!!
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Zun Tzu

Post by Stony »

Uuuhhhh... Age of Steam.
Sidst spillet:
Image
Post Reply