Age of Steam

Links, anbefalinger og kommentarer.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Rune Petersen wrote:Jeg har i et stykke tid funderet lidt over et design til en online version af Twilight Imperium. Min ide går dog lidt mere i retning af at simulere hele spillet.
Tænker du her et installeret program med tilhørende AI til singleplayer? Eller er du ude i en installeret klient, som kan benyttes til at forbinde til andre spillere med den samme klient?
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Ja, det er tænkt som en klient/server applikation. Klienten vil dog være relativt tynd - mit umiddelbare bud vil være at lade serveren fungere som tilstandsmaskine for spillet samt distribuere ændringer på spillebrættet ud til de enkelte klienter.

Jeg er delvis inspireret af http://www.s3dconnector.net/, som jeg synes ser ganske fornuftigt ud. Selvom jeg ikke er vild med Settlers. :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:Jeg sidder og tænker på....

En del af de ting jeg nu sidder og laver, kan jo genbruges til eventuelle andre brætspil. Men det vil jo være lidt fjollet at bruge krudt på noget, man allerede kan spille andetsteds på nettet.

Hvilke brætspil kunne være lækre (på sigt) at få lavet i online udgaver?

Jeg har allerede kigget lidt på A Game of Thrones, og har på et tidspunkt lavet en del af grafikken. Så når jeg engang bliver færdig med AoS, tror jeg at jeg vil se om ikke jeg kan tilpasse tingene til også at gøre AGOT færdig.

Twilight Imperium III ?

Die Macher ?
Liberté kunne være interessant... Også nogle af Kramers kreationer f.eks. Torres, Princes of Florence, El Grande og Maharaja kunne være kandidater. Hvilke der eventuelt måtte være tilgængelige andetsteds ved jeg ikke... Princes of Florence er eller har vist været på BSW?! Også Tempus, kunne jeg forestille mig, vil være velegnet.

Die Macher kunne det være en fornøjelse at få spillet og der kunne en computersimulering jo øge mulighederne. Når du siger Twilight Imperium 3rd Edition kommer jeg naturligvis også til at tænke Dune...

*De små julelys bliver tændt i øjnene...*
frouvne, administrator

Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Tænker du her et installeret program med tilhørende AI til singleplayer?
AI er ikke en del af mine overvejelser. Hvis jeg vil spille et godt singleplayer spil i den genre kan jeg bare starte Galactic Civilizations II op. ;)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Dune og Liberté kunne måske kvalificere sig. Et eller andet sted har jeg også i baghovedet, et kriterie om at det kunne være smart at fokusere på spil, der i det daglige ikke kommer på bordet, fordi deres spilletid er lidt ud over det sædvanlige. Spil der kan overstås på et par timer eller mindre, har markant bedre chancer for at blive spillet i ny og næ, og er derfor - i mine øjne - ikke ligeså oplagte.

Det er bl.a. p.g.a dette, at jeg gerne vil lave den tilgang til tingene, at man skal kunne forlade spillet, og så bare aftale et tidspunkt, hvor man fortsætter. Og så ligger spillet bare i cyberspace, og venter på at man vender retur. Eller alternativt, bare logge på, tage sin tur, og så hoppe ud igen. Så kan man checke senere om de andre har taget deres træk.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

En tanke der lige strejfer mig er, om det var muligt at lave spillet Through the Ages: A Story of Civilization. Det ville langt fra være lige så oplagt som de øvrige og du ville sikkert ikke kunne anvende nær så meget af det programmerede som ved f.eks. Liberté. Til gengæld indgår det i kategorien lange spil, er et spil det kunne være rart at blive guidet igennem af en computer de første gange og er endvidere et spil, det er ganske vanskeligt at få fingrene i...

*...siger han med et fast tag om sit eget eksemplar af spillet...*
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Som fodnote har jeg læst at Through the Ages: A Story of Civilization forventes genudgivet i løbet af i år. Så måske du skulle forsøge dig med et hurtigt salg på eBay? :-)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Sker der nogen udvikling i projektet? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Nej, og så jo.

Det har ligget stille i et stykke tid, men jeg samlede det op tidligere idag. Lige nu arbejder jeg på det der ligger "bagved", så man kan sende sine træk til serveren, så de øvrige deltagere kan få opdateret deres respektive browsere.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Der er sket lidt. Ikke så meget som der gerne måtte, men noget.

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/example2.htm

Brikkerne "snapper" på plads.

Brikkerne bliver returneret hvor de kommer fra, hvis man smider dem udenfor brættet. Jeg skal så bare have lavet en undtagelse, så hvis du tager en brik på brættet, og smider udenfor, skal den ikke returneres, men smides ned i den rigtige bunke forneden.

Dertil er der nogle brikker der allerede er placeret på brættet, når man henter siden ind. De er faktisk ikke placeret umiddelbart, men bliver det når man v.hj.a. Ajax kalder serveren, og får en XML-svar tilbage. I denne XML, står der at disse brikker i øjeblikket skal placeres på disse pladser. Og det bliver de så.
Det er så denne del jeg arbejder på i øjeblikket, så data på serveren bliver opdateret efterhånden som brikkerne rykkes. XML'en er i øjeblikket statisk.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Hæ, hæ... det ser jo godt ud. Vil du forsøge at have os med, med de godt slidte computere og ikke mindst skærme, der scroller, skal du være opmærksom på, at der er lidt problemer... jeg mener udfordringer. Så længe jeg er i øverste venstre hjørne, er der ingen problemer. Scroller jeg lidt til højre, bliver brikkerne smidt af et stykke til venstre. Scroller jeg nedad bliver de smidt af højere oppe på skærmen.

I øvrigt er det rigtig interessant, at få lov til at følge med fra sidelinjen. Håber, at det også kan være en lille hjælp for dig, at en sidegevinst kan være, at nogle børnesygdomme kan udryddes inden beta-versionen er på markedet. :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg har det i baghovedet, så jeg tror det i sidste ende bliver en løsning, hvor man selv kan bestemme hvor stort det skal være. Du kan f.eks. angive 50%, og så vil alting blive skaleret i halv størrelse.

Men jeg mangler at lave proof-of-concept, for at være sikker på at det holder.
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Din snapalgoritme er lidt skæv, hvis man slipper en brik der ikke ligger helt lige over et felt kan den godt finde på at springe to felter op.

Det kunne du evt. afhjælpe ved at vise hvor den vil placere brikken når man slipper den (udover at regne lidt mere rigtigt).
Stony wrote:Der er sket lidt. Ikke så meget som der gerne måtte, men noget.

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/example2.htm

Brikkerne "snapper" på plads.

Brikkerne bliver returneret hvor de kommer fra, hvis man smider dem udenfor brættet. Jeg skal så bare have lavet en undtagelse, så hvis du tager en brik på brættet, og smider udenfor, skal den ikke returneres, men smides ned i den rigtige bunke forneden.

Dertil er der nogle brikker der allerede er placeret på brættet, når man henter siden ind. De er faktisk ikke placeret umiddelbart, men bliver det når man v.hj.a. Ajax kalder serveren, og får en XML-svar tilbage. I denne XML, står der at disse brikker i øjeblikket skal placeres på disse pladser. Og det bliver de så.
Det er så denne del jeg arbejder på i øjeblikket, så data på serveren bliver opdateret efterhånden som brikkerne rykkes. XML'en er i øjeblikket statisk.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Jesper wrote:Din snapalgoritme er lidt skæv, hvis man slipper en brik der ikke ligger helt lige over et felt kan den godt finde på at springe to felter op.
Det er højst sandsynlig fordi du har scrollet? Der mangler nemlig scroll-info i XY koordinaterne. Det er reelt nemt at fikse, bare addere koordinaterne fra Event med koordinaterne fra scroll-informationen
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Du har ret.
stoffer wrote:
Jesper wrote:Din snapalgoritme er lidt skæv, hvis man slipper en brik der ikke ligger helt lige over et felt kan den godt finde på at springe to felter op.
Det er højst sandsynlig fordi du har scrollet? Der mangler nemlig scroll-info i XY koordinaterne. Det er reelt nemt at fikse, bare addere koordinaterne fra Event med koordinaterne fra scroll-informationen
Jesper Rugård Jensen
Post Reply