Age of Steam

Links, anbefalinger og kommentarer.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jeg har ikke lige kigget så meget på koden. Men det ser jo ud til at virke. Fik dog en fejl i min IE6, men det var jo også forudsagt :D

Jeg glæder mig især til at se AJAX in action.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Post by Andrea »

Jesper wrote: Hvad med at kalde din version for "Age of Sten"
Good one! Det stemmer jeg for! :lol:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

qute wrote:Jeg har ikke lige kigget så meget på koden. Men det ser jo ud til at virke. Fik dog en fejl i min IE6, men det var jo også forudsagt :D

Jeg glæder mig især til at se AJAX in action.
Hov, hov! Ligger du ikke og er syg?! Eller pjækker du bare fra Twilight Imperium 3rd Edition? :shock:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Der er ikke sket så meget på det sidste, men jeg har da fået kigget lidt på håndteringen af tiles.

Der er nu det korrekte antal tiles. Nu mangler jeg så at lave grafikken til de sidste typer af tiles, så der ikke kun er straights og bends.

Prøv at samle en tile op, og mens du holder den, så tryk på højre eller ventre pil.

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/example.htm

Lige nu leger jeg med "snap" funktionen, så hvis du lægger brikken lidt skævt på brættet, så hopper den automatisk på plads. Og hvis du vil fjerne en tile, skal du bare droppe den et vilkårligt sted udenfor brættet, og det bliver automatisk lagt i den rigtige bunke.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Stony wrote:Prøv at samle en tile op, og mens du holder den, så tryk på højre eller ventre pil.

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/example.htm

Lige nu leger jeg med "snap" funktionen, så hvis du lægger brikken lidt skævt på brættet, så hopper den automatisk på plads. Og hvis du vil fjerne en tile, skal du bare droppe den et vilkårligt sted udenfor brættet, og det bliver automatisk lagt i den rigtige bunke.
Det virker jo. Som den joker jeg er prøvede jeg også at samle en by op og dreje den. No such luck :evil: Good job :P

Ja snap er næsten nødvendigt. Det bliver også så spillet selv regner point ud ikke?
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

qute wrote:Det bliver også så spillet selv regner point ud ikke?
Det er tvivlsomt. Jeg vil gerne lave det, men jeg tror det potentielt vil introducere en masse bøvl. Især når man begynder at kigge på muligheden for at introducere andre kort, hvor der er særregler.
Dvs. udregning af point, som først sker sidst i spillet, kunne muligvis nok være simpelt at introducere. Men begynder man først på det, skal der vel også være automatiske udregninger af byggeomkostninger osv. Og så skal man have historik, for hvis nu man fortryder og starter runden om, skal man kunne spole tilbage.

Dertil er der noget af et skridt, fra "bare" at flytte nogle elementer rundt på en skærm, til at knytte dem sammen til en samlet bane mellem to forskellige byer, som så tilhører en bestemt spiller osv. Og hvad så når du flytter en cube fra en by til en anden, hvor der er flere forskellige muligheder for at komme fra den ene til den anden. Det skal man på en eller anden måde vælge. Så hvor man vil vinde noget ved det, vil det på andre punkter gøre interfacet mere besværligt.

Jeg prøver at afveje for og imod for de enkelte dele, efterhånden som jeg bevæger mig frem. Jeg har ikke noget imod automatik, der hvor det giver god mening at lave det.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Stony wrote:
qute wrote:Det bliver også så spillet selv regner point ud ikke?
Det er tvivlsomt. Jeg vil gerne lave det, men jeg tror det potentielt vil introducere en masse bøvl. Især når man begynder at kigge på muligheden for at introducere andre kort, hvor der er særregler.
Dvs. udregning af point, som først sker sidst i spillet, kunne muligvis nok være simpelt at introducere. Men begynder man først på det, skal der vel også være automatiske udregninger af byggeomkostninger osv. Og så skal man have historik, for hvis nu man fortryder og starter runden om, skal man kunne spole tilbage.

Dertil er der noget af et skridt, fra "bare" at flytte nogle elementer rundt på en skærm, til at knytte dem sammen til en samlet bane mellem to forskellige byer, som så tilhører en bestemt spiller osv. Og hvad så når du flytter en cube fra en by til en anden, hvor der er flere forskellige muligheder for at komme fra den ene til den anden. Det skal man på en eller anden måde vælge. Så hvor man vil vinde noget ved det, vil det på andre punkter gøre interfacet mere besværligt.

Jeg prøver at afveje for og imod for de enkelte dele, efterhånden som jeg bevæger mig frem. Jeg har ikke noget imod automatik, der hvor det giver god mening at lave det.
Ja du har en pointe med nye regler osv. Faktisk tror jeg også folk hellere vil have det ud hurtigt :D
Kan man lave det så man klikker på start og slut-by og taster et tal ind for længden og så expander systemet det til en sætning ala: "Player 1 moves yellow crate from city white A to city white B for 5 points".
1: Folk slipper for at sidde og skrive det.
2: Den slags beskeder er altid ens, så man slipper for at 5 folk gør det på 5 forskellige måder.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

qute wrote:Kan man lave det så man klikker på start og slut-by og taster et tal ind for længden og så expander systemet det til en sætning ala: "Player 1 moves yellow crate from city white A to city white B for 5 points".
1: Folk slipper for at sidde og skrive det.
2: Den slags beskeder er altid ens, så man slipper for at 5 folk gør det på 5 forskellige måder.
Det vil der helt afgjort blive noget af i et eller andet omfang. Det skal altid være tydeligt hvad der bliver foretaget på brættet. Så dels vil det ske visuelt på brættet, men det vil også blive vist med tekst i en tekst-log og/eller chatvinduet.
Så hvis man f.eks. trækker en cube fra en by til en anden, vil denne cube også blive flyttet på de øvrige skærme, og jeg overvejer noget grafisk (en animeret gif el.lign) der markerer hvor cuben bevægede sig fra og til, så folk kan se hvad der skete. Efter endt bevægelse, kan det være at cuben automatisk skal fjernes fra brættet. Herefter kan den aktive spiller rykke de rigtige spillere frem i income, hvilket også vil blive behørigt markeret både grafisk og i tekst.

Jeg er helt med på at alle træk skal være MEGET tydelige, da man jo ikke kan se spilleren bevæge musen/hånden ud for at flytte brikken. Og jeg er også helt med på at det vil være røvsygt at skulle forklare hvert eneste træk i chatten. Især for dem der ikke er så hurtige på tastaturet.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Dejligt at se fremskridt! Jeg er ikke så utålmodig... vil hellere se et resultat, som du selv syntes, det skal være. En lille kommentar til rotationen af tiles, der fungerer upåklageligt. Til gengæld scroller min skærmen samtidig (til højre når jeg roterer højre om og modsat når jeg roterer venstre om). Det er jo ikke sikkert, du har lokaliseret problemet, da du formentlig kører i en lidt højere opløsning, end jeg gør! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Frouvne wrote:Til gengæld scroller min skærmen samtidig (til højre når jeg roterer højre om og modsat når jeg roterer venstre om). Det er jo ikke sikkert, du har lokaliseret problemet, da du formentlig kører i en lidt højere opløsning, end jeg gør! :wink:
Ahhh, ja det er jo klart. Hvis man ønsker at scrolle skærmen uden brug af musen, så bruger man jo som regel piletasterne. Det er lige en bi-ting jeg ikke lige har spekuleret over kan forekomme på den led.

Jeg tror jeg bibeholder pilene, da de umiddelbart er mest intuitive, men så kan jeg f.eks. gøre så man også kan dreje tiles med f.eks. komma og punktum. Folk der så kører med lav opløsning, må så eventuelt benytte de taster istedet.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Gaaaaaab. Jeg tror det kedeligste er overstået nu. Jeg har fået størstedelen af grafikken på plads. Også en del af det man endnu ikke kan se i demoen. Der er altså en hel del, når samtlige tiles kan vendes i forskellige retninger. Det er heldigvis overstået nu.

Jeg har for øvrigt gjort så man også kan dreje tiles med komma og punktum, og folk med "grundigt afprøvet hardware" også kan dreje uden at scrolle samtidig.

Tiles er for øvrigt ikke længere gennemsigtige. I hvert fald ikke ved første blik. Det bliver de først, når man lægger dem på brættet. Men den javascript funktion der skal bytte den gennemsigtige brik ind er ikke lavet endnu.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Så er der igen sket lidt, og nu begynder man så småt at kunne se hvor det bærer hen.

Jeg har i øvrigt overvejet muligheden for en "converter", så det er muligt at spille med al grafikken i f.eks. halv størrelse, så også folk som Allan kan spille, uden at det er nødvendigt at scrolle frem og tilbage. :)

Næste skridt må så blive AJAX-delen. Jeg var så småt gået igang med den, men gik så igang med noget andet. Nu skal det være, og efterhånden som det kommer på plads, så begynder det at nærme sig noget man rent faktisk kan spille på.

http://www.bang-madsen.dk/dl/AoS/example.htm

Jeg er opmærksom på et par ting der skal glattes ud. Hvis man f.eks. åbner en af oversigterne, og rykker rundt på en af de discs der ligger der, så kan man rykke dem helt udenfor og slippe dem derude, hvorefter man ikke kan få fat på dem igen. Jeg skal have kigget på en løsning, så hvis man har fat i en disc, og trækker den for langt ud, skal den hoppe tilbage hvor man tog den.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Jeg har i øvrigt overvejet muligheden for en "converter", så det er muligt at spille med al grafikken i f.eks. halv størrelse, så også folk som Allan kan spille, uden at det er nødvendigt at scrolle frem og tilbage. :) [...]
Jeg er naturligvis meget rørt over den omsorg du udviser for den marginaliserede gruppe jeg tilhører... :D

Bliver din konvertering af spillet god nok, køber jeg en ny computer med bedre opløsning! 8)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg sidder og tænker på....

En del af de ting jeg nu sidder og laver, kan jo genbruges til eventuelle andre brætspil. Men det vil jo være lidt fjollet at bruge krudt på noget, man allerede kan spille andetsteds på nettet.

Hvilke brætspil kunne være lækre (på sigt) at få lavet i online udgaver?

Jeg har allerede kigget lidt på A Game of Thrones, og har på et tidspunkt lavet en del af grafikken. Så når jeg engang bliver færdig med AoS, tror jeg at jeg vil se om ikke jeg kan tilpasse tingene til også at gøre AGOT færdig.

Twilight Imperium III ?

Die Macher ?
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Jeg har i et stykke tid funderet lidt over et design til en online version af Twilight Imperium. Min ide går dog lidt mere i retning af at simulere hele spillet.

Som udgangspunkt har jeg lavet et par småting i C#, men har ikke haft meget held med at finde en grafikmotor som var rigtigt brugbar. Nu er Microsoft's XNA i midlertid dukket op, så jeg har planer om at se om det kunne være en god vej at gå. Det er ikke meningen at spillet skal være 3D - en præsentabel 2D sprite-engine rækker efter min mening langt.
Post Reply