Page 1 of 2

Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Thu Jul 21, 2016 10:29 am
by Frouvne
Spil der inkluderer minier ser ud til at stor-trives på Kickstarter ... og sikkert også udenfor. En del af den økonomiske succes disse spil har på Kickstarter hænger tæt sammen med, at mange ikke nøjes med at købe grundspillet men gør flittigt brug af de mange tilkøbs-muligheder i form af udvidelser, ekstra figurer, terninger og hvad de kreative projektmagere nu en gang kan finde på at tilbyde oveni det køb man i første omgang har valgt at bakke op om. Kaster man sig fuldhjertet ind i projektet ender man let med at prisen for spil og tilkøb løber op i et par tusinde kroner. Og det kan man jo alligevel få op til flere udmærkede spil for. Findes der grænser for, hvor meget folk er villige til at investere i et spil, de ikke i forvejen har prøvet? Og føler I, at i får valuta for pengene i forhold til forøget spiloplevelse? Og vel at mærke i en grad, så I føler at tilkøbs-fordyrelsen har været alle pengene værd?

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Thu Jul 21, 2016 11:44 am
by Larsine
Jeg synes at minuaturespil ser flotte ud, og det giver helt sikkert også en anden spiloplevelse.

Men efter jeg stoppede med WH40K 2nd edition, han jeg brugt færre penge, og fået flere forskellige spil.

Så for mig er det korte svar: Nej.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Thu Jul 21, 2016 11:59 am
by Jens_Hoppe
Jeg kan slet ikke identificere mig med den tankegang - at et spil bliver fantastisk, hvis man bare køber nok "ting" til det. For mig er et spil fantastisk, hvis det mekaniske sidder lige i skabet, eller (for de mere oplevelsestunge spil) hvis de repræsenterer et interessant tema på en trofast og "ordentlig" måde. Men min måde at evaluere et spil inkluderer ikke nogen kriterier om at 50 figurer er bedre end 20.

Jeg er efterhånden nået dertil, at jeg ser hele princippet med at tilkøbe dele af et spil på Kickstarter, og på magisk vis ende op med et velfungerende "helt" spil, som en helt anden hobby end "min" brætspilshobby. Det betyder nok bare, at jeg nu tilhører en endnu mindre niche i brætspilshobbyen end jeg plejede at gøre, men hvis alternativet er at jeg skal gå vildt meget op i plastikdimser, er det OK - jeg har aldrig stræbt efter at favne bredt i hobbyen.

Som jeg også tidligere har skrevet lidt om her, er jeg også dybt skeptisk over for hele den principielle idé om, at man skulle kunne tilføje og fjerne dele af et spil vilkårligt, og stadig ende med mekanisk velfungerende varianter i alle tilfælde. Men OK, det bekymrer tilsyneladende ikke rigtigt nogen andre, så det er nok mest mig. ;-)

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Thu Jul 21, 2016 12:21 pm
by Stony
Jeg kan sagtens følge ideen med minier et stykke hen ad vejen. Jeg vil i hvert fald tænke, at det vil give en helt anden spil oplevelse, hvis jeg skulle spille Doom eller Descent med trækuber. Mekanisk vil det sagtens kunne lade sig gøre. Tematisk vil det bare være helt forkert. Men derfor er det ikke nødvendigvis alting der kan forbedres med minier.

Er der så for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier? Måske. Det eneste spil jeg kan komme i tanke om, jeg har postet flere tusinde kroner i må være Magic. Og jeg er sikker på at jeg også har fået spiloplevelser for pengene. Men det var så også fra en anden tid. Dengang var Magic SPILLET. Jeg spillede stort set ikke andet i en årrække.

Idag er situationen en anden, og jeg er ret sikker på at jeg kan besvare spørgsmålet med et rungende NEJ! Der kan så være andre årsager til at man måske alligevel overvejer at springe med på vognen. Det kan være et spil du værdsætter meget, og derfor gerne vil have en ekstra flot udgave. (I stil med eksempelvis War of the Ring Collectors Edition) Eller det kan være at temaet bare er sååååååå meget dit favorittema, og du derfor bare må eje det. (I stil med eksempelvis Cthulhu Wars). Så jeg tror at spiloplevelse kun er et af flere parametre for om det vil være pengene værd for dig. Et tungtvejende parameter, men stadig kun et af flere.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Thu Jul 21, 2016 2:32 pm
by Cosworth
Det kan sagtens være pengene værd.
Vi spillere tillægger forskellig værdi til et spils elementer. Jens nævner regler der sidder i skabet, andre ønsker terninger frem for kort og andre som jeg ønsker lækre komponenter som forstærker oplevelsen.
Her kan miniaturer noget indenfor de tematiske spil som f.eks. dungeon crawlers eller det seneste kickstarter projekt med giga-robots. Det øger ganske enkelt indlevelses faktoren, når du kan se fysisk hvor meget større den trold er i forhold til din helt og derfor kan gætte på hvor hårdt den slår.

At en række kickstarters så går amok i tillægsprodukter som ikke altid er spiltestet ordentlig er så en anden historie. De kloge af dem skaber større variation i spillet med deres exclusives, men introducerer ikke nye mekanismer i spillet. De mindre kloge formår enten at ødelægge balancen i spillet eller også var grundspillet mangelfuldt fra starten af.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Thu Jul 21, 2016 6:39 pm
by chr88
NEJ...! Spil med miniatures er imo grotesk dyre; flotte komponenter, middelmådigt gameplay.

Men ok, nu er jeg også KLART mest til eurogames, så er nok lidt biased. Men har aldrig forstået, hvordan spillet kan blive bedre af at have plastikfigurer. Give me some wooden cubes!

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Fri Jul 22, 2016 8:29 am
by BlueSwan
Mit dilemma er at jeg er blevet lidt bidt af at male miniaturer, så derfor vil jeg gerne have spil med fede miniaturer. Problemet er bare at jeg er en udpræget eurogamer, der egentlig ikke er særlig meget til den type spil der typisk har en masse miniaturer. Håber snart vi ser nogle tunge euros med fede miniaturer.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Fri Jul 22, 2016 8:50 am
by Gunness
chr88 wrote:NEJ...! Spil med miniatures er imo grotesk dyre; flotte komponenter, middelmådigt gameplay.
Hmmm.... det med prisen kan jeg kun være enig i, men mht komponenter og gameplay kan den samme anklage rettes mod bunker af euros. Og selv om mange (KS-)spil med minis har disse som det primære salgsargument, er der da også spilmæssige succeser i blandt (jeg synes fx., at Blood Rage er skideskægt)

Jeg kan sagtens se charmen i noget, der er mere interessant end farvede trækuber (af samme grund har jeg købt Stonemaier-boksene), men det er netop tilkøbsmodellen på KS, som flere har peget på, som jeg synes er kammet over. Jeg tænker i alt fald, at selv om flere boss-figurer giver mere variation, så er det måske ikke 700-800 kr. ekstra værd.
Jens_Hoppe wrote:Som jeg også tidligere har skrevet lidt om her, er jeg også dybt skeptisk over for hele den principielle idé om, at man skulle kunne tilføje og fjerne dele af et spil vilkårligt, og stadig ende med mekanisk velfungerende varianter i alle tilfælde. Men OK, det bekymrer tilsyneladende ikke rigtigt nogen andre, så det er nok mest mig. ;-)
Hæhæ ;) Nej, ræsonnementet er jo godt nok, men i en del tilfælde ændrer de mange ekstra figurer jo ikke på de grundlæggende mekanismer. Det er lidt visuelt lir og nogle småjusteringer af regelsættene. Og så er varianter og udvidelser vel efterhånden en gammel traver i kort- og brætspilssammenhæng. Forskellen er nu, at man ikke længere skal vente 1-2-3 år på en udvidelse. Den kan tilkøbes med det samme, i alt fald i forbindelse med KS-kampagner. At tilkøbene så ind imellem ikke virker lige grundigt testede i forhold til balance er til gengæld blevet et større problem.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Fri Jul 22, 2016 10:00 am
by Michael_Olsen
Hvorfor bliver miniatures sammenligned med træbrikker? Jeg tænker at counters da er et fint alternativ (ligesom, for eksempel, løjtnanterne i Descent).

Og hvis det kan skære prisen 1-200 dkk af et spil, så vil jeg helt sikkert helst have det billige spil.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Fri Jul 22, 2016 10:40 am
by BACON!
Spiloplevelser? Det tror jeg ikke. Så skal det spilles virkelig meget, og det tror jeg ikke at størstedelen af køberne gør.
Men der er for flere tusinde kroners underholdning for nogen personer. Jeg elsker at male figurer, og indkøb af ordentlige figurer kan næsten ikke gøres billigere end med CMoN's konstante stretch goals. Der er mange timer maling i bare en af deres kickstartere.
Alligevel har jeg indtil nu kun købt et af deres spil, Blood Rage, fordi jeg gerne vil have at figurerne hænger sammen med et ordentligt spil, og der var det en sen pledge gennem deres pledge manager så jeg kunne nå at prøve det.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Fri Jul 22, 2016 8:48 pm
by Tommy Champione
Jeg ejer nærmest kun spil med minier. Og har kun backet divese CMON projekter pga. de mange fede miniatures.

Synes miniatures er specielt vigtig i dungeon crawlers, hvor det hurtigt bliver kedeligt, at møde de samme monstre hele tiden - så til sådanne slags spil er svaret ja uden tvivl.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Sun Jul 24, 2016 11:32 am
by jondifool
for mig er det et mere interessant spørgsmål om minier er fremtiden, når 3D print bliver mere mainstream ? Æsthetik er en del af spiloplevelsen ligegyldigt hvad og vi har vel alle mødt spil der har haft nydt godt af opgradede componenter. For mig er det ikke særligt vigtigt med minier. De kan faktisk irritere mig , fordi jeg hellere vil se dem malede.

Minier egner sig fint til stretchgoal på kickstarter. Men kickstarter er for mig bare betaversion af spil, altså ikke noget jeg behøver at følge med, før beta er overstået.
Men når vi kikker på større mainstreamspil, er der så bedre forretning i at lave dem med minier fra starten, eller at lade minier og andet lir være tilkøb?

NB Nå ja og længe siden jeg har været aktiv herinde. Bastardcafe- og studie har ædt mig i et stykke tid.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Sun Jul 24, 2016 12:39 pm
by JoelP
Selvfølgelig er der det :twisted:

I øvrigt er det lige så generalliserende dumt, som at sige at alle spil med cubes er multiplayer solitære. Det er ikke ulovligt at se kritisk på ks uden at afskrive alt som bondefangeri og underudvikling.

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Sun Jul 24, 2016 6:26 pm
by Stony
JoelP wrote:Det er ikke ulovligt at se kritisk på ks uden at afskrive alt som bondefangeri og underudvikling.
Der kommer skam også gode spil ud af Kickstarter. Men desværre så skæmmer amatørerne billedet, og for nogle er det desværre den nemme vej frem til et produceret spil. Jeg læste om en der prøvede en prototype. Hans vurdering var et spillet var "Not ready for publishing", hvortil designeren svaredet at det var helt okay, for han havde ikke planer om at udgive gennem en publisher. Det siger mig at der er folk der ikke ser udgiveren som et kvalitetsforøgende trin, men snarere en forhindring som man behændigt kan komme udenom gennem Kickstarter. :roll:

Re: Er der for flere tusinde kroners spiloplevelse i et spil med minier?

Posted: Sun Jul 24, 2016 8:48 pm
by Gunness
...men ud over spil med minier* virker det trods alt som om backerne er blevet lidt mere kritiske, samtidig med at jeg oplever en overordnet professionalisering af de spil, der bliver funded. Bevares, der er stadig nogle grelle skæverter, men det er min opfattelse, at de udgør en mindre del end for få år siden.
Og med Asmodees seneste annoncerede opkøb er der efter min mening stadig mere brug for småudgivere, der vover pelsen med noget alternativt.

*: Fundingen af Dark Souls virkede fx helt hen i vejret med meget sparsomme informationer om det egentlige gameplay. Men projektet væltede sig stadig i penge. Det ser jeg ofte eksempler på. Det kan så ikke just kaldes for amatørprojekter, men ud over det visuelle virker det ofte som sådan alligevel.