Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Frouvne »

Hvis du kun kunne have spil fra en designer, hvem skulle det så være? Er det på grund af bredden i pågældendes udgivelser eller er det særligt et stort spil, der gør udslaget? Hvem overvejede du alternativt og hvorfor?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Mik »

Hele conceptet er mig i den grad imod - jeg vil jo netop IKKE vælge.
Men hvis jeg SKAL (og det er i det mindste bedre end at skulle vælge kun ET spil), så ville valget nok falde på:

Image Fridemann Friese
Udelukkende begrundet i hans store bredde.

Alternativer?
Tja, jeg har jo altid sagt, at hvis jeg kun skulle spille et spil, så blev det nok Advanced Squadleader,
så derfor ville valget være Don Greenwood, som var med til at introducerer German Games til det amerikanske spilpublikum via sin post som spilredaktør for Avalon Hill.

Eller Richard Borg, som også har en dejlig bredde i sin spilproduktion, fra Liars Dice til Command & Color-serien.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Stony »

Man kunne være fristet til at vælge ud fra ens foretrukne spil, men på den anden side kan det godt give et smalt spil-udvalg at sige Touko Tahkokallio eller Jens Drögemüller. (Hhv. Eclipse og Terra Mystica)

Dernæst må man nok også skæve lidt til, hvem man regner med at kunne spille med. Hvis der ikke er nogen begrænsninger der, vil jeg nok vælge en Martin Wallace. Dels p.g.a. Steam men mest pga. bredden i spiludvalget.

Andre kandidater med en pæn bredde i udvalget, som for mit vedkommende kunne komme på tale ville være Knizia - mest pga. de lidt ældre titler - eller Stefan Feld.
Last edited by Stony on Mon Dec 08, 2014 10:45 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by BlueSwan »

Svært. På den ene side ville jeg nok vælge Stefan Feld, da jeg har været glad for samtlige hans spil indtil videre (har dog "kun" prøvet 8 af dem indtil videre). På den anden side er der ikke nogen af hans spil der er i min absolutte top 5. Men jeg har ikke nogen bedre bud end ham.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by weilmann »

Det er et svært spørgsmål, der er meget modsatrettet af, hvordan (i hvert fald) de fleste af os tænker vore "samlinger".
Men jeg kunne nok godt nøjes med enten Corey Konieczka eller Vlaada Chvátil (idet jeg tilsyneladende falder for designere med navne der er svære at stave til...).
Mvh
Martin
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:Hvis du kun kunne have spil fra en designer, hvem skulle det så være? Er det på grund af bredden i pågældendes udgivelser eller er det særligt et stort spil, der gør udslaget? Hvem overvejede du alternativt og hvorfor?
Vlaada Chvatil. Manden laver spil af enhver slags, man ved aldrig hvad det næste bliver. Fra Space Alert til Tash-Kalar, til Dungeon Lords kan man faktisk få dækket et bredt behov fra fjol til strategi og tilbage igen.

Alternativerne bliver for mange at liste. Der er kun én førsteplads, men der er fandme mange på 2. pladsen.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Jens_Hoppe »

Puha, det er et svært spørgsmål. Dels skal det selvfølgelig være en designer som laver spil jeg er vild med, men der skal også være en vis bredde i designerens output.

Så forslag som Drögemüller/Ostertag må forkastes, for godt nok er Terra Mystica et af de bedste spil overhovedet, men jeg vil ikke nøjes med kun at spille Terra Mystica i fremtiden. Det samme gælder Phil Eklund, som godt nok har lavet en række spil jeg er glad for, men hvor det i sidste ende alligevel primært er High Frontier jeg er den store fanboy af.

Nej, det skal være en designer hvis output ikke begrænser mig til at spille ét spil. Muligheder kunne være:

Don Greenwood. Vælger jeg ham, vil jeg primært være krigsspiller, men jeg ville til gengæld have adgang til ASL, som giver mere variation end jeg kan komme igennem på en livstid. Andre spil som Breakout: Normandy, Turning Point: Stalingrad og Republic of Rome er bare bonus.

Francis Tresham er et andet godt bud, som giver adgang til både Civilization og en række af mine yndlings-18xx spil.

Et andet godt bud på en designer der virkelig kombinerer gode spil med bredde og afveksling, kunne være Reiner Knizia. Vælger jeg ham kan jeg spille Euphrat & Tigris, Amun-Re, Ra, Lord of the Rings, Ingenious, Modern Art, Blue Moon, Taj Mahal, LOTR: The Confrontation, og mange, mange flere.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Myde »

Feld eller Knizia.
Haekle
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 57
Joined: Thu Oct 31, 2013 9:47 pm
Favoritspil: Agricola, Terra Mystica, Resistance Avalon, Dominion.

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Haekle »

Uwe Rosenberg :D
Sidst spillet:
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by 40crew »

Det er ikke en stor samling vi har, men vi er begge glade for Feld herhjemme.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by jondifool »

Uve Rosenberg crossed with a tint of Christian Marcusssen. Beside that I am surprised that Wallace doesn't have more votes.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Frouvne »

Martin Wallace må få min stemme! :) Skulle jeg lave en top ti over mine all-time favoritter ville der være stor fare for at hans spil ville snuppe halvdelen af pladserne. Så valget ville ikke være så svært for mig. Som Mik vil jeg da også nødigt vælge ... men nogle gange ville det måske alligevel kunne føles som en befrielse blot at have nogle få spil at vælge blandt. Og var de alle lavet af Martin Wallace ville tabet i hvert tilfælde ikke være så stort, som det ellers kunne have været.
frouvne, administrator

Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by AndersC »

For at komme med nogle andre bud, end dem der allerede er nævnt.. Det er tillokkende at vælge et dybt spil, men i stedet for ASL ville jeg nok vælge Magic (som jeg ikke ellers spiller). Med Richard Garfield som designer, så får man også Android: Netrunner som afveksling. Og King of Tokyo/New York til når man skal have det lidt sjovt.. Og Roborally..

Alternativt har Eric Lang også lavet en del LCG´er der kunne holde én optaget i lang tid.. Og Chaos in the Old World. Jeg håber at XCOM og DnD Dice Masters også bliver gode spil..
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Sveinmain »

Wolfgang Kramer!
El grande, Tikal, Java, Mexica, 6 nimmt, Abluxxen, Coal Baron, Asara og Palace of Cararra...

Alle nye Kramerspill er et MUST BUY!!!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvis du kun kunne have spil fra en designer...

Post by Larsine »

Jeg tror jeg vil vælge Sid Sackson hvilket indebærer at jeg kan få Acquire, Can't Stop, og bogen A Gamut of Games med, og så tror jeg at jeg vil være underholdt et pænt stykke tid.
Post Reply