Spiel 2014 - en tynd kop the?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Spiel 2014 - en tynd kop the?

Post by Frouvne »

Op til Spiel havde jeg en fornemmelse af, at der ikke var det helt store at komme efter i år. I hvert tilfælde var der ikke mange titler på BGG's preview-liste, der satte våde drømme igang hos mig. Umiddelbart var min tanke, at det måske hang sammen med at GenCon efterhånden er blevet så stor, at mange af de interessante titler bliver præsenteret allerede der. Når man hører dem både her fra forum og på BGG der har været afsted ser det dog også ud som at mange har været lidt skuffede over spillene og jeg har i hvert tilfælde endnu ikke formået at spotte nogle klare kandidater til at blive de store spil fra Spiel 2014. Er vi endnu for tæt på Spiel til at kunne bedømme det? Eller var kvaliteten af spillene simpelthen ringere i år? Har den massive dækning fra GenCon og previews på BGG simpelthen taget noget af overraskelseseffekten ud af Spiel?
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Spiel 2014 - en tynd kop the?

Post by jondifool »

Jeg genkender dine overvejelser . Der er jo nok flere ting der gør sig gældende. For det første oplever jeg at der er mange meget velproducerede og lækre spil hos flere udgivere. Det gør desværre det sværere at finde de rigtigt gode spil, der er simpelthen flere spil der bør have en change i form af en gennemspilning før de kan afskrives.
En del af overraskelse effekten jo taget ud af alle de kickstarter spil der jo ikke er rigtigt nye på messen, men kickstarter har bare øget lækkerheden. Til gengæld bliver messen så det mindre flashy på nye ting.

For det andet oplevede jeg at BGG's lister er "forurenet" af prehype, som i høj grad får nogle spil til at fremstå som interessante for en bredere gruppe selvom de mekanisk i høj grad bare rammer en lille niche af meget begejstrede fans.

Min egen messe blev meget præget af overstående. En stor skuffelse ved syn af de spil jeg havde noteret mig der var interesse for på BGG torsdag og fredag! Ja krigsspil med area kontrol kan have flotte kort og gode mekanismer men.. ønsker egentligt ikke at bruge tid op på dem på en larmende messe.

Alchemist ser jeg frem til at spille igen, velintegreret tema, deduktion der ligger op til interaktion og ikke kun solitere, men om det egner sig til mere et par spil må tiden vise. (på måske ønskelisten).
Tilgengæld så var Fairplay standen med en fornuftig liste over anbefalede spil et skønt møde lørdag! Spil som El Gaucho og Beasty Bar er jeg glad for at have mødt/fået. Og Zhangsee og Orleans har jeg købt og ser jeg frem til at spille. Besluttede mig også til at Feld og Rosenberg har fået nok opmærksomhed gennem årene fra mig til at jeg gider at bruge tid på en messe på dem, uden stærke anbefalinger fra folk hvis spilsmag jeg stoler på, så selvom Patchwork ikke har samme grafik som alle Uves landbrugs spil og derfor ikke er i karantæne hos mig, og Feld måske med Auqasphere endelig har lavet et spil hvis mekanismer ikke forsvinder i pointsalaten (hvad ved jeg), så må I herhjemme vise det til mig først.

Endelig kan der faktisk godt være en del rigtigt gode spil blandt dem der blev udsolgt alt for hurtigt. Selv mange af de store spilboder står med udsolgte spil meget tidligt, når det pludseligt viser sig at være et "ønsket" spil også
Om det er nok til mere end en middelmådig messe ved jeg ikke, men noget af det handler om at branchen ændres med kickstarter og bedre produktioner og det derfor kræver en anden navigation at finde de spil der bobler under den flashy radar.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Spiel 2014 - en tynd kop the?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg tror det er alt for tidligt - normalt går der uger før de forskellige spil finder deres indbyrdes leje på BGG's rankingliste.

For mig personligt er det i hvert fald for tidligt: Jeg mangler stadig at spille stort set alle de "store" nyheder fra messen. :) Hyperborea, Panamax, Deus, og Orleans venter jeg mig f.eks. en del af.

Personligt har jeg ikke fulgt så meget med i GenCon, så jeg ved ikke hvad (om noget) der blev præsenteret dér, frem for i Essen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Spiel 2014 - en tynd kop the?

Post by Frouvne »

For mit vedkommende tror jeg også Kickstarter-spillene har haft lidt indflydelse på følelsen af, at der er mindre nyt og spændende, da de Kickstarter-spil jeg har fulgt undervejs og i en vis udstrækning også støttet naturligvis ikke rummer de store overvejelser. Og da en del af Kickstarter-spillene naturligvis har sørget for at komme her i forbindelse med Spiel ligesom to af Wallaces abonnements-spil m.fl. kommer her, så ved jeg i forvejen, at der er nogle spil der vil dukke op med posten i de kommende dage, hvilket i en vis udstrækning dækker mit behov.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spiel 2014 - en tynd kop the?

Post by Mik »

Det er også for tidligt for mig.
GenCon har altid præsenteret mange amerikanske spil. Det er der ikke noget usædvanligt i.
Man skal også huske på at Essen Messen er en messe for folket og for hele året - så selv spil som udkom i december sidste er én "nyhed" for dem som ikke bidt af en gal brætspiller.

Med hensyn til Kickstarter (og de tilsvarende Europæiske), så betyder dette, at flere af os forlængst har fået spil som tidligere først ville være blevet præsenteret på messen. Det svarer lidt til nyhedsomfanget også er blevet mindre efter at WWW blev opfundet. Tidligere vidste vi intet om nyhederne før vi stod med spillet i hånden, eller en reporter skrev om det i et papirtidsskrift.

Med hensyn til Fairplay, kan jeg sige de snyder med listen. Jeg ved positivt at spil bliver taget af listen hvis ikke udgiveren "betaler" ved at give gratis anmelder-eksemplarer. Så jeg tror overhovedet ikke på listens lødighed. Men jeg er i forvejen en skeptiker, som mere tror på mine Geekbuddies (inklusive jer) end på meninger fra folk jeg ikke kender.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Spiel 2014 - en tynd kop the?

Post by netsapiens »

Jeg synes som udgangspunkt at der var en del interessante titler.
Nogle af dem er måske nok fejlslagne og ikke nær så underholdende som man gerne vil have sit spil skal være, men jeg synes at bredden af mekanismer i spillene og bredden i artwork taler godt for fremtiden for mediet. Så der er flere interessante ting uden dermed at tage stilling til om det er godt eller skidt.
Spil der er SÅ forskellige som eks. Historia, Alchemists, Hyperborea, Doodle City, Ravens of Thri Sahashiri og Tragedy Looper vidner jo om at mediet er vokset i bredden, og det synes jeg er fedt.
Mere end bare 18 forskellige worker placements kan man i år se at folk virkelig er begyndt at TURDE noget med brætspilsdesign.
Fra anderledes mekanismer, til integration af tema og abstraktion, fra story-telling og socialt samvær til multiplayer solitaire.

Det betyder selvfølgelig så også at der er mere man ikke selv bryder sig om, og vi kommer i den nærmeste fremtid til at opleve spil som virkelig deler vandene. Fuldstændig som man ser det i film og musik. Bare vær opmærksom på at hvis man er hobbyspiller skal man til at bruge flere ressourcer på at sætte sig ind i hvad man kan lide, så man bedre kan vælge uden blindt at gå efter Tom Vasel eller BGG Hotness listen. For de to bliver mindre betydende i de kommende år.

Den anden store ting for mig i år var at der var faktisk mange spil jeg gerne selv vil eje, men når jeg går på Essen så er det for at se hvad retning markedet bevæger sig i til det næste års indkøb, og til at finde små spil som ikke ellers vil komme i distribution.
Waggle Dance, Amber Road, Oucast Heroes, Urban Panic og flere passer ind i denne kategori.
Derfor kigger jeg heller ikke på de store udgivere, og det var faktisk dem der havde de bedste titler i år synes jeg (set med mere generelle, salgsmæssige øjne)
Pandemic The Cure, Tragedy Looper, Hyperborea, Aquasphere, Castles of Mad King Ludwig, Imperial Settlers for nu bare at nævne et par stykker.
Og der er flere der kan finde ud af at producere solide spil, både mekanisk og produktionsværdimæssigt.

Fuldstændig som Indie-bevægelsen i film, så har Kickstarterbevægelsen i brætspil givet os muligheden for at få mere af det hele. Og det er både godt og skidt.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Spiel 2014 - en tynd kop the?

Post by jondifool »

Mik wrote:
Med hensyn til Fairplay, kan jeg sige de snyder med listen. Jeg ved positivt at spil bliver taget af listen hvis ikke udgiveren "betaler" ved at give gratis anmelder-eksemplarer. Så jeg tror overhovedet ikke på listens lødighed. Men jeg er i forvejen en skeptiker, som mere tror på mine Geekbuddies (inklusive jer) end på meninger fra folk jeg ikke kender.
Med hensyn til geekbuddies så havde jeg 80 bastarder på Motel One at sparre med, men der var da alligevel en del gode titler der havde undsluppet hiveminden der! Fairplay hjalp der.

Nå men jeg vidste ikke at Fairplay "snyder", spørgsmålet er om det er et problem.
Lødigheden er vel ligegyldig for listen hvis den virker for mig? Det er selvfølgelig ærgerligt hvis andre og bedre spil havde været på listen i tilfælde af de havde været til rådighed for en fair bedømmelse. Det betyder bare at der er endnu flere gode ting på messen. Jeg kom fra et par dage hvor jeg ikke rigtigt fandt dem.

Jeg ved ikke hvordan fairplay gør deres ting, men hvis det at have gratis eksemplarer er deres måde at sikre at deres liste er udtryk for en fair bedømmelse, der ikke er sorteret i hvad deres anmeldere har kunne masse sig frem til at få prøvet i diverse boder, hvor nogen har et bord man skal stå i kø til i timer for at komme til og andre har 10+ borde med god plads, så er det jo ikke helt dårligt. I forvejen får nogen anmeldere der er kendte ansigter gratis spil når de dukker op hos deres netværk af producenter og forhandlere, det giver jo også en liste et værre bias. Måske er det en fordel for en liste at de insistere på at have gratis adgang til x eksemplarer? Selvfølgeligt burde det dog fremgå om det var alle Messens spil der var til bedømmelse eller kun dem de så kan bedømme fair. Det er ikke fordi jeg ved om det de gør er lødigt, jeg kan bare også se en fordel ved at gøre det på den måde de gør, når jeg lige skal lege djævlens advokat her.
Image
Post Reply