Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Frouvne »

Skal der helst være få eller mange mennesker, skal det være en lejlighed til at møde nye mennesker eller gamle bekendte? Hvad betyder maden, soveforhold og andre omstændigheder omkring spillene? Og skal spillene være nyheder eller klassikere og skal de spilles i turneringer eller under mere afslappede forhold? skal indholdet være planlagt på forhånd eller skal der være god plads til impulsivitet?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Stony »

Godt emne. Jeg tror jeg af taktiske årsager vælger at finde popcornene frem, og følger tråden fra "bagsædet". :)
Sidst spillet:
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by 40crew »

Har aldrig været på en Con, af den simple årsag at jeg først lige er begyndt at interessere mig mere end almindeligt for brætspil, i starten af året. Derudover har vi en bette knejt, der gør at jeg vil have frygtelig dårlig samvittighed over at rive en eller flere dage ud af kalenderen, for at spille brætspil.

Men hvis jeg skulle på en Con i den nærmeste fremtid, skulle det være som at tage på en slags messe, fremfor blot ren spilleri. Det skulle være muligt og spille og købe nyheder, og så skulle det også gerne være i københavnsområdet.

Lidt længere ud i fremtiden ville jeg absolut ikke have noget imod at besøge en Con som var mere rendyrket spilleri, og det at møde ligesindede og have en god weekend eller noget lignende.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Mik »

Mine conner forløber alle på samme måde: møde og snakker med venner som jeg ofte kun ser denne ene gang om året. Spille nogle spil med samme venner. Evt. møde nye venner, som næste vil være gamle venner som jeg ser frem til at møde. MÅSKE deltage i en enkelt turnering eller to, men det er absolut ikke det primære.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Frouvne »

Denne tråd kom aldrig igang og det syntes jeg egentlig er synd, da der måske er mulighed for at de overvejelser folk eventuelt har gjort sig om emnet ville kunne blive anvendt ved nogle af de arrangementer, der løbende bliver afholdt.
40crew wrote:[...] Men hvis jeg skulle på en Con i den nærmeste fremtid, skulle det være som at tage på en slags messe, fremfor blot ren spilleri. Det skulle være muligt og spille og købe nyheder, og så skulle det også gerne være i københavnsområdet.

Lidt længere ud i fremtiden ville jeg absolut ikke have noget imod at besøge en Con som var mere rendyrket spilleri, og det at møde ligesindede og have en god weekend eller noget lignende.
For mig handler en Con primært om kombinationen af at få spillet og at være sammen med nogle mennesker. Køb og salg delen og dens fristelser syntes jeg i rigt mål jeg bliver udsat for hver gang jeg logger på min computer. Jeg har ikke noget problem med hvis der bliver købt og solgt, men det er ikke det, der skal trække mig til.

For at en Con for mig skal fungere som en social ting duer det ikke, at sammenhængen bliver alt for stor. For mig er det ikke hyggeligt at komme til et arrangement som Viking Con, da jeg ikke rigtig føler mig hjemme i den store og lidt - for mig - kaotiske sammenhæng. Det hjælper sikkert, hvis man tilhører en af de klubber, der har egne lokaler, så man har et fast tilhørsforhold der, men hvis man kommer ind fra gaden, er det jo ikke det, der møder en.

Konkurrencer som man f.eks. også har det på Viking Con kan være en af måderne hvorpå man kan bryde isen mellem folk. Desværre syntes jeg ofte at konkurrence-elementet kan blive lige lovlig fremherskende og selvom jeg syntes man naturligvis skal spille for at vinde, så støder man ind imellem ind i folk, der tager det lige lovlig alvorligt. Det syntes jeg personligt er mindre sjovt.

Skipper man konkurrencerne er man i mine øjne nødt til at have en vis grad af organisering for at holde styr på, hvad folk kunne tænke sig at spille, hvem der medbringer, hvem der har styr på regler og til en vis grad hvem man skal spille med hvornår. Det er rart med lidt fleksibilitet i planlægningen, så man lidt impulsivt kan kaste sig ud i det folk bliver grebet af, men jeg vil også gerne have programsat et par spil, så jeg ved, at jeg i løbet af en week-end har fået spillet et par spil, der stod på ønskesedlen.

Forplejning, soveforhold og badefasciliteter er også eksempler på forhold, der bør indgå i overvejelserne om, hvad der skal til for at få folk til at føle sig godt tilpas. For mig er det mest forplejningen, der betyder noget der. Jeg er ikke så sart, når det kommer til maden, men jeg sætter pris på, at der er et nogenlunde lødigt udvalg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by jondifool »

En meget overset faktor er Akustik ! Gode lydforhold giver plads til flere spillere og flere forskellige spil igang på samme tid , og gør at man bliver langt mindre træt i hovedet af at have været i gang lang tid i lokaler med mange mennesker.
Image
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by zutcorp »

Har i det seneste år deltaget i mine 2 første con siden jeg var 18.

Kan sagtens genkende dine betragtninger om viking-con, som jeg dog også deltager i i år. Det er noget kaotisk Og jeg kom let til at vandre lidt hvileløst rundt. Men omvendt kom jeg også til at deltage i nogle hyggelige spontane ting. Og jeg ser konkurrencerne som icebreakere, hvor jeg kan lære nye at kende.

Til sammenligning glæder jeg mig allerede til næste års djengis, som er langt mere familiært, og selvom jeg ikke kender der så mange endnu, så var det enormt hyggeligt! Så viking-con bliver sådan lidt fra år til år om jeg kan/gider, så bliver djengis 'appointment gaming'...

Men kunne da være sjovt om en af spilsælgerne ville være sponsorer til DC..
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Stony »

zutcorp wrote:Men kunne da være sjovt om en af spilsælgerne ville være sponsorer til DC..
Jeg kan fra pålidelig kilde sige at det næppe sker. :lol:

Dels fordi jeg ikke ønsker det, men jeg ser det heller ikke som realistisk. En sådan sponsor vil kun kaste penge i sådan et projekt, såfremt man kan levere en udsigt til at få pengene hjem igen, og det kan jeg ikke se hvordan skulle ske. Jo, teoretisk kunne det nok tænkes, men hvis en sponsor skal agere "sponsor" i klassisk forstand og eksempelvis smække et beløb på bordet for at dække eksempelvis hyttelejen, så skal der stadig sælges i omegnen af et spil pr. deltager på con'en blot for at nå sådan cirka break-even. Jeg tænker at spilsælgeren nok har bedre ting at bruge tid og penge på, end at spendere en weekend på at få break-even.

Når det er sagt, så kommer jeg også gerne med et indspark til hvad der i min optik gør en con god. Det meste kan folk nok nikke genkendende til, idet det jo er det jeg forsøger at føre ud i praksis på Djengis Con.

( Jeg er klar over og anerkender, at det er meget forskelligt fra person til person, hvad der kan virke tillokkende og/eller frastødende ved et arrangement. Og derfor forsøger jeg efter bedste evne at favne så bredt som muligt, men det er også altid et spørgsmål om prioritering og kompromisser, som afgør hvad der bliver fokuseret på og hvad der bliver valgt fra. For man kan ikke alt. )

Det skal først og fremmest være et sted hvor man kan få spillet en masse spil. Det må og skal i min optik være con'ens primære fokus. Hvis salg går hen og bliver det primære fokus, så er det ikke en con. Så er det snarere en spil-messe. En convention er i min optik et spille-træf. Jeg vil sidestille det lidt med de computer LAN weekender jeg i mine yngre dage har deltaget i. Der skal spilles og hygges for fuld smadder. Når det er sagt, må der også godt være plads til andet, såfremt der viser sig at være både mulighed og interesse for det. Om det så skulle være spilsalg, brætspil- eller spildesign-relaterede foredrag eller noget helt tredje er underordnet. Hvis der både er mulighed og interesse, så bør muligheden som minimum undersøges. Det skal bare ikke stjæle fokus fra spil og hygge, for det er efter min mening der con'ens sjæl ligger begravet.

Turneringer er ikke noget mit hjerte banker for. Jeg ved godt der er andre der har det anderledes. For mig er det helt naturligt at spille for at vinde. Det behøver jeg ikke en turnering til. Men jeg mener at turneringer kan få nogle uheldige sider frem i folk. Det kan være når folk bliver perfide regelryttere ("Du rørte brikken! Nu SKAL du flytte med den!") eller insisterer på at fordi man har spillet en eller anden regel forkert, så er man nødt til at starte helt forfra eller sågar folk der begynder at snyde fordi de VIL vinde. (Og jo, jeg har skam oplevet alle disse i turneringsøjemed.) Er der nogen der rigtig gerne vil have turneringer, må jeg konstatere at der kan være en interesse for det, og så vil jeg nok lade dem selv løbe med den såfremt de virkelig gerne vil have det sådan. For jeg deler ikke deres interesse. Turneringer KAN godt være hyggelige, men der er også en betragtelig risiko for at turneringen flytter fokus fra - eller sågar helt eliminerer - det der efter min mening er vigtigst: Sjov og hygge.

Når folk dukker op på en con, er deres forudsætninger meget forskellige, og de vil have meget forskellige forventninger til con'en. Forventningerne må man så forsøge at afstemme, og hvis folk ønsker et andet fokus end "spil og hygge", bør de nok lede efter en anden con end Djengis. For det de søger, vil i bedste fald kun subsidiært være på con'ens agenda. Deres forudsætninger vil jeg derimod mene con'en bør forsøge at imødekomme. Nogle kommer i grupper og andre kommer bare sig selv. Nogle har været der flere gange før, mens andre er der for første gang. Folk i grupper og folk der har været der før, er i højere grad selvhjulpne. De øvrige må der meget gerne være gjort nogle tiltag for at favne og få "lemmet ind i flokken". (Noget jeg ikke selv har været skarp nok på, men det kommer forhåbentlig sammen med erfaringen.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Stony »

Hvis folk er færdige med at svare på det oprindelige spørgsmål, så vil jeg tillade mig at stille et tillægsspørgsmål. Det er primært tænkt for dem der er taget afsted på con alene og (næsten) uden at kende nogen andre:

Første gang du deltog på en con, var der noget der "hjalp dig igang"? Hvad var det der for dig fungerede som ice-breaker? Var der noget du som førstegangsbesøgende savnede?

Den slags besvarelser vil jeg i hvert fald nærlæse med henblik på - forhåbentlig - at forbedre Djengis Con. Når vi næste år går op i deltagerantal, vil der sandsynligvis samtidig blive et større antal af denne slags deltagere, og det vil jeg gerne forsøge at være på forkant med.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Frouvne »

jondifool wrote:En meget overset faktor er Akustik ! Gode lydforhold giver plads til flere spillere og flere forskellige spil igang på samme tid , og gør at man bliver langt mindre træt i hovedet af at have været i gang lang tid i lokaler med mange mennesker.
En god pointe. Det er en meget betydende faktor for nogen af os! Lysforhold betyder også en del for nogle spil.

Sponsorer eller ej. Jeg er klart af den overbevisning, at den kommercielle del skal nedtones. Har dog intet problem med hvis der bliver sponsoreret nogle præmier, der er koordineret aflevering/afhentning af spil i forbindelse med arrangementet etc. En egentlig sponsorering af arrangementet kan jeg slet ikke forestille mig er interessant.
Stony wrote:[...] Første gang du deltog på en con, var der noget der "hjalp dig igang"? Hvad var det der for dig fungerede som ice-breaker? Var der noget du som førstegangsbesøgende savnede? [...]
Helt konkret kan jeg erindre fra min første RubiCon at Mik flere gange direkte adspurgte mig, hvad jeg kunne tænke mig at spille. Det fungerede rigtig godt! Turneringer som på RubiCon eller det at man på forhånd har muligheden for at tilmelde sig spil på en spilplan fungerer i mine øjne også rigtig godt som ice-breakers. Organisatorisk syntes jeg også man kan gøre en del via præsentation, navneskilte, praktiske opgaver etc. Og så sker der tydeligvis noget i et rum, når man når hen på aftenen og begynder at spille The Resistance. Måske man skulle indlede en DjengisCon med et spil Two Rooms and a Boom eller noget lignende?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Stony »

Frouvne wrote:Måske man skulle indlede en DjengisCon med et spil Two Rooms and a Boom eller noget lignende?!
Det er allerede blevet foreslået (jeg tror det var jondifool der bragte emnet på banen) og det hænger direkte sammen med min forespørgsel i Claus' Essen-tråd, hvor jeg har forespurgt et eksemplar af den officielle udgave af Two Rooms and a Boom, som så desværre ikke når at blive klar til Essen. Så der bliver allerede tænkt i de baner. ;)

Desuden overvejer jeg også at førstegangsbesøgende får et farvet navneskilt. Eksempelvis grønt. Derved signalerer man "Jeg er ny". Hvis man føler det angstprovokerede at stikke ud på den måde, kan man vende navnskiltet om, og så er det hvidt ligesom alle de andre. Men med den form for signalering, håber jeg at man med en høflig opfordring, i højere grad kan få de rutinerede con-gængere til at hjælpe de nye igang. (Det er jo ikke alle der er lige gode til selv at bryde isen.)
Last edited by Stony on Wed Oct 01, 2014 10:43 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Frouvne »

Stony wrote:
Frouvne wrote:Måske man skulle indlede en DjengisCon med et spil Two Rooms and a Boom eller noget lignende?!
Det er allerede blevet foreslået (jeg tror det var jondifool der bragte emnet på banen) og det hænger direkte sammen med min forespørgsel i Claus' Essen-tråd, hvor jeg har forespurgt et eksemplar af den officielle udgave af Two Rooms and a Boom, som så desværre ikke når at blive klar til Essen. Så der bliver allerede tænkt i de baner. ;)
Mindre end den officielle version kan være fint nok. Jeg brugte spillet i.f.m. en julefrokost sidste år og det tog mig få minutter at lave en spilbar version.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Goblen »

Stony wrote:
Frouvne wrote:Måske man skulle indlede en DjengisCon med et spil Two Rooms and a Boom eller noget lignende?!
Det er allerede blevet foreslået (jeg tror det var jondifool der bragte emnet på banen) og det hænger direkte sammen med min forespørgsel i Claus' Essen-tråd, hvor jeg har forespurgt et eksemplar af den officielle udgave af Two Rooms and a Boom, som så desværre ikke når at blive klar til Essen. Så der bliver allerede tænkt i de baner. ;)

Desuden overvejer jeg også at førstegangsbesøgende får et farvet navneskilt. Eksempelvis grønt. Derved signalerer man "Jeg er ny". Hvis man føler det angstprovokerede at stikke ud på den måde, kan man vende navnskiltet om, og så er det hvidt ligesom alle de andre. Men med den form for signalering, håber jeg at man med en høflig opfordring, i højere grad kan få de rutinerede con-gængere til at hjælpe de nye igang. (Det er jo ikke alle der er lige gode til selv at bryde isen.)
Fed idé med de farvede navneskilte Stony. Det gør det lidt nemmere at komme i kontakt med og involvere nye der måske er lidt stille. Det hjælper også meget at der bliver lavet sessions som man kan melde sig på. Jeg ved at drengene til sidste DC var rigtig glade for at spille med "Yde-klanen", og der blev taget rigtig godt i mod dem.

Derfor var det ikke svært at få dem med igen til den næste, hvor de selv i endnu større grad vil finde spil og andre de kan spille med.

/Brian
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Mik »

Frouvne wrote:Helt konkret kan jeg erindre fra min første RubiCon at Mik flere gange direkte adspurgte mig, hvad jeg kunne tænke mig at spille. Det fungerede rigtig godt!
Det hænger måske sammen med mit eget første besøg på Viking-Con 3 for 30 år siden: jeg traskede rundt alene i et par timer, købte et par spil på auktionen og tog så hjem igen. Alle var udelukkende interesserede sig selv, og dem de kendte. Det var dybt skuffende. Derfor bruger jeg det meste af min i Consimlokalet på VC, og har mødt flere nye venner der.

Nu kan ikke helt bruge mit eget første møde på Alan Moon's Gathering of Friends, for jeg havde allerede lært et halvt hundrede mennesker at kende via det sociale medie Desert Island Gamers, et lukket udgave af Spielfrieks-forummet, som nu befinder sig på Yahoo!Groups. Men jeg husker at Greg Aleknevicus skrev en artikel i det først nummner Counter Magazine, hvori han skrev hvor fantastisk det var for ham at komme til en con med over 200 deltagere, hvor han ikke kendte en eneste, og fem minutter efter at han var trådt ind af døren var han allerede i gang med sit første spil.

Alan Moon bruger også kulørte navneskilte: Nytilkomne er røde. Desuden har han også brugt at give en præmie til den deltager som spiller med flest mulige forskellige deltagere.
Sponsorer eller ej. Jeg er klart af den overbevisning, at den kommercielle del skal nedtones. Har dog intet problem med hvis der bliver sponsoreret nogle præmier, der er koordineret aflevering/afhentning af spil i forbindelse med arrangementet etc. En egentlig sponsorering af arrangementet kan jeg slet ikke forestille mig er interessant.
Alan Moon's Gathering kunne slet ikke afholdes uden sponsorbidrag fra Funagain Games (Eagle/Gryphon) og Rio Grande Games. Men det mærker man overhovedet ikke.

Og de Internationale Spilledage i Essen krævede også sponsorpenge i de første mange år hvor det blev afholdt på skoler.
Last edited by Mik on Wed Oct 01, 2014 12:03 pm, edited 2 times in total.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad skal der til for at gøre en Con god?

Post by Gunness »

jondifool wrote:En meget overset faktor er Akustik ! Gode lydforhold giver plads til flere spillere og flere forskellige spil i gang på samme tid , og gør at man bliver langt mindre træt i hovedet af at have været i gang lang tid i lokaler med mange mennesker.
+1
Ens tolerance over for støj varierer selvfølgelig fra person til person, men det kan være svært at koncentrere sig, hvis der er for meget larm. Eller hvis visse spil får animeret deltagerne mere end gennemsnitligt ;)

Deciderede konkurrencer synes jeg - som Stony - ikke nødvendigvis er et hit, og med mindre man er meget udadvendt, synes jeg heller ikke, at det altid er nogen god ice breaker.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply