Det grafiske udtryk i spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Tue Jul 01, 2014 11:43 pm
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by Lyng »

Jeg er så tilpas overfladisk at et spil hvor det grafiske ikke tiltaler mig, ganske enkelt komplet forsvinder fra min radar.
Til gengæld har jeg en meget bred smag og synes mange former for artwork kan være smukke hver for sig.
Men Summoner Wars og Ascension kunne jeg aldrig drømme om at købe, alene på grund af deres artwork, som jeg personligt finder meget grim. (Men ja smag og behag er forskellig)

Eksempler på spil jeg synes er smukke er Bruges, Takenoko og Lewis and Clark. (Blot for at nævne nogle få)

Image

Image

Image
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by jondifool »

Der er for mig ingen tvivl om at de flotteste spil i øjeblikket kommer fra Matagot . Deres essen udvalg i 2013 taler næsten for sig selv
Selv om dete er svært at finde billeder der helt yder det retfærdighed så synes jeg at Expedition Nortwest Passage tager prisen som det mest gennemførte spil når det handler om æstetik og tema skal gå op i en højere enhed.
Egentligt ville jeg bare vise bagsiderne af alle spillepladerne , for at understrege hvor gennemført detaljerne i spillet er, men det kan jeg slet ikke finde billeder af. Bemærk at spillernes brikker er lyseblå, hvid, brun og grå, som passer til terrainet og stemmingen.

Min eneste anke ved spillet er meget usædvanlig for mig at have, da det er et race game næsten uden luck. Men i forhold til temaet havde jeg godt set nogle random storme der gjorde racet lidt mere desperat.

Image
Image
Image
Image
RasJer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 204
Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
Location: Slangerup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by RasJer »

De fire sidst nævte spil er også på toppen af min liste :-)

Jeg har aldrig selv set det i virkeligheden, men jeg forstiller mig at "Archon: Glory & Machination" må være et super flot spil. http://boardgamegeek.com/image/1826854/ ... achination
Image

Og så er jeg også helt vild med stilen i "the Manhattan Project" http://boardgamegeek.com/image/1096025/ ... an-project
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by digter »

RasJer wrote:De fire sidst nævte spil er også på toppen af min liste :-)

Jeg har aldrig selv set det i virkeligheden, men jeg forstiller mig at "Archon: Glory & Machination" må være et super flot spil. http://boardgamegeek.com/image/1826854/ ... achination
Image
Puha, jeg har det lige modsat. Jeg synes det er ALT for rodet og in-your-face agtigt. Jeg kan virkelig ikke holde det ud. Og når spillet så først går i gang:

Image

puuuust!

Og nu hvor vi er ved dårligt artwork, men i en helt anden boldgade:

Image

Tada! Flash Point: Fire Rescue! Hold da op hvor er det rædsomt at se på.

Luk øjene, for her kommer der et mere!

Image

OMG! Hvis det var mit hus ville jeg sgu også sætte ild til det.

Og da kvinderne også skal kunne identificere sig med nogle af karakterne laver de så lige de her to rollekort:

Image

Image

Jeg er sikker på at de har ramt det spot on! WTF!? Det kan godt være jeg er lidt sippet, men jeg er tæt på at sælge spillet udelukkende pga. den forfærdelige artwork. Jeg synes næsten det er pinligt at hive de to rollekort frem, når vi spiller.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by Gunness »

Enig i, at Flash Point er skidt. Meget skidt :)

For mit eget vedkommende kan jeg sagtens leve med kedelig grafik a la Police Precinct
Image
eller et meget pastelfarvet spil som Keyflower, så længe det er funktionelt.

Så er der de spil, jeg synes ser decideret hæslige ud, a la de mange tyske spil med pussenusset grafik: Jeg har tidligere udtalt min manglende begejstring for Doris Matthäus' streg:
Image, som også hæmmer et spil som Ursuppe - men det skal selvfølgelig ikke hindre mig i at spille fx Heckmeck. Det gør bare, at jeg har lidt mindre lyst til at finde det frem.

I den anden ende af spektret er der er supersimpelt spil som Forbidden Island - som jeg har spillet en del gange med mine unger. Her skal grafikken virkelig være med til at sælge idéen om en mystisk, forsvunden ø, og det synes jeg i høj grad lykkes (når nu mekanismerne kun gør det i sparsomt omfang):
Image
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by Myde »

digter wrote: Og da kvinderne også skal kunne identificere sig med nogle af karakterne laver de så lige de her to rollekort:

Image

Image

Jeg er sikker på at de har ramt det spot on! WTF!? Det kan godt være jeg er lidt sippet, men jeg er tæt på at sælge spillet udelukkende pga. den forfærdelige artwork. Jeg synes næsten det er pinligt at hive de to rollekort frem, når vi spiller.
Sammenlignet med hvad man bliver udsat for i computerspil synes jeg ikke de kort er så slemme :mrgreen:
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by Larsine »

Myde wrote:
digter wrote: Og da kvinderne også skal kunne identificere sig med nogle af karakterne laver de så lige de her to rollekort:

Image

Image

Jeg er sikker på at de har ramt det spot on! WTF!? Det kan godt være jeg er lidt sippet, men jeg er tæt på at sælge spillet udelukkende pga. den forfærdelige artwork. Jeg synes næsten det er pinligt at hive de to rollekort frem, når vi spiller.
Sammenlignet med hvad man bliver udsat for i computerspil synes jeg ikke de kort er så slemme :mrgreen:
Jo, de har alt for meget tøj på :twisted:
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by digter »

Myde wrote:
Sammenlignet med hvad man bliver udsat for i computerspil synes jeg ikke de kort er så slemme :mrgreen:
Helt rigtigt og jeg overvejede at adressere det, men jeg synes faktisk der er forskel på computerspil og så et brætspil, der er så oplagt at spille sammen med familien.

Det kan også være at man efterhånden har set så mange letpåklædte og storbarmede kvinder i diverse computerspil og lign. medier at man er blevet immun og slet ikke bemærker det (ikke at det er en undskyldning!). Man kan måske argumentere for at Flash Point, i modsætning til mange computerspil, forsøger gengive en form for realisme og så bliver det, for mit vedkommende i hvert fald, bare så forfærdelig kikset og fuldstændig åndssvagt med de billeder.
Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Det grafiske udtryk i spil

Post by 40crew »

Jeg faldt over en tråd på BGG der minder lidt om denne, og så for første gang dette spil:

http://boardgamegeek.com/boardgame/92644/schnappt-hubi

Det er et tysk børnespil, men prøv og se hvordan spillet bliver spillet i selve æsken (og spillet er modulerbart)

Image

Image

Hvis der så bare fandtes en dansk udgave, så skide være med at min søn ikke er gammel nok endnu, så skulle det ejes til han er :-)
Image
Post Reply