Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Frouvne »

Med fare for at tænke ild til en krudttønde, stiller jeg spørgsmålet om der kunne være nogle kønsspecifikke præferencer, når det gælder spilvalg? Og her tænker jeg ikke på tema! Kan man tænke sig, at der er kønsspecifikke præferencer i.f.t. mekanikker? Spørgsmålet skal først og fremmest ses som en lille forundring, der bl.a. tager udgangspunkt i studier, der giver empirisk belæg for at piger tendentielt bygger i bredden, hvis de bygger med klodser, hvor drenge typisk bygger i højden. Hvis man tidligt organiserer sine handlinger forskelligt, er det formentlig udtryk for at man også organiserer sine forestillinger/tanker forskelligt. Og med udgangspunkt i det, er det vel ikke så fjern en tanke, at der er tendenser til at det ene køn tiltrækkes mere af nogle mekanikken end det andet køn?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Mik »

Lene = krigsspil
Annemette = tyske spil
Mette + Dorthe = togspil og Roborally

- har ikke fundet en fællesnævner baseret på køn endnu...

Lad mig prøve lidt mere: Favoritspil:
Christine = Descent
Lorna = Terra Mystica + Sail to India
Andrea = ordspil
Ava = Lord of the Rings
Michelle = Agricola
Mary = Tichu
Anye = Age of Steam
Sheila = figurkrigsspil
Angela = Pitchcar
Jennifer = Magic TG
Janne = Talisman / Age of Steam
Stefanie = Macao
Melissa = Agricola
Sophie = Black Spy
Mary Beth = History of the World
Valerie = Dominion
Susan = Pandemic
Joanna = Cuba

Jeg tror sør'me at min smag er ganske kvindelig :mrgreen:
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by netsapiens »

Jeg har bemærket at kvinder generelt set lader til at være mere tiltrukket af deduktionsspil.

Jeg har ingen anelse om hvorfor det skulle være men efter en grundig analyse af mere end TO kvinder, er det konklusionen jeg er kommet frem til.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Andrea »

netsapiens wrote:Jeg har bemærket at kvinder generelt set lader til at være mere tiltrukket af deduktionsspil.

Jeg har ingen anelse om hvorfor det skulle være men efter en grundig analyse af mere end TO kvinder, er det konklusionen jeg er kommet frem til.
Så skal du blot finde én kvinde mere, det gælder for, og så er det et faktum! (min gamle historielærer påstod i hvert fald, at kunne man finde tre tilfælde, hvor et givent udsagn gjaldt, så var det sandt... jeg er ikke sikker på, at mine andre lærere var enige :lol: )
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by netsapiens »

Andrea wrote:
netsapiens wrote:Jeg har bemærket at kvinder generelt set lader til at være mere tiltrukket af deduktionsspil.

Jeg har ingen anelse om hvorfor det skulle være men efter en grundig analyse af mere end TO kvinder, er det konklusionen jeg er kommet frem til.
Så skal du blot finde én kvinde mere, det gælder for, og så er det et faktum! (min gamle historielærer påstod i hvert fald, at kunne man finde tre tilfælde, hvor et givent udsagn gjaldt, så var det sandt... jeg er ikke sikker på, at mine andre lærere var enige :lol: )
Intet problem, jeg har nemlig analyseret "mere end TO kvinder" og da jeg ikke kender nogen halve, så har jeg de nødvendige tre :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by jondifool »

jeg aner et deduktionstema i spil her! ;)

Bortset fra det så har jeg iagtaget en del kæreste valg af spil igennem årene og jeg er tilbøjelig til at mene at der også er valg baseret på at det skal være en mix kønnet setting, og at de valg nok ikke er de samme når det er en ren herre eller dame aften. Især graden af og kravet til social interaktion oplever jeg kan variere rigtigt meget.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Sir William »

For mit eget tilfælde - havde ellers sat mig for ikke at skrive i dette - så kan Pernille godt lide Co-op spil så som Pandemic og Arkham Horror, sidstnævnte er nok hende foretrukne spil.

Men hun kan også lide alminde workerplacement spil, generelt er hun ikke så kritisk bare regelgennemgang ikke tager for lang tid.

Nå ja, hun er irriterende at spille LoveLetter med, og det er vel et deduktionsspil af en slags. Mest fordi hun er meget hurtig til at udelede hvem der sidder med hvem.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Stunke »

Min egen erfaring siger at Trine ikke gider et spil hvis beslutningstraeet er kaempestort hver tur. Ej heller hvis det er for smaat.

Hex og Arimaa er ude, Dvonn, Hive, Quarto og Blokus Duo er inde.
Commands & Colors; Ancients er inde.
Twilight Struggle er inde.
Netrunner og Race for the Galaxy er inde. Magic the Gathering og Dominion er ude.
Agricola, ja, Caylus, nej (fordi jeg faar det vildeste Analyse Paralyse naar jeg spiller det).

Jeg har ingen anelse om hvorfor kvinder skulle foretraekke andre spil end maend naar de endeligt spiller. Jeg tror snarere at kvinder har svaerere ved at begynde paa braetspil i det hele taget.
Helt uden at have indsamlet data paa BGG virker det paa mig som om BGGs brugere er delt ind i to kategorier: My wife Won't Play At All og My Wife Plays Anything With Me...

Hvis det virker som om kvinder spiller noget andet generelt set, kunne det jo sagtens vaere et udtryk for at alle bare har forskellige spilpraeferencer og der er gaaet kulturel accept i at klage over sin kaereste/hustrus foretrukne spil paa BGG.
Mange af os har formentlig en spillegruppe hvor alle mand foretraekker en hvis genre spil, men hvor man godt kan finde nogen spil der er okay med alle deltagerne. Forskellen i praeferencer bliver jo bare forstaerket naar man sammenligner med sin hustrus fordi det er en person hvor ens forskelligheder bliver udstillet meget oftere end det goer naar man moedes med 'drengene'.

Jeg er meget interesseret i togspil for tiden og jeg kan virkeligt godt lide 2 player spil, men jeg tror aerligt talt ikke der er saa mange af mine saedvanlige homies der deler min begejstring for hverken hex, arimaa eller Sekigahara.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Myde »

Umiddelbart vil jeg selv mene jeg har en ret bred smag i brætspil - hvis dem jeg spiller med er uenige, må de selvfølgelig gerne blande sig ;)

Jeg har dog en forkærlighed for spil hvor der er en form for "visuelt lay-out"/bræt/kort der skal analyseres, såsom fx Kingdom Builder, eller Tobago. Jeg er dog også til alt mulig andet, worker placement, area control, togspil, rent abstrakte spil, Feld, osv.

Hvad jeg ikke bryder mig om er hvis spillet føles "overkompliceret", såsom Dominant Species. Så er det bare ikke sjovt længere. Jeg gider ikke bruge 10 minutter på min tur for at optimere om jeg nu får 1 point/1 ressource mere for at gøre lige dét istedet for noget andet.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Michael_Olsen »

Frouvne wrote:Med fare for at tænke ild til en krudttønde, stiller jeg spørgsmålet om der kunne være nogle kønsspecifikke præferencer, når det gælder spilvalg?
Nu kan det jo være jeg overfortolker svarene, det ville ikke være første gang, men.... det forekommer mig at det oprindelige spørgsmål er blevet læst som "Hvilke(n) type spil er kvinder mest interesseret i at spille?"

Det er måske ligegyldigt, men jeg synes faktisk det er lidt sjovt. Hvorfor handler (næsten) alle svarene om hvad kvinder spiller?

Er det fordi vi kulturelt set ser mænd som normen og definerer kvinder ud fra på hvilke punkter de afviger fra mænd?
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Mik »

Michael_Olsen wrote:
Frouvne wrote:Med fare for at tænke ild til en krudttønde, stiller jeg spørgsmålet om der kunne være nogle kønsspecifikke præferencer, når det gælder spilvalg?
Nu kan det jo være jeg overfortolker svarene, det ville ikke være første gang, men.... det forekommer mig at det oprindelige spørgsmål er blevet læst som "Hvilke(n) type spil er kvinder mest interesseret i at spille?"

Det er måske ligegyldigt, men jeg synes faktisk det er lidt sjovt. Hvorfor handler (næsten) alle svarene om hvad kvinder spiller?

Er det fordi vi kulturelt set ser mænd som normen og definerer kvinder ud fra på hvilke punkter de afviger fra mænd?
Nok snarere fordi den slags spørgsmål som regel handler om kvinder.
Det giver jo ikke megen mening at tale om kønsspecifikke spil og så tale om mænd. Men undtagelse af nogle ganske få spil (barbiespil, joyling, My little Pony) er der jo ikke mange spil som ikke spilles af drenge/mænd.

Personligt har jeg aldrig forstået hvorfor kønnet skulle spille ind når vi valgte spil til et spillemøde, på samme måde som jeg heller ikke kan se hvorfor kønnet skulle spille en rolle i mit arbejde på biblioteket.

Iøvrigt var på det hold soldater der havde kvinder i den danske hær i november 71, og der skelnede vi heller ikke: de fleste kvinder kunne lave det samme som mændene, og kiggede man på svæklingene lå kvinderne pænt midt i feltet.

Det er muligt at jeg er en undtagelse, men spekulerer ikke meget over hvilket køn jeg spiller med (eller mod), og personligt er jeg ligeglad med om det er Dorte eller Annemette eller Martin eller Jesper som tæver mig når jeg spiller. Nederlaget føles hverken værre eller bedre.
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Michael_Olsen »

Mik wrote:Det giver jo ikke megen mening at tale om kønsspecifikke spil og så tale om mænd. Men undtagelse af nogle ganske få spil (barbiespil, joyling, My little Pony) er der jo ikke mange spil som ikke spilles af drenge/mænd.
Jeg må erkende at jeg finder dig skyldig i en enorm generalisering. Men måske misforstår jeg dig; jeg synes at kunne læse af dit indlæg at mænd spiller stort set alle spil, i modsætning til kvinder?
(det udleder jeg af at du mener det giver mening at tale om kvinder og kønsspecifikke spil, men ikke mænd og kønsspecifikke spil).
Mik wrote:Personligt har jeg aldrig forstået hvorfor kønnet skulle spille ind når vi valgte spil til et spillemøde, på samme måde som jeg heller ikke kan se hvorfor kønnet skulle spille en rolle i mit arbejde på biblioteket.
Jamen modsiger du ikke lige dig selv? Du siger mænd spiller stort set alle slags spil, men kvinder gør ikke?
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Mik »

Kære Michael,
jeg mener, at man overhovedet ikke kan udlede hvilke spil folk kan lide at spille ud fra deres køn!
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Frouvne »

jondifool wrote:[...] Bortset fra det så har jeg iagtaget en del kæreste valg af spil igennem årene og jeg er tilbøjelig til at mene at der også er valg baseret på at det skal være en mix kønnet setting, og at de valg nok ikke er de samme når det er en ren herre eller dame aften. Især graden af og kravet til social interaktion oplever jeg kan variere rigtigt meget.
Social interaktion kunne meget vel være et relevant kriterie. Min fornemmelse er, at der er tendenser i retning af, at når mænd/drenge mødes, mødes de omkring noget, hvorimod kvinder mødes for den sociale interaktion.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Kønsspecifikke præferencer i.f.t. spilvalg

Post by Mik »

Frouvne wrote:
jondifool wrote:Social interaktion kunne meget vel være et relevant kriterie. Min fornemmelse er, at der er tendenser i retning af, at når mænd/drenge mødes, mødes de omkring noget, hvorimod kvinder mødes for den sociale interaktion.
Du har ret. Kvinder mødes for at tale børn omkring en kop kaffe, medens mænd jo mødes nede på bænken omkring noget så vigtigt som en bajer!
Image
Post Reply