Køb og salg af brugte spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Køb og salg af brugte spil

Post by Frouvne »

Køb og salgs-trådene er en del af forum, som jeg syntes er ret aktiv. Og det er jo rigtig rart, at de spil der bare står og fylder op og samler støv finder hen til et hjem, hvor de kan gøre lidt mere gavn.

For nyligt blev jeg kontaktet af en af vores brugere, Dánial í Skemmuni (skemmuni), der primært har gjort brug af køb og salgs-delen af forum. Anledningen var at Dánial havde rodet med hvordan man kunne lave en side med køb og salg af brætspil og vi gik derfor ind i en dialog om hvorvidt det kunne være en god idé at indarbejde ideen her på Germangames.dk. Jeg kunne godt tænke mig at invitere jer andre til at tage del i denne dialog forud for en endelig beslutning om det overhovedet skal finde sted og i givet fald hvordan det kunne være smart at gøre.

Når jeg i første omgang tænker der kunne være en idé i at slå initiativerne sammen er et stærkt argument, at jeg syntes det er ærgerligt, dels at folk med interesse for brætspil bliver dirigeret rundt i alt for mange retninger på internettet og dels at de kræfter der vil arbejde for at lave noget for miljøet spreder deres kræfter. Jeg tror kort sagt, at der er meget større chancer for succes, hvis vi formår at samle de interesserede nogle få steder og hvis vi forener vores kræfter.

Den rå idé er at lave en side under den WordPress-portal vi i forvejen har liggende. Dánials første udkast kan man se her: Brætspilmarked.

Man kunne håbe at et sådant initiativ, bestyret af Dánial, kunne være med til at hive traffik ind via portalen. Det ville nok kræve flere tiltag at få portalen til at fungere og erfaringsmæssigt ved jeg, at det kan være svært at holde gang i. Men hvis andre kunne være interesserede i at kaste sig ind i kampen og f.eks. stå for at holde en brætspilskalender opdateret og lignende via portalen, tror jeg, at også jeg ville kunne få overskuddet til endnu en gang at kaste mig lidt mere aktivt ind i den kamp.

Fjerner man køb og salgs-delen fra forum vil det dog også tage noget aktivitet ud af forum. Hvilken effekt det vil have, kan jeg nok ikke helt overskue. Men det er givet en årsag til at nogle bliver hevet ind på forum. Om de så også kommer til at tage aktivt del, er jeg ikke sikker på.

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle gode argumenter for og / eller for ikke at sætte noget op her på forum, der minder om Brætspilmarked. Endvidere kunne jeg godt tænke mig at høre nogle holdninger til hvilke funktionaliteter der ville være nødvendige / ønskværdige for at det kan komme til at fungere. Og det kunne sikkert være smart, at disse ønsker tydeligt blev opdelt i Need to have og Nice to have for at kunne vurdere hvad der skal til for at vi eventuelt kan opsætte en testside og hvilke funktionaliteter den skal være forberedt til at kunne tilbyde på lidt længere sigt. Er der nogen der kender gode plugins til WordPress, der kunne løse opgaven, tager vi også meget gerne imod gode ideer.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Stony »

Der er ingen tvivl om at køb/salg muligheden har trukket nogle brugere til, men jeg er også ret overbevist om at langt størstedelen af disse brugere udelukkende bruger siden til det, og når målet (køb eller salg) er nået, så ser man dem næppe igen.

Hvad angår om det bør ligge som en del af det eksisterende eller ej, så tænker jeg at det helt klart vil være til alles fordel, om der kunne komme en samlet bræspilportal. Som det er nu, er der et forum som her som har (en del af) de aktive brugere... Så er der Papskubber som har den lidt mere journalistiske tilgangsvinkel. (Og et hååååååbløst domænenavn.) Der har været Spiltemplet som landede lidt imellem de to, men endte med at blive hverken-eller, og i øjeblikket ser ud til at lægge an til en relancering. Så er der Spilbar, som mig bekendt "kun" er en Facebook gruppe. Så der er en del fragmentering, og en del af forklaringen er nok at de har hver deres mål om hvad det er de vil opnå.

Det ville være fantastisk, om det var muligt at samle kræfterne. Men for at det kan ske, tror jeg de forskellige aktører bliver nødt til at sætte sig sammen, og der vil de blive udfordret af at hver aktør nok er "gift" med deres eget produkt, og at deres respektive indgangsvinkler måske er for forskellige. For at det skal kunne lykkes, vil det i hvert fald kræve, at den endelige løsning tillader folk at gøre "det de plejer", uanset hvilken af de enkelte aktører de har haft et tilhørsforhold hos. Så det bliver sandsynligvis noget med Facebook-login, for at strømline brugerbasen, og for fortsat at kunne lave noget Spilbar-annoncering til eventuelle interessenter af et eller andet arrangement. Der skal afgjort være noget forum-funktionalitet, som kunne være lige det vi har her, men i princippet også kunne være en del af Facebook. (Hvis man vel at mærke har lyst til at sælge sjælen på ens arbejde, og er villig til at lide under deres annonce-helvede.) Og som et tredje ben kunne man have den journalistiske vinkel, og fjerdebenet kunne blive markedspladsen. Den kunne vokse til at blive sin egen entitet med særskilt funktionalitet. Hvis man eksempelvis hægtede sig på Boardgamegeek databasen, så alle spil der kom til salg skulle linke til den tilsvarende Boardgamegeek side, så kunne man samtidig lave en abonnement-ordning, hvor man som bruger kan holde øje med om et bestemt brugt spil kommer til salg. Måske endda med et prisparameter, så man kun bliver notificeret, såfremt prisen højst er xx kroner.

Men det vil alt sammen kræve folk med den fornødne tekniske indsigt og tid og lyst til at sætte tingene sammen. Og det er en helt anden debat. Men fantastisk ville det være. :)
Sidst spillet:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Michael_Olsen »

Tja, jeg er da én af dem som kom her for salg og blev hængende. Forsvinder køb/salg, og det siger jeg med al respekt for dette forum, så ser jeg mig selv komme væsenligt mindre, og måske ligefrem helt forsvinde. Måske er jeg den eneste, det ved jeg jo ikke.

Jeg kan godt se ideen med at have en side hvor "alle" går hen for salg. Men omvendt synes jeg også det er rart at kunne spørge efter spil og vide at alle dem som går til "View active topics" i det mindste ser overskriften. Det der vil ske på en side dedikeret til salg er at folk (stort set) kun går ind på den hvis de aktivt ønsker at købe eller sælge noget. Den der "nå ja, det kan en anden da ligeså godt få gavn af", det forsvinder lidt.

En anden ting er at jeg føler mig mere tryg ved at handle her end på en side som kun har køb/salg, og jeg tror ikke jeg er den eneste. Jeg ved at folk har et omdømme de ønsker at beskytte.

På den anden side vil en dedikeret side måske kunne tilbyde nogle andet og mere. Jeg kunne for eksempel godt tænke mig at se en byttefunktion, selvom det måske er lidt optimistisk at tro det kan fungere i så lille et land. Og dog, måske. Jeg bruger det ihvertfald en del på BoardGameGeek.com.
(Jeg ved at der nu er nogle som siger MathTrade, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan det fungerer, så det vil jeg undlade at udtale mig om).
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Mik »

Michael_Olsen wrote:Tja, jeg er da én af dem som kom her for salg og blev hængende. Forsvinder køb/salg, og det siger jeg med al respekt for dette forum, så ser jeg mig selv komme væsenligt mindre, og måske ligefrem helt forsvinde. Måske er jeg den eneste, det ved jeg jo ikke.
Du er i hvert fald ikke den eneste. Slotracer kender jeg kun fra BGG - og så fordi han har forsøgt at sælge diverse racerløbsspil her i forummet, bl.a. Motorsportsspillet.

Mht. hovedemnet må jeg erkende at jeg ikke engang har kunnet fået taget mig sammen til at lægge en tråd ind her i dette forum, selvom jeg er ved at drukne i spil. Så jeg bliver næppe den store bruger.
Image
Jakob
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 135
Joined: Fri Jan 25, 2013 7:51 pm
Location: KBH

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Jakob »

Michael_Olsen wrote:Tja, jeg er da én af dem som kom her for salg og blev hængende. Forsvinder køb/salg, og det siger jeg med al respekt for dette forum, så ser jeg mig selv komme væsenligt mindre, og måske ligefrem helt forsvinde. Måske er jeg den eneste, det ved jeg jo ikke.

Jeg kan godt se ideen med at have en side hvor "alle" går hen for salg. Men omvendt synes jeg også det er rart at kunne spørge efter spil og vide at alle dem som går til "View active topics" i det mindste ser overskriften. Det der vil ske på en side dedikeret til salg er at folk (stort set) kun går ind på den hvis de aktivt ønsker at købe eller sælge noget. Den der "nå ja, det kan en anden da ligeså godt få gavn af", det forsvinder lidt.

En anden ting er at jeg føler mig mere tryg ved at handle her end på en side som kun har køb/salg, og jeg tror ikke jeg er den eneste. Jeg ved at folk har et omdømme de ønsker at beskytte.
Ovenstående passer spot on på mig.

Dog kan jeg tilføje at jeg nyder - når jeg har tid - at læse månedens spil trådene. Derudover er Djengis Con også en grund til jeg kommer her så tit.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Jens_Hoppe »

Jeg kan egentlig godt lide køb & salg via forummet.

Som tråd-opretter (typisk sælger) er det en nem og uformel måde at få beskeden udstillet. Og for alle er det en meget interaktiv måde at handle på; man kan f.eks. stille uddybende spørgsmål og i det hele taget have en dialog de forskellige interessenter imellem.

Den store "konkurrent" til vores køb & salg forum i dag må være Facebook-gruppen Brætspilssalg, som også er ret aktiv.

Jeg ved ikke; jeg er ikke decideret modstander af en køb/salg portal, men jeg kan ikke se det helt store behov for en...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by jondifool »

Efter at have oplevet diskussionen på facebook gruppen brætspilsalg af om salg af brætspil var for køber eller sælger, om du måtte have en højere pris en nettets mindste ny pris, om du måtte slette indlæg der påstod du snød køber hvis du havde en højere pris osv., blev jeg klar over hvor meget jeg sætter pris på den form for køb og salg vi har her i forummet, hvor der er plads til diskussioner og spørgsmål og arrangere pick ups etc.

Jeg kunne godt frygte at forummet bliver mindre interessant at besøge hvis køb og salg forsvinder fra det !
Image
User avatar
skemmuni
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 24
Joined: Thu Apr 30, 2009 10:12 pm
Location: Fredericia

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by skemmuni »

Hej alle.

Jeg er glad for at dette topic bliver diskuteret her på forumet. Det er mig som står bag brætspilmarked, som er et enkel og simpelt markedsted for brætspil.

Det er sådan at jeg har syntes at der har manglet et simpelt og enkelt markedssted for køb og salg af brugte brætspil. Hvor det er muligt at søge efter individuelle spil, hvor hvert spil har sin egne annonce.

Selv har jeg været meget glad for køb og salg forummet her på germangames.dk. Specielt brugerne har gjort dette forum til et særligt sted. Med når det kommer til at sælge spil i forummet, kan det være lidt svært at finde det man søger efter, og hvis indlægget ligger på side 2-3 eller længere tilbage, får det ikke så mange seere (det samme er gældende for indlæg på facebookgruppen).

Der er flere fordele med et markedsted hvor hvert spil har sin egne annonce. Annoncer hvor man kan fremstille spil med billeder. Markedstedet har en enkel søgemaskine, som gør det nemt at finde det man leder efter. En enkel måde for nye brætspillere at browse spil og få inspiration til nye brætspilkøb.

Spørgsmålet som udestår er måske det vigtigeste - er dette en funktionaltet / et behov som brugerne af germangames.dk vurderer nødvendigt eller vigtigt (og gøre brug af).

Køb og salgs-trådene i dette forum har også flere fordele - den er uformel, som nævnt ovenfor. Brugerne “kender” tit hinanden, og skaber dette tillid omkring købet.

Formålet med brætspilmarkedet er ikke at fragmentere brætspilmiljøet. Jeg er glad for Allans tanke om at samle disse idéer under samme paraply, således at brætspilmiljøet bliver stærkere.

Tak for jeres bidrag til dette emne. :)



Med venlig hilsen,
Dánial í Skemmuni
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Goblen »

Hejsa alle sammen,

Jeg tager nej-hatten på. Synes egentlig det er fedt at jeg kan slå op i denne tråd på dette ene forum og se hvilke spil der er til salg. Kan også nemt og hurtigt skrive til folk hvis der er noget jeg vil købe. Det betyder det er nemt for mig at følge med i, og jeg skal ikke logge på et andet sted for at finde interessante brætspil.

Samtidig tror jeg at det vil dræbe meget af forumet, hvis pludselig denne del ikke længere er herinde, da det er en af de mest aktive threads. Der er også mange andre threads der er interessante at følge - det er rigtigt, men for mig ændrer det ikke på at jeg tror den ene thread er en af de vigtigste herinde.

/Brian
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Frouvne »

Det er interessant, at det informelle i forum-formen bliver fremhævet som noget positivt i denne sammenhæng. Det skal selvfølgelig nok ses i sammenhæng med det der også bliver omtalt med, at man ved hvem sælgerne er og man derfor trygt kan handle spil her. Risikoen for at blive snydt kan nok ikke gøres meget mindre end i denne sammenhæng og spillene sælges ofte i uhørt god stand og til en urimelig lav pris. Jeg syntes selvfølgelig stadig at fragmenteringen er en ærgerlig ting ... men på den anden side er aktiviteten herinde nu heller ikke så ringe endda. Og min fornemmelse har været, at der er blevet solgt flere spil her på siden de sidste par år end tidligere og det på trods af konkurrencen fra diverse facebook-sider m.m. Det største argument for at lave en salgsunderside her tænker jeg er overskueligheden, der jo ikke er voldsom stor her på forum, og så muligheden for andre funktionaliteter såsom auktioner og spil-byt. Men det kan man jo selvfølgelig også gøre her under den nuværende model... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Frouvne »

Goblen wrote:[...] Jeg tager nej-hatten på. [...]
Den letteste løsning for mig er, hvis I alle har nej-hatten på, så det gør ikke mig noget! :wink: Det vigtige for mig er at få en pejling på om det er noget, der er efterspurgt. Og det er der ikke meget, der tyder på. Der er ingen grund til at lægge en masse arbejde i noget, der måske snarere får en destruktiv effekt på forum. Det ville være super-ærgerligt. Så I skal endelig ikke holder jer tilbage ligegyldigt om det er ja- eller nej-hatten I har på! :D
frouvne, administrator

Image
Deus
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 114
Joined: Mon Feb 13, 2012 5:27 pm
Location: Vejle

Re: Køb og salg af brugte spil

Post by Deus »

"Nej hatten" tages på her også.

Jeg er måske ikke en af de mest aktive skrivere her inde, men jeg elsker at slå et smut forbi, for måske at logge af et spil rigere! Og når jeg er her inde, jamen så bliver der læst en masse af det guf, som er at finde i de forskellige tråde :-)

Tror personligt ikke at jeg vil benytte ovenstående ide, da jeg synes den nuværende køb og salgsmetode er helt perfekt! Overskueligt eller ej :D
Post Reply