Den lokale spilbutik

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Den lokale spilbutik

Post by Frouvne »

Det går godt for vores hobby: der produceres masser af gode spil og der er mange der spiller dem. Også i vores lille andedam. Men hvad skal vi med lokale spilbutikker, når man kan få alt på netbutikkerne og endda til en stærkt reduceret pris? Hvor lokalt placeret skal en butik være, for at den er lokal? Kort sagt er det der ofte omtales som en FLGS en luksus eller en livsbetingelse for vores hobby?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Den lokale spilbutik

Post by Goblen »

Jeg har faktisk svært ved at se hvad spilbutikker skal bruges til mere. Det er nemt at købe via nettet, og er de fleste af dem der sælger brætspil på nettet ikke alligevel rimelig nærværende (som værende nødvendigt hvis de skal sælge i en niche som det stadig er)?

Jeg har svært ved at se andre argumenter end at vi kan prøve brætspillet i butikken, hvis den mulighed er der, og det oplever jeg ikke tit den er.
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Den lokale spilbutik

Post by Michael_Olsen »

Goblen wrote:Jeg har svært ved at se andre argumenter end at vi kan prøve brætspillet i butikken, hvis den mulighed er der, og det oplever jeg ikke tit den er.
Både i Roskilde (Fanatic) og Ringsted (Andros) er der brætspilsaften onsdag aften. Jeg ved ikke med Fanatic, men i Andros er der nogle spil til rådighed. Jeg er sikker på der er masser af andre butikker med lignende arrangementer.

Jeg er faktisk glad for vores lokale butik i Ringsted. Den er med til at skabe en fantaktisk spillekultur her, og er på mange måder et omdrejningspunkt, både for rollespil og brætspil. Det ville være en skam hvis den ikke var der.
Last edited by Michael_Olsen on Mon Mar 31, 2014 4:52 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Den lokale spilbutik

Post by Mik »

Efter en del dårlige oplevelser med de Københavnske mustensbutikker valgte jeg dem fra for 15 år siden, og har gjort internettet til min lokalbutik. Det har dog den bagside at man skal købe sine varer i god tid, og skal helst samle sammen for at undgå høje fragtgebyrer. Så i de senere år er jeg faktisk vendt tilbage til murstensbutikkerne, eller i hvert fald til en enkelt: Fantask.

Fragtgebyrene på varer fra er efterhånden for høje, og de mange skiftende fragtmænd er en pine uden lige for folk som arbejder i dagtimerne - og man har et arbejde som ikke accepterer levering af private pakker.

Desuden kommer jeg næsten forbi butikken på vej hjem fra arbejde, og hvor ellers får man et knus med i købet - også selv om man ikke køber noget :D

Så jeg er glad for at støtte min lokale spilbutik, men kunne sagtens leve uden.
Image
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Den lokale spilbutik

Post by Tallens »

Jeg vil til en hver tid gerne støtte vores lokale butikker (Aarhus - Dragonslair, Games.dk, Gunzone), både Dragonslair og nu også Gunzone tilbyder muligheden for at komme ned og spille i deres butik (dragonslair primært Magic). Jeg elsker at kunne gå rundt blandt kasserne og kigge, veje dem i hånden, dufte det nye pap mmmmmmmm!... det giver en anden følelse end blot at se dem på en hjemmeside.

Men jeg vil også blankt erkende at jeg er en ægte "Visa Kriger", og elsker det nemme i at bestille det online, og nogen gange er jeg mere bevist om prisen end at støtte lokalt. Desværre for murstensbutikkerne er netbutikkerne ofte billigere end den lokale butik (med undtagelse af gunzone som tit har gode priser IMHO, uden reklame), og specielt hvis det er spil som jeg ikke helt ved om jeg vil beholde, så bliver det købt online.

Det sker også at jeg køber på nettet fra de lokale butikker, på den måde kan jeg pleje mit visa kriger gen, og støtte lokalt.

//Tallens'out
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Den lokale spilbutik

Post by Jens_Hoppe »

Jeg køber både på nettet og i lokale spilbutikker, men de fleste af mine indkøb sker trods alt nok på nettet.

Som Mik nævner er ulempen ved netbutikkerne, dels at der er en vis ventetid til man faktisk har varen, og dels at forsendelsesomkostningerne kan være ret voldsomme. Men prisen på varen selv er selvfølgelig ofte lav nok på nettet, til at det kan betale sig alligevel. Desuden kan de udenlandske forhandlere ofte få nogle af de mere obskure titler hjem - titler som det ville være svært at skaffe lokalt.

Fordelen ved de lokale FLGS'er er for mig primært, at jeg kan få en vare her og nu: Når interessen for et spil melder sig, kan jeg have spillet i hænderne samme dag, og ikke en uge eller mere senere. Ja, det er oftest dyrere på den måde, men jeg ser det som at jeg betaler mig fra ventetiden. :)

En interessant nyhed er en butik som webhallen.dk, som har uhørt lave priser OG en fysisk butik i København. OK, lageret er mildest talt ikke kæmpestort, men de har trods alt noget på lager, og kan man vente lidt kommer bestilte varer hjem til butikken, så man kan få dem uden nogle fragtomkostninger. Og hvor gerne jeg end vil støtte "rigtige" brætspilsbutikker, har jeg en grænse for hvor meget ekstra jeg synes jeg vil betale for at gøre det: Man får mig f.eks. ikke til at give 639,- for et eksemplar af Descent i Faraos, når jeg kan få det til 399,- lidt længere oppe ad Skindergade...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Den lokale spilbutik

Post by BlueSwan »

En ulempe ved at bestille online er også at boksene tit får nogle "bump" og det der er værre. Ikke et STORT problem, men dog noget der formindsker den æstetiske værdi en smule.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Den lokale spilbutik

Post by Stony »

Jeg tror forsat der er behov og grundlag for fysiske butikker, om end deres rolle/funktion måske flytter sig lidt. Det dersens "indernet" har i hvert fald haft en vis indflydelse i kundernes adfærd.

I kraft af hjemmesider som BGG, kan de lidt mere dedikerede brætspillere langt hen ad vejen hjælpe sig selv m.h.t. hvad der udkommer og kunne være interessant, og de kan sågar bestille dem hjem før de lander i de fysiske butikker. Så de fysiske butikker er ikke længere der hvor man går hen, for at se om der måtte være kommet noget spændende.

Men de tjener stadig en funktion som samlingspunkt for entusiaster af forskellig art. Magic-turneringer kunne være et eksempel. Dertil er der stadig kunder, der ikke benytter sig af BGG el.lign. kilder, og de kan stadig sætte pris på den personlige betjening. Dog falder denne gruppe kunder nok over i "mainstream" kategorien, og der bliver specialforretningerne måske presset lidt af eksempelvis boghandlerne og andre butikker der vælger at sælge de mest anerkendte titler. (Ticket to Ride, Smallworld, Kingdom Builder osv.) Man kan håbe, at titlerne er tilpas mainstream, til at der er basis for et fornuftigt salg for alle parter.

Det sker stadig at jeg slår et smut indenom eksempelvis Fantask, og at jeg går derfra med et spil under armen. Men hånden på hjertet, så er der længere mellem besøgende end tilfældet var for 10-15 år siden.
Sidst spillet:
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Den lokale spilbutik

Post by jondifool »

Jeg har brugt flgs for at blive inspireret og se hvad der rør sig, er udkommet især af ekspansions siden jeg sidst har gloet!

jeg kunne også bruge flgs til meget mere, hvis altså de kunne mere, i form af game aftener, spil demoer, events etc. Her er det som om at københavnske flgs ikke alle har fulgt med tiden og kan levere på den front.

til gengæld ser jeg frem til hvordan bastard cafe kommer til at influere på mine behov i den retning, De foreløbige popop events virker som mini cons med masser af inspiration for mig.

Jeg spendere gerne en gang imellem de ekstra penge det koster i flgs men har også en grænse som jeg bliver mere og mere opmærksom på. Udover Webhallen som Jens nævner er der et tiltag som brædtspilspriser der ofte gør det svært for mig at finde lyst til at betale så meget ekstra hos en flgs.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Den lokale spilbutik

Post by Larsine »

Når man bor i en storby som Sorø, så er begrebet FLGS ikke noget vi kender til.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Den lokale spilbutik

Post by Frouvne »

Af principielle årsager vælger jeg at støtte butikker som Fantask og Faraos Cigarer. Jeg skal dog blankt erkende, at det er i meget begrænset omfang; de fleste af mine indkøb foregår via nettet. Jeg syntes det er vigtigt, man har specialbutikker, hvor almindelige mennesker kan blive drevet ind, blive nysgerrige og blive vejledt. Prisen kan disse butikker sjældent konkurrere på og det er sådan set fair nok selvom jeg dog nægter at betale flere hundreder kroner mere end jeg ellers kan få varen til på nettet. Desværre er mit generelle indtryk af specialbutikker og det gælder også for spilbutikker, at jeg ikke imponeres over den vejledning man kan modtage. Og det undergraver i min verden deres eksistensberettigelse en del. Når man ikke kan åbne æskerne i butikken og sælgeren sjældent har prøvet før, så er det klart at man via nettet kan få langt bedre vejledning på sider som BGG. Heldigvis afholder butikkerne nogle events, hvor der er mulighed for at prøve spillene og der lever de til fulde op til mine forventninger. Men der er langt imellem og om det sker nok til at de på sigt vil kunne klare konkurrencen, kan jeg da godt have min tvivl om.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Den lokale spilbutik

Post by BlueSwan »

Ja, det er vanskeligt at se en bæredygtig forretningsmodel.

Faktisk tror jeg det der har størst chancer er den virkeligt store satsning, hvor man har brætspilscafé og butik med masser af events samme sted. Det kræver dog store investeringer, hvilket der nok ikke er nogen der har råd til.

Faraos i København har netop udvidet og der er plads til at spille, men det er jo stadigvæk ikke et sted som tilfældige forbipasserende bare går ind til.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Den lokale spilbutik

Post by Mik »

Frouvne wrote: Desværre er mit generelle indtryk af specialbutikker og det gælder også for spilbutikker, at jeg ikke imponeres over den vejledning man kan modtage. Og det undergraver i min verden deres eksistensberettigelse en del. Når man ikke kan åbne æskerne i butikken og sælgeren sjældent har prøvet før, så er det klart at man via nettet kan få langt bedre vejledning på sider som BGG.
Det kan umuligt være et problem i vore dage, hvor stort set alle brætspillere vil have en smartphone på sig. De kan jo blot slå spillet op på BGG nede i butikken!

Og hvis butikkerne skulle stille et gratis spil tilrådighed for alle spil de sælger, så må prisen på hvert solgt spil jo øges yderligere - så jeg tror ikke helt at det vil hjælpe på antallet af kunder.
- Jo, måske vil der komme flere 'osere' som vil slide på det åbne spil, for derefter at bestille spillet billigere online.
En rigtig vindersag for butikken!
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Den lokale spilbutik

Post by Sir William »

Er problemet ikke for mange fysiske butikker, at folk kigger på spillet fysisk, hvad man får med i købet og vurdere kvaliteten for derefter at købe det over nettet for dermed at spare en del penge?

Tror der er mange fysiske butikker der netop oplever dette, de får rådgivning i butikken omkring hvad de skal vælge og så går de hjem for at købe spillet på nettet.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Den lokale spilbutik

Post by Frouvne »

Mik wrote:
Frouvne wrote: Desværre er mit generelle indtryk af specialbutikker og det gælder også for spilbutikker, at jeg ikke imponeres over den vejledning man kan modtage. Og det undergraver i min verden deres eksistensberettigelse en del. Når man ikke kan åbne æskerne i butikken og sælgeren sjældent har prøvet før, så er det klart at man via nettet kan få langt bedre vejledning på sider som BGG.
Det kan umuligt være et problem i vore dage, hvor stort set alle brætspillere vil have en smartphone på sig. De kan jo blot slå spillet op på BGG nede i butikken! [...]
Det er jeg nu ikke enig i. Når jeg henvender mig til en fagmand forventer jeg også at han sidder inde med en faglig viden. Ellers kan jeg ikke se, hvad jeg skal bruge butikken til. Det er langt lettere og billigere for mig at bestille på internettet, da jeg kun sjældent kommer til København.
Sir William wrote:Er problemet ikke for mange fysiske butikker, at folk kigger på spillet fysisk, hvad man får med i købet og vurdere kvaliteten for derefter at købe det over nettet for dermed at spare en del penge?

Tror der er mange fysiske butikker der netop oplever dette, de får rådgivning i butikken omkring hvad de skal vælge og så går de hjem for at købe spillet på nettet.
Jeg har i hvert tilfælde godt hørt butikkerne beklage sig over den tendens. Og der er sikkert også noget om snakken. Jeg forstår så bare ikke hvorfor folk skal i butikken for at lade sig inspirere for forside og bagside kan jeg også se billeder af på nettet, hvor jeg samtidig også har adgang til regler, anmeldelser, billeder af samtlige komponenter osv. Får de vejledning i butikken, kan jeg da godt forstå, at butikspersonalet kan blive lidt bitre over den slags handlinger. Men det er måske også dårlig stil fra kundens side.
frouvne, administrator

Image
Post Reply