Racer-spil

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Racer-spil

Post by Frouvne »

I denne week-end var Kevin Magnussen og hans bedrifter i Formel 1 næsten ikke til at komme udenom i medierne! Og med rette! Det kunne jo nok få det til at krible lidt i fingrene for at få en godt racer-spil på bordet! Jeg syntes selv, der er nogle solide bud indenfor genren. Nogle er meget action-prægede, hvor andre er mere analytiske, nogle er sjove og andre mere alvorlige. Hvilke racer-spil er dine favoritter og under hvilke forhold skal de spilles?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Racer-spil

Post by Bugge »

Selvom jeg egentlig startede ud som wargamer tilbage i slut 70erne, købte jeg stadig Speed Circuit i 1979, for enhver frisk dreng er også til racerbiler.

Racer-spil er blevet noget mere avancerede med tiden, men ligesom med krigsspil gælder det om at finde den berømte balance mellem 'realism vs. playability'.

Og så er de undtagelsen, når man skal forklare regler. 99 ud af 100 gange slutter man med at sige, og i øvrigt vinder den der har flest point/penge/prestige, men i racer-spil slutter man at sige, at den der kommer først over målstregen vinder, hvilket ikke er lige så intuitivt 8) Og så har de aldrig en Tie-breaker regel, men derimod 'Tire-breaker' regler :D

S
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Racer-spil

Post by weilmann »

Jeg tror faktisk ikke jeg ejer nogen "rigtige" racer-spil (er det kun noget med biler?).
Vi havde DTC super racing engang, men det blev smidt ud, fordi komponenterne var så grimme, at ingen i familien gad spille det.

Jeg har set WOW - The Boardgame omtalt som et "racing"-spil, og det holder vi meget af :-)

Jeg har kigget på Formula DE et par gange, og det ser da sjovt ud. Men er der nogen anbefalinger på området, hvis man nu besluttede sig for at anskaffe sig 1 spil?
Mvh
Martin
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Racer-spil

Post by akwlinka »

Racerspil er ikke mig, sådan ret generelt set. Spiller aldrig robo rally, ave cæsar, dms, turf Master. OL.

Der er dog to spil jeg gerne tager ned fra hylden, når jeg er i den rette stemning. Around the World in 80 days og Avanti. To eksempler på anderledes racerspil.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Racer-spil

Post by Sir William »

Vi har et "ældre" racerspil som hedder "Race", som kan være lige så irriterende som Ave Cæsar.

Generelt kan jeg godt lide racer-spil, da man både skal arbejde med sin egen strategi og så også modarbejde andre, så de ikke vinder eller i visse andre tilfælde, så de vinder.

Så både spil som Ave Cæsar, Roborally og lignende, tiltaler mig ganske meget. Nok også fordi de er nemme at lære og dermed også perfekte til introduktion af spil for uerfarne brætspillere.

Det er trods alt ligetil, ryk nogle felter alt efter hvad dit kort siger eller terningerne viser, sørg for at vælge det rigtige spor og så bare kom først. Kan det næsten blive mere simpelt.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Racer-spil

Post by Larsine »

Jeg har prøvet en del racer-spil, og der er nogle der fungere langt bedre end andre.

Det bedste er simpelthen Das Motorsportspiel. Et spil hvor man slår terninger, selv bestemmer hvor mange og hvordan terningerne skal bruges, og flytter sin bil, alt samme på tid. Hvis man ikke spiller Das Motorsportspiel med en tidsbegrænsning (maksimum 30 sekunder, helst omkring 20 sekunder pr. træk), er der simplethen ikke noget spil i det. Men ellers er det det eneste spil som man bliver fysisk og psykisk udmattet af at spille. Reglerne er ikke de bedst skrevne, og langt de fleste spiller med en eller flere husregler, men i Viking-Con/RubiCon regi er vi efterhånden kommet frem til et sæt standard regler som fungere rigtig godt.

Et problem med Das Motorsportspiel er at erfarne kørere som regel hurtigt kører fra nybegyndere, hvilker kan gøre det svært at tiltrække nye spillere. Turneringen på både VC og RC består ofte af 75% gengangere og 25% nybegyndere, og det er set at nybegynderne trækker sig fra turneringen allerede efter første prøveomgang. Men i det mindste er det også en del af realismen, hvor jeg heller ikke tror at en nybegynder vil have store chancer mod Alonso, Raikonnen eller Magnussen.

Et andet af mine favorit racer-spil er Ave Caesar i Ravensburger udgaven. Det er noget nær et perfekt racer-spil, i hvert fald når det spilles efter Viking-Con reglerne. Det gælder stadig om at komme første over målstregen, men i løbet af spillet er der mange andre hensyn at tage. Der er både ressourcer der skal bruges og holdes øje med, modstandere der skal blokeres for, eller lade komme forbi på det rigtige tidspunkt. Når jeg forklare regler til nye spillere, forklarer jeg altid at det er et blokerings- og optimeringsspil, frem for at det er et racer-spil.

Pitch Car/Carabande er et racer-spil i en helt anden genre, finger-flicking spil. Det er bare sjovt, specielt hvis man har banestykket med hop og kryds med i sin samling. Spillet bliver absolut ikke dårliger af at blive spillet med en øl i den anden hånd.

Haren og Skildpadden er endnu et racer-spil, hvor man ikke blot skal race derudaf, men samtidig skal sørge for at samle ressourcer, bruge ressourcer, og forhinder de andre spillere i det samme, samtidig med at man skal komme først i mål. Der er dog så meget andet end væddeløb i spillet at man kan sætte spørgsmålstegn ved om det er et racer-spil eller et økonomi-spil.

Jorden Rundt I 80 Dage fra Ravensburger (1986) var et racer-spil som jeg spillede meget i slut 80'erne, og igen med mine børn i slut 90'erne. Men det er ikke et spil som jeg tror kommer på bordet igen. Ikke fordi det er dårligt, men der er bare så mange andre spil der er bedre. Et spil hvor man rykker frem ved hjælp af kort, som forestiller de forskellige former for transport man kan møde undervejs (elefant, tog, skib og hestevogn), og hvor planlægning af dit næste træk, og hand-management er nøglen til at vinde.

Around the World in 80 Days fra Kosmos (2004) virkede meget bedre, selvom det er et racer-spil hvor man ikke nødvendigvis behøver at komme først i mål for at vinde. Det gælder nemlig om at bruge færrest dage, frem for at komme først. Desværre har jeg kun spillet det en enkelt gang på Viking-Con i 2006, men jeg blev imponeret nok til at det kom på min ønskeliste hvor det stadig står.

Og sidst på listen kommer Top Race, som i Danmark blev solgt under navnet Race, og med en forside der mest gav association til at man skulle deltage i en olympisk 100-meter. På forsiden havde de også skrevet "Din strategi er at give alt", men heller ikke det holdt helt vand. I spillet får hver spiller kr. 200.000, og det gælder om at have flest penge når spillet slutter efter tre løb. I begyndelsen af hvert løb deles alle kortene ud, og ud fra hvilke kort man har, kan man så byde på de forskellige biler ideet hvert kort påvirker flere biler. Først over målstregen indkassere kr. 200.000, næste over kr. 150.000 osv. Så det kan nogen gange betale sig at byde færre penge på en mindre attraktiv bil, og stadig ende med at have flere penge end den spiller der kom først over målstregen. Derudover er der et sæt avancerede regler, hvor man tre gange i løbet af hver løb skal forudse hvem der vinder, og hvis man har ret kan man vinde endnu flere penge, også selv det ikke er en bil man selv ejer. Et hæderligt spil som har Race som sit tema, og lidt i spillet, men mest af alt er et økonomi-spil.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Mik »

Larsine wrote:Og sidst på listen kommer Top Race, som i Danmark blev solgt under navnet Race, og med en forside der mest gav association til at man skulle deltage i en olympisk 100-meter.
Så skulle du se originalen: :lol:
Image

Tempo var Wolfgang Kramers allerførste spil, udgivet i 1974, og udgivet i så mange varianter at det næsten er umuligt at finde ud af:

1974: Tempo
1980: Nicki Lauda's Formel 1
1985: Formel 1: Nürnburgring
1992: Daytona 500
1996: Top Race
1996: Detroit-Cleveland Grand Prix
1998: Race (Skandinavien)
2002: Top Race (Aldi)
2008: Top Race (Pegasus)

Den sidste er den bedste, hvilket ikke betyder at den er god :?
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Racer-spil

Post by digter »

Larsine wrote:Reglerne er ikke de bedst skrevne, og langt de fleste spiller med en eller flere husregler, men i Viking-Con/RubiCon regi er vi efterhånden kommet frem til et sæt standard regler som fungere rigtig godt.
Selvom jeg har mit eget eksemplar er ovenstående en af grundene til at jeg gerne vil prøve det med nogen der er "inde" i spillet.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Mik »

Jeg er også i tvivl om Frouvne kun taler om bil-racerspil eller om selve mekanikken, som også kaldes "start-stop" spil.

Udover diverse børnespil var også på Speed Circuit i AH's storhedstid. Selvom jeg nu også godt kunne lide USAC Autoracing

Men siden jeg i 1999 blev introduceret for Das Motorsportspiel må jeg erkende at intet på brætspilsfronten kommer i nærheden. Og Larsines problemer nye spillere genkender jeg ikke. Jeg har lært spillet videre til rigtig mange nye spillere (bl.a. Larsine) på VC, og rigtig mange blev hooked :mrgreen:

Andre favorit bil-racerspil inkluderer:
PS fra Hans im Glück (1988)
Grand Prix: F1 (2002)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Frouvne »

weilmann wrote:Jeg tror faktisk ikke jeg ejer nogen "rigtige" racer-spil (er det kun noget med biler?). [...]
Godt spørgsmål! Min forestilling var, at der nok ville ske det, at vi startede med at snakke om racer-spil med biler og så ville tingene så udvikle sig derfra til at omfatte andre racer-spil. I dette anarkistiske miljø går den udvikling bare meget hurtigt! :D Så kom endelig på banen med de spil I kommer til at tænke på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Racer-spil

Post by Jonezy »

akwlinka wrote:Racerspil er ikke mig, sådan ret generelt set. Spiller aldrig robo rally, ave cæsar, dms, turf Master. OL.

Der er dog to spil jeg gerne tager ned fra hylden, når jeg er i den rette stemning. Around the World in 80 days og Avanti. To eksempler på anderledes racerspil.
Oj, Avanti måtte gerne komme med på Djengis...;) Det ser simpelthen så charmerende ud!
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Frouvne »

Formula Dé var det første spil indenfor genren, jeg prøvede. Og det er da meget godt. Men så heller ikke mere. Og efter jeg prøvede Das Motorsportspiel røg det andet da også ud af samlingen. Det er i en helt anden liga. PitchCar egner sig til andre lejligheder og er mere hyggelig-sjovt, hvor Das Motorsportspiel kan være hysterisk morsomt, men også en sveddryppende alvorlig dyst. Som Annemette nævner er Avanti et sympatisk lidt skævt bud på et spil i genren, der bestemt er værd at prøve.
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Racer-spil

Post by akwlinka »

Jonezy wrote:
akwlinka wrote:Racerspil er ikke mig, sådan ret generelt set. Spiller aldrig robo rally, ave cæsar, dms, turf Master. OL.

Der er dog to spil jeg gerne tager ned fra hylden, når jeg er i den rette stemning. Around the World in 80 days og Avanti. To eksempler på anderledes racerspil.
Oj, Avanti måtte gerne komme med på Djengis...;) Det ser simpelthen så charmerende ud!
Hvis pladsen tillader det, kommer det med
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Racer-spil

Post by Mik »

Jonezy wrote:Oj, Avanti måtte gerne komme med på Djengis...;) Det ser simpelthen så charmerende ud!
Jeg har et eksemplar til salg til en rimelig pris, såfremt det skulle vise sig at tiltale.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Racer-spil

Post by jondifool »

tæller roborally med - eller derby ? snakker vi race games eller racer games?
Image
Post Reply