Space Dealer

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Space Dealer

Post by Frouvne »

Space Dealer

Space Dealer er et realtime-spil, hvor der altså ikke er noget, der hedder ture. Spillet tager 30 minutter, hvor efter det afsluttes så snart spillernes individuelle timeglas løber ud. Spillet kan spilles af tre til fire spillere. Har man to eksemplarer af spillet, kan spillerantallet dog øges til helt op til otte spillere.

Hver spiller har to timeglas og stort set alle aktioner i spillet kræver, at man anvender sit timeglas.

Hver spiller har en planet, der kan generere energi, der bruges til at drive forskellige enheder, der f.eks. kan være miner, depoter, konverterer m.m. Undervejs i spillet kan spilleren opgradere sin energikilde, så flere enheder kan holdes i drift. Fra spillets begyndelse har spillerne de samme enheder, de kan udvikle. De kan påbegynde konstruktionen, hvis de har den fornødne energikilde til rådighed til at kunne understøtte enheden. Konstruktionen påbegyndes ved at placere et timeglas ovenpå enheden, der kan være en ekstra generator, en mine, et depot eller lignende. Når timeglasset er løbet ud, er enheden funktionsdygtig.

Med et timeglas kan selve planeten opgraderes. Når planeten er opgraderet til niveau to må spilleren tage to kort fra den tilsvarende bunke, der indeholder bedre generatorer med mere. Spilleren må kun beholde det ene, som han på et senere tidspunkt kan vælge at konstruere igen ved at lade et timeglas rinde ud ovenpå kortet. Bliver planeten yderligere opgraderet får spilleren adgang til yderligere en bunke med endnu mere specialiserede enheder.

Undervejs kan spillerne også bygge miner, der tjener to formål. Dels sætter de spilleren i stand til at producere et eller flere råstoffer. Det sker endnu en gang ved at stille en timer ovenpå kortet og vente til sandet er rindet ud. Dels fremgår det af minen hvilke råstoffer der efterspørges på denne planet. De varer man får produceret laster man på sit rumskib, hvis det er på planeten. Er rumskibet ikke på planeten og har man ikke produceret et depot, går de tabt. Råstoffer på planeten kan må så flyve til andre spilleres planeter, hvor netop den kombination, man er i besiddelse af, efterspørges. Når man leverer efterspurgte varer på en planet, vil de ikke længere blive efterspurgt, hvilket man markerer ved at placere en markør i sin farve på den pågældende mine. Typisk vil såvel den spiller den afleverer varerne som den spiller der ejer planeten, der modtager dem få et antal point. Dog flest point til den, der leverer varerne.

Når man flyver mellem planeterne er flyveturen opdelt i mindre stykker (indikeret med planeter mellem spillernes planeter). Hvert stykker tilbagelægges i løbet af den tid, det tager et timeglas at rinde ud.

Med til spillet følger en CD med musik, der løber i 30 minutter. Musikken er inddelt i mindre enheder, så man undervejs får mellemtider og afslutningsvis foregår der en nedtælling til spillets afslutning. Når den overordnede timer på 30 minutter eller CD’en løber ud, har spillerne lov til at færdiggøre de handlinger, som deres timeglas er sat i gang med. Herefter ser man hvilken spiller, der har fået flest point.

I spillet indgår der en del enheder, der ikke er forklaret her. Endvidere findes der et sæt avancerede regler, hvor man bl.a. kan lægge hindringer i vejen for de øvrige spillere, opnå kontrollen over et tredje timeglas eller endnu et rumskib.
frouvne, administrator

Image
Post Reply