Shards of Infinity

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 12774
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re
Location: 2900
Has thanked: 36 times
Been thanked: 27 times
Contact:

Shards of Infinity

Post by Frouvne » Thu Apr 25, 2019 10:18 am

Shards of Infinity er et deckbuilding-spil i stil med Star Realms og Ascension: Deckbuilding Game. Ikke overraskende er der rigtig mange ligheder særligt til det sidstnævnte, da begge spil kommer fra Stone Blade Entertainment og begge med Justin Gary som co-designer.

I spillet er der de to sædvanlige grundressourcer mønter - her repræsenteret ved ædelstene - som man kan købe kort for og Power man benytter til at angribe modstanderne med. Der er dog også en tredje ressource, der kaldes Mastery. Mastery anvendes til at udløse særlige funktioner på et kort, når man har opnået et vist niveau af Mastery. Det kan f.eks. være, at kortet dermed repræsenterer et højere niveau af Power eller at man oveni i det kortet allerede kan yderligere må trække et kort. Opnår man det maksimale niveau af Mastery er der desuden et af de kort, der indgår i alles start-kort, der udløser uendelig Power og dermed udgør et alternativt vinderkriterie til at slå modstanderen ihjel.

En af de mest interessante nyskabelser med Shards of Infinity er at nogle kort tilhører kategorien Mercenaries. Disse kort kan ligesom alle andre tilgængelige kort købes men når de erhverves har man valget mellem at putte det i sin discard-bunke - som man gør med alle andre kort - eller at spille det med det samme. Spiller man det med det samme mister man kortet efter sin tur. Særligt i den sidste del af spillet kan det være attraktivt, når man kan se at kortet kun vil kunne nå at komme på hånden få eller måske slet ingen gange inden spillet slutter. Det giver samtidig muligheden for at tynde sit deck undervejs samtidig med at man tager et kort, der måske kunne være attraktivt for ens modstander eller blot en mulighed for at få noget for sine hårdt tjente ædelstene uden at belaste sit deck med et kort, der vil modarbejde de synergier, man forsøger at opbygge.

I Shards of Infinity er der fire fraktioner, hvor der er tydelige synergier indenfor, hvis man specialiserer sig med kort fra fraktionen. Der er dog også kort der giver fordele hvis man spiller kort fra alle øvrige fraktioner. I grundspillet starter alle spillere med de samme kort, hvorimod man med den første udvidelse (Shards of Infinity: Relics of the Future) får et særligt tilhørsforhold til den ene faktion og dermed et langt mere asymmetrisk spil - og dermed måske mere tematisk spil.

Andre særlige ting ved Shards of Infinty er, at der er en kategori af kort med titlen Champions, der forbliver på bordet mellem runder og dermed ikke belaster ens deck og samtidig giver en fast fordel hver runde. Inden man angriber en modspiller kan man vælge at angribe hans Champions og dermed sende dem tilbage i hans discard-bunke. Nogle kort har skjolde på, der dog kun beskytter spilleren selv.

Mine erfaringer til den fysiske version af spillet baserer sig udelukkende på to to-personers prøve-spil. Til gengæld har jeg spillet spillet 100+ gange i den iOS beta-version af spillet, der pt er under udvikling. På baggrund heraf får spillet mine varmeste anbefalinger. Der er fler-spiller-varianter, hvoraf nogle får mere kritik end andre. Den primære kritik jeg er stødt på er manglen på asymmetri, hvilket løses med den første udvidelse. Umiddelbart er jeg selv en smule skeptisk overfor om det er en fordel for spillet med asymmetri, da det må øge afhængigheden af at netop ens egne kort bliver sat til salg på tidspunkter, hvor man har mulighed for at erhverve sig dem.
These users thanked the author Frouvne for the post:
Parabellum
frouvne, administrator

Image

Post Reply