Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Her er man velkommen til at poste indlæg om udsalg og tilbud man har bemærket hos forhandlere. Forhandlere er også velkomne til selv at poste indlæg her. Det er endvidere her, man har mulighed for at koordinere fællesindkøb i ind- og udland.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Frouvne »

På Fantasks facebook-profil står følgende at læse. Spændende at se hvad det kommer til at betyde for deres spilafdeling.
Kære kunder

Så er det på tide at afsløre for jer alle, at Fantask er ved at bygge om. Vi har besluttet os for, at vi vil tilbage til at have et samlet Fantask under et tag. Så dele af baglokalet i tegneserie butikken vil blive åbnet for kunder, og spil og manga vil rykke derover.
Fra den 1. Februar vil det med andre ord være tilbage til rødderne og alt samlet i et hus.


Vi glæder os til at servicere alle vores spil- og manga-kunder ovre på den anden side af gaden, og regner med stadig at kunne levere den samme hjælp med det samme gode humør, selv hvis pladsen bliver lidt mere trang.

Vi tilstræber at medbringe så mange varegrupper som muligt, men der vil da være visse ting, vi må undvære.

Det er med vemod, at vi vinker farvel til nummer 35 efter mere end 20 år, men verdenen ændrer sig, og vi må følge med.

Vi ser frem til et nyt lidt slankere Fantask med liv og glade dage på hjørnet i Skt. Peders Stræde nr.18!

MVH
Marit
frouvne, administrator

Image
User avatar
Wuffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 173
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:43 pm
Location: København

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Wuffer »

Håber ikke jeg læser for meget ind i opdateringen - ville være rigtig ærgerligt, hvis det skrænter for Fantask.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Gunness »

Der kan vist ikke være tvivl om, at deres omsætning er for nedadgående, hvis opdateringen ellers står til troende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by 40crew »

Det er en skam. Jeg brugte meget tid i tegneserieafdelingen da jeg var teenager, men her i den senere tid har jeg været glad for Fantask, der har været ret hurtige med at få nye titler på lager. Og så er det altid en fornøjelse at hilse på medarbejderne derinde der er super behjælpelige og altid smilende.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Goblen »

De klarede sig ganske OK sidste år, men deres omsætning er faldet med ca. 20-25% henover de sidste 5 år.

Tror sgu det er svært at konkurrere mod netbutikkerne.

/Brian
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Frouvne »

I det lys giver det selvfølgelig rigtig god mening, at få samlet afdelingerne under et tag. Om ikke andet kan det udover lokalelejen sikkert skære lidt i personaleudgifterne.

I forhold til konkurrencen fra diverse webshops er der nok ingen tvivl om, at der er op ad bakke. Ofte er det både billigere og mere bekvemt at handle online. Jeg tror derfor i den grad det går ud på at kunne yde nogle særlige services, der får os til (fortsat) at være trofaste overfor butikkerne. Jeg har i hvert tilfælde løbende afskrevet boghandlere, fotohandlere m.m. i takt med at de ikke har haft den nødvendige specialviden og/eller været klar til at servicere mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Mik »

Jeg har jo netop vendt tilbage til Fantask efter mange års fravær, da de jo ikke kunne sælge mig noget i min smag da det gamle Avalon Hill lukkede (og inden det store marked for tyske spil bredte sig). Men på grund at de højere fragtpriser (og mit venskab med Marit) har jeg netop lagt en stor del af mine indkøb i Fantask til nogenlunde samme pris, som det ville koste mig at indkøbe spillene i England eller Tyskland.

Fantask har altid skrantet lidt på spilsiden. Det er svært at konkurrere med "internethobbysælgere" som ikke har salg af spil som deres hovedindkomst. Så lukningen af nr. 35 giver god mening.

Pladsen betyder ikke det store for mig, da jeg sjælden kigger på hylderne. Jeg kigger ned i begyndelsen af ugen for at høre hvad der kommet af nyheder. Og så køber jeg simpelthen det, der alligevel står på min indkøbsliste, medmindre jeg lader mig lokke af et eller andet "anderledes" - sidst var det Legendary Villains, som ledte til Legendary Encounters som jeg betragter som et af årets bedste køb.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Frouvne »

Men fordelen ved at gå i butikker er trods alt for de fleste, at de bliver fristet af noget på hylderne eller vejledt til at købe noget, der ikke på forhånd stod på deres liste. Så du er nok ikke en gennemsnitskunde, Mik. :wink: Selvom jeg syntes, det ud fra en økonomisk logik giver god mening - og måske endda er helt nødvendigt - at rykke butikkerne sammen i en, tror jeg samtidig man løber en stor risiko for at ekspedienterne bliver generalister, der ikke nødvendigvis ved særlig meget om den vare lige netop jeg vil købe. Og så kan jeg lige så godt handle på internettet for dels har mange internetsider fine billeder af komponenter og beskrivelser og dels kan jeg have et vindue med BGG stående åbent imens jeg søger, hvor jeg kan få den vejledning jeg risikerer ikke at få i en fysisk butik.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Goblen »

Frouvne wrote:Men fordelen ved at gå i butikker er trods alt for de fleste, at de bliver fristet af noget på hylderne eller vejledt til at købe noget, der ikke på forhånd stod på deres liste. Så du er nok ikke en gennemsnitskunde, Mik. :wink: Selvom jeg syntes, det ud fra en økonomisk logik giver god mening - og måske endda er helt nødvendigt - at rykke butikkerne sammen i en, tror jeg samtidig man løber en stor risiko for at ekspedienterne bliver generalister, der ikke nødvendigvis ved særlig meget om den vare lige netop jeg vil købe. Og så kan jeg lige så godt handle på internettet for dels har mange internetsider fine billeder af komponenter og beskrivelser og dels kan jeg have et vindue med BGG stående åbent imens jeg søger, hvor jeg kan få den vejledning jeg risikerer ikke at få i en fysisk butik.
Er meget enig med dig :-) Synes samtidig at en del af de netbutikker der findes er drevet af mennesker der kender brætspil, så henvendelserne bliver altid besvaret top prof. Synes Boardgameguru.co.uk og boardgamer.dk er gode eksempler på dette.

Og da jeg bor noget ude på landet så er forsendelsen lige så dyr som min biltransport til og fra butikker i Kbh. Så jeg må blankt indrømme at jeg ikke har handlet i Fantask i mange år.

/Brian
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Mik »

Nej, jeg bliver ALDRIG en gennemsnits-nogetsomhelst :wink:
Ind imellem køber jeg da noget i diverse butikker, men de fleste gange køber jeg tingene på nettet - efter at have gjort min research. Når jeg endelig køber noget i en butik, har jeg som regel også gjort min research hjemmefra, så jeg ved præcis ved jeg vil have. Og så vil jeg helst blot kunne tage tingen og betale ved kassen. Jeg gider ikke at stå at hører på en sælger, som alligevel ikke ved lige så meget som om det produkt han/hun sælger.
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by jondifool »

Jeg har lagt mange af mine indkøb i Fantask gennem årene, men det har gjort det en del sværere for mig at handle hos dem at deres hjemmeside er så upraktisk som den er.

Ofte laver jeg min research online, og er det et spil jeg ønsker at samle op i en butik, så har jeg bare oplevet flere gange at skulle tvinge mig selv over til Fantask hjemmeside for at lede efter et produkt der, simpelthen fordi den ikke er brugervenlig i dens design. Langt oftere er det blevet Faraos og Games, der er blevet brugt til at finde ud af om prisen var inden for min margen af hvad jeg vil betale mere for at støtte Flgs. Dermed har Fantask simpelthen bare mistet muligheden for at inspirere mig til at komme forbi og måske gøre andre køb ved samme lejlighed.

Nu har jeg været så heldig at være i Indre By flere gange om ugen de sidste mange år , og det har derfor været nemt at gå forbi Fantask, men da jeg passerer Faraos og Games på vejen, så er indtrykket af at være i Fantask blegnet baseret på udvalg og besøgende har mere været af vane end begejstring.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Gunness »

Ak ja, deres hjemmeside ... jeg kan kun skrive under på ovenstående. Jeg orker ikke at fedte rundt i Fantasks oldnordiske søgefunktion eller at downloade kæmpe pdf'er for at finde de ønskede ting.

Og når man så for det meste alligevel ender med at skulle have bestilt det ønskede hjem (hvis det da overhovedet er nogen, de samarbejder med), er der ingen grund til, at jeg ikke bare gør det selv online.
Ovenstående kritik kan selvfølgelig også rettes mod andre fysiske spilbutikker, og jeg synes deres betjening er god, og det er altid virkelig hyggeligt at komme der. Men altså.... bedre søgemuligheder online må være alfa og omega.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Frouvne »

Ja, stemningen i butikken og for den sags skyld i nærmiljøet syntes jeg udmærker Fantask. Derfor kigger jeg også forbi, når jeg en sjælden gang er på de kanter.

Hjemmesiden... Puha, da de endelig hoppede fra .com til .dk og siden skulle renoveres, havde jeg godt nok håbet på et andet resultat end det eksisterende. Det kan godt være, det var et fremskridt fra det de havde før, men de bevarede dårlige ting såsom de nævnte pdf-filer og den totale uoverskuelighed.
frouvne, administrator

Image
Michael - Gunzone
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 101
Joined: Fri Jul 09, 2010 11:56 am

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Michael - Gunzone »

Før eller siden lukker de fleste fysiske butikker nok, de enkelte kunder der ikke selv har undersøgt et spil hjemmefra og er nødtil, at have ekspedient forklaring om spillet for at kunne købe det, kan vist tælles på 2 fingre.
Så at tilbyde høje priser og en lang sang om div. spil, vil med tiden tabe mod nettet.

Fedt, at kunne fortælle en masse om spil, men alene det at du fortæller om et spil i 20 min, så har du allerede tabt 100 kr omsætning.
For du skal sælge for nogenlunde 100kr i butik for at kunne betale for de 20 min af en timeløn til medarbejderen.
Og så er der ikke talt husleje og alt andet med.

Derfor, er fysiske butikker pressede af små hjemme spillere på 4 sal til højre, der får en brilliant ide, at nu skal de sælge spil.

Så forstår godt hvis Fantask er presset.


Hvad så med http://www.Gunzone.dk I har jo selv vanvittige billige priser ?
Ja, for vi har valgt ikke at lade, hjemme spillerne overtage og give dem kamp til stregen !
Besøg Gunzone.dk og find de bedste priser herinde: http://www.Gunzone.dk

Handler du hos Gunzone.dk er du med til, at kæmpe for bedre priser og større udvalg i brætspil.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Fantask indskrænker pladsen i butikken...

Post by Gunness »

Hej Michael,
fint at høre om sagen fra en, der er direkte involveret.
Michael - Gunzone wrote:Før eller siden lukker de fleste fysiske butikker nok, de enkelte kunder der ikke selv har undersøgt et spil hjemmefra og er nødtil, at have ekspedient forklaring om spillet for at kunne købe det, kan vist tælles på 2 fingre.
Det kommer nok an på, hvem dine kunder er - det er jo ikke kun hardcore BGG-nørder, der køber spil.
Michael - Gunzone wrote:Hvad så med http://www.Gunzone.dk I har jo selv vanvittige billige priser ?
Ja, for vi har valgt ikke at lade, hjemme spillerne overtage og give dem kamp til stregen !
Tak for reklametalen til sidst. [læs: den kunne jeg godt have undværet]
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply