KØBT

Køb, salg og bytte brugerne imellem.
Post Reply
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

KØBT

Post by Mr.OD »

Jeg overvejer at gå i krig med miniature maling, men da det nemt koster 800kr at købe base paint, washes osv, vil jeg lige starte med at undersøge, om der er nogen som vil sælge et brugt sæt :)
Last edited by Mr.OD on Wed Apr 05, 2017 3:54 pm, edited 1 time in total.
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BACON! »

Hvad skal du male? Det er meget smartere at starte ud med en håndfuld farver som du skal bruge, for at se om du vil blive ved med at male, og så udvide samlingen lige så stille.
Det er sjovt at have et stort sæt farver, men alt for tit ender man med en masse maling som ikke bliver brugt.
Med et par ekstra materialer, eller bare vand, kan du også spare ved at lave washes osv. selv i stedet for at købe dem. Det bliver selvfølgelig et problem hvis du vil følge Games Workshop guides :)

Hvis du mangler lak så har jeg noget du kan få kvit og frit hvis du betaler portoen.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Re: K: miniature maling sæt

Post by Mr.OD »

BACON! wrote:Hvad skal du male? Det er meget smartere at starte ud med en håndfuld farver som du skal bruge, for at se om du vil blive ved med at male, og så udvide samlingen lige så stille.
Det er sjovt at have et stort sæt farver, men alt for tit ender man med en masse maling som ikke bliver brugt.
Med et par ekstra materialer, eller bare vand, kan du også spare ved at lave washes osv. selv i stedet for at købe dem. Det bliver selvfølgelig et problem hvis du vil følge Games Workshop guides :)

Hvis du mangler lak så har jeg noget du kan få kvit og frit hvis du betaler portoen.
Jeg vil gerne male en masse af de miniaturer jeg jar til diverse spil :)

De sæt jeg har kigget på, har egentlig ikke mere end 8-9 farver, men det er kun det der hedder base color. Jeg har fået anbefalet at der også skal købes er par washes/shades. Så kommer der også grunder, pensler mm oveni.
Så jeg tænkte bare, at hvis nogen havde noget liggende, var det et billigere udgangspunkt :)
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: K: miniature maling sæt

Post by MesterLars »

Jeg har lige været gennem sammen øvelse mht køb af maling. (overvejede dog ikke brugt)
Jeg brugte lang tid på at undersøge diverse webshops osv men endte med at købe det på amazon.co.uk.
De danske webshops havde altid udsolgt af et eller andet jeg skulle bruge.

Endte med at bruge 600kr incl. fragt, men så fik jeg også ialt 18 Vallejo farver, 1 hvid primer, 1 mat varnish, 2 washes, 6 pensler, dobbeltklæbende tape og en palette :)
Last edited by MesterLars on Tue Apr 04, 2017 9:27 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BlueSwan »

Jeg har noget maling billigt til salg. Har 23 dåser med 45 ml maling i hver fra Panduro. Det er ikke lige så lækkert at arbejde med som Vallejo/Citadel etc. men der er mere af det og det virker fint (og der er 3 gange så meget i hver dåse som Vallejo), SPECIELT til begyndere, der ikke vil ud og bruge en formue i første omgang. Nypris er omkring 800 kr., men det kan under tiden fås på tilbud til omkring det halve. Du kan få det for 150 kr. Der er ikke brugt særlig meget af det og nogle dåser er vist slet ikke brugt. Kan lige smide et billede op af dem. Der er også et billede af nogle figurer jeg har malet med den maling.
IMG_0698 (1).JPG
IMG_0698 (1).JPG (234.87 KiB) Viewed 8615 times
IMG_0699 (2).JPG
IMG_0699 (2).JPG (197.39 KiB) Viewed 8615 times
Smid en PB hvis du er interesseret!

Skal måske lige tilføje at jeg ikke er stoppet med at male, men jeg gik all in på Vallejo i sommer og har købt langt over 100 dåser til en FORMUE. Grundliggende kan man sagtens få fremragende resultater med Panduru malingen, men Vallejo/citadel/Scale45/Reaper er mere lækkert at arbejde med. Som begynder ville jeg aldrig anbefale at man spenderer en formue bare for at komme igang.
Last edited by BlueSwan on Tue Apr 04, 2017 9:36 pm, edited 4 times in total.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BlueSwan »

Har iøvrigt også en lak som jeg ikke bruger, da jeg synes den har en tendens til at "klistre", hvis man ikke giver den laaaaang tørretid. Den kan du også få med.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BlueSwan »

Mht lak, primer og pensler ville jeg købe følgende:

Primer: Army Painter Matt White eller stort set en hvilken som helst anden hvid primer.
Lak: Dullcote herfra: http://shop.fow.dk/product/1260-testors ... amel-1790/. Alternativt bare Army Painters anti-shine matt varnish.
Washes: Army Painters dark tone ink og strong tone ink (ikke det samme som deres quickshade i dåser).

Pensler: Det her er vigtigt. Køb et par forholdsvis billige pensler af størrelsen 0 og 00 til at starte med. Hvis du finder ud af at du kan lide at male, så er det her at den VIRKELIG store forskel ligger. Har du først malet med en god pensel kan du aldrig gå tilbage - det er som nat og dag. Når du ikke skal starte med de gode pensler er det fordi at du vil ødelægge dem hurtigt før du lærer hvordan man håndterer dem. Men altså, start billigt og hvis du beslutter dig for at det er dig, så køb nogle Winsor & Newton series 7 pensler (primært størrelse 1 og 0). Du vil ikke fortryde det (men din pengepung vil måske).

Kvalitetsforskellen på pensler er langt større end kvalitetsforskellen på maling, grunder, washes og lak.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
BACON!
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 375
Joined: Sun May 30, 2010 5:33 pm
Location: Odense
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BACON! »

Mr.OD wrote:De sæt jeg har kigget på, har egentlig ikke mere end 8-9 farver, men det er kun det der hedder base color. Jeg har fået anbefalet at der også skal købes er par washes/shades. Så kommer der også grunder, pensler mm oveni.
Så jeg tænkte bare, at hvis nogen havde noget liggende, var det et billigere udgangspunkt :)
Det giver fint mening :) Hvis du kommer til at kigge på sæt igen, så bare husk at Citadel/Games Workshops rigtig tit kommer med 3ml bøtter i stedet for de 12ml som du normalt set i handel. Det ser billigt ud, men det er det ikke :)

Der ud over giver jeg BlueSwan ret i alt.
I virkeligheden hedder jeg Janeck.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BlueSwan »

Iøvrigt skal det lige nævnes at de figurer jeg har postet et billede af er de første figurer jeg nogensinde har malet - og med dårlige pensler og håbløse hjemmelavede "washes", der bare var fortyndet sort maling, så man kan ikke sige noget om kvaliteten af selve malingen ud fra det!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Mr.OD
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 142
Joined: Tue Jul 26, 2016 3:23 pm
Favoritspil: Forbidden stars, Cthulhu wars, Champions of midgard
Location: Esbjerg

Re: K: miniature maling sæt

Post by Mr.OD »

BlueSwan wrote:Iøvrigt skal det lige nævnes at de figurer jeg har postet et billede af er de første figurer jeg nogensinde har malet - og med dårlige pensler og håbløse hjemmelavede "washes", der bare var fortyndet sort maling, så man kan ikke sige noget om kvaliteten af selve malingen ud fra det!
Du har ikke et billede af andre figurer som er malet med den samme maling? :)
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BlueSwan »

Mr.OD wrote:
BlueSwan wrote:Iøvrigt skal det lige nævnes at de figurer jeg har postet et billede af er de første figurer jeg nogensinde har malet - og med dårlige pensler og håbløse hjemmelavede "washes", der bare var fortyndet sort maling, så man kan ikke sige noget om kvaliteten af selve malingen ud fra det!
Du har ikke et billede af andre figurer som er malet med den samme maling? :)
Nope. Jeg startede med at male i starten af 2016 med den her maling. Du vi nåede til sommer besluttede jeg mig for at gå "all in", så jeg købte tonsvis af udstyr, herunder over 100 dåser vallejo maling, og så havde jeg jo ikke længere brug for den gamle maling. Men altså, dine resultater afhænger af dine skills og ikke af den maling man bruger.

Fordelen ved f.eks. at bruge Vallejo fremfor Panduro er følgende:

- Malingen kommer i dropper bøtter, der gør det let at kontrollere hvor meget maling du hælder ud.
- Malingen er væsentlig tyndere, hvilket gør den federe at arbejde med og gør at du ikke får "brush strokes" på dine figurer (sidstnævnte synes jeg i praksis aldrig har været et problem, heller ikke med ufortyndet Panduro maling).
- Malingen har en højere "viscosity", hvilket betyder at den stadig er forholdsvis farveintens efter fortynding.
- Malingen fås i langt flere farvenuancer end hobbymaling

Fordelen ved at købe den maling jeg har til salg er at det er langt billigere, du får langt mere maling (45 ml per dåse istedet for 17 ml) og du kan lave nøjagtig lige så gode resultater med den som med dyrere maling. Men du bør fortynde den mere og skal måske arbejde lidt hårdere. Når det er sagt malede jeg de fleste af de figurer med ufortyndet maling og det virkede reelt fint. Idag foretrækker jeg at arbejde med fortyndet maling, bl.a. fordi det giver en bedre kontrol over farveintensiteten, men for en begynder skal man bare gøre det man føler for.

Kan dog godt prøve at tage et bedre billede.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BlueSwan »

LOL! Jeg er en idiot med et kamera, men anyway: det giver ikke meget mening at forsøge at vurdere maling ud fra hvad en begynder har lavet. Det her er som sagt de første figurer jeg har malet og der er intet gjort ud af highlights osv. Det er grundlæggende ikke malingen der determinerer den kvalitet du ender med at få, men dine skills. Uanset hvad bliver dine første resultater næppe showpieces. Med billig hobbymaling skal du arbejde lidt hårdere og det er ikke lige så lækkert at arbejde med, men det giver rigtig god mening at starte her for en begynder. Omvendt er det fuldt forståeligt såfremt du gerne vil starte med "det lækre". Jeg er selv en af dem der ikke vil gå ned på udstyret!
IMG_0797.JPG
IMG_0797.JPG (210.02 KiB) Viewed 8578 times
De figurer du ser på billedet er fra War Of The Ring. Figurerne er ikke af særlig god kvalitet og ret små. Det er ikke som med figurer fra CMON der er af en HELT anden kvalitet.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: K: miniature maling sæt

Post by BlueSwan »

Iøvrigt: Se Sorastros painting channel på youtube - det vil have langt større indflydelse på dine resultater end hvilken maling du vælger.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
PeterMS
Posts: 5
Joined: Thu Jan 28, 2016 1:59 pm

Re: K: miniature maling sæt

Post by PeterMS »

Jeg vil forslå dig at købe følgende:

Paint set 189,- : http://kinggames.dk/shop/warpaints-star ... 5104p.html
Pensler 89,- : http://kinggames.dk/shop/wargamer-most-wanted-414p.html
Grunder 89,- : http://kinggames.dk/shop/army-painter-u ... 235c1.html

Paint sættet indeholder en "strong tone" wash, som er en god "overall" wash som kan bruges til det meste. Jeg vil vove den påstand at det først er senere hen i din dukkemalings karriere at du behøver kigge på andre washes.

Hvis du vil gøre det endnu nemmere for dig selv her i starten, så kan du investere i en dåse Army painter "Strong Tone" quick shade. Det er en "fits all" lak og wash og det kan give et rigtig flot resultat på dukker som ikke nødvendigvis har de flotteste detaljer.

Så all in all skal du smide 367kr + porto, for more or less alt hvad du skal bruge i starten :)

Jeg har intet med Kinggames at gøre, men de plejer at være billige. Det kan dog godt være at du kan finde ovenstående billigere et andet sted.
Post Reply